Soc. tarieven :geldwolf Belgacom niet sociaal voor telefonie
Geplaatst: 08 okt 2008, 19:22
Sociale tarieven vaste telefonie minder sociaal
Test-Aankoop (T-A) laakt woensdag in een communiqué enkele praktijken in de telecomsector die ervoor zorgen dat de sociale tarieven "minder sociaal" worden. De consumentenorganisatie vraagt dat de Telecomwet wordt aangepast en dat minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne optreedt waar nodig.
Sinds de invoering van de Telecomwet in 2005 zijn alle operatoren verplicht aan personen die aan bepaalde voorwaarden voldoen een korting toe te kennen op het abonnementsgeld en/of de gesprekskosten. De korting op het abonnementsgeld werd begroot op 50 procent van het op dat ogenblik geldende tarief voor het basisabonnement van Belgacom, meer bepaald een korting van 8,40 euro. Men koos er dus niet voor de korting vast te leggen in een percentage zodat de korting vandaag niet mee evoleert met de prijsaanpassingen, zegt T-A.
Vorige week verhoogde Belgacom het tarief van het maandabonnement op de gewone vaste lijn tot 18,4 euro per maand. T-A wijst erop dat dit al de tweede verhoging dit jaar is. Ook voor mensen die aanspraak maken op een sociaal tarief is er hierdoor een hoger tarief, maar geen hogere korting. Die blijft immers vastgesteld op 8,40 euro. Test-Aankoop eist dat de wet op dit vlak wordt gewijzigd.
Voorts betreurt de organisatie dat sommige operatoren een verschil tussen de Nederlandse en Franse tekst van de Telecomwet aangrijpen om het sociale tarief niet op al hun tarieven te moeten toepassen. In de Franse tekst van de telecomwet spreekt men van een korting op de "tarifs standards" (meervoud).
In de Nederlandse tekst spreekt men echter van een korting op het "standaardtarief" (enkelvoud). "Sommige operatoren blijken deze redactionele onzuiverheid aan te grijpen om de kortingen niet te moeten toepassen op al hun tarieven", merkt T-A op. Ook hier vraagt T-A een aanpassing van de wet.
Tot slot verwijst T-A naar het jaarverslag van de Ombudsman voor Telecommunicatie dat deze zomer werd gepubliceerd. Daaruit bleek dat nog steeds operatoren weigeren aan die verplichting te voldoen. Test-Aankoop stelt vragen bij de efficiëntie van de toezichthouder, het BIPT. "Het kan toch niet dat de regulator drie jaar na de inwerkingtreding van de wet dit blijft tolereren", luidt het. bvb
erg is dat in deze tijden
Test-Aankoop (T-A) laakt woensdag in een communiqué enkele praktijken in de telecomsector die ervoor zorgen dat de sociale tarieven "minder sociaal" worden. De consumentenorganisatie vraagt dat de Telecomwet wordt aangepast en dat minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne optreedt waar nodig.
Sinds de invoering van de Telecomwet in 2005 zijn alle operatoren verplicht aan personen die aan bepaalde voorwaarden voldoen een korting toe te kennen op het abonnementsgeld en/of de gesprekskosten. De korting op het abonnementsgeld werd begroot op 50 procent van het op dat ogenblik geldende tarief voor het basisabonnement van Belgacom, meer bepaald een korting van 8,40 euro. Men koos er dus niet voor de korting vast te leggen in een percentage zodat de korting vandaag niet mee evoleert met de prijsaanpassingen, zegt T-A.
Vorige week verhoogde Belgacom het tarief van het maandabonnement op de gewone vaste lijn tot 18,4 euro per maand. T-A wijst erop dat dit al de tweede verhoging dit jaar is. Ook voor mensen die aanspraak maken op een sociaal tarief is er hierdoor een hoger tarief, maar geen hogere korting. Die blijft immers vastgesteld op 8,40 euro. Test-Aankoop eist dat de wet op dit vlak wordt gewijzigd.
Voorts betreurt de organisatie dat sommige operatoren een verschil tussen de Nederlandse en Franse tekst van de Telecomwet aangrijpen om het sociale tarief niet op al hun tarieven te moeten toepassen. In de Franse tekst van de telecomwet spreekt men van een korting op de "tarifs standards" (meervoud).
In de Nederlandse tekst spreekt men echter van een korting op het "standaardtarief" (enkelvoud). "Sommige operatoren blijken deze redactionele onzuiverheid aan te grijpen om de kortingen niet te moeten toepassen op al hun tarieven", merkt T-A op. Ook hier vraagt T-A een aanpassing van de wet.
Tot slot verwijst T-A naar het jaarverslag van de Ombudsman voor Telecommunicatie dat deze zomer werd gepubliceerd. Daaruit bleek dat nog steeds operatoren weigeren aan die verplichting te voldoen. Test-Aankoop stelt vragen bij de efficiëntie van de toezichthouder, het BIPT. "Het kan toch niet dat de regulator drie jaar na de inwerkingtreding van de wet dit blijft tolereren", luidt het. bvb
erg is dat in deze tijden