Pagina 1 van 1

Homeconnect - geen telefonieabonnement

Geplaatst: 18 aug 2008, 13:08
door doolbyd
Ik heb geen benul of deze vraag reeds gesteld is en derhalve stel ik hem bij deze.

Dient een belgacomtechnieker langs te komen in een woning waar een telefoonlijn binnenkomt doch welke niet actief is (geen telefoon- of adslabonnement van eender welke provider) om homecpnnect te kunnen nemen ? Of kan ik homeconnect nemen en wordt deze telefoonlijn automatisch actief en bezorgt dommel mij een nieuw en eiger telefoonnummer ?

Dien ik contact op te nemen met Dommel (en op welk nummer) om een gepast antwoord te krijgen ?

Ik ben alvast de persoon dankbaar die mij enigszins wil helpen.

Geplaatst: 18 aug 2008, 14:03
door Gent32m
Volgens mij zal een Belgacom technieker langs moeten komen.
Maar alleen Dommel kan dit met 100% zekerheid voor je bevestigen.

In mijn situatie (huis gekocht) lag er al een telefoonlijn van de vorige eigenaar (die een ADSL abonnement had). Maar dit maakte niet uit.

Er moest een nieuwe telefoonlijn van Belgacom gelegd worden. (de bestaande mocht niet herbruikt worden).

Die mannen van Belgacom hebben de straat dan opengebroken. De lijn gelegd en alles netjes teruggelegd. En ze hebben hun werk goed gedaan. Want ik surf vlot aan 4,6 Mbps.

Als je Homeconnect neemt, komt die technieker gratis bij je langs (zit inbegrepen in de gratis activatie van je starterkit).

Ik zou me hierover geen zorgen maken...

Vermijd alvast dommicliering. Zodat je niet per ongeluk een interventie van Belgacom aangerekend zou krijgen. Betaal wel al je (proforma) facturen. Die startdatum wordt later wel goed gezet.

Eens je lijn actief is, kijk dan eens op het forum (de sticky Dommel HomeConnect thread) voor meer info ivm installatie software.

Voor al het overige (dat hier niet opgelost kan worden), neem contact op met Dommel.

Veel succes!

P.S. Bellen doe je nog altijd best naar 011 / 920 000 (werkdagen tussen 09u en 18u). Waarbij je tussen 12u en 13u het meest geluk hebt iemand beet te krijgen.

Geplaatst: 18 aug 2008, 14:37
door Heronic
De belgacom technieker dient enkel langs te komen wanneer er nog GEEN telefoon aansluiting in de woonst voorzien is.

Zij sluiten gewoon het kabeltje aan in de verdeeldoos + aansluiting in de dichst bijzijnde centrale als ik mij niet vergis.

Wanneer je zoals reeds vermeld bij een bv gekocht huis reeds die verdeeldoos en telefoon aansluitingen hebt hoeft dit niet te gebeuren.

Geplaatst: 18 aug 2008, 15:01
door Gent32m
Heronic schreef:Wanneer je zoals reeds vermeld bij een bv gekocht huis reeds die verdeeldoos en telefoon aansluitingen hebt hoeft dit niet te gebeuren.
Klopt niet helemaal. In mijn nieuw huis stond een verdeeldoos + telefoonaansluitingen (van de vorige eigenaar). Toch heeft Belgacom een volledig nieuwe lijn laten aanleggen (dus straat uitgebroken, etc).

In het geval ze de bestaande lijn konden hergebruiken, moest er ook een technieker langskomen, om ergens iets te activeren in de straat.

M.a.w. ik denk dat voor Dommel HomeConnect in de meeste gevallen wel een technieker dient langs te komen.

Overigens, dit langskomen is toch gratis. Dus waarom het weigeren ?
(als je achteraf problemen hebt, is dit langskomen niet meer gratis)

Geplaatst: 18 aug 2008, 15:08
door Heronic
Gent32m schreef: Klopt niet helemaal. In mijn nieuw huis stond een verdeeldoos + telefoonaansluitingen (van de vorige eigenaar). Toch heeft Belgacom een volledig nieuwe lijn laten aanleggen (dus straat uitgebroken, etc).

In het geval ze de bestaande lijn konden hergebruiken, moest er ook een technieker langskomen, om ergens iets te activeren in de straat.

