Pagina 1 van 2

actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2008, 08:50
door dietervanb
Krreg volgende mail binnen :

Iedereen kent wel enkele nummers met de prefix 070, 078, 0820, 0900 enz......
Bijna al deze nummers zijn duur, veel te duur; raar zijn de gratis nummers (0800).
Wel, wat velen niet weten, elk van deze nummers heeft een gelijkwaardig
NORMAAL telefoonnummer, t.t.z. een nummer dat niet overgetaxeerd is.
Bijvoorbeeld : Het dure nummer van FORTIS is 078050502, het corresponderende NORMALE nummer is 02/513.01.01
Electrabel : 078/353333 wordt 02/518 61 11 enz...
Ga naar deze website : http://www.geonumbers.com:80/ http://www.geonumbers.com/>voor uw favorieten
Typ de overgetaxeerde nummer in of de naam van de firma en klik op 'envoyer' en u krijgt het NORMALE en GOEDKOPERE nummer !!!
NB: al de nummers zijn nog niet gekend maar daar wordt aan gewerkt. Een groot aantal is al gerepertorieerd.

Di site is jammer genoeg alleen in het Frans en Dommel staat er nog niet bij, maar misschien wel de moeite om eens te gaan kijken.

Geplaatst: 19 mei 2008, 09:31
door Goztow
Net initiatief.

Geplaatst: 19 mei 2008, 11:49
door cloink
Jammer, Dommel's 070 staat er (nog?) niet in. :)

Geplaatst: 19 mei 2008, 12:01
door saffie
piek dal
070 nummer € 0.175 € 0.0875 -
077 nummer € 0.45 € 0.45 -
078 nummer € 0.05 € 0.025 -
0800 nummer gratis gratis gratis
0900 nummer € 0.45 € 0.45 -
0902 nummer € 0.745 € 0.745 -
0903 nummer € 1.12 € 1.12 -
0905/0909 nummer :Pay-per-Call: afhankelijk van de nummer reeks

toch even vermelden dat 078 nummers niet duur zijn. Vele bedrijven gebruiken dit als zonaal tarief oplossing.

Geplaatst: 19 mei 2008, 12:08
door ubremoved_539
saffie schreef:toch even vermelden dat 078 nummers niet duur zijn. Vele bedrijven gebruiken dit als zonaal tarief oplossing.
Toen je nog extra moest betalen voor interzonale gesprekken was dit zinvol. Vandaag de dag zijn er echter verschillende formules waarbij je gratis kan bellen... behalve voor dergelijke 078 nummers (waarom de providers dit blijven aanzien als een speciaal nummer is me niet duidelijk).

Geplaatst: 19 mei 2008, 12:18
door saffie
das idd wel vreemd dat 078 nummers niet in zo'n paketten zitten

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 18:22
door tommekentom
Handige website... ik vraag me wel af in hoeverre dit legaal is ?

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 18:26
door ubremoved_539
Sinds wanneer is het verboden naar een telefoonnummer te bellen ?

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 18:36
door tommekentom
r2504 schreef:Sinds wanneer is het verboden naar een telefoonnummer te bellen ?
Dat niet, maar is dit niet een vorm van het systeem omzeilen?

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 18:38
door BillyMobiel
tommekentom schreef:
r2504 schreef:Sinds wanneer is het verboden naar een telefoonnummer te bellen ?
Dat niet, maar is dit niet een vorm van het systeem omzeilen?
Is elke vernieuwing/vooruitgang niet voortgekomen uit het systeem willen omzeilen? :angel:
Prachtig initiatief! Ik had er niet eerder van gehoord, maar ik ga het zeker promoten!

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 18:43
door tommekentom
Ik probberde net neckermann nummer van op die site, eerste keer dat ik er gebruik van maakte. Nummer niet in gebruik :D

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 21:20
door Sinna
Ik gebruik een gelijkaardige dienst om een bank in Nederland te kunnen bereiken. Een Nederlandse 0900 kan je nl. vanuit België niet bereiken.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 22:09
door Bssoft
Wat bijkomende info: alle speciale nummers gaan naar een speciale centrale en daar worden ze doorgeschakeld naar een gewoon
telefoonnummer = een bestaand nummer.

Je kan zelfs een nummer 0800 omzeilen, maar dat heeft geen enkel nut want dan zal je moeten betalen :wink:

VB: ik vraag een 0800 nummer aan.
Ik krijg het nummer 0800 xx xxx maar ik moet ook een vast nummer van mij opgeven vb: 02/xxx xx xx (al dan niet met lijnen in cascade).

