Pagina 1 van 1

Ombudsdienst inschakelen vanwege trage verbinding

Geplaatst: 10 apr 2008, 11:43
door spliffeh
Geachten,
naar aanleiding van het topic over trage scarlet-verbindingen(http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=17481), waar ik zelf ook last van heb, heb ik besloten de ombudsdienst voor telecommunicatie hierover te informeren met de hoop Scarlet eens tot orde te roepen.
De problemen die klanten van scarlet ondervinden lijken mij ontegenroepelijk te liggen aan het feit dat hun netwerk onvoldoende groot is om het clienteel stabiel internet te leveren.

Ikzelf heb reeds 4 jaar lang prima genoten van een 3,3mbps verbinding op 3km van centrale. Eind januari merkte ik de eerste problemen op (lage SNR-waardes op bepaalde uren, random disconnects, trage snelheden, etc...). Ondanks het feit dat belgacom al 3 keer mijn lijn heeft nagekeken (welke prima in orde bleek te zijn) blijft Scarlet het op de lijn steken (oxidatie). Ze hebben mij dan maar gewoon op 1mbps gezet zonder mij in te lichten. De helpdesk zelf beschouwt iedereen precies idioot en ze betichten mij zelfs van liegen.

Ik heb reeds gelezen dat veel personen van scarlet overschakelen naar een andere provider. Ik zou willen vragen aan iedereen die dezelfde problemen heeft als de vele andere personen op het forum om de ombudsdienst hierop in te schakelen en om niet zomaar direkt over te stappen naar een andere provider.

Een klacht kan u indienen op volgende website:
http://www.ombudsmantelecom.be/xml/doc__nl-IDC-52-.html

U vind deze post misschien overdreven maar het lijkt mij zo dat veel mensen nooit hun ongenoegen uiten en gewoon van provider veranderen. Indien veel mensen een klacht indienen is dit niet enkel een sterk signaal, misschien voorkomt het ook dat toekomstige klanten van scarlet de dupe zijn van steeds wederkerende problemen.

MVG

Geplaatst: 10 apr 2008, 15:54
door spliffeh
Na 20 telefoongesprekken ongeveer heb ik van Scarlet's technische dienst een mail gekregen. Deze brief blaakt van technische kennis.

"Geachte,

Na controle blijkt uw lijn een ormale snelheid te hebben. U gebruikt wel een firewall. U kan deze best uitschakelen.


Met vriendelijke groeten,

De Scarlet Helpdesk
"

Mijn snelheid is inderdaad in orde...voor een 1mbps lijn, ik had echter gevraagd te controleren voor 3,3mbps maar dit is blijkbaar WEERAL niet doorgegeven aan de technische dienst.
En firewall uitschakelen???? Nee dank je

Geplaatst: 10 apr 2008, 16:04
door khsw
spliffeh schreef:U gebruikt wel een firewall. U kan deze best uitschakelen.

:roll:

Geplaatst: 10 apr 2008, 17:49
door lithion
Scarlet kan er weinig aan doen als uw lijn plots geen 3.3Mbps meer aankan. Zoals je zelf aangeeft heb je op bepaalde uren lage snr waardes waardoor je disconnects krijgt. De oorzaak hiervan is te zoeken in overspraak op je telefoonpaar. Zolang uw lijn binnen de marges blijft van Belgacom zal Belgacom uw lijn ook als ok beschouwen en kan Scarlet niks doen.

Geplaatst: 10 apr 2008, 19:03
door Patje
spliffeh schreef:U gebruikt wel een firewall. U kan deze best uitschakelen.

Met vriendelijke groeten,

De Scarlet Helpdesk

Met alle respect, amaai wat een amateurisme die mannen
surfen zonder firewall ...... yeah right dan zou je straks niet meer vooruit gaan door al de junk die op de pc komt.

Geplaatst: 10 apr 2008, 19:16
door Vieten
De ombudsdienst houdt zich volgens mij niet bezig met de snelheid waarmee je kan surfen.

Als de lijn voor belgacom goed is, dwz meetresultaten binnen de norm en er is een aanvaardbare synchro op de invoer met een modem van belgacom houdt het voor hun op.
Voor uw binneninstallatie en uw modem is belgacom niet verantwoordelijk.
Scarlet is wel verantwoordelijk voor je modem en splitters denk ik, of ze je binneninstallatie willen/kunnen nazien weet ik niet.

Geplaatst: 10 apr 2008, 20:20
door Mr.T
Vieten schreef:De ombudsdienst houdt zich volgens mij niet bezig met de snelheid waarmee je kan surfen.

