Pagina 1 van 3
12mbit ?
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:08
door Stefaand
Hoi,
sinds vandaag ben ik overgeschakeld op ADSL2 en zou 12Mbit moeten halen.
De router is een Zyxel 2602H (die ADSL2 en ADSL2+ ondersteunt).
Als ik mijn router gegevens bekijk dan zie ik dat ik maar op 9 Mbit zit :
---------------------------------------
WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 511 kbps
Downstream Speed: 9018 kbps
---------------------------------------
En als ik de test doe met speedtest.net krijg ik :
Download : 7694 kb/s
Upload : 436 kb/s
Hoe komt het dat ik niet op 12Mbit zit. Zijn er andere settings die moeten gebeuren in de router zoals : VPI of VCI ?
bedankt,
stefaan
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:10
door t-town
Meest logische uitleg: je zit te ver van de centrale en belgacom heeft je een lager profiel gegeven.
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:24
door meon
Als je uit je modem ook nog de S/N-ratio enz kan geven kunnen we die reden ook al dan niet uitsluiten
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:26
door Stefaand
s/n-ratio ?
gebeld
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:34
door Stefaand
Heb Belgacom gebeld en inderdaad, iedereen die gewoon een omschakeling vraagt naar ADSL2 krijgt standaard een 9Mbit profiel.
Dat werd bevestigd via de telefoon met belgacom.
Nadien hebben ze mij een 12Mbit profiel gegeven en ik zit nu op 12Mbit.
Bedankt voor de hint !
Stefaan
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:37
door john_muts
inloggen op je modem:
maintenance->diagnostics->dsl
We zijn vooral geïnteresseerd in de signaal ruis verhouding (s/n-ratio) en de verzwakking (attennuation).
edit: net te laat, gewoon ter info dan maar
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:41
door D3bian
Vraagje, hebben ze je meteen van ADSL naar ADSL2+ omgezet als je origineel belde ervoor? Of is er een interventie nodig van hen om dit te regelen?
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:41
door Stefaand
noise margin upstream: 27 db
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 9 db
noise margin downstream: 12 db
output power upstream: 11 db
attenuation downstream: 25 db
en wat betekenen deze gegevens in decibels nu ? Goede of minder goede lijn ?
Geplaatst: 22 jul 2008, 15:43
door Stefaand
die_ene schreef:Vraagje, hebben ze je meteen van ADSL naar ADSL2+ omgezet als je origineel belde ervoor? Of is er een interventie nodig van hen om dit te regelen?
ik zag op hun website dat er ADSL2 werd aangeboden.
Het is adsl2 = 12Mbit he, ADSL2+ is 24Mbit.
Dus ik heb direct gebeld.
En gevraagd of ik het kon hebben...en vorige week hebben ze me verteld dat ze vandaag zouden omschakelen. Kost : 50 euro.
Geplaatst: 22 jul 2008, 16:03
door meon
Stefaand, Belgacom biedt enkel ADSL2+ aan, geen ADSL2.
Die ADSL2+ wordt wel aangeboden gelimiteerd tot 12 mbit.
Geplaatst: 22 jul 2008, 16:07
door Stefaand
bedankt voor de info.
jammer dat ze hem niet full-blown loslaten naar 24Mbit
Geplaatst: 22 jul 2008, 16:09
door meon
Ik denk dat dat bewust is: liever een behoorlijke hoeveelheid klanten 12 mbit beloven die dat ook effectief kunnen halen, dan een hoeveelheid klanten beloven 24 mbit te halen waarvan slechts een fractie daar voor in aanmerking komt.
Andere providers durven dat wel (EDPnet, Dommel, ...) maar zullen daar veel mensen mee moeten teleurstellen als blijkt dat ze maar 9 mbit halen bvb. Als je van 12 -> 9 mbit terugvalt is het verschil al niet zo groot meer eh
.
Geplaatst: 22 jul 2008, 21:11
door logion
Zelfs met 24mbit hoor je toch nooit van mensen dat ze meer dan 15mbit halen? Cfr. dommel cityconnect klanten.
12mbit is meer dan voldoende op ADSL2+ technologie denk ik, veel ben je er toch niet mee met het volume dat je maar krijgt.
Geplaatst: 22 jul 2008, 21:27
door Joris84
Met noisemarge downstream van 12db heb je al niet veel ruimte meer over om naar 12mbit te gaan. Daarom dat je waarschijnlijk maar op 9mbit zit.