Ik bel van A naar B ----> 0800 xx xxx, daar word ik gewoon doorgezet naar C ----> 02/xxx xx xx.
Van A naar B = gratis en C betaald de communicatie van B naar C.
Kant C = betaald nog extra 2 abonnementen, eentje voor 0800 xx xxx en eentje voor 02/xxx xx xx.
PS: zou nu C naar A bellen dan ziet A het nummer van C = 02/xxx xx xx !

Nu kan je zelfs een tekening maken hoe een 090x / 077 / enz. werkt en ook hoe het is te omzeilen !!
Bij die nummers zijn er twee verdieners = B en C en een betaler = A :angel:

Vroeger was het zo dat andere telecom providers alle speciale nummers via carrier select tegenhielden !
Waarom ? de R.T.T./Belgacom was de enige provider die toen die speciale nummers bezat .... nu niet meer !

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 22:11
door laroyj
de lijst is behoorlijk verouderd ! niet te veel nrs werken nog.....heb dit 2 jaar geleden al eens geprobeerd en was toen ook al van dat..te mooi om waar te zijn :(

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 22:12
door tommekentom
Bssoft schreef:Je kan zelfs een nummer 0800 omzeilen, maar dat heeft geen enkel nut want dan zal je moeten betalen :wink:
Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt he... Het kan bijvoorbeeld wel nuttig zijn als je het nummer wil kunnen bereiken vanuit het buitenland.
laroyj schreef:de lijst is behoorlijk verouderd ! niet te veel nrs werken nog

waarschijnlijk weten de bedrijven zelf ook ondertussen van deze site en hebben ze ondertussen hun doorschakelnummers aangepast? want als ik het goed begrijp wordt een 0900, 070, 0800, ... nummer gewoon doorgeschakeld naar een gewone telefoonnummer?

misschien kunnen we bij userbase een lijstje met nummers aanleggen? ik ben wel bereid er enkele af te bellen om te kijken welke nog werkt ;-)

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 22:38
door laroyj
Heb vorig jaar Vandelanotte gebeld ivm de 078 nrs en ook gemeld dat dit te gek voor woorden is, de meeste packs hebben een fee naar vast en 078 zit daar niet in, daar waar het juist de bedoeling was goedkoper te bellen....

..antwoord van vandelanotte : de bedrijven hebben de vrije keuze te kiezen welk type telefoonnrs ze gebruiken...

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 15 mei 2014, 23:05
door krisken
Dat is toch volkomen normaal? Veel mensen begrijpen nog steeds niet hoe bvb voip werkt, en hoe je in Gent een 02 nummer kan gebruiken. Hiervoor kan je dan perfect een 078 nummer nemen. Kost overigens amper geld om daar naartoe te bellen.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 16 mei 2014, 08:26
door laroyj
het kost amper geld om naar een 078nr te bellen, akkoord maar binnen je pack zou je volledig gratis bellen mocht het een normaal 02-03-09-050-051...nr zijn
ik heb een base b39 mag onbeperkt bellen en smsen, maar moet ik naar bvb electrabel, de watermaatschappij, de bedrijven met nutsvoorzieningen voornamelijk bellen mag ik extra betalen, dat kan toch de bedoeling niet zijn....gelukkig heeft telenet een normaal 015nr en belgacom een gratis 0800nr

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 16 mei 2014, 09:13
door iRockabizzydilly
Bij mijn weten geeft een onbeperkt gsm abonnement ook naar 078 nummers inbegrepen? Heb zelf destijds alleszins nooit een extra vermelding gezien bij deze nummers (Proximus).

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 16 mei 2014, 09:21
door krisken
laroyj schreef:het kost amper geld om naar een 078nr te bellen, akkoord maar binnen je pack zou je volledig gratis bellen mocht het een normaal 02-03-09-050-051...nr zijn
ik heb een base b39 mag onbeperkt bellen en smsen, maar moet ik naar bvb electrabel, de watermaatschappij, de bedrijven met nutsvoorzieningen voornamelijk bellen mag ik extra betalen, dat kan toch de bedoeling niet zijn....gelukkig heeft telenet een normaal 015nr en belgacom een gratis 0800nr
Goh waarom niet? Uitzoeken waar een 02 nummer zich bevind is niet zo moeilijk. Met een 078 nummer al heel wat moeilijker.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 16 mei 2014, 09:44
door liegebeestig
Het zou dus extra leuk zijn als we het achterliggende nummer van een betaallijn zoals thoorn.nl te pakken krijgen. Zo kan je het belkrediet van je gsm wel erg goedkoop cashen. Of werkt dat nog anders?


