Pagina 1 van 1

Betalen na ongewenste sms

Geplaatst: 06 aug 2008, 17:26
door dr S.A.f.
Vandaag kreeg mijn vriendin een bericht van het nr 286 op haar gsm, met een of andere idiote tekst dat ze geselecteerd was voor blah blah blah, zoniet sms STOP naar...

Omdat ze zich nooit op een of andere dienst heeft ingeschreven negeert ze het bericht tot ze anderhalf uur later opnieuw een bericht krijgt van het nr 9313 met een of andere quiz vraag (hoeveel dagen zitten er tussen 2 halfvolle manen). Nu bellen we naar Mobistar om te weten te komen van waar dit komt, en hoe we eventuele kosten kunnen terugvorderen. Nu blijkt echter dat hier niets aan te doen valt.
Door het eerste bericht te openen NIET door erop te reageren zou je de toestemming geven aan het bedrijf achter de berichten om jou met betalende smsen te bestoken

Ik vroeg me af als er een manier bestaat om te weten te komen welk bedrijf er achter deze verkorte nrs schuilgaat zodat we daar evt verhaal kunnen halen?
Googlen leverde -voor mij toch - geen resultaten op.

thx.

Geplaatst: 06 aug 2008, 17:37
door Dfrog
zonder Mobistar te willen bashen. Bij Base ging het als volgt:

Ik meldde Base dat ik een ongevraagde betalende sms aankreeg.

Base heeft de firma (met mij in cc) gecontacteerd die hierachter zat. Ze vroegen om de logfiles waaruit bleek dat ik mij had ingeschreven op betalende sms-dienst. Indien de firma dit niet kon bewijzen binnen de vijf werkdagen, dan zou Base dit aan mij terugstorten en in mindering brengen op de balans van die firma. Een maand later stond dit in de positief van mijn factuur.

Ik denk dat je beter nog eens contact opneemt met Mobistar, volgens mij hebben ze u te snel afgescheept. Ge kunt natuurlijk tegen Mobistar zeggen dat ze dat bij Base wél voor hun klanten doen.

Ik zou gelijktijdig ook klacht indienen bij het bipt.

Voor de sender achter de shortcodes:

http://www.base.be/BASE/nl/Home/Particu ... .aspx/4066

Veel succes.


edit: ik zie dat jouw sender niet in de lijst staat. Het minste wat Mobistar voor u kan doen is vertellen óf het een betalend bericht is én wat de contactgegevens van dat bedrijf zijn. Het is Mobistar immers wie die factuur doorstort.

Geplaatst: 06 aug 2008, 17:40
door meon
Elk van dergelijke diensten MOET een gewoon informatietelefoonnummer hebben waarop dergelijke vragen gesteld kunnen worden.

Geplaatst: 06 aug 2008, 17:43
door dr S.A.f.
Ok, thx dat gaan we zeker doen.

In de smjes stond er geen nr bij, enkel de melding dat je stop moet smsen om het te doen ophouden.

Geplaatst: 06 aug 2008, 17:46
door Dfrog
dr S.A.f. schreef:Ok, thx dat gaan we zeker doen.

In de smjes stond er geen nr bij, enkel de melding dat je stop moet smsen om het te doen ophouden.
mja, ik zou dit principieel niet sturen en via de officiële weg regelen. Zo kunnen ze iedereen wel beginnen te bombarderen. Ongehoord. Ge moet natuurlijk wel zeker zijn dat je u nergens per ongeluk ingeschreven hebt. Just my 2 cents.

Geplaatst: 06 aug 2008, 18:00
door dr S.A.f.
Een nieuw telefoontje aan Mobistar bracht in alle geval geen zoden aan de dijk.

Respons: "ja meneer u hebt ons daar al voor gecontacteerd, er is nu een algemene block op het gsm nr gezet voor verkorte nrs."

en op mijn vraag als dat nu echt normaal is dat zulke bedrijven zomaar willekeurig mensen kunnen contacteren: "Er zal wel eerst een vraag van uw kant geweest zijn voor zij zulke smsjes sturen"
en dat was direct het einde van het gesprek.

Hij wist wel te vertellen dat dit ons 2EUR per sms gekost heeft en dat het bedrijf Golden Bytes Belgium was, het adres kon ik vinden door dat "eens op internet in te typen" :roll:

Nu weet ik tenminste dat ze bij Mobistar de gewone en de corporate accounts gelijk behandelen -> als shit :sarc:

Geplaatst: 06 aug 2008, 18:03
door Dfrog
dr S.A.f. schreef:Een nieuw telefoontje aan Mobistar bracht in alle geval geen zoden aan de dijk.

Respons: "ja meneer u hebt ons daar al voor gecontacteerd, er is nu een algemene block op het gsm nr gezet voor verkorte nrs."

en op mijn vraag als dat nu echt normaal is dat zulke bedrijven zomaar willekeurig mensen kunnen contacteren: "Er zal wel eerst een vraag van uw kant geweest zijn voor zij zulke smsjes sturen"
en dat was direct het einde van het gesprek.

Hij wist wel te vertellen dat dit ons 2EUR per sms gekost heeft en dat het bedrijf Golden Bytes Belgium was, het adres kon ik vinden door dat "eens op internet in te typen" :roll:

Nu weet ik tenminste dat ze bij Mobistar de gewone en de corporate accounts gelijk behandelen -> als shit :sarc:
Tel: +32 2 345 29 99; Email: [email protected]

Qua klantenvriendelijkheid heeft de operator waarmee je gebeld hebt alvast nog een hoop te leren.