Geplaatst: 22 jul 2008, 21:39
door stijn007
Hoe verkrijgen jullie die meting van db? Ik heb een Thompson speedtouch 536. Stijn
Geplaatst: 22 jul 2008, 21:46
door john_muts
Jij had een 536 zeker?
Inloggen op je modem
broadband connection->dsl en dan op details klikken
Hopelijk is dat hetzelfde ik heb de de standaard firmware van thomson, niet degene van belgacom.
Geplaatst: 22 jul 2008, 21:53
door stijn007
Hmm sorry ik weet er blijkbaar minder van dan ik dacht
Ik zit wel ergens in de buurt denk ik... Kan je wat meer uitleg geven aub? Bedankt. Stijn
Geplaatst: 22 jul 2008, 22:01
door john_muts
start je browser en ga naar
http://192.168.1.1.
Links staat er een menu daar kies je broadband connection en vervolgens Dsl Connection. Rechts bovenaan op details klikken.
Hopelijk is het ongeveer hetzelfde. Ik heb wel een 536 maar de standaard software staat er niet meer op.
Geplaatst: 22 jul 2008, 22:09
door stijn007
Ik kom hier wss niet al te slim over maar ik vermoed dat 'details' ergens naast 'overview' en 'help' moet staan? Het staat er echter niet bij...
Bedankt voor de moeite!
Geplaatst: 22 jul 2008, 22:13
door john_muts
stijn007 schreef:Ik kom hier wss niet al te slim over maar ik vermoed dat 'details' ergens naast 'overview' en 'help' moet staan? Het staat er echter niet bij...
Bedankt voor de moeite!
Inderdaad normaal staat het naast overview.
Geplaatst: 22 jul 2008, 22:19
door stijn007
er zijn hier wel meerdere computers op aangesloten en sinds de nieuwe modem zijn de instellingen van administrator enz niet meer zoals het moet.
Heeft het misschien daarmee te maken? Die van de technische dienst had daar ook naar gevraagd
Geplaatst: 23 jul 2008, 15:11
door Pi R²
Nog eventjes voor de duidelijkheid verifieren, want ik ben niet zo goed mee:
Begrijp ik dat nu goed dat als ge van de oude toestand naar de nieuwe 12 mbit toestand wilt gaan, ge daar zelf een belleke naar den belgacom voor moet doen? Gaan ze mijn snelheid vanzelf nog in de loop van augustus verhogen als ik niets doe?
Geplaatst: 23 jul 2008, 16:18
door stijn007
Ik doe een poging. Niet kwaad zijn als ik iets verkeerd zeg
je moet er idd voor bellen naar belgacom. De kans is groot dat ze u zullen zeggen dat het niet mogelijk is om te upgraden tenzij je BGC TV neemt.
Als ze dit zeggen zijn er 2 mogelijkheden:
*het is echt waar: adsl2+ is niet beschikbaar en dan is (wss) vdsl(2) wél beschikbaar maar dat gebruiken ze nog niet voor internet en dan zal je dus moeten wachten. Geen idee hoe lang dit zal duren.
*het is niet waar: men probeert je gewoon te overtuigen om BGC TV te nemen. Het schijnt dat als je geluk hebt/ lang aandringt,... ze het wel aanpassen. Hoe lang het durt vooraleer deze aanpassing van kracht gaat is erg variabel Over de 50 euro activatiekosten is er geen duidelijkheid.
Geplaatst: 23 jul 2008, 16:37
door Goztow
Pi R² schreef:Nog eventjes voor de duidelijkheid verifieren, want ik ben niet zo goed mee:
Begrijp ik dat nu goed dat als ge van de oude toestand naar de nieuwe 12 mbit toestand wilt gaan, ge daar zelf een belleke naar den belgacom voor moet doen? Gaan ze mijn snelheid vanzelf nog in de loop van augustus verhogen als ik niets doe?
De snelheid van gebruikers van Belgacom TV gaat automatisch verhoogd worden in augustus. De anderen moeten bellen en indien ze een Go hebben 50 € betalen, indien ze een Plus hebben gewoon gratis aanvragen.
Geplaatst: 31 jul 2008, 11:56
door Xplod
Je moet blijkbaar steeds 50€ betalen als je omschakeld van technologie.