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 17 mei 2014, 01:22
door tommekentom
liegebeestig schreef:Het zou dus extra leuk zijn als we het achterliggende nummer van een betaallijn zoals thoorn.nl te pakken krijgen. Zo kan je het belkrediet van je gsm wel erg goedkoop cashen. Of werkt dat nog anders?


Sent from my iPad using Tapatalk
mochten we daar in slagen, zou het liedje ook niet zolang suren vooraleer thoorn geen geld meer heeft om ons te betalen.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 17 mei 2014, 02:46
door ITnetadmin
Een hulplijn/helpdesk etc heb je eigenlijk meestal pas nodig als zij iets fout gedaan hebben, zij het technisch, zij het administratief. Het is dus van zeer laag allooi als ze dat niet via een gratis nummer behandelen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 17 mei 2014, 13:01
door BillyMobiel
liegebeestig schreef:Het zou dus extra leuk zijn als we het achterliggende nummer van een betaallijn zoals thoorn.nl te pakken krijgen. Zo kan je het belkrediet van je gsm wel erg goedkoop cashen. Of werkt dat nog anders?
Net niet! Een nog duurdere betaallijn zou er net voor zorgen dat je meer zou overhouden van je te cashen belkrediet!!

Hoe werkt zoiets?
Hetgeen jij betaalt om naar een 0900-lijn te bellen wordt over 2 partijen verdeeld: een deel gaat naar de operator, en een deel gaat naar de firma die de 0900-lijn uitbaat.
Van dit tweede deel kunnen deze firma's dan een deel terugstorten (of in 't geval van andere 0900-lijnen gewoon in hun zak steken)

Stel nu dat je zou bellen via het achterliggend nummer, dan gaat er net niets naar de firma die deze 0900-lijn uitbaat, en kunnen ze dus ook niets doorstorten.

Indien deze 0900-lijnen veel duurder zouden zijn, zou het aandeel dat naar de operator gaat veel kleiner zijn, en zou je dus meer kunnen overhouden van je belkrediet, afhankelijk van de goodwill van de uitbater van de 0900-lijn.

Nu gaan deze firma's niet met enorm veel geld lopen hoor! Thoorn.nl zelf zegt dat ze tussen 3% en 6% van het belkrediet opstrijken. De overige verliezen gaan dus naar de kosten van het gewone gesprek en de bijkomende kosten die inherent zijn aan het uitbaten van een 0900-lijn...

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 17 mei 2014, 13:25
door SpecialK
BillyMobiel schreef: Stel nu dat je zou bellen via het achterliggend nummer, dan gaat er net niets naar de firma die deze 0900-lijn uitbaat, en kunnen ze dus ook niets doorstorten.
Dat klopt in de veronderstelling dat een bedrijf als Thoorn de mapping zou maken tussen wat ze van de operator uitgekeerd krijgen, en wat ze zelf uitbetalen. Het zou me sterk verbazen dat dat het geval zou zijn; temeer omdat de doorstorting vanuit de operator niet real-time gebeurt maar dat Thoorn de afrekening en de betaling pas op't einde van een facturatiecyclus krijgt.

Ik denk dat Thoorn gewoon het aantal inkomende seconden telt en op basis daarvan berekent welk bedrag ze in de toekomst van de operator verwachten te krijgen. Als ze voor een bepaald gesprek dat bedrag NIET krijgen, bv omdat iemand het achterliggend geografisch nummer gebeld heeft, zullen ze waarschijnlijk manueel alle gesprekken moeten nakijken, en tegen dan hebben ze waarschijnlijk al lang zelf uitbetaald aan de fraudeur.

