Pagina 1 van 1

Heb ik het gehad met EDPnet?

Geplaatst: 10 jul 2008, 08:26
door Jack Daniels
De kans is groot. Ik verklaar mij even nader. Ruim 2 jaar geleden stapte ik over naar edpnet, mét raw copper. Dus mijn Belgacom lijn had ik opgezegd. Omdat mijn download behoeften sterk gedaald zijn in de loop der jaren, ben ik een maand geleden overgestapt naar de goedkoopste formule bij edpnet. Ja maar meneer, dat kost u wel 25 euro activering. OK, geen probleem en gewoon betaald. Nu wens ik van het raw copper paar toch maar weer over te stappen naar een Discovery lijn bij Belgacom. Reactie van edpnet: als u het raw copper paar wil stopzetten, moet u uw huidig abonnement opzeggen en een nieuw aanvragen. Ook geen probleem. Maar uw huidig abonnement is nog geen jaar oud meneer, dan komen er opzeggingskosten bij. Wablieft??? Ik ben ruim 2 jaar klant, maar sinds een maand ben ik overgestapt naar een goedkopere formule en nu zegt u dat er een opzeggingsvergoeding te betalen valt?? Als je mij die echt gaat doorrekenen, zeg ik meteen alles op bij edpnet en stap ik over naar de concurrentie. Dat was mijn laatste reactie. En met wat geluk weet ik vanavond of ze mij wel degelijk deze vergoeding gaan doen betalen. Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 10 jul 2008, 10:05
door nogChoco
*EDITED*
Het zijn de voorwaarden van uw EDPnet Starter internet abo, die een opzegtermijn specifiëren.

----- volgende tekst is van voor mijn edit, en is eigenlijk niet relevant, tenzij om op te merken dat er nergens vermeld staat dat je niet van raw copper terug naar een andere telefoniedienst kan gaan:

Ik hoop dat u bij uw overschakeling naar raw copper ook de Algemene Voorwaarden ervan eerst hebt kunnen inkijken, want momenteel staan er, voor zover ik kan zien (ik heb goed gezocht en zelfs de bestellingsprocedure getest), geen aparte raw copper voorwaarden op de site (en dus ook geen opzegvoorwaarden).

In de AV voor ADSL in Nederland staat een uitgebreid gedeelte over telefonie maar in de Belgische versie is er enkel sprake van in artikel 6.6 dat gewoon zegt dat raw copper automatisch actief wordt bij het ontbreken van een ander telefonie-abo.

Geplaatst: 10 jul 2008, 10:39
door Jack Daniels
Toch vind ik dat ik met mijn lidmaatschap van ruim 2 jaar niet echt een nieuw abonnement ben aangegaan; ik ben gewoon van 1 bepaalde formule overgestapt naar een andere formule, MET behoud van alle inlog gegevens zoals ik gevraagd had. Maar toch blijf ik bij mijn standpunt: als ik deze avond als reactie te zien krijg dat ik een opzegvergoeding moet betalen, dan houd ik het voor bekeken bij edpnet.

Geplaatst: 10 jul 2008, 10:41
door margaaas
Bel eens met Belgacom en zeg dat je de raw copper wil vervangen door een discoverylijn en vraag hoe dat in zijn werk gaat. :|
Je kan waarschijnlijk een discovery lijn verkrijgen ,waarna je uw abonnement van Edpnet zou moeten kunnen laten overzetten naar deze discoverylijn en uw raw copper moet kunnen opzeggen zonder kosten.

Geplaatst: 10 jul 2008, 10:43
door lithion
Door over te schakelen naar een ander abonnement heb je een nieuw contract met een minimumduur van één jaar. Je had misschien beter eerst opgezegd, discoveryline genomen en dan het goedkope abonnement genomen. Of anders gewoon gedaan zoals Margaaas zegt: bel naar Belgacom om dit om te zetten.

