Pagina 1 van 1

Staking bij Proximus op 5 en 22 mei

Geplaatst: 25 apr 2008, 05:35
door Zambo
Staking bij Proximus op 5 en 22 mei

Bij gsm-bedrijf Proximus wordt er op 5 en 22 mei gestaakt in gemeenschappelijk vakbondsfront. Dat heeft LBC-secretaris Robert Veekman desgevraagd gezegd namens het front, dat bestaat uit LBC, CNE en BBTK. De staking, de eerste bij het Belgacom-filiaal, draait rond de integratie van Proximus in de groep.
(tijd) - Belgacom heeft een matrixstructuur uitgetekend voor zichzelf en zijn dochters Proximus, Telindus en Skynet waardoor de vier bedrijven veel nauwer bij elkaar komen te staan. Dat leidt echter tot ongenoegen bij het personeel. Volgens de bonden bij Proximus brengt het opgaan van de operator in het moederbedrijf met zich mee dat functies worden uitgehold en functiegebonden voordelen verdwijnen. Ze zien er een verborgen herstructurering in, zonder sociale dialoog. De directie ontkent dat echter.

Het sociaal overleg leverde de voorbije weken niets op. Ook een verzoeningspoging bleef zonder resultaat. Daarom kwam het eerder deze maand tot een stakingsaanzegging. ‘Maar op een losse verklaring van de directie na dat ze openstaat voor dialoog, gebeurde er na die aanzegging niets meer. Er is geen vergadering meer gepland’, zegt Veekman.

De bonden zullen in mei waarschijnlijk proberen de toegang tot de hoofdzetel van Proximus in Brussel af te sluiten. Waarschijnlijk zal dat niet leiden tot netwerkproblemen. Maar bepaalde diensten, administratieve bijvoorbeeld, kunnen wel in het gedrang komen. BB

17:39 - 24/04/2008
Copyright © De Tijd

Geplaatst: 25 apr 2008, 05:36
door Zambo
Het ziet er naar uit dat Belgacom ook de maand mei zal claimen als Belgacom maand :lol:

Geplaatst: 25 apr 2008, 08:40
door Goztow
5 mei is gewoon om het meiweekend te verlengen. Het zijn sociale verkiezingen, hé, dit jaar.

Geplaatst: 25 apr 2008, 09:31
door Rafken
stakers is voor onozelaars.
kijk, er is een overname gebeurd.
dat wil zeggen, nieuwe bazen, nieuwe wetten.
en dan heb je 2 mogelijkheden.
accepteren of het afbollen.
er mogen dan enkele voordelen wegvallen als proximus-medewerker. ze krijgen er andere als belgacom-medewerker in de plaats.
en ja, ik weet waarover ik spreek. ik heb vroeger ook eens een overname meegemaakt maar ja belgie is nu eenmaal het land van de klagers, zagers en stakers. nooit content!
terwijl we in één van de beste landen ter wereld leven. dat laatste vergeten er zeer velen. ze mogen al blij zijn dat ze werk hebben.

en wat dat gezever betreft over de bedrijfsculturen die zo verschillend zijn tussen belgacom en proximus is ook larie en apekook. belgacom mag dan nog atlijd een staatsbedrijf zijn, de sfeer is niet meer zoals 30 jaren geleden of zoals bij sommigen ministeries nog altijd nu is en ja ik kan het weten. ik heb vroeger nog voor proximus gewerkt en zit nu bij belgacom.
en er is geen verschil en ik wil bij belgacom nooit meer weg.

Geplaatst: 25 apr 2008, 09:40
door Rafken
Zambo schreef:Het ziet er naar uit dat Belgacom ook de maand mei zal claimen als Belgacom maand :lol:


en wat die belgacom april maand betreft. er zijn al vele positieve dingen gebeurd bij belgacom.
ok, er hebben ook negatieve dingen in de pers gestaan maar dat is normaal voor elk groot bedrijf hoor. en er zijn een aantal rechtszaken en onderzoeken lopende maar ja, de ervaring zegt dat belgacom de meeste zaken wint. voor de rest is dat niet belangrijk.

maar ja, vele denken hier aan grote wijzigingen op het vlak van het internet aanbod voor residentiele klanten, maar belgacom is veel meer dan telefonie, internet en tv. en dat vergeten blijkbaar er velen.

maar als je kijkt wat april al heeft opgeleverd.

