Twist opzegkosten - Ombudsdienst volgt ons - Tele2 niet...
Geplaatst: 04 mei 2008, 23:50
Probleem in 't kort. Tele2 factureert me opzegkosten die ik betwist. Na ontvangst van een brief van een incasso-bureau stap ik naar de Ombudsdienst Telecommunicatie. Deze beveelt Tele2 aan de opzegvergoeding m.i.v. incassokosten te crediteren. Tele2 handhaaft echter haar financiële eis. Wat nu? Hieronder heb ik het wat gedetailleerder uit de doeken gedaan. Ik denk dat ik vrij sterk sta in geval Tele2 juridische stappen onderneemt.
Meer in detail. Op 11/03/2004 neem ik Always ADSL bij het toenmalige Versatel. Op 10/04/2006 zeg ik mijn contract op, maar er worden me 183,14 euro opzegkosten aangerekend! Ik betwist deze meermaals via telefoon en mail en aangetekend. Ik krijg vnl. antwoorden in de vorm van "men zal nog contact met u opnemen", of een algemene verwijzing naar de Algemene Voorwaarden.
Ik check de Algemene Voorwaarden zoals ze op mijn facturen telkens werden vermeld: "De algemene voorwaarden Versatel ADSL gelden op deze diensten en zijn beschikbaar op de website" en lees aldaar "Het contract wordt afgesloten voor de duur van een jaar. (...)zal het contract stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde duur." en verder "Na het verstrijken van de aanvankelijke vervaldatum van het contract kan de klant opzeggen mits een opzegtermijn van 1 maand." Ik kan dus met één maand opzegtermijn opzeggen, zo besluit ik.
Op 20/08/2007 ontvang ik via een incasso-bureau dezelfde factuur plus intresten en kosten. Ik stap onmiddellijk naar de Ombudsdienst Telecommunicatie. Bij deze contacten blijkt dat Versatel/Tele2 in 2004 andere Algemene Voorwaarden had, die op mij van tel zouden zijn, hoewel zij in haar facturen naar de huidige refereert.
De ombudsdienst formuleert uiteindelijk o.a. de volgende zaken: "...dat Versatel deze toch wel ongebruikelijke contractuele modaliteiten zeer gebrekkig en fragmentair communiceerde (...) dat de contractuele modaliteiten zo atypisch zijn voor de telecomsector dat deze fragmentarische informatieverstrekking zelfs misleidend te noemen was." Zijn aanbeveling: creditering van de verbrekingsvergoeding en alle aangerekende invorderings- en incassokosten.
Ik verwachtte een creditnota, maar helaas werd het dezelfde factuur. Ik vraag mij af of Tele2 naar de rechtbank stapt en in hoeverre hun gegoochel met verschillende versies van Algemene Voorwaarden bij de rechter op begrip kan rekenen. Is er iemand die zich in dit geval herkent en raad heeft of op een andere manier tot een oplossing is gekomen?
(PS: Voor de goede orde. Er waren ook andere facturen betwist die dankzij de bemiddeling van de Ombudsdienst zijn betaald of gecrediteerd.)
Meer in detail. Op 11/03/2004 neem ik Always ADSL bij het toenmalige Versatel. Op 10/04/2006 zeg ik mijn contract op, maar er worden me 183,14 euro opzegkosten aangerekend! Ik betwist deze meermaals via telefoon en mail en aangetekend. Ik krijg vnl. antwoorden in de vorm van "men zal nog contact met u opnemen", of een algemene verwijzing naar de Algemene Voorwaarden.
Ik check de Algemene Voorwaarden zoals ze op mijn facturen telkens werden vermeld: "De algemene voorwaarden Versatel ADSL gelden op deze diensten en zijn beschikbaar op de website" en lees aldaar "Het contract wordt afgesloten voor de duur van een jaar. (...)zal het contract stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde duur." en verder "Na het verstrijken van de aanvankelijke vervaldatum van het contract kan de klant opzeggen mits een opzegtermijn van 1 maand." Ik kan dus met één maand opzegtermijn opzeggen, zo besluit ik.
Op 20/08/2007 ontvang ik via een incasso-bureau dezelfde factuur plus intresten en kosten. Ik stap onmiddellijk naar de Ombudsdienst Telecommunicatie. Bij deze contacten blijkt dat Versatel/Tele2 in 2004 andere Algemene Voorwaarden had, die op mij van tel zouden zijn, hoewel zij in haar facturen naar de huidige refereert.
De ombudsdienst formuleert uiteindelijk o.a. de volgende zaken: "...dat Versatel deze toch wel ongebruikelijke contractuele modaliteiten zeer gebrekkig en fragmentair communiceerde (...) dat de contractuele modaliteiten zo atypisch zijn voor de telecomsector dat deze fragmentarische informatieverstrekking zelfs misleidend te noemen was." Zijn aanbeveling: creditering van de verbrekingsvergoeding en alle aangerekende invorderings- en incassokosten.
Ik verwachtte een creditnota, maar helaas werd het dezelfde factuur. Ik vraag mij af of Tele2 naar de rechtbank stapt en in hoeverre hun gegoochel met verschillende versies van Algemene Voorwaarden bij de rechter op begrip kan rekenen. Is er iemand die zich in dit geval herkent en raad heeft of op een andere manier tot een oplossing is gekomen?
(PS: Voor de goede orde. Er waren ook andere facturen betwist die dankzij de bemiddeling van de Ombudsdienst zijn betaald of gecrediteerd.)