M.a.w. ik denk dat voor Dommel HomeConnect in de meeste gevallen wel een technieker dient langs te komen.

Overigens, dit langskomen is toch gratis. Dus waarom het weigeren ?
(als je achteraf problemen hebt, is dit langskomen niet meer gratis)
In onze vorige woonst was ook alles reeds voorzien, er is dan ook geen technieker langsgeweest om ook maar iets te doen, laat staan de straat open te breken. Wel moeten ze inderdaad zoals je zegt jij lijn 'aansluiten' maar daarvoor komen ze niet binnen. Normaal verloopt dit deel via dommel.

In deze woonst had ik eerder belgacom voor telefoon en dommel voor internet, om over te schakelen op homeconect (belgacom buiten en dommel voor alles) heb ik ook geen technieker gezien..

Geplaatst: 18 aug 2008, 16:17
door Gent32m
Nou, dan weet ik ook niet meer goed hoe dit ineen zit :roll:
De ene keer is technieker nodig, de ander keer niet...
Belgacom materie....

Kan alvast geen kwaad dat hij langskomt en eens alles komt nakijken (lijkt me) :wink:

Geplaatst: 18 aug 2008, 16:46
door Heronic
Volgens ervaring : als het niet nodig is dat ie langskomt om binnen in je huis iets te doen (aansluiten kabel die van de straat komt binnen in je verdeeldoos) dan komt hij ook niet binnen.

Geplaatst: 18 aug 2008, 17:12
door Gent32m
Heronic schreef:Volgens ervaring : als het niet nodig is dat ie langskomt om binnen in je huis iets te doen (aansluiten kabel die van de straat komt binnen in je verdeeldoos) dan komt hij ook niet binnen.
Dat is nou het rare. Bij mij lag er reeds een kabel van de straat naar de verdeeldoos. En toch moest die technieker langskomen om de lijn te activeren (ergens in huis / straat).

Dit activeren lukte hem niet (geen toelating van Belgacom om die lijn te gebruiken van de vorige eigenaar). Waarop ik een nieuwe afspraak (via Dommel) moest maken.

De tweede keer hebben ze dan de straat opengebroken en een nieuwe lijn gelegd + geactiveerd. En alles was in orde.

Aangezien het langssturen van die technieker toch gratis is. Zou ik voorstellen van altijd de technieker eens langs te laten komen (dat kan geen kwaad). En dan heb je zeker geen lijn-problemen (lijkt me)

Geplaatst: 18 aug 2008, 17:43
door Fluppeke
Ik kwam van scarlet one.
Aangezien scarlet one nog actief was op het eerste koperpaar is het idd de procedure dat dommel via het 2 de koperpaar geactiveerd wordt (= nieuw aansluitpunt naast het bestaande).

Waarom deze procedure gevolgt wordt is me echter een raadsel.. opgelegt door het bipt? Toen ik van begacom ooit naar scarlet one ging was dit niet nodig.

Alleszins.. aangezien de installatie van het 2de koperpaar het uitbreken van de straat tot gevolg had en aangezien de afstand tot de centrale hetzelfde is... heb ik in overleg met de belgacom installateur gekozen om het dommel signaal toch te activeren via het eerste koperpaar... de instalateur heeft scarlet dan af het eerste koperpaar gezwierd.

Geplaatst: 18 aug 2008, 18:54
door Devilzown
Fluppeke schreef:Ik kwam van scarlet one.
Aangezien scarlet one nog actief was op het eerste koperpaar is het idd de procedure dat dommel via het 2 de koperpaar geactiveerd wordt (= nieuw aansluitpunt naast het bestaande).

Waarom deze procedure gevolgt wordt is me echter een raadsel.. opgelegt door het bipt? Toen ik van begacom ooit naar scarlet one ging was dit niet nodig.

Alleszins.. aangezien de installatie van het 2de koperpaar het uitbreken van de straat tot gevolg had en aangezien de afstand tot de centrale hetzelfde is... heb ik in overleg met de belgacom installateur gekozen om het dommel signaal toch te activeren via het eerste koperpaar... de instalateur heeft scarlet dan af het eerste koperpaar gezwierd.
Als er al een bestaande (& goed functionerende) technische situatie is, dan moet eigelijk enkel de dslampoort gewisseld worden in de centrale zover ik weet :???: :?