In mijn geval ... ik ben onlangs overschakeld van vdsl naar vdsl2 om te kunnen genieten van HD
--> kostprijs 50€ omdat ze een technieker naar de wijkcentrale (rop) moeten sturen om de omzet/aanpassing te doen.
Ik denk dus dat hetzelfde geldt voor een omschakeling van adsl naar adsl2.
Geplaatst: 31 jul 2008, 11:59
door Zambo
Kasa kassa voor Bellens en co, zijn wedde moet ergens door gefinancieerd worden hé.
Geplaatst: 31 jul 2008, 12:50
door TomG
Zambo schreef:Kasa kassa voor Bellens en co, zijn wedde moet ergens door gefinancieerd worden hé.
Zaag, zaag zaag voor en van Zambo
Geplaatst: 31 jul 2008, 16:48
door pennywise
iemand een idee waar je de waarden kan vinden voor een aethra FS104 modem voor vdsl boost?
Geplaatst: 31 jul 2008, 17:03
door silencer
pennywise schreef:iemand een idee waar je de waarden kan vinden voor een aethra FS104 modem voor vdsl boost?
voor het bgc model aethra:op de startpagina dacht ik.
Geplaatst: 31 jul 2008, 19:19
door Caey
TomG schreef:Zambo schreef:Kasa kassa voor Bellens en co, zijn wedde moet ergens door gefinancieerd worden hé.
Zaag, zaag zaag voor en van Zambo
Bwa hangt van de situatie af, blijkbaar moet een Belgacom persoon ter plaatse gaan. Natuurlijk organiseren ze dat ook (het is niet dat voor 50€ ze iemand per direct naar uw straat gaan sturen) dus die 50€ zal wel de kosten dekken want ze gaan nu ook geen nieuw personeel daarvoor aanwerven, hooguit besparen op het aantal koffiepauzes.
Vraag is natuurlijk of ze zo eerlijk zijn om dan direct iedereen op de verdeelkast over te schakelen. Ze kunnen natuurlijk wachten tot iedereen 50€ doneert en dan iedere keer iemand langsturen aan hetzelfde verdeelkastje.
In het ik-vul-effkens-mijn-zakken scenario: iemand belt, betaalt 50€ -> we sturen iemand die de hele verdeelkast onder handen neemt en dan softwarematig de snelheidsaanpassing doet. Nadien wachten we tot er nog iemand belt en dan voert de telefoniste met een druk op de knop de softwarematige aanpassing uit en casht nog eens 50€.
Maar ik denk dat dat laatste niet echt compatibel is met de bedrijfsethiek, dat zou immers een vorm van oplichting zijn. Tenzij natuurlijk de 50€ de gemaakte kosten niet dekt, maar zoals ik al zei: ze gaan daar niet speciaal aanwervingen voor doen...
Geplaatst: 31 jul 2008, 23:53
door Xplod
Caey schreef:
Vraag is natuurlijk of ze zo eerlijk zijn om dan direct iedereen op de verdeelkast over te schakelen. Ze kunnen natuurlijk wachten tot iedereen 50€ doneert en dan iedere keer iemand langsturen aan hetzelfde verdeelkastje.
Ha nee hé ... want niet iedereen wil de overschakeling hé,.. niet iedereen moet vdsl2 hebben om naar HD te kunnen kijken op TV nietwaar
Kom daar nog eens bij dat alle thuis installaties ook nog eens moeten aangepast worden .... tenminste die die nog niet compatibel zijn met vdsl ... andere splitters, modem .... blablabla ....
9 op 10 doen het dan sowieso via een technieker ... niet iedereen kan omgaan met zo'n doe-het-zelf-pakket.
Geplaatst: 23 aug 2008, 18:13
door proxiboyke
vriend van mij woont 2.9 km van centrale.
hoeveel zou hij kunnne halen bij belgacom.
Geplaatst: 23 aug 2008, 19:02
door Zuttasoxx
proxiboyke schreef:vriend van mij woont 2.9 km van centrale.
hoeveel zou hij kunnne halen bij belgacom.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSL2
Geplaatst: 23 aug 2008, 21:59
door silencer
stijn007 schreef:Ik kom hier wss niet al te slim over maar ik vermoed dat 'details' ergens naast 'overview' en 'help' moet staan? Het staat er echter niet bij...
Bedankt voor de moeite!
is idd moeilijk om te vinden, via CLI gaat dat veel eenvoudiger.
