Home cinema & aansluitingen...

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Hulp ! :D

Vandaag stond (enfin, staat als ge héél snel zijt!) er nl. een fraaie Onkyo surround-set (receiver + speakers) op Ibood. Deze kon ik ditmaal niet laten liggen. Een nadeel: de HDMI-poorten zijn passthrough en enkel voor video. Het geluid moet ik dus via een tweede kabel richting de receiver sturen. En laat ik daar nu enkele vragen over hebben... ;)

Eerst en vooral: ziehier de achterkant van de receiver.
Ten tweede: ik heb dus een Popcorn Hour waar een coaxiale S/PDIF aansluiting op zit. Hier een fotootje (de oranje stekker dus).
En u raadt het al: ik weet niet welke kabel ik nu nodig heb. Ik lees nl. vanalles: de ene zegt "een gewone coax/cinch", de andere zegt "een coax/cinch, maar zorg dat het een kwaliteitskabel is" en nog een andere zegt "een speciale coaxiale s/pdif kabel"... Weet hier iemand het antwoord en misschien belangrijker: waar ik - zo goedkoop mogelijk - eentje kan kopen? :)

En eigenlijk dezelfde vraag voor mijn DVD-speler. Hier zie je de achterkant en wederom de vraag met welke kabel ik de uitgang gemarkeerd als "DIGITAL AUDIO OUTPUT" kan verbinden met de receiver?

Of is het misschien beter om een alternatieve aansluiting te gebruiken (de "simpele" L/R audio)? Of ben ik correct als ik er van uit ga dat deze S/PDIF en/of optische aansluiting de beste kwaliteit zal leveren?

Ge ziet, een beetje een klok vs. klepel verhaal, dus als iemand me even kan aanwijzen waar die klepel(s) hang(t)(en), dan zou ik u erg dankbaar wezen! :troosten:
ooh. shiny.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Op de receiver staat toch "Digital In", dus als je digitaal geluid wil moet je het daar op aansluiten, je dvd kan je optisch aansluiten en je Popcorn Hour kan je coaxiaal aansluiten.
ronron261
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Cloink

And was iets vlugger, waarbij hij bondiger uitlegd wat ik je wilde vertellen.
Hopelijk kunnen die twee links onderaan je iets meer klaarheid brengen.

bij S/PDIF moet er enkel bij grote afstanden overgegaan worden naar speciale kabels.
Anders volstaat het met degelijke coax, wel opletten voor de impedantie, best 75Ω.
Voor eventuele storingen te vermijden is het altijd beter om deze volgorde te houden.
Optisch, coax, afgeschermde kabels(met din-, cinchstekker(tulp)), (eventueel luidspeker kabels), gewone kabels.
(Het verschil tussen luidspreker en gewone kabels zou een iets betere geleiding(door gebruik van zuurstofvrij koper)
van de stroom zijn maar zal maar effect hebben bij zeer extreme koude, dus volstaat gewone bekabeling, vandaar tussen haakjes).
Voor de kabels van versterken naar boxen is het aangeraden een zo laag mogelijke weerstand te hebben, zeker als de afstand groter word.

Dus wat ik je aanraad is om van toestel naar versterker te gaan is optisch, gevolgd door coaxiaal.
Indien geen mogelijkheid om de twee voorgenoemde te gebruiken dan pas analoog te gaan.
Dus de bewerking digitaal naar analoog zo dicht mogelijk bij de boxen te houden.

Dus je hoeft nergens speciale kabels te kopen, de gewone optische, coax volstaan.
De meeste van die speciale kabels zijn gewoon gelduitkloperij.

Bronnen: http://www.breem.nl/pgbekabeling.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sony/Phili ... _Interface

Groeten,
Ronald.[/url]
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ok, bedankt. Dus optisch is beter dan digitale coax?

En ik merk net dat er bij die set ook geen luidsprekerkabels zitten... Ik heb dus een heleboel kabel(s) te kopen. Heeft er iemand een goed adresje in België?
ooh. shiny.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Op 1dayfly was het gisteren (tot een uur geleden) een vergelijkbare aanbieding, maar wel van harman/kardon voor € 599,99
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

cloink schreef:Heeft er iemand een goed adresje in België?
Niemand?
ooh. shiny.
ronron261
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Cloink,
Ok, bedankt. Dus optisch is beter dan digitale coax?
Optisch is lichtsignaal, coax is elektrisch.
Bij optisch zal er geen mogelijk zjin om storingen op te doen, zal ofwel werken of niet.
Dit door gebroken fiber en/of contector.
Bij coax of afgeschermde kabels zal er enkel bij slechte contactpunten storing optreden.
vb. Connectors die los zitten. Bij tulp-connectors geleiderd is dit gemakkelijk op te lossen.
Met een tang de connector iets ovaal knijpen.

Om kabels te maken voor je luidsprekers, zou je normaal bij een goede doe-het-zelf zaak wel aan die kabel geraken.
Kijken achter zoals het vroeger genoemd werd belledraad, maar wel die nemen van 1,5mm².
Is meestal nog wel te verkrijgen, mits een beetje zoeken.
Die andere kabels zou ik het niet direct weten, eens rondkijken bij lokake handelaars.
En prijzen vragen, en vergelijken.
Webshop voor kabels ken ik niet, meestal ga ik langs bij de plaatselijk eletronicawinkel,
waar ze allerlei electronische onderdelen verkopen.
Of waar ze muziekinstrumenten verkopen, maar daar zijn ze meestal wel een stuk duurder.
(Zelf ga ik daar nooit zelden naartoe, enkel voor aangepaste connectors die nergens anders vind)

Groeten Ronald
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Voor de luidspreker kabels kan je ook die van 2.5mm nemen dan heb je nog minder weerstand. Een tijdje terug heb ik die nog gelegd maar voor een 100V systeem.

Voor de optische en/of coaxiale kabels kan je het best naar een elektronica winkel of een een winkel waar ze zoals ronron261 zei instrumenten en/of homecinema systemen etc. verkopen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ok, bedankt heren! 't Is me zowat duidelijk nu!

(en als er toch nog iemand leuke adresjes heeft, dan hoor ik dat graag ;) )
ooh. shiny.
KK
Elite Poster
Elite Poster

Een goed adresje voor alle soorten kabels is Vael Electronics in Sint-Niklaas.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”