Dat is een risico dat je loopt als aanbieder van premium-services, maar ik vermoed dat het zo weinig voorkomt dat het niet de moeite loont om er iets aan te doen.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 17 mei 2014, 16:40
door liegebeestig
SpecialK gebruikt het juiste woord: als we in het geval van belkrediet-lijnen de achterliggende geogr nummers gaan gebruiken dan frauderen we. En bovendien snijden we op lange termijn in ons eigen vel! Geen goed idee dus, sorry om het aan te halen.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 18 mei 2014, 00:28
door ITnetadmin
En waarom zou dat fraude zijn? Elke telefoonnummer is legaal om te bellen. Punt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 18 mei 2014, 02:08
door MClaeys
laroyj schreef:het kost amper geld om naar een 078nr te bellen, akkoord maar binnen je pack zou je volledig gratis bellen mocht het een normaal 02-03-09-050-051...nr zijn
ik heb een base b39 mag onbeperkt bellen en smsen, maar moet ik naar bvb electrabel, de watermaatschappij, de bedrijven met nutsvoorzieningen voornamelijk bellen mag ik extra betalen, dat kan toch de bedoeling niet zijn....gelukkig heeft telenet een normaal 015nr en belgacom een gratis 0800nr
Volgens mij is dat omdat bedrijven deze nummers speciaal aankopen. Vaak willen bedrijven met callcenters op verschillende plaatsen bvb dat mensen gewoon 1 centraal nummer kunnen bellen ipv zonenummers die dan wss niet eens overeenstemmen met de werkelijke zone. Dat het niet gratis is hangt vast af van de prijs van zo een nummer (en het is inderdaad nog steeds het bedrijf dat er voor kiest, gratis of niet).

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 18 mei 2014, 13:47
door philippe_d
Ik vind die 078 nummers ook volledig zinloos en zeer klantonvriendelijk.
Bellen naar een 078 nummer kost geld:
  • a) voor de gebruiker (gezien het nooit binnen je belminuten valt voor geografische nummers).
    b) voor de firma (die hier speciaal moet voor betalen).
Ik begrijp dus niet waarom bedrijven die 078 nummers blijven gebruiken. Dit is louter historisch.
  1. Vroeger bestond er een onderscheid tussen zonale gesprekken (2 BEF/min) en interzonale gesprekken (7 BEF/min). Via een 078 konden klanten dus bellen tegen het "zonaal" tarief. Het bedrijf betaalde de meerkost (vooor het gesprek buiten de zone).
  2. De 078 oproepen konden verdeeld worden naar verschillende callcenters, afhankelijk van de regio van de oproep. Een klant die vanuit West-Vlaanderen belde, werd doorverbonden met de zetel in Brugge (voorbeeld), een klant uit Limburg die hetzelfde nummer belde kwam in Antwerpen terecht.
Nu er geen onderscheid meer gemaakt wordt zonale en interzonale tarieven, en een groot deel van de gesprekken afkomstig zijn vanaf een GSM, zijn de 2 bestaansredenen van een 078 volledig verdwenen.

In plaats van kosten te besparen voor de klant, wordt nu het omgekeerde bereikt: de klant betaalt meer (en de firma heeft daar geen voordeel bij, want 078 nummers brengen geen geld op).
078 eandis.PNG
Sommige firma's (Eandis) denken dat "zonale tarieven" nog altijd bestaan, hoewel dit al veel jaren geleden afgeschaft werd :-D .

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 18 mei 2014, 13:51
door jos123
philippe_d schreef:Ik begrijp dus niet waarom bedrijven die 078 nummers blijven gebruiken
Mss omdat ze willen dat hun klanten mails sturen ipv bellen?

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 18 mei 2014, 14:30
door SpecialK
Ik denk dat MClaeys redelijk in de buurt zit...
In principe is het niet toegestaan een telefoonnummer te hebben uit een zone waar je zelf geen vestiging hebt. Als consument lukt dat in de praktijk vaak wel; VOIP operatoren die je een nummer toekennen doen daar niet zo moeilijk over, maar eigenlijk mag het niet.

Voor bedrijven is men daar doorgaans wat strikter in. Bv: Telenet heeft het hoofdkantoor in Mechelen, en gebruikt daarom een 015-nummer voor de klantendienst. Als Telenet morgen verhuist naar bv Gent, en geen enkele locatie meer overhoudt in zone 015, mogen ze eigenlijk dat nummer ook niet meer gebruiken. Ik heb het zelf een paar jaar geleden meegemaakt; bedrijf verhuisde van zone 02 naar 015, en we hebben onze telefoonnummers moeten afgeven. Bij 078-nummers heb je dat probleem niet; die zijn niet aan één zone gebonden.