-HD-televisie
-60% kan al aangesloten worden op VDSL2
-wijziging in de online diensten zoals communication tools en aanbod sharepoint. tja belgacom heeft naast residentiele klanten ook professionele klanten, iets wat vele ook hier vergeten. ik zal het maar eens herhalen.
-verdere investeringen en ontwikkeling van het netwerk. dit is eigenlijk iets wat continue gebeurt. zie bijvoorbeeld het MAIP-project.
- belgacom werkt ook met vele partners samen voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van websites voor hun klanten.
- mobile internet diensten (nee, niet proximus, aanbod van belgacom zelf)
- Business Voice Fusion dienst dat de 25ste gelanceerd wordt.

Geplaatst: 25 apr 2008, 12:35
door CueBoy
Rafken schreef:stakers is voor onozelaars.

De rest van je post hoef ik al niet meer te lezen.

Geplaatst: 26 apr 2008, 20:50
door Rafken
CueBoy schreef:
Rafken schreef:stakers is voor onozelaars.

De rest van je post hoef ik al niet meer te lezen.


omdat het waar is.
bedankt.

Geplaatst: 26 apr 2008, 21:51
door Bates
Rafken,

je lult uit je nek man....
je weet nog niets eens een fractie van de reden waarom proximus zal staken. Het gaat hem namelijk vooral over het feit dat proximus nu ook verkoopsobjectieven zal krijgen !

Bij ons, Belgacom komen er ook altijd maar zaken bij.. wij moeten nu bijvoorbeeld proximus abonnementen verkopen op de klantendienst Belgacom! (maar dit zul je misschien met veel plezier doen?) Maar het leid wel tot groot ongenoegen omdat het loon niet wordt aangepast maar we wel veel meer moeten verkopen (VEEEL meer)

Geplaatst: 26 apr 2008, 22:33
door hollebollegijs
Bates schreef:Rafken,

je lult uit je nek man....
je weet nog niets eens een fractie van de reden waarom proximus zal staken. Het gaat hem namelijk vooral over het feit dat proximus nu ook verkoopsobjectieven zal krijgen !

Bij ons, Belgacom komen er ook altijd maar zaken bij.. wij moeten nu bijvoorbeeld proximus abonnementen verkopen op de klantendienst Belgacom! (maar dit zul je misschien met veel plezier doen?) Maar het leid wel tot groot ongenoegen omdat het loon niet wordt aangepast maar we wel veel meer moeten verkopen (VEEEL meer)


wat is er verkeerd met verkoopsobjectieven? voor mij is dit normaal, als je in de verkoop werkt, dat je dit krijgt.
kijk zoals andere al zeiden, nieuwe bazen, nieuwe wetten. en als het je niet aanstaat, zoek je een andere job, er is werk genoeg hoor.

en ja bates, ik weet dat de druk bij jullie klantendiensten zeer hoog is, maar ook jij kan een ander job zoeken.

ik ken ook verschillende van je collega's bij MM die al jaren klagen en klagen maar ze blijven maar werken voor belgacom. moet er precies toch goed zijn dan, of niet?

trouwens, bij de PM klantendiensten zoeken ze nog mensen. En nee, de druk ligt daar veel minder hoog hoor. spreek uit ervaring. heb dit ook nog gedaan en heb nog vele contacten met collega's van die diensten.4
je moet je maar eens informeren met je collega's daar. als je wil, geef ik je via pm wel enkele namen om je eens te informeren.

