VOIP: goede of slechte ervaringen ??
Geplaatst: 04 dec 2008, 08:46
Ik wilde eens weten wat jullie ervaringen (positieve en negatieve) met telefoneren via Internet.
Zelf heb ik al bij een 10-tal vrienden/kenissen/familie Voip opgezet via een FritzBox.
* Ik schaf mij de FritzBoxen aan op ebay.de (tegenwoordig kan je 7050 kopen voor 30-40 EUR)
* In de regel gaan binnenkomende gesprekken via de vaste lijn, en uitgaande gesprekken via één van de Betamax clonen (voipcheap.com, smslisto.com, poivy.com ...)
* Sommige hebben ook een VOIP-in nummer: binnenkomende gesprekken via VOIP (3 stars, sipate.de, sipgate.co.uk, freeconet.pl of Betamax, die vroeger nummers uitdeelde in NL, FR, DE ...)
* Bij Telenet installties word de FritzBox ingesteld als (wireless) router: dus direkt aan de kabelmodem
* Bij ADSL installaties gebruik ik de Box (in de meeste gevallen) als ADSL modem (na flashen op Annex A voor analoge gebruikers)
* Bij mensen met BTV staat de Box achter de bestaande ADSL modem, ingesteld als client (met een fixed IP)
* Bij Tele2 All-in gebruikers, waarbij telefonie ook via VOIP komt, wordt de FritzBox ook als modem gebruikt, ter vervanging van de Speedtoch (dan moet je wel de Tele2 VOIP gegevens instellen in de FritzBox).
* In de meeste gevallen sluit ik de bestaande telefooninstallatie aan achter de FritzBox (zowel analoge centrale met één buitenlijn, analoge centrale 2 buitenlijnen, ISDN centrale ...
Mijn ervaringen
1) Uitgaande gesprekken via Betamax zijn over het algemeen zeer goed. Sporadisch eens last met echo, vertraging, of uitvallende verbindingen (< 5%). Oplossing: gewoon opnieuw bellen. Ongemakken wegen niet op tegen de kostvoordelen ...
2) ADSL gebruikers hebben over het algemeen weinig klachten. Bij Telenetgebruikers daarentegen zie ik de meeste klachten. Met andere woorden: de kwaliteit van VOIP heeft veel te maken met de kwaliteit van de Internetverbinding
Zelf begrijp ik niet zo goed waarom VOIP bij Telenet minder goed werkt (korte vetragingen bij spraak kunnen zéér irritant zijn). Hoewel Telenetgebruikers in doorsnee (veel) hogere snelheden halen, heb ik de indruk dat de snelheid veel onregelmatiger is. Met andere woorden: de paketjes gaan héél snel over de lijn, maar in "schokjes" ??
Een Tele2 gebruiker in Brugge, met een zeer slechte lijn (max sync 2304 kbps) heeft een veel betere VOIP kwaliteit dan een TurboNet abonnee in Kortrijk ....
Graag zie ik jullie ervaringen met VOIP ....
* met welke Internetprovider gebruik je VOIP ?
* hoe ziet de installatie eruit (modem? router? VOIP phone? softphone?)
* kwaliteit van de gesprekken ?
Groeten,
Philippe.
Zelf heb ik al bij een 10-tal vrienden/kenissen/familie Voip opgezet via een FritzBox.
* Ik schaf mij de FritzBoxen aan op ebay.de (tegenwoordig kan je 7050 kopen voor 30-40 EUR)
* In de regel gaan binnenkomende gesprekken via de vaste lijn, en uitgaande gesprekken via één van de Betamax clonen (voipcheap.com, smslisto.com, poivy.com ...)
* Sommige hebben ook een VOIP-in nummer: binnenkomende gesprekken via VOIP (3 stars, sipate.de, sipgate.co.uk, freeconet.pl of Betamax, die vroeger nummers uitdeelde in NL, FR, DE ...)
* Bij Telenet installties word de FritzBox ingesteld als (wireless) router: dus direkt aan de kabelmodem
* Bij ADSL installaties gebruik ik de Box (in de meeste gevallen) als ADSL modem (na flashen op Annex A voor analoge gebruikers)
* Bij mensen met BTV staat de Box achter de bestaande ADSL modem, ingesteld als client (met een fixed IP)
* Bij Tele2 All-in gebruikers, waarbij telefonie ook via VOIP komt, wordt de FritzBox ook als modem gebruikt, ter vervanging van de Speedtoch (dan moet je wel de Tele2 VOIP gegevens instellen in de FritzBox).
* In de meeste gevallen sluit ik de bestaande telefooninstallatie aan achter de FritzBox (zowel analoge centrale met één buitenlijn, analoge centrale 2 buitenlijnen, ISDN centrale ...
Mijn ervaringen
1) Uitgaande gesprekken via Betamax zijn over het algemeen zeer goed. Sporadisch eens last met echo, vertraging, of uitvallende verbindingen (< 5%). Oplossing: gewoon opnieuw bellen. Ongemakken wegen niet op tegen de kostvoordelen ...
2) ADSL gebruikers hebben over het algemeen weinig klachten. Bij Telenetgebruikers daarentegen zie ik de meeste klachten. Met andere woorden: de kwaliteit van VOIP heeft veel te maken met de kwaliteit van de Internetverbinding
Zelf begrijp ik niet zo goed waarom VOIP bij Telenet minder goed werkt (korte vetragingen bij spraak kunnen zéér irritant zijn). Hoewel Telenetgebruikers in doorsnee (veel) hogere snelheden halen, heb ik de indruk dat de snelheid veel onregelmatiger is. Met andere woorden: de paketjes gaan héél snel over de lijn, maar in "schokjes" ??
Een Tele2 gebruiker in Brugge, met een zeer slechte lijn (max sync 2304 kbps) heeft een veel betere VOIP kwaliteit dan een TurboNet abonnee in Kortrijk ....
Graag zie ik jullie ervaringen met VOIP ....
* met welke Internetprovider gebruik je VOIP ?
* hoe ziet de installatie eruit (modem? router? VOIP phone? softphone?)
* kwaliteit van de gesprekken ?
Groeten,
Philippe.