Als de lijn voor belgacom goed is, dwz meetresultaten binnen de norm en er is een aanvaardbare synchro op de invoer met een modem van belgacom houdt het voor hun op.
Voor uw binneninstallatie en uw modem is belgacom niet verantwoordelijk.
Scarlet is wel verantwoordelijk voor je modem en splitters denk ik, of ze je binneninstallatie willen/kunnen nazien weet ik niet.


Scarlet is niet verantwoordelijk voor je binneninstallatie.
Ze kunnen echter wel een technieker sturen (betalend)

Geplaatst: 10 apr 2008, 20:50
door spliffeh
lithion schreef:Scarlet kan er weinig aan doen als uw lijn plots geen 3.3Mbps meer aankan. Zoals je zelf aangeeft heb je op bepaalde uren lage snr waardes waardoor je disconnects krijgt. De oorzaak hiervan is te zoeken in overspraak op je telefoonpaar. Zolang uw lijn binnen de marges blijft van Belgacom zal Belgacom uw lijn ook als ok beschouwen en kan Scarlet niks doen.


Dit ligt volledig aan Scarlet, zij verzorgen het ADSL-signaal. Telefonie van belgacom heb ik geen enkel probleem mee. Als de signaalsterkte (SNR) zo enorm wisselt tussen bepaalde uren dan ligt dit volledig aan Scarlet. Indien het toch aan belgacom ligt, dan dient Scarlet zijn verantwoordelijkheid op te nemen en het probleem op te lossen samen met belgacom en niet simpelweg de klant van 3,3mbps naar 1mbps overschakelen. Tenzij u aan mij kan uitleggen hoe ik een stabiele SNR waarde kan bekomen en deze zelf in orde kan brengen, ok dan. Maar dit is niet het geval. Het gaat mij om het feit dat scarlet de klant als debiel beschouwt en kiest voor de makkelijkste oplossing.

edit: er is trouwens geen sprake van overspraak. Belgacom heeft een kortsluiting gededecteerd op de lijn, ze hebben deze kunnen herleiden tot de servers van Scarlet (zeggen ze)

Geplaatst: 11 apr 2008, 10:46
door Mr.T
spliffeh schreef:
lithion schreef:Scarlet kan er weinig aan doen als uw lijn plots geen 3.3Mbps meer aankan. Zoals je zelf aangeeft heb je op bepaalde uren lage snr waardes waardoor je disconnects krijgt. De oorzaak hiervan is te zoeken in overspraak op je telefoonpaar. Zolang uw lijn binnen de marges blijft van Belgacom zal Belgacom uw lijn ook als ok beschouwen en kan Scarlet niks doen.


Dit ligt volledig aan Scarlet, zij verzorgen het ADSL-signaal. Telefonie van belgacom heb ik geen enkel probleem mee. Als de signaalsterkte (SNR) zo enorm wisselt tussen bepaalde uren dan ligt dit volledig aan Scarlet. Indien het toch aan belgacom ligt, dan dient Scarlet zijn verantwoordelijkheid op te nemen en het probleem op te lossen samen met belgacom en niet simpelweg de klant van 3,3mbps naar 1mbps overschakelen. Tenzij u aan mij kan uitleggen hoe ik een stabiele SNR waarde kan bekomen en deze zelf in orde kan brengen, ok dan. Maar dit is niet het geval. Het gaat mij om het feit dat scarlet de klant als debiel beschouwt en kiest voor de makkelijkste oplossing.

edit: er is trouwens geen sprake van overspraak. Belgacom heeft een kortsluiting gededecteerd op de lijn, ze hebben deze kunnen herleiden tot de servers van Scarlet (zeggen ze)


Ik denk dat je best nog even wat leest over de ADSL technologie.
Ik zal kort zijn. Het koperpaar is steeds van Belgacom. In de meeste gevallen is de DSLAM ook van Belgacom. De BAS is van scarlet, maar geloof me ... als daar kortsluiting is zitten 10000 klanten zonder internet ;-)

Maar ach ja ... je weet het wel beter niet?

Geplaatst: 11 apr 2008, 11:05
door Uzzi
Als ADSL gebruiker zonder veel technische kennis maar met (spijtig genoeg) ervaring in dit soor discussie met ADSL providers, zeg ik je dat aan het vechten bent tegen de bierkaai.

De contracten en voorwaarden van ISP's zijn op dat vlak volledig dichtgetimmerd. Zolang jouw lijn binnen de normen valt, heb je geen poot om op te staan. Die normen zijn zo opgesteld zodat je, bij wijze van spreken, naast de telefooncentrale moet wonen om iets meer te kunnen claimen dan een 1Mbit/s profiel. Als je wat verder van de centrale afzit, dan val je al gauw terug op 1Mbit/s als hetgeen minimum gegarandeerd wordt. Alles daarboven wordt dan als 'luxe' beschouwd (zoals door iemand anders al gezegd is). Zit je te ver van de centrale, dan heb je zelfs niets te claimen. Als er dan iets misgaat met je connectie, ben je volledig verloren : noch je provider, noch BGC ('the last mile' is en blijft immers van BGC) zullen maar 1 poot uitsteken om je te helpen.