Geplaatst: 10 jul 2008, 11:28
door Jack Daniels
Ik heb al met Belgacom gebeld, maar blijkbaar moet mijn provider mijn lijn toch vrijmaken zodat Belgacom er een nummer kan opzetten. Het was ook edpnet die indertijd een technicus van Belgacom langs heeft gestuurd om een andere contactdoos te plaatsen; Op die contactdoos heb je geen splitter nodig, maar kan je rechtstreeks een RJ11 stekker aansluiten die je dan in het modem inplugt.

Geplaatst: 10 jul 2008, 11:53
door Peterken
Die splitter is toch maar enkel nodig in geval er ook telefonie nodig is, niet.
Lijkt mij echt een schurkenstreek om die wandcontactdoos te komen vervangen - met alle gevolgen vandien.

Geplaatst: 10 jul 2008, 14:08
door EDPnet
Jack Daniels schreef:Ik heb al met Belgacom gebeld, maar blijkbaar moet mijn provider mijn lijn toch vrijmaken zodat Belgacom er een nummer kan opzetten. Het was ook edpnet die indertijd een technicus van Belgacom langs heeft gestuurd om een andere contactdoos te plaatsen; Op die contactdoos heb je geen splitter nodig, maar kan je rechtstreeks een RJ11 stekker aansluiten die je dan in het modem inplugt.
Kleine nuancering: Wij sturen bij omschakeling van telefonie naar raw copper geen technieker langs om uw wandcontactdoos aan te passen. U zegt uw telefonie abonnement op bij Belgacom. Dus deze actie werd dus volledig op initiatief van Belgacom uitgevoerd.

Het enige waar EDPnet aan dit verhaal te pas komt, is dat wij doorgegeven krijgen dat deze lijn vanaf een bepaalde datum Raw Copper is, en de daaraan verbonden kosten moeten doorrekenen aan de eindklant.

Een omschakeling van Raw Copper naar een telefonie abonnement is niet voorzien in het gereguleerde aanbod, dus als er een nieuw telefonie abonnement wordt aangesloten, wordt dit op een nieuw koperpaar geactiveerd (tenminste zolang de bestaande ADSL lijn actief is).

Geplaatst: 10 jul 2008, 15:00
door Jack Daniels
Dan moet edpnet mij toch eens vertellen waarom er toen een technicus van Belgacom is langsgeweest, waarom er een andere wandcontactdoos werd geplaatst en waarom er op die contactdoos een nummer werd geplakt bestaand uit 10 of meer cijfers? Ik heb namelijk zelf nooit aan Belgacom gevraagd dat zij een technicus zouden sturen. Ik heb mijn lijn bij hen opgezegd en raw copper aangevraagd bij edpnet. Ik moest verdorie speciaal nog een halve dag verlof nemen om die technicus bij mij binnen te laten.

Geplaatst: 10 jul 2008, 15:03
door Jack Daniels
Vanavond maak ik een foto van die wandcontactdoos zodat iedereen (edpnet incluis) kan zien hoe die contactdoos er uit ziet en welk nummer ze erop geplakt hebben. Ik vraag mij trouwens nog steeds af waartoe die schakelaar dient op die contactdoos.

Geplaatst: 10 jul 2008, 15:18
door saffie
Beste,

Je hebt 3 oplossingen:

edp met raw copper

Bij edp blijven met de nodige kosten (ik denk dat ze zelf die kosten moeten dragen ook). Ik denk dat je altijd goedkoper blijft met uw raw copper, verschil is 24€ per jaar, installatiekost is meestal evenveel of meer, wie weet stijgen de discoveryline prijzen opnieuw.

Overstappen naar een andere provider.

Wel opletten, installatie van een discoveryline kost 135€, ik weet niet of de promotie voor gratis installatie nog loopt, gezien hun prijzen gestegen zijn.

Is de installatie van een raw copper trouwens altijd gratis?

Geplaatst: 10 jul 2008, 15:25
door khsw
Jack Daniels schreef:Ik vraag mij trouwens nog steeds af waartoe die schakelaar dient op die contactdoos.
Om te wisselen tussen een Discovery Line en Raw Copper :twisted:

Als ik mij niet vergis hebben we er zo ook eentje met schakelaar en testknop, maar nog niet bij stilgestaan waarom die schakelaar dient (wisselen tussen koperparen?).

