Pagina 1 van 1

Alarm

Geplaatst: 13 aug 2008, 19:05
door frado
Aangezien voip vandaag is beginnen werken, wou ik mijn alarm laten lijntesten. Natuurlijk kregen die gasten van securitas geen melding toen ik het alarm liet afgaan :s . Kheb gezegd van die voip, en ze zeiden dat ik met mijne alarm technierker moest een afspraak maken.
Die technieker was hier al echter onlangs geweest en zei, als het werkt met een gewone analoge telefoon, moet dat gaan. Tgaat blijkbaar dus niet, of moet ik enkele dagen wachten tot er 'iets' geupdate is?
Of een of andere instelling veranderen ofzo? Kweet het tbh niet echt. Dat alarm belt wrs toch alleen maar naar een telefoon als het alarm afgaat, nie?

+ Hoe zet ik die limiet op de uploadsnelheid af? Die limiet mag er zijn ALS er gebeld wordt. Nu wordt er niet gebeld, en is't gecapped op 39kb/s

Geplaatst: 13 aug 2008, 19:36
door gimic
Dat alarm belt wrs toch alleen maar naar een telefoon als het alarm afgaat, nie?
hmm, er zijn twee mogelijkheden:

Indien je met zo een securitas firma of een andere firma (zoals octopus,...) werkt dan zal de centrale inderdaad uitbellen, maar deze zal werken zoals een fax en data communiceren, wat er aan de hand is, in welke zone er alarm is bvb. Dit komt terrecht op een server die dit op zijn beurt doorstuurt naar één van de operatoren in dat centrum. en zo de procedure volgt bij een inbraak alarm... over voip heeft dit meestal problemen omdat het dataverkeer zo gecomprimeerd word dat er niets meer van te maken valt.

indien u een ander soort alarm centrale heeft (waarschijnlijk ook mogelijk bij u) dan zal de alarm centrale u op bellen en als u opneemt zal er een stem zeggen "alarm zone..." bvb. Dit zal op uw voip wel werken.

Geplaatst: 13 aug 2008, 19:56
door frado
en zijn er bij beide mogelijkheden ook oplossingen? Ik weet als het alarm afgaat , er kort daarna gebeld wordt door het centrum(een echt persoon), en dan moet ik mijn code zeggen dat het safe is. Dunno of dit er iets mee te maken kan hebben?
Maar als't situatie 1 zou zijn: valt dat te fixen?
Want ja , kzou natuurlijk het liefste hebben dat we ons alarm kunnen blijven gebruiken, met mogelijkheid tot het contacteren van de centrale.
Maar vanavond bij het testen kwam het wel NIET door hé. Of zou dat kunnen liggen aangezien ik pas vanaf vandaag ook voip heb?
En kan die technieker er dan iets aan doen? Qua draden zit het normaal allemaal goed.

alarmcentrale

Geplaatst: 14 aug 2008, 07:40
door staartmees
op http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... rmcentrale staat er vermeld dat een alamrcentrale en VOIP niet samengaan. Men raadt aan om daarvoor een discoverylijn te gebruiken.

Geplaatst: 14 aug 2008, 08:33
door FlashBlue
1) je alarmcentrale doet gewoon een datacommunicatie oproep naar de meldkamer, vergelijkbaar met de analoge dialup modems, alleen totaal andere protocollen, maar dat werkt dus *niet* met voip (wel met telenet etc...)

2) het feit dat jij daarna een telefoontje krijgt van de meldkamer, staat daar los van, dat is gewoon de procedure die men daar volgt om vast te stellen of jij al dan niet zelf aanwezig bent, en of het echt jij bent die de telefoon opneemt.

Geplaatst: 14 aug 2008, 19:53
door frado
en valt daar iets aan te doen door iets te veranderen? Bv spraakkiezer? Mja gaat dat dan nog met Securitas? En hoeveel kost dat dan niet aan die installatie :s
En wrm kan ik in router bij elke telfoon kiezen: sip of vaste lijn? Dat zal niet helpen door Vaste lijn te kiezen zeker?

Geplaatst: 14 aug 2008, 20:42
door FlashBlue
frado schreef:en valt daar iets aan te doen door iets te veranderen? Bv spraakkiezer? Mja gaat dat dan nog met Securitas? En hoeveel kost dat dan niet aan die installatie :s
En wrm kan ik in router bij elke telfoon kiezen: sip of vaste lijn? Dat zal niet helpen door Vaste lijn te kiezen zeker?
vaste lijn zal normaal alleen werken als je een discovery line hebt, niet met een raw copper, omdat dan die vaste lijn gewoon niet werkt ...

een spraakkiezer is een optie, maar ik weet niet in hoeverre dat meldkamers dat nog acceptere, omdat er te weinig info uit die dingen komt vergeleken met sia of scancom transmissies ...