Geplaatst: 26 apr 2008, 22:47
door Goendi
Ehm holle, daar sla je de bal toch mis ze... Proximus is door de jaren als een totaal aparte onderneming opgegroeid. veel verloningen zijn helemaal anders, en wat meer is: ze verdienen vermoedelijk meer. En nu moeten ze inbinden.... Omdat er bij Belgacom een hoop personeelsleden op overschot zitten die ze minder makkelijk van de hand kunnen doen. It's that simple... Economische realiteit, en harde waarheid: centen, en meer centen. Winst is hedendage niet voldoende meer.... Het moet véél winst zijn, en elk jaar toenemen. Ze hebben best gelijk dat ze gaan staken vooraleer hetzelfde uitdoofscenario als bij Skynet optreedt. En die verkoopsobjectieven zijn op zich om te lachen. De klantendienst -zijn- geen verkopers, het is een dienstverlening. Ik heb er een gloeiende hekel aan dat als ik bel, ik tot in het oneindige aanbiedingen krijg van dit en dat. Om nog maar te zwijgen over het kortaf worden als blijkt dat je enkel voor een inlichting belt, en ze je zowiezo niets kunnen verkopen... Dan gaat dat ten koste van de dienstverlening. Kun je dat het personeel kwalijk nemen? Verkopen, of anders buiten?

Geplaatst: 26 apr 2008, 23:47
door Zambo
Rafken schreef:stakers is voor onozelaars.


Jammer van deze kortzichtige visie op een recht van de werknemer.

Ik veronderstel dan ook dat je niet gesyndiceerd bent, dat je afziet van je recht om straks mee te stemmen bij de syndicale verkiezingen, dat je nooit in je leven werkloos wordt en via de RVA je papieren in orde zal moeten brengen, ...

Geplaatst: 27 apr 2008, 08:16
door Astralon
hollebollegijs schreef:wat is er verkeerd met verkoopsobjectieven? voor mij is dit normaal, als je in de verkoop werkt, dat je dit krijgt.

In principe is er niets verkeerd met verkoopsobjectieven maar dan moeten die wel objectief gesteld worden...

Ik had al meer dan een jaar Mobile Internet maar ik had ondertussen een nieuwe computer gekocht en die ondersteunde alleen maar Express kaarten.
Ik had mijn huiswerk al gemaakt en had besloten om mijn bestaande abonnement op te zeggen en daarna gewoon een nieuw abonnement aan te vragen want dan kreeg ik een behoorlijke korting op die nieuwe Express kaart.
Ondertussen had ik ook al gezien dat je ongeveer 5 EUR/maand minder betaalde voor hetzelfde abonnement als je dit bestelde bij Belgacom (voorwaarde is wel dat je een Belgacom internet abonnement hebt).

Dus gebeld naar de klantendienst van Proximus waar ze heel behulpzaam waar, Mobile Internet opgezegd, tarief checkup gedaan en nog wat andere kortingen gekregen.
Toen ik vroeg of ze het Mobile Internet aan dezelfde voorwaarden konden leveren als Belgacom was het antwoord: NEEN.

Ik heb mij bij die man verontschuldigd en uiteindelijk Mobile Internet bij Belgacom besteld.

Dit illustreert toch wel dat je als klant goed bij de pinken moet zijn want je kan vaak van enorme kortingen genieten (mijn laatste factuur voor 2 GSM toestellen bedroeg 1,32 EUR :lol: ) en jammer genoeg lukt dit nog het best als je de verkopers (mensen!) tegen elkaar uitspeelt.

Geplaatst: 27 apr 2008, 08:41
door CueBoy
Rafken schreef:omdat het waar is.
bedankt.

'k Weet het niet, want zoals al gezegd : ik wens je post niet te lezen.
Bedenk misschien wel eens waar jij NU op sociaal vlak zou staan, moesten die "onozelaars" in het VERLEDEN niet opgekomen zijn voor hun (en dus NU jouw) rechten...

Geplaatst: 27 apr 2008, 09:57
door Goztow
Ik denk dat iedereen het eens is over het feit dat vakbonden in het verleden mooie dingen gerealiseerd hebben. Ik denk echter dat er vandaag de dag in veel bedrijven te veel macht bij de vakbonden ligt en dit niet noodzakelijk bevorderlijk is, noch voor het bedrijf, noch voor de werknemers zelf.