Geplaatst: 10 jul 2008, 15:42
door Jack Daniels
@saffie: je bent goedkoper met discoverylijn, ondanks de prijsstijging. raw copper kost 11,80 per maand; discovery kost 9,85per maand. Ik roep punt 6.7 van de algemene voorwaarden in van edpnet om een einde te maken aan mijn contract:
6.7 In geval van ernstige tekortkomingen vanwege
EDPnet mag de klant/abonnee de overeenkomst
opschorten, of in geval van zeer ernstige
tekortkomingen, de overeenkomst opzeggen.

Het gaat hier in casu om het feit dat edpnet mijn overstap naar een gewone telefoonlijn niet kan/wil waarmaken. En dat vind ik een ernstige tekortkoming. Ik wens gewoon weer een tel. nr. te hebben, die gepaard gaat met een discovery of andere aansluiting. En jammer genoeg kan edpnet hier niet aan voldoen, wat ik ervaar als een ernstige tekortkoming.
Andere ernstige tekortkomingen (sedert langere tijd): de onstabiele adsl verbinding en de trage download snelheden. Redenen genoeg dus om 6.7 in te roepen. 3 tekortkomingen die ik in zijn totaliteit als "zeer ernstig" catalogeer.

Geplaatst: 10 jul 2008, 16:38
door Toxeh
Jack Daniels schreef:@saffie: je bent goedkoper met discoverylijn, ondanks de prijsstijging. raw copper kost 11,80 per maand; discovery kost 9,85per maand. Ik roep punt 6.7 van de algemene voorwaarden in van edpnet om een einde te maken aan mijn contract:
6.7 In geval van ernstige tekortkomingen vanwege
EDPnet mag de klant/abonnee de overeenkomst
opschorten, of in geval van zeer ernstige
tekortkomingen, de overeenkomst opzeggen.

Het gaat hier in casu om het feit dat edpnet mijn overstap naar een gewone telefoonlijn niet kan/wil waarmaken. En dat vind ik een ernstige tekortkoming. Ik wens gewoon weer een tel. nr. te hebben, die gepaard gaat met een discovery of andere aansluiting. En jammer genoeg kan edpnet hier niet aan voldoen, wat ik ervaar als een ernstige tekortkoming.
Da's een ernstige tekortkoming van de telecom markt in België. Dat kan/mag je onmogelijk afschuiven op EDPnet.
Probeer die stunt bij eender welke ISP (behalve Belgacom) en ze zullen je gegarandeerd allemaal hetzelfde vertellen.

(edit:) Trouwens, dat Belgacom geen telefoonlijn kan/wil activeren op een raw copper lijn, is per definitie niet de schuld van EDPnet maar van Belgacom. Het is tenslotte nog steeds belgacom die de discovery line verkoopt, en niet EDPnet.

Geplaatst: 10 jul 2008, 17:49
door Jack Daniels
@Toxeh: mijn nieuw nummer is aangevraagd, dus dat wordt zonder problemen door Belgacom op een discovery lijn geplaatst, normaal gezien volgende week, maar ik heb een week later gevraagd. Het is edpnet die mij verplicht om mijn huidig abonnement op te zeggen en een nieuw aan te gaan, waardoor ze maar eventjes "schadevergoeding" kunnen eisen. Voortaan even beter lezen dus, geen onwil van belgacom maar van edpnet. En wat die onstabiele lijn betreft: de laatste tijd is het huilen met de pet op bij edpnet. Ik zie dat regelmatig aan het modem dat aan het (her)initialiseren is en ik merk het aan bepaalde zaken waar ik absoluut een constante internet verbinding voor nodig heb, maar waar ik hier niet ga over uitweiden.