Geplaatst: 14 aug 2008, 21:25
door frado
hmm. Dus kzou eigenlijk al een aparte telefoonlijn moeten hebben gewoon voor dat dom alarm. En als ik nog een telefoonlijn wil, is dit weer gepaard met mooie activatiekosten, en evt zelfs kosten om die lijn tot in mijn huis te krijgen?
Straks zal'k niet anders kunnen dan meldkamer opzeggen. Ouderwetse dingen , die alarmsystemen :s . En zo'n gsm module is ook weer stukken van mensen. Pff

Geplaatst: 14 aug 2008, 21:37
door FlashBlue
frado schreef:hmm. Dus kzou eigenlijk al een aparte telefoonlijn moeten hebben gewoon voor dat dom alarm. En als ik nog een telefoonlijn wil, is dit weer gepaard met mooie activatiekosten, en evt zelfs kosten om die lijn tot in mijn huis te krijgen?
Straks zal'k niet anders kunnen dan meldkamer opzeggen. Ouderwetse dingen , die alarmsystemen :s . En zo'n gsm module is ook weer stukken van mensen. Pff
niks ouderwets aan :) , datatransmissie via voip werkt gewoon niet goed, ligt aan de compressie die op de audio toegepast is ....
In principe bekijkt men zo een dingen trouwens voor men overstapt naar voip only, zeker omdat je nu 2x genaaid bent, je alarm kan geen doormeldingen meer doen, en zelf kan je ook de 101 niet meer bellen via dommel ;)

toch een vooruitgang he, die innovatieve isp's ... ;-)

Geplaatst: 14 aug 2008, 21:44
door gimic
bij een vocale kiezer heb je geen meldkamer nodig, dan laat je de kiezer bellen naar jou gsm bvb.
een SD1+ is zo'n vocale melder, deze werkt met een contact die gesloten moet worden en belt dacht ik tot 3 personen op, kostprijs ongeveerl 250 euro dacht ik particuliere aankoop. dus niet zo goedkoop.

Geplaatst: 14 aug 2008, 21:54
door Ken
Wij worden normaal op 3 nummers gebeld als alarm afgaat maar dit werkt hier ook niet over VoIP. 3 tests gedaan. Tot vandaag nog geen afspraak kunnen maken met installateur voor deze.

Geplaatst: 14 aug 2008, 21:57
door FlashBlue
gimic schreef:bij een vocale kiezer heb je geen meldkamer nodig, dan laat je de kiezer bellen naar jou gsm bvb.
een SD1+ is zo'n vocale melder, deze werkt met een contact die gesloten moet worden en belt dacht ik tot 3 personen op, kostprijs ongeveerl 250 euro dacht ik particuliere aankoop. dus niet zo goedkoop.
spraakkiezers zijn met een reden niet populair meer ...

1) niet efficient, oproepen duren veel langer dan datatransmissies
2) niet veilig, als je zelf niet in de buurt bent, wie ga je dan laten kijken ? de buren ? good luck met die mensen hun leven te laten riskeren... de politie ? die komen niet voor automatische alarmmeldingen, tenzij bevestigd door een erkende meldkamer
3) zeer beperkt, de standalone modellen hebbe vaak maar 1 of 2 meldingen, de merk eigen modellen meestal iets mer, maar vaak nog altijd beperkt tot "alarm + specificatie van event", en evt de resetmelding, nooit welke zone, of hoeveel repeats, enz enz, informatie die wel cruciaal is bij het correct ingrijpen...

en verder heeft frado al een datakiezer, en een abo bij een meldkamer, dus om nu terug in de tijd te gaan en met antieke techniek zoals spraakkiezers te gaan werken ? ... lijkt mij niet echt een strak plan infeite, je verliest er enorm veel voordelen mee.

Geplaatst: 14 aug 2008, 22:37
door frado
en een discovery line( of iets goedkoeprs) liggen st aat gelijk aan een nieuwe draad die bij de straat begint? Zoja wil dit zeggen dat we een kabel van 50m moeten leggen, en heel wat asfalt openbreken lol

Geplaatst: 15 aug 2008, 09:46
door Devilzown
frado schreef:en een discovery line( of iets goedkoeprs) liggen st aat gelijk aan een nieuwe draad die bij de straat begint? Zoja wil dit zeggen dat we een kabel van 50m moeten leggen, en heel wat asfalt openbreken lol
Kijkt is hoeveel paar uwen intro heeft, discovery lijn kan eventueel via een ander paar.

Geplaatst: 15 aug 2008, 09:50
door frado
ma is dat ook niet gepaard met zoveel euro activatie? €150 ofzo?