En 10 jaar geleden, toen er geen flat fee abonnementen bestonden, maakte het eigenlijk ook niet uit of je nu een zonaal nummer of een 078-nummer had; je betaalde voor beiden evenveel. Nu ligt dat natuurlijk anders.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 18 mei 2014, 14:54
door tommekentom
SpecialK schreef:In principe is het niet toegestaan een telefoonnummer te hebben uit een zone waar je zelf geen vestiging hebt. Als consument lukt dat in de praktijk vaak wel; VOIP operatoren die je een nummer toekennen doen daar niet zo moeilijk over, maar eigenlijk mag het niet.
Ik ken nochtans enkele bedrijven waarbij het wel zo is.
SpecialK schreef:Telenet heeft het hoofdkantoor in Mechelen, en gebruikt daarom een 015-nummer voor de klantendienst. Als Telenet morgen verhuist naar bv Gent, en geen enkele locatie meer overhoudt in zone 015, mogen ze eigenlijk dat nummer ook niet meer gebruiken.
Maar wellicht zou dat in de praktijk anders uitdraaien omdat Telenet hun eigen nummers kan uitgeven? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
SpecialK schreef:En 10 jaar geleden, toen er geen flat fee abonnementen bestonden, maakte het eigenlijk ook niet uit of je nu een zonaal nummer of een 078-nummer had; je betaalde voor beiden evenveel. Nu ligt dat natuurlijk anders.
Het wordt dringend tijd dat die nummers worden meegenomen in de flat fee.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 18 mei 2014, 17:52
door Bssoft
Het is juist dat het allemaal historisch is ontstaan, daarom toch even weer wat info bijgeven ....
Tot de jaren '90 waren er verschillende zone systemen.
Lokaal:
hier kon je enkel mee ontvangen maar niet naar buiten mee bellen, behalve die lijnen waar je via een paswoord kon mee deblokkeren
en dan toch mee naar buiten bellen.
Zonaal:
dat was bellen in je eigen zone vb:02 = zonaal tarief.
Interzonaal:
was bellen naar de naastliggende zone vb:02 ----> bellen naar 016 = interzonaal tarief
Nationaal:
was bellen naar alle andere zone vb:02 ----> bellen naar 050 = nationaal tarief
Niet geografisch nummer:
vb:0800/090x/078/077/1020/906/1551, enz... met elk hun specifiek tarief.
Internationaal:
was alles dat begon met 00 ..... en ook met hun eigen specifiek tarief.

Vanaf 1 september 1997:
Lokaal:
Nog altijd mogelijk ....
Zonaal + Interzonaal:
was bellen naar zone of naastliggende zone vb:02 ----> bellen naar 016/010/067/068/054/053/052/015 aan tarief van een zonaal gesprek.
Nationaal:
was bellen naar andere zone dan de zone of naastliggende zone vb:02 ----> bellen naar 050
Daar was wel veel protest tegen omdat de zones werden verdeeld al naar gelang hoeveel "abonnees" ....
vb: Nationaal tarief tussen Brugge en Kortrijk terwijl bellen van Namen naar Aarlen "maar" een zonaal tarief had !
Niet geografisch nummer:
vb:0800/090x/078/077/1020/906/1551, enz... met elk hun specifiek tarief.
Internationaal:
was alles dat begon met 00 ..... en ook met hun specifieke tarief.

1998: invoering van seconden tarief (piekuren en daluren).
Daar was ook protest tegen omdat de eerste 3 minuten een vaste prijs had = 6 Bfr tijdens de piekuren en 3 Bfr tijdens daluren,
en pas daarna seconden tarief.

1 Januari 2000:
Lokaal:
Nog altijd mogelijk ....
Zonaal + Interzonaal + nationaal:
was bellen naar alle zones in België aan de prijs van een zonaal gesprek.
Vanaf dan secondtarief zoals het hoort !
Niet geografisch nummer:
vb:0800/090x/078/077/1020/906/1551, enz... met elk hun specifiek tarief.
Internationaal:
was alles dat begon met 00 ..... en ook met hun specifieke tarief.

Niet geografisch nummer:
Tenslotte is daar nog GSM/VOiP nummers/00800/ enz.... bijgekomen !
Wat er ook nog was, interconnectie kost betalen VB: Belgacom nummer naar Telenet nummer bellen !

Wat betreft 078 of 077: heeft het nog nut .... ja maar dan niet de gesprekskosten ....
VB: stel ik heb in elke zone een technische dienst, die in een bepaalde zone moet opereren.
Dan zou ik overal op de briefwisseling en op reclame borden al die nummers moeten plaatsen.
Plus dat je in België met 3 talen zit, dat er nog eens bij !