Geplaatst: 27 apr 2008, 10:14
door Bates
hollebollegijs schreef:wat is er verkeerd met verkoopsobjectieven? voor mij is dit normaal, als je in de verkoop werkt, dat je dit krijgt.
kijk zoals andere al zeiden, nieuwe bazen, nieuwe wetten. en als het je niet aanstaat, zoek je een andere job, er is werk genoeg hoor.

en ja bates, ik weet dat de druk bij jullie klantendiensten zeer hoog is, maar ook jij kan een ander job zoeken.

ik ken ook verschillende van je collega's bij MM die al jaren klagen en klagen maar ze blijven maar werken voor belgacom. moet er precies toch goed zijn dan, of niet?

trouwens, bij de PM klantendiensten zoeken ze nog mensen. En nee, de druk ligt daar veel minder hoog hoor. spreek uit ervaring. heb dit ook nog gedaan en heb nog vele contacten met collega's van die diensten.4
je moet je maar eens informeren met je collega's daar. als je wil, geef ik je via pm wel enkele namen om je eens te informeren.



Tuurlijk is er niets verkeerd met verkoopsobjectieven, alleen moeten ze realistisch en objectief worden opgemaakt. De objectieven voor Q2 zijn onhaalbaar! En als ze er dan nog eens objectieven bij steken die in principe voor proximus zijn dan is het hek helemaal van de dam... Ik weet nog toen ik begon op de klantendienst was het enkel PSTN, ADSL en kortingsplannen... Akkoord je moet mee evolueren, maar ons loon doet dit niet! Nu zitten we al aan PSTN, ADSL, TV, kortingsplannen, Mobile...

Ik kan me best wel inbeelden dat er bij proximus ongenoegen is hoor, na jaren van geen objectieven komen er nu opeens wel. De druk stijgt, maar de verloning niet.

Trouwens wij bij Belgacom hebben nog meer reden van klagen, ons loon ligt nog een stuk lager dan proximus !

Tjah en ls reden waarom er bij Belgacom wordt gebleven hoor ik vaak van mijn collega's dat het aantal dagen verlof en de garantie dat wanneer je verlof aanvraagt je die ook toegestaan krijgt de grootste motivatie is om verder te doen. En natuurlijk de sfeer onder de collega's zelf..

Geplaatst: 27 apr 2008, 10:17
door hollebollegijs
Zambo schreef:
Rafken schreef:stakers is voor onozelaars.


Jammer van deze kortzichtige visie op een recht van de werknemer.

Ik veronderstel dan ook dat je niet gesyndiceerd bent, dat je afziet van je recht om straks mee te stemmen bij de syndicale verkiezingen, dat je nooit in je leven werkloos wordt en via de RVA je papieren in orde zal moeten brengen, ...


werkloos. nee dat zal niet gebeuren. er is immers werk genoeg in het land.
smijt belgacom mij buiten, mocht dit al ooit gebeuren,
de dag nadien heb ik terug werk. er is werk genoeg.

en dit is niet kortzichtig. dit is gewoonweg mijn mening. maar ja, jij hebt daar blijkbaar moeite mee. Ok, je moet niet akkoord gaat, maar respect tonen voor mijn mening kan je blijkbaar niet. en dit laatste is essentieel op een forum. en dat ontbreekt er bij velen hier. sorry, maar dat is een vaststelling die ik hier doe.

Geplaatst: 27 apr 2008, 10:26
door hollebollegijs
Goztow schreef:Ik denk dat iedereen het eens is over het feit dat vakbonden in het verleden mooie dingen gerealiseerd hebben. Ik denk echter dat er vandaag de dag in veel bedrijven te veel macht bij de vakbonden ligt en dit niet noodzakelijk bevorderlijk is, noch voor het bedrijf, noch voor de werknemers zelf.


voila, dat is hetgene wat ik bedoelde. heeft men eens geen zin om te werken, gaat men staken en men maakt volop misbruik van het stakingsrecht.
we leven in één van de beste landen ter wereld, vergeet dat niet, en het is niet mogelijk om iedereen altijd tevreden te stemmen.

