Belgacom sluit 5.000 klanten E-Leven af
Geplaatst: 14 mei 2008, 14:16
Belgacom sluit 5.000 klanten E-Leven af
Discussie over wanbetalingen stijgt ten top
Maar liefst vijfduizend klanten van de kleine provider E-Leven zitten sinds vorige week zonder internet. Belgacom, dat het netwerk van de verdeelkasten tot aan de huizen bezit (de zogenaamde last mile), heeft de lijnen stopgezet. Volgens hen heeft E-Leven nog honderdvijftigduizend euro openstaande schuld. E-Leven ontkent dat niet, maar wacht op zijn beurt nog steeds op vierhonderdduizend euro van Belgacom.
Het gaat om klanten die gebruikmaken van het ADSL2+-netwerk van E-Leven. De koperdraden vanaf de straatcabine tot aan de huizen zijn echter in het bezit van Belgacom. "Ze zijn in geen tijd heel het land afgereden om de koperdraden in de cabines af te stoppen", weet Luk Van Daele, hoofd van E-Leven.
Wederzijdse schuld
De afsluiting komt er nadat Belgacom herhaaldelijk heeft geëist dat de kleine provider honderdvijftigduizend euro aan openstaande schulden betaalt. Die eis werd eind april bevestigd door de handelsrechtbank. "We hebben al gezegd dat wij de klanten zouden afsluiten als E-Leven niet zou betalen. En vermits al die dreigingen niets hebben uitgehaald, zijn wij overgegaan tot een afsluiting", legt Belgacom-woordvoerder Jan Margot uit.
E-Leven betwist de schuld niet, maar geeft aan dat Belgacom op zijn beurt ook geld schuldig is aan de provider. Het gaat om 250.000 euro aan retributies. Dat is een schadevergoeding die Belgacom moet betalen wanneer er zich vertragingen of storingen voordoen die de klanten van de kleine provider treffen. Daar komt nog eens 150.000 euro bij door bezwaren op facturen.
Die klachten komen niet uitsluitend van het bedrijf zelf. "In totaal hebben we 250 bevestigingen van klanten", zegt Van Daele. De aard hiervan loopt uiteen. Installateurs van Belgacom zouden bijvoorbeeld de aansluiting vaak tot drie weken uitstellen.
"Zij vinden van alles uit", reageert Margot van Belgacom. "Wat zij naar voren schuiven als klachten, betwisten wij ten stelligste. Zo beweren ze dat er vertraging zou zijn op het netwerk, maar daar is nooit iets van hard gemaakt."
Pieterjan Van Leemputten
14 mei 2008
Bron: ZDNet
Discussie over wanbetalingen stijgt ten top
Maar liefst vijfduizend klanten van de kleine provider E-Leven zitten sinds vorige week zonder internet. Belgacom, dat het netwerk van de verdeelkasten tot aan de huizen bezit (de zogenaamde last mile), heeft de lijnen stopgezet. Volgens hen heeft E-Leven nog honderdvijftigduizend euro openstaande schuld. E-Leven ontkent dat niet, maar wacht op zijn beurt nog steeds op vierhonderdduizend euro van Belgacom.
Het gaat om klanten die gebruikmaken van het ADSL2+-netwerk van E-Leven. De koperdraden vanaf de straatcabine tot aan de huizen zijn echter in het bezit van Belgacom. "Ze zijn in geen tijd heel het land afgereden om de koperdraden in de cabines af te stoppen", weet Luk Van Daele, hoofd van E-Leven.
Wederzijdse schuld
De afsluiting komt er nadat Belgacom herhaaldelijk heeft geëist dat de kleine provider honderdvijftigduizend euro aan openstaande schulden betaalt. Die eis werd eind april bevestigd door de handelsrechtbank. "We hebben al gezegd dat wij de klanten zouden afsluiten als E-Leven niet zou betalen. En vermits al die dreigingen niets hebben uitgehaald, zijn wij overgegaan tot een afsluiting", legt Belgacom-woordvoerder Jan Margot uit.
E-Leven betwist de schuld niet, maar geeft aan dat Belgacom op zijn beurt ook geld schuldig is aan de provider. Het gaat om 250.000 euro aan retributies. Dat is een schadevergoeding die Belgacom moet betalen wanneer er zich vertragingen of storingen voordoen die de klanten van de kleine provider treffen. Daar komt nog eens 150.000 euro bij door bezwaren op facturen.
Die klachten komen niet uitsluitend van het bedrijf zelf. "In totaal hebben we 250 bevestigingen van klanten", zegt Van Daele. De aard hiervan loopt uiteen. Installateurs van Belgacom zouden bijvoorbeeld de aansluiting vaak tot drie weken uitstellen.
"Zij vinden van alles uit", reageert Margot van Belgacom. "Wat zij naar voren schuiven als klachten, betwisten wij ten stelligste. Zo beweren ze dat er vertraging zou zijn op het netwerk, maar daar is nooit iets van hard gemaakt."
Pieterjan Van Leemputten
14 mei 2008
Bron: ZDNet