Geplaatst: 06 aug 2008, 18:24
door dr S.A.f.
Inderdaad, 't is het principe, 2eur is niet het einde van de wereld, maar als ze op die manier 1000 sukkelaars oplichten dan loopt dat al aardig op voor hen.

We zijn heel zeker dat we ons op geen enkele dienst hebben geabonneerd, we zijn ondertussen de leeftijd van de ringtones en hippe wallpapers stilaan voorbij, laat staan dat we willen weten als onze sterrenbeelden wel goed samen passen ;)

Het bellen zal voor morgenochtend 9u zijn, want om 17u sluiten ze.

Geplaatst: 06 aug 2008, 20:36
door Goztow
Veranderen van telefoonoperator. Voor het principe...

Geplaatst: 08 aug 2008, 07:46
door dr S.A.f.
Gisterenochtend heb ze gebeld, en de vrouw die ik aan de lijn had zag dat er inderdaad een "niet aangevraagd betalend bericht" verstuurd was. Het was echter geen probleem, ze ging ervoor zorgen dat we zo snel mogelijk uit hun systeem werden gehaald en volgende week storten ze het bedrag terug op onze rekening.

Ik vraag me wel af hoe het verder zou gelopen zijn indien we niet hadden gereageerd, aangezien ze zo snel kunnen zien dat er een niet aangevraagd betalend bericht naar nr x of y verstuurd is....

In alle geval bedankt voor de zinvolle replies (wat 'k van mobistar niet kan zeggen :roll: )

Geplaatst: 08 aug 2008, 08:17
door droopy
straf verhaal. Ik zou via mail bevestiging vragen van de terugbetaling en het niet inschrijven en dat doorsturen naar Mobistar met de vraag of het normaal is om klanten te beschuldigen en in de kou te laten staan.

Goed voor u dat het opgelost is maar erg dat zoiets gewoon kan. Je zou zo maar weg zijn op reis en ondertussen halen ze je bankrekening leeg met stomme berichtjes.

Geplaatst: 08 aug 2008, 08:25
door Special_K
Gelukkig voor jou is het opgelost, ik zou Mobistar buiten gooien na zo'n stunt. Ik heb ook nog Mobistar maar ik hoor ook steeds meer klachten.
Base lijkt me op dit moment de verstandigste keuze: de goedkoopste en blijkbaar naar serviceverlening ook niet slecht.

Geplaatst: 08 aug 2008, 23:50
door Ken
Sinds overschakeling jaartje geleden voor corporate nummers naar Mobistar was er ook niet veel aan te merken qua service...

We veranderden van Proximus naar Mobistar want Proximus wou onze contractvoorwaarden niet herzien voor een vernieuwing dus uit principe zijn we naar Mobistar 'gevlucht'. Sindsdien klagen ze hier nog meer.

Maar voor m'n privé Proximus nummer ben ik echt tevreden, Proximus service is top.

Geplaatst: 10 aug 2008, 19:16
door flamenca
Ik heb nog voor n zgz content provider gewerkt en de policy was dat er een afzender met naam in ieder verzonden bericht moet staan.

In principe moet n STOP bericht voor de onmiddellijke stopzetting van elke dienst gehanteerd worden, zoniet kan een operator dat zwaar doorrekenen aan die content provider (dagelijks kregen we trouble tickets van vooral Proximus waarin me moesten bewijzen dat de klant zich ingeschreven heeft, zoniet volledige terugbetaling).

Sinds begin juni is het zelfs zo dat er een dubbele opt-in policy is. 1x inschrijven voor een dienst is niet voldoende, iedere klant moet een 2e keer reageren op n bericht van de content provider en dan pas is de inschrijving geldig.


flamenca

SMS diensten annuleren bij Base.

Geplaatst: 18 aug 2008, 13:24
door grivago
Een kleine tip voor wie op het Base netwerk zit.

Als je van een bepaald nummer sms diensten ontvangt en er graag vanaf wil, stuur je een sms met daarin geschreven," info 9547" naar 1912 dus info en de 4cijfers waar u uw sms van ontvangt. 9547 is maar een voorbeeld. U krijgt van Base direct een sms met daarin de gegevens van de firma die u sms'jes stuurt.



Groetjes

Re: SMS diensten annuleren bij Base.

Geplaatst: 18 aug 2008, 17:54
door liger
grivago schreef:Een kleine tip voor wie op het Base netwerk zit.

Als je van een bepaald nummer sms diensten ontvangt en er graag vanaf wil, stuur je een sms met daarin geschreven," info 9547" naar 1912 dus info en de 4cijfers waar u uw sms van ontvangt. 9547 is maar een voorbeeld. U krijgt van Base direct een sms met daarin de gegevens van de firma die u sms'jes stuurt.



Groetjes
nice
ik veronderstel dat deze info gratis is?

Re: SMS diensten annuleren bij Base.

Geplaatst: 19 aug 2008, 11:08
door lithion
liger schreef:nice
ik veronderstel dat deze info gratis is?
Berichten naar 1912 zijn gratis bij Base. Dit nummer wordt oa gebruikt voor het aanvragen van instellingen en het activeren van bijkomende diensten.