Geplaatst: 10 jul 2008, 19:18
door nogChoco
Het enige waarover onduidelijkheid bestond, is over de onmogelijkheid om raw copper rechtstreeks terug naar een gewoon telefonie-abo om te zetten bij een lopend ADSL abo.

Maar over die opzegvergoeding is geen twijfel: die is omwille van je nieuwe Starter abo (nieuw abo = nieuw produkt = nieuw contract = nieuwe voorwaarden = nieuwe minimumduur).

Die opzegvergoeding heb je bij vrijwel alle internet-abos, en bij EDPnet heb je nog het 'voordeel' dat het een forfaitair bedrag is (€125 volgens Art. 9.4) dat lager ligt dan andere ISPs (Belgacom rekent bijvoorbeeld het volledig resterende abo-bedrag aan).

Lees de post van EDPnet hierboven: als je nu wel Discovery gaat aanvragen, gaat Belgacom dat op het andere koperpaar activeren, dus ga je een dubbele telefoonlijn betalen.

Geplaatst: 10 jul 2008, 20:36
door Goztow
Met dat verschil dat bij BGC veranderingen van abo niet meetellen als een nieuw jaarcontract. Dat had Hollebolle hier althans eens geschreven.

Geplaatst: 10 jul 2008, 23:06
door Fustigateur
Dan is BGC dus nog niet zo extreem slecht? Maar gewoon slecht.

Tja, scheelt een beetje.

Geplaatst: 11 jul 2008, 00:02
door Matthias_VL
Is wel erg zo praktijken, maar denk eraan, mond aan mond reclame is de beste reclame, als een vuurtje gaat dit rond. Zou mij niet laten doen in ieder geval.

Geplaatst: 11 jul 2008, 00:47
door Dfrog
jullie horen echt bij elkaar

Geplaatst: 11 jul 2008, 08:56
door Jack Daniels
EDPnet schreef:
Een omschakeling van Raw Copper naar een telefonie abonnement is niet voorzien in het gereguleerde aanbod, dus als er een nieuw telefonie abonnement wordt aangesloten, wordt dit op een nieuw koperpaar geactiveerd (tenminste zolang de bestaande ADSL lijn actief is).
Kan edpnet dan nu (voor de goeie orde van zaken) even verduidelijken of ik al dan niet een gewone telefoon aansluiting bij Belgacom kan krijgen terwijl mijn adsl aansluiting via raw copper nog door edpnet wordt geleverd? Ik geloof dat er nu 2 draden zijn aangesloten. Maar als Belgacom een aansluiting kan doen van een gewone telefoonlijn, dan moeten de andere 2 draden ook aangesloten worden? Onduidelijkheid is hier echt troef vind ik.

Geplaatst: 11 jul 2008, 11:25
door EDPnet
Even voor alle duidelijkheid. Als een klant reeds beschikt over een ADSL op koperpaar en de klant vraagt via Belgacom een telefoonlijn aan. Dan is Belgacom verplicht volgens de geregulariseerde procedure dit op een ander koperpaar te activeren. Dus op dat moment beschikt u over een ADSL op koperpaar 1 en uw bijvoorbeeld Belgacom Discovery-line op koperpaar 2

Geplaatst: 11 jul 2008, 11:58
door Jack Daniels
Dát noem ik nu eens een duidelijk antwoord. Dan heb ik voorlopig 2 aansluitingen. Het raw copper behoud ik dan bij edpnet tot mijn wettelijke contract ten einde is. Dan zeg ik het op en kunnen ze meteen de adsl activeren op mijn discovery lijn. Hoef ik helemaal niks op te zeggen. Kon edpnet dat dan niet meteen als antwoord gegeven hebben toen ik een ticket heb aangemaakt bij hen? Vanavond dan maar even het doosje openen en al direct die andere twee draden aansluiten

Geplaatst: 11 jul 2008, 12:11
door Dfrog
Eind goed, al goed... toch fijn dat ze u op userbase (tegenwoordig terug meer) helpen als hun helpdesk onduidelijk is.