Is daar voor dan een oplossing ? inderdaad de 078/077 nummers.
Zoals @philip_d een uitleg geeft = specifieke nummers gaan gewoon een bepaalde routing doen VB:
iemand van Oostende zal uitkomen in Brugge (Vlaams).
iemand van Lommel zal uitkomen in Hasselt (Vlaams).
iemand van Bouillon zal uitkomen in Libramont (Frans).
iemand van Neder-over-Heembeek zal uitkomen in Brussel (Vlaams of Frans).
iemand van Weppeler zal uitkomen in Sankt Vith (Duits).
Enz .... je kan zelfs een tekening maken.

Is daar een nadeel aan, wie naar zo een nummer belt met zijn VB: GSM nummer .... gooi vraag waar die gaat toekomen natuurlijk :bang:

Wat betreft de specifieke zone nummers VB:015 kan je inderdaad niet meenemen naar zone 02 ....
wat is daar de oplossing voor, je laat het 24 op 24 en 7 op 7 doorschakelen naar een ander nummer in België of buitenland ....
En waar word dan die lijn geplaats .... nergens die blijft zo doorgeschakeld in de LEX.
Dat heeft een specifieke naam .... even vergeten (een dummy of nomade nummer ?).
Wat was vroeger de prijs hiervoor: het huren van dat nummer (soort abonnement) + prijs voor doorschakelen van de gesprekken !

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2014, 08:49
door laroyj
ik dacht dat er toch de meeneembaarheid was van je nummer,niet enkel voor mobiel maar ook voor je vaste lijn ?
Een aantal jaren terug waren er technische beperkingen, echter gezien nu kwasi elke operator zijn telefonie via voip aanbied kan je toch de meeste nummers uit de meeste zones krijgen of ben ik verkeerd?

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2014, 09:01
door tommekentom
laroyj schreef:gezien nu kwasi elke operator zijn telefonie via voip aanbied kan je toch de meeste nummers uit de meeste zones krijgen of ben ik verkeerd?
het antwoord kon je reeds eerder terugvinden in dit topic...
SpecialK schreef:In principe is het niet toegestaan een telefoonnummer te hebben uit een zone waar je zelf geen vestiging hebt. Als consument lukt dat in de praktijk vaak wel; VOIP operatoren die je een nummer toekennen doen daar niet zo moeilijk over, maar eigenlijk mag het niet.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2014, 09:32
door Stroper
SpecialK schreef: In principe is het niet toegestaan een telefoonnummer te hebben uit een zone waar je zelf geen vestiging hebt. Als consument lukt dat in de praktijk vaak wel; VOIP operatoren die je een nummer toekennen doen daar niet zo moeilijk over, maar eigenlijk mag het niet.

Voor bedrijven is men daar doorgaans wat strikter in. Bv: Telenet heeft het hoofdkantoor in Mechelen, en gebruikt daarom een 015-nummer voor de klantendienst. Als Telenet morgen verhuist naar bv Gent, en geen enkele locatie meer overhoudt in zone 015, mogen ze eigenlijk dat nummer ook niet meer gebruiken. Ik heb het zelf een paar jaar geleden meegemaakt; bedrijf verhuisde van zone 02 naar 015, en we hebben onze telefoonnummers moeten afgeven. Bij 078-nummers heb je dat probleem niet; die zijn niet aan één zone gebonden.
Das de eerste keer dat ik dat hoor, voor zover ik weet is het perfect legaal, zolang je niet (kan) bellen naar een noodnummer bij een zonevreemd nummer.
'k Heb trouwens ook gewerkt voor een kmo, die 1 vestiging had en in elke provincie een "lokaal" nummer had, omwille van marketingredenen.
En een van onze huidige leveranciers is gevestigd in Antwerpen en werkt volledig met Brusselse 02/ nummers.

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2014, 09:43
door SpecialK
Zie hier; Weepee geeft toe dat het eigenlijk niet mag...
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=545243

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2014, 09:55
door krisken
In dat geval zijn de belastingen en de post bijzonder illegaal bezig :-)
Belastingen in Gent bel je met een 02 nummer, terwijl je een 09 zou verwachten
De Post in Merelbeke bel ik met een 02 nummer, terwijl je een 09 zou verwachten

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2014, 09:57
door tommekentom
Maar zoals ik het hier heb gelezen, mag je geen nummer hebben in een zone waar je geen vestiging hebt.
Nu ga ik er wel vanuit dat zowel de post als de belastingen ook vestigingen hebben in de 02-zone ;-)

Re: actie tegen dure telefoonnumers.

Geplaatst: 19 mei 2014, 10:06
door krisken
Tja wat is een vestiging hé. Een postbusadres? Telt dit? Bij de post te huur voor enkele euro's...