Geplaatst: 27 apr 2008, 11:08
door daxer
Ik ga heel even mee off topic.
In het verleden heeft de vakbond, met name de socialistische beweging, mooie dingen gedaan. Ik denk hierbij aan de afschafing van kinderarbeid ( toch wel dubieus maar ja ) veiligheid op het werk en de werkvloer, algemeen enkelvoudig stemrecht ( later ook voor vrouwen ) ...
Daar stond tegenover dat de socialistische beweging redelijk nieuw was in dit land. In de daaropvolgende verkiezingen kregen zij dus ook veel stemmen. De acties en verworvenheden kwamen dus beide partijen goed uit. Beter loon en werkomstandigheden voor de arbeiders en stemmen voor bwp/bsp. Internet en andere media bestonden niet dus deze acties kan je ook bekijken als promotie, propaganda.
Wat die macht betreft, de vakbondsbewegingen in België zijn verzuild. En vermits grote bedrijven ook connecties hebben zullen ze vaak ( de bonden ) geen steun krijgen van de achterliggende partijen , via de bondstop. Maw deze stakingen/acties zijn niet erkend ( offcieel) door de bonden en wie deelneemt heeft dus serieuze cojones.
Werkgevers hebben meer macht dan men algemeen aanneemt en waarschijnlijk zelfs ( niet officieel ) kanalen om supersectioneel te communiceren ( zwarte lijsten ed ). Ik zit bvb liever zes maanden zonder inkomen met de portefeuille van de heer Bellens in mijn zak dan met mijn eigen spaarrekeningetje :)
De uitputtingsslag is bij voorbaat verloren voor de vakbonden imo.
De stakingen treffen niet het bedrijf en dus dwingen ze geen onderhandelingen of ernstige dialoog af. Ik vind dat geroep over stakingen meer stemmingmakerij en demagogisch machoisme dan werkelijke hulp. Vergeet ook niet dat vertegenwoordigers van de vakbond veel beter beschermd zijn dan de doorsnee werknemer ( logisch dat wel ) en dus minder risico nemen. Ergo, wie haalt hier de kastanjes uit het vuur? En wie gaat er met de pluimen lopen?

Geplaatst: 10 mei 2008, 15:56
door Rafken
en wat heeft de staking nu uitgehaald.
niets. de vakbonden waren weer te snel in hun oordeel. zo is het meestal de laatste tijd met die vakbonden.
ze hebben in het verleden zeer werk goed geleverd maar nu misbruiken ze hun posities.

Geplaatst: 10 mei 2008, 22:47
door Steven7
Zou het niet beter zijn om gewoon uit protest niet meer te beginnen over proximus als de klant belt met een vraag over zijn vaste lijn. Of consequent collectief te noteren dat de klant geen gsm-nummer heeft op het einde van het gesprek.
Of voor degenen die bij proximus werken, gewoon de vragen van de klanten beantwoorden zonder proberen het contract te verlengen of extra diensten aan te bieden. Op die manier zijn de klanten niet de dupe, maar het bedrijf zelf.
Dat ligt bij het bedrijf gegarandeerd gevoeliger dan staken. Maar ja, daar gaan die twee extra "verlofdagen" dan he. Blijkbaar denken de vakbonden over zo een dingen niet na. Die doen blijkbaar niet liever dan staken.
Om het over die verkoopsobjectieven zelf te hebben; als je tegenwoordig belt naar belgacom krijg je steevast de vervelende vragen mbt de abonnementskorting. Meestal, maar niet altijd gevolgd door de vragen waar je adsl zit en waarom. Uiteindelijk de laatste tijd gevolgd door de vraag of je ook een gsm-nummer hebt waarop je bereikbaar bent. Bij wie dat zit kunnen ze wel controleren via de 1999.be
Bij sommigen krijg ik soms de indruk dat je je bijna moet verantwoorden waarom je je gesprekken en adsl niet via hen voert.