Geplaatst: 11 jul 2008, 12:25
door Goztow
Jack Daniels schreef:Dát noem ik nu eens een duidelijk antwoord. Dan heb ik voorlopig 2 aansluitingen. Het raw copper behoud ik dan bij edpnet tot mijn wettelijke contract ten einde is. Dan zeg ik het op en kunnen ze meteen de adsl activeren op mijn discovery lijn. Hoef ik helemaal niks op te zeggen. Kon edpnet dat dan niet meteen als antwoord gegeven hebben toen ik een ticket heb aangemaakt bij hen? Vanavond dan maar even het doosje openen en al direct die andere twee draden aansluiten
Ik vraag me af of BGC geen (te betalen) technieker gaat willen sturen om dhet 2e koperpaar aan te sluiten.

Geplaatst: 11 jul 2008, 12:27
door margaaas
Kan ook overwegen 'ffen te wachten op een promotie met gratis plaatsing + enkele maanden gratis abonnement ? ?

Geplaatst: 11 jul 2008, 12:28
door Jack Daniels
inderdaad eind goed, al goed; en mijn dank aan al diegenen die bijgedragen hebben (ook aan de edpnet medewerkers). Ge ziet, ik ben nog zo gene slechte niet. Moet nu wel die paar maanden nog dubbele kosten (raw copper + discovery) betalen, maar daar kan ik dan nog mee leven.

Geplaatst: 11 jul 2008, 16:19
door Ofloo
Is dat niet gewoon hetzelfde als een verhuis?

Geplaatst: 12 jul 2008, 10:20
door Jack Daniels
nee. Bij elk gezin komen er 2 koperparen binnen voor de telefoonaansluiting. Slechts 1 ervan wordt gebruikt. Nu heb ik dus raw copper bij edpnet, maar heb ondertussen een discovery lijn aangevraagd bij Belgacom. Volgens edpnet is Belgacom nu verplicht om die telefoonaansluiting te doen op het 2de ongebruikte koperpaar. Dus ga ik op 1 koperpaar raw copper met adsl aansluiting hebben. Op het andere koperpaar ga ik telefoonaansluiting hebben. Dat betekent, voor de duur van mijn raw copper contract bij edpnet, dat ik voor 2 aansluitingen ga moeten betalen, nl. raw copper én discovery lijn. Maar van zodra het raw copper contract ten einde is, zeg ik het op en vraag een gewone aansluiting op mijn telefoon nummer.

Geplaatst: 12 jul 2008, 12:26
door xenne
en is de installatie van die discoverylijn gratis?

Geplaatst: 12 jul 2008, 16:18
door Insom
xenne schreef:en is de installatie van die discoverylijn gratis?
Als je vraagt achter de "verborgen" promotie wel.

Is al enkele jaren zo hoor, of het moet de in juli zijn afgeschaft.

Geplaatst: 12 jul 2008, 18:05
door Goztow
Insom schreef:
xenne schreef:en is de installatie van die discoverylijn gratis?
Als je vraagt achter de "verborgen" promotie wel.

Is al enkele jaren zo hoor, of het moet de in juli zijn afgeschaft.
Ik betwijfel of die ook geldt voor een tweede koperpaar!

Geplaatst: 14 jul 2008, 02:00
door WiZzzkid
Woon je in een nieuwe wijk, of is het al oudere bekabeling in de straat?
Anders kan je 2de koperpaar wel eens "dubbel" zo lang zijn als je eerste.

Geplaatst: 24 jul 2008, 14:34
door Jack Daniels
Ondanks alles wat hier beweerd werd is Belgacom inderdaad moeten langskomen om het tweede koperpaar aan te sluiten, dat was deze morgen. Op het eerste koperpaar heb ik nog raw copper van edpnet. Dus nu heb ik adsl op 1 koperpaar en disco lijn op ander koperpaar. Raw copper wordt opgezegd van zodra abonnement verlopen is bij edpnet en dan moet ik helaas mijn abonnement opzeggen en een nieuw aanvragen op het telefoonnummer wat gekoppeld is aan mijn disco lijn.