Draadloos internet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

Een klein vraagje:

Ik heb beneden een computer via kabel aangesloten op de siemens router, kan ik boven zonder probleem dan een computer draadloos aansluiten ? Zoja: zou dit goed zijn: http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=343019

Dank
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

hangt ervanaf wat voor vloer hé..
bewapend beton of... etc etc...

en je zegt pc?
dus ik neem aan geen laptop? want wat jij liet zien is voor een laptop.

voor een pc is :http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=321909
of een usb variant. (hoewel ik die in praktijk minder goed vind werken)
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

Het is idd geen laptop.
Valt de surfsnelheid eigenlijk mee met zo'n D-link kaart (ik zie dat het maar tot 54Mbps gaat.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Kan best gebeuren dat het draadloze G te weinig sterk is als men moet
een verbindig maken van boven naar beneden.
Dan is de N- versie beter (met -N- verder draadloos bereik dan met een G-airplus) maar uw router zou dan ook een N-router moeten zijn.
http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=323381

zoniet dan mss een krachtiger G :
http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=321829

maar als de afstand te ver is of door teveel dikken muren moeten, kan je overwegen om een utp kabel te leggen van beneden naar boven.
Laatst gewijzigd door Patje 12 okt 2008, 19:22, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

ondersteunt de siemens router (homeconnect) de N-versie ?

Neen dus blijkbaar:
Draadloze transmissie tot 54 Mbits/s (compatibel met IEEE 802.11g en b) WiFi

Dus dan ga ik best voor die 2de kaart ?

Dit komt trouwens van de site van siemens:

Met de SX762 kunt u op twee manieren verbinding krijgen met internet: via een netwerkkabel of draadloos. Met de standaard meegeleverde usb-adapter sluit u de pc draadloos aan op internet via Wi-Fi.

Dit zit er toch niet bij ?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

neen die zit er inderdaad niet bij.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

gewoon usb stick kopen.

hoeveel meter spreken we over? 5a10? of 20a 30 ?
(recht omhoog dus).

als het niet is hoeveel muren/vloeren zitten er tussen?

ik kan m'n op m'n zolder nog internetten op de siemens die onder is..

(dat zijn dus 2 vloeren..)

en voor gewoon internet
haal je normaal zonde rproblemen toch 400kb ..

als je echt bestanden wilt overzetten (dus echt 10mbits etc wilt halen)
ga dan voor powerline adapter zijn wel een stuk prijziger.
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

Ik ben dus aan het proberen, maar niets werkt.
Ik heb met een usb stick geprobeerd, had draadloos signaal maar blijkbaar te zwak voor effectief contact te hebben.
heb nu een D-link G510 (netwerkkaart) en hij vindt nu helemaal niks.

De router staat beneden in een houten kast met daarrond de modem van telenet (wordt enkel nog gebruikt voor digitale TV) en een draadloze telefoon.
Er zit 1 plafond tussen de router en pc boven en het is zo'n kleine 10 meter schuin naar boven.

Zou het eventueel helpen moest ik een andere (grotere) antenne op m'n netwerkkaart steken ?

Thnx
staartmees
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jul 2006, 17:17

alles hangt af van hoe die vloer geconstrueerd is: een houten roostering dempt het signaal bijna niet; een betonvloer met wapening of zwaluwstaartplaten dempt enorm.
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

Ok, ik heb de computer eens beneden gezet en de ontvangst is super. Het ligt dus duidelijk aan het plafond.

Zou er toch geen oplossing bestaan om het signaal te versterken ? Op de siemens kan waarschijnlijk geen andere antenne, op m'n netwerkkaart wel maar zal dit veel verschil maken ?

Is het gebruik van powerlines anders aan te raden ?
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 960
Lid geworden op: 12 dec 2007, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Jimmypop schreef:Ok, ik heb de computer eens beneden gezet en de ontvangst is super. Het ligt dus duidelijk aan het plafond.

Zou er toch geen oplossing bestaan om het signaal te versterken ? Op de siemens kan waarschijnlijk geen andere antenne, op m'n netwerkkaart wel maar zal dit veel verschil maken ?

Is het gebruik van powerlines anders aan te raden ?


Ik denk dat je het signaal versterkt dat het alleen voordelen geeft om een grotere afstand te overbruggen. De storingsbronnen blijven. Allee dat is hetgeen ik denk daarover. Dus denk niet dat het iets gaat uithalen.