Geplaatst: 15 aug 2008, 09:53
door Funfile
Je kan in jouw geval niks goedkopers dan een discovery line nemen voor je alarmcentrale.
Feitelijk zit je op dit moment zonder alarm, en gooi je dat geld voor je abonnement voor de meldkamer gewoon weg.

Geplaatst: 15 aug 2008, 11:54
door frado
nja I know. Kversta nog steeds niet waarom we dat genomen hebben, staat zelden aan.( lees 1 keer per jaar)

Geplaatst: 15 aug 2008, 18:11
door Joris84
De oplossing! Zeg het abonnement met die meldkamer op! Ge spaart die kosten al uit en ge hebt niet de kost van een extra lijn :p

Geplaatst: 15 aug 2008, 19:57
door frado
ja dat zal het waarschijnlijk worden.

Geplaatst: 16 aug 2008, 00:05
door Ken
Zow, dan kunnen we Dommel in gebreke stellen omdat hun telefonie niet werkt op simpele alarmsystemen. Al gaat het via VoIP, het moet werken volgens de Belgische wet.

Beat this Dommel.

Ik laat het voorlopig voor wat het is. Er komt wel een fix binnen 10 jaar zeker?

Alarm gaat hier nu via gsm netwerk... Zucht @ $$$...

Geplaatst: 16 aug 2008, 09:48
door frado
hebt ge dan zo'n gsm module laten installeren mss?
En moet het kunnen werken via voip? Anders laat ik het abo nog effe, en bel ik naar dommel.

Maar als het tecnisch gewoonweg niet mogelijk is om alarm hierop te steken, zal het wel in het contract staan, nie?

Geplaatst: 16 aug 2008, 11:26
door FlashBlue
Ken schreef:Zow, dan kunnen we Dommel in gebreke stellen omdat hun telefonie niet werkt op simpele alarmsystemen. Al gaat het via VoIP, het moet werken volgens de Belgische wet.

Beat this Dommel.

Ik laat het voorlopig voor wat het is. Er komt wel een fix binnen 10 jaar zeker?

Alarm gaat hier nu via gsm netwerk... Zucht @ $$$...
Tsja, ergens moet dommel dit melden aan de klanten, net zoals de problemen met de noodnummers, langs andere kant is dit iets wat men als klant moet navragen bij de isp en de alarminstallateur, net zoals plaatsing van telefooncentrales en dergelijk.

en het kan wel via "voip", zie naar telenet, (al zit je daar met het feit dat je telefoon uitvalt als de stroom uitvalt, tenzij je een batterij hebt hangen aan je telefoonmodule van telenet, en die netjes zelf controleert), maar effectief via standaard voip niet, omdat die transmissies teveel gecomprimeerd worden en ge gewoon garbled data krijgt.

Gsm module of disc. line is dan idd de oplossing, en bijde zal niet goedkoop zijn, al valt het normaal nog mee ... testmelding om de 24 of 72h (afhankelijk van uw battery lifetime van uw centrale), en dan hangt het af van uw abo, of in en uitschakeling ook worden geseind of niet, of ge technische meldingen doorstuurt etc ...

Als ge puur alleen testmeldingen en effectieve alarmen en resets doorstuurt ist zo heel duur nie aan kosten, als ge al de rest ook ga sture kan da nogal es oplopen idd.

alarm

Geplaatst: 16 aug 2008, 18:18
door padde
hoi

Ik ben van plan om een alarm te instaleren maar weet ni goed welk type
Mijn vraag was ijgelijk als er word ingebroken het alarm gaat af een ze weten de telefoon kabel een ze knippen die door is dan de politie als verwittig of de personen die in het toestel zitten

groetjes

Geplaatst: 16 aug 2008, 18:25
door Joris84
Als ze uw telefoonkabel willen doorknippen, zullen ze eerst over heel de lengte van uw huis moeten graven. Zo'n kabel ligt typisch meer als ne halve meter onder de grond. Toch iets wat meestal niet gedaan wordt...

Geplaatst: 16 aug 2008, 18:25
door hollebollegijs
bij belgacom wordt alarm via voip nog niet ondersteund, het zal pas gelanceerd worden als het 100% werkt.
wanneer dit is, geen idee.
ik verwacht in de loop van 2009.
en het zal er wel van moeten komen, want tegen 2012 is het helemaal gedaan met de klassieke telefoonlijn (classic, disco).

Geplaatst: 17 aug 2008, 15:23
door padde
Als ze uw telefoonkabel willen doorknippen, zullen ze eerst over heel de lengte van uw huis moeten graven. Zo'n kabel ligt typisch meer als ne halve meter onder de grond. Toch iets wat meestal niet gedaan wordt

Ik bedoel binnen hé als de ze kabel binnen doorknippen dan kan dat systeem toch niemand meer bereiken