Geplaatst: 26 aug 2008, 18:54
door Mele
john_muts schreef:start je browser en ga naar
http://192.168.1.1.
Links staat er een menu daar kies je broadband connection en vervolgens Dsl Connection. Rechts bovenaan op details klikken.
Hopelijk is het ongeveer hetzelfde. Ik heb wel een 536 maar de standaard software staat er niet meer op.
Ik kijk bij mijn modem op 10.0.0.138 en daar kan ik mijn ruis enz zien, niet op de router die de verbinding in het netwerk beheert
(Tenzij je natuurlijk een all in 1 hebt waarbij ik het niet weet..)
PS: Vroeg me af hoe slecht dit is aangezien wij maar op ongeveer 40% van het theoretisch maximum zitten terwijl een vriend van mij die dichtbij woont meer dan het dubbele heeft:
Uitgangsvermogen (dBm) (verzenden/ontvangen) = 12 / 19
Signaalverzwakking (dB) (verzenden/ontvangen) = 19 / 34
Ruismarge (dB) (verzenden/ontvangen) = 16 / 6
Geplaatst: 28 aug 2008, 11:16
door Pi R²
Ik heb al maanden dit op mijne modem staan:
Trained Mode
Automatic
G.992.5 (ADSL2+)
Stream Type Actual Data Rate
Up Stream 511 (Kbps.)
Down Stream 7036 (Kbps.)
En belgacom TV.
Dus ik dacht zo, ah, ik heb al ADSL2+, waarom zou ik ies geen belleke doen naar den BGC om te vragen of ze dat niet eens met een druk op de knop omhoog konden zetten, iedereen lijkt da hier te doen. Ik bel dus ies 0800 22 800, leg kort uit da ik al BGC tv heb en der is in den tijd al ies iemand in de centrale geweest voor mij 7 mbit te geven. Nu zegt die mij botweg dat er iemand in de centrale voor moet langsgaan en dat da in de loop van augustus tot september wel verzet zal worden... soit, kheb maar opgelegd. Ma moe ik da nu geloven? Als ge al ADSL2+ hebt, dan is da toch simpelweg een telefoonoperator die da ff op een vinkje kan duwen? Of moet ik wachten? Anders bel ik wel ff terug.
Geplaatst: 28 aug 2008, 11:58
door hollebollegijs
Pi R² schreef:Ik heb al maanden dit op mijne modem staan:
Trained Mode
Automatic
G.992.5 (ADSL2+)
Stream Type Actual Data Rate
Up Stream 511 (Kbps.)
Down Stream 7036 (Kbps.)
En belgacom TV.
Dus ik dacht zo, ah, ik heb al ADSL2+, waarom zou ik ies geen belleke doen naar den BGC om te vragen of ze dat niet eens met een druk op de knop omhoog konden zetten, iedereen lijkt da hier te doen. Ik bel dus ies 0800 22 800, leg kort uit da ik al BGC tv heb en der is in den tijd al ies iemand in de centrale geweest voor mij 7 mbit te geven. Nu zegt die mij botweg dat er iemand in de centrale voor moet langsgaan en dat da in de loop van augustus tot september wel verzet zal worden... soit, kheb maar opgelegd. Ma moe ik da nu geloven? Als ge al ADSL2+ hebt, dan is da toch simpelweg een telefoonoperator die da ff op een vinkje kan duwen? Of moet ik wachten? Anders bel ik wel ff terug.
nee, in dit geval is het niet zo simpel door op een knopje te drukken hoor of iets aan te vinken. en er is een manuele interventie nodig. voor adsl go met belgacom tv klanten gebeurt dit in de tweede helft van augustus.
Geplaatst: 28 aug 2008, 13:06
door Maglor
hollebollegijs schreef:voor adsl go met belgacom tv klanten gebeurt dit in de tweede helft van augustus.
Word je soms geacht je modem eens te resetten of gebeurt alles volautomatisch? Ik heb zo'n Aethra modem die 24/7 aanstaat.
Geplaatst: 28 aug 2008, 18:04
door Maglor
whiii!
http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 10183 kbit/s or 1273 kbyte/s
- Upload speed : 387 kbit/s or 48 kbyte/s
Thu Aug 28 2008 at 18:03:41 UTC+0200
Geplaatst: 28 aug 2008, 18:12
door Pi R²
Wat hebt gij nu zojuist allemaal moeten doen?