Powerlines zijn zeker aan te raden als je geen mogelijkheden hebt om een kabel te leggen. Maar neem er die een grote doorvoersnelheid hebben. Maar denk er wel aan dat die snelheden die ze beloven theoretische snelheden zijn. In de praktijk is het een pak minder.
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Thuis heb ik dit probleem (jaja r2504, ik weet ... ;) ) opgelost door een getweakte wap54g met HyperWap firmware.

Orgineel kreeg ik met mijn Broadcom-uitgeruste T2 box (centraal in het huis opgesteld) zware problemen naar de uiterste hoeken van het huis in kelder en bovenste verdieping. (gewapende decks, dubbele netten op de kelder, gewapend enkel net op eerste, als Faraday-kooi mag dat al tellen)

Bovendien was mijn oudere T2 box (Thomson 716) niet in staat om met WPA2 om te gaan, dus was de wap54g een oplossing. Standaard zendt deze uit op 23mW, met de HyperWap firmware gaat dat naar 45mW standaard : gevolg was onmiddelijk en overal in het huis 54mbps ontvangst aan "goed/uitstekende ontvangst". Verder pushen naar hogere waardes was zinloos in mijn geval, en de WAP54g kan je voor zover ik weet niet naar "sociaal onaangepaste" waardes duwen die zowiezo de levensduur van je wireless kunnen inkorten (wat bij de WRT's dus wel kan, de maximale output power die je daar kan instellen is .... illegaal).

Werkte beter en goedkoper als powerlines.
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

Ziet er idd interessant uit, maar dan kan ik de siemens router niet meer gebruiken en ik heb homeconnect. (of heb ik het mis) ?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Jimmypop schreef:Ziet er idd interessant uit, maar dan kan ik de siemens router niet meer gebruiken en ik heb homeconnect. (of heb ik het mis) ?

Je het draadloos gedeelte van de siemens uitschakelen en er een getweakte AP of router achterhangen en daarvan het draadloos gedeelte inschakelen.
Ik betwijfel echter of dit nut heeft aangezien de siemens aan 99/100 mW (het maximum in belgie toegelaten) uitzend.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Ik weet niet welke output power de 762 geeft. Wat ik wel weet is :

1) de meeste adsl/routers in België te koop halen lang niet de 100mW, eerder een fractie ervan. Geen idee hoe de 762 daar zit.
2) het Wifi deel van de 762 is ... slecht. En dat weet ik uit eigen ervaring : we hebben er al zo'n paar bij ons zien binnenkomen van Dommel klanten met Wifi klachten.

Indien de 762 inderdaad aan 100mW effectief pushed, zal een getweakte WAP54 inderdaad niet veel verschil uitmaken. Mag ik vragen waar je die info gevonden hebt ? (uit eigen interesse). In de specs van producten staat inderdaad meestal zoiets van "max 100mW output", maar dat zegt heel weinig van hoeveel ze in werkelijkheid afgeven.

Al eens geprobeerd de 762 terug te schakelen naar 11b ? Kan soms wel het verschil maken.
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

Hoe kan ik dit doen, terugschakelen naar 11b ?
Jimmypop
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jul 2008, 22:02

Ik heb ondertussen powerlines en het loopt als een trein.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

kaween schreef:Ik weet niet welke output power de 762 geeft. Wat ik wel weet is :

1) de meeste adsl/routers in België te koop halen lang niet de 100mW, eerder een fractie ervan. Geen idee hoe de 762 daar zit.
2) het Wifi deel van de 762 is ... slecht. En dat weet ik uit eigen ervaring : we hebben er al zo'n paar bij ons zien binnenkomen van Dommel klanten met Wifi klachten.

Indien de 762 inderdaad aan 100mW effectief pushed, zal een getweakte WAP54 inderdaad niet veel verschil uitmaken. Mag ik vragen waar je die info gevonden hebt ? (uit eigen interesse). In de specs van producten staat inderdaad meestal zoiets van "max 100mW output", maar dat zegt heel weinig van hoeveel ze in werkelijkheid afgeven.

Al eens geprobeerd de 762 terug te schakelen naar 11b ? Kan soms wel het verschil maken.

Voordat ik iets koop check ik het altijd even na op internet.
Op deze site vernoemt men het: http://www.callvoip.nl/product_info.php ... c2b491f56e

Dit is natuurlijk niet echt een referentie. In de handleiding meende ik ook ergens 100mw gelezen te hebben, dat kan inderdaad ook wel "max 100mw" zijn :)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

kaween schreef:wat bij de WRT's dus wel kan, de maximale output power die je daar kan instellen is .... illegaal


het signaal wordt misschien krachtiger maar niet meer "toonvast"...
nuja mensen kijken naar het aantal "groene blokjes" niet naar het aantal crc fouten/resends :-)
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”