Ik wens je veel succes in je strijd, maar het maximale dat je er volgens mij kan uithalen is dat je je contract kosteloos mag opzeggen. Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar ik vrees ervoor.

Misschien toch 1 positieve noot : de procedure via de ombudsman is gratis. So, you have nothing to loose :|

Geplaatst: 11 apr 2008, 17:23
door spliffeh
Mr.T schreef:
spliffeh schreef:
lithion schreef:Scarlet kan er weinig aan doen als uw lijn plots geen 3.3Mbps meer aankan. Zoals je zelf aangeeft heb je op bepaalde uren lage snr waardes waardoor je disconnects krijgt. De oorzaak hiervan is te zoeken in overspraak op je telefoonpaar. Zolang uw lijn binnen de marges blijft van Belgacom zal Belgacom uw lijn ook als ok beschouwen en kan Scarlet niks doen.


Dit ligt volledig aan Scarlet, zij verzorgen het ADSL-signaal. Telefonie van belgacom heb ik geen enkel probleem mee. Als de signaalsterkte (SNR) zo enorm wisselt tussen bepaalde uren dan ligt dit volledig aan Scarlet. Indien het toch aan belgacom ligt, dan dient Scarlet zijn verantwoordelijkheid op te nemen en het probleem op te lossen samen met belgacom en niet simpelweg de klant van 3,3mbps naar 1mbps overschakelen. Tenzij u aan mij kan uitleggen hoe ik een stabiele SNR waarde kan bekomen en deze zelf in orde kan brengen, ok dan. Maar dit is niet het geval. Het gaat mij om het feit dat scarlet de klant als debiel beschouwt en kiest voor de makkelijkste oplossing.

edit: er is trouwens geen sprake van overspraak. Belgacom heeft een kortsluiting gededecteerd op de lijn, ze hebben deze kunnen herleiden tot de servers van Scarlet (zeggen ze)


Ik denk dat je best nog even wat leest over de ADSL technologie.
Ik zal kort zijn. Het koperpaar is steeds van Belgacom. In de meeste gevallen is de DSLAM ook van Belgacom. De BAS is van scarlet, maar geloof me ... als daar kortsluiting is zitten 10000 klanten zonder internet ;-)

Maar ach ja ... je weet het wel beter niet?


Ik citeer slechts belgacom en met het mailtje erbij van scarlet mag je aannemen dat ik alles vanaf nu met een gezellige korel zout neem met een flinke portie sarcasme.

Waar ik een probleem van maak is dat mijn SNR-waarden schommelen met als gevolg dat Scarlet mij op een 1mbps profiel heeft gezet. Hoe het komt en aan wie het ligt kan mij geen barst schelen. Ik weet enkel 100% zeker dat het niet aan de binnenbekabeling ligt.

Er wordt hier dan ook nog vermeld dat het vechten tegen een bierkaai is. Waar dient een ombudsdienst voor? Om onethische praktijken op te lossen. Telenet heeft toch ook nagelfijn een contract voor telefonie+internet+televisie uitgewerkt en toch worden ze nu onderzocht op koppelverkoop en oneerlijke praktijken...

Als ik binnenkort van provider zou switchen en ik zit nog altijd met hetzelfde probleem dan klaag ik belgacom gewoonweg aan. De techniekers die zijn langsgeweest zeggen zelf dat ik met gemak 3,3mbps moet kunnen halen.
Dat is het probleem hier in Belgie. Iedereen laat zich keihard doen door de weinige bedrijven die de markt in handen hebben. Met als resultaat dat de klant kan rekenen op enorme prijzen en slechte service. Diegene die zegt dat het de moeite ni waard is...niet geschoten is altijd mis.

Geplaatst: 12 mei 2008, 12:49
door downset04
het is hopeloos,

als je als klant met een probleem zit bij 1 van de alternatieve providers ben je overgeleverd aan hun onkunde en word de schuld constant op andere spelers (op belgacom, of zelf op de leveranciers van bepaalde netwerk onderdelen in de centrales) afgeschoven, het is om gek van te worden

de support van edpnet, dommel en scarlet is om te huilen, ze zijn slordig en onbekwaam

de situatie in belgie lijkt hopeloos, ik ga akkoord met de vorige poster dat het maximale dat je er kan uithalen een gratis opzegging contract is

ik ben wel heel erg benieuwd hoe je procedure bij de ombusdman zal aflopen, en ik hoop dat je deze post blijft aanvullen als je antwoord krijgt

Geplaatst: 15 mei 2008, 16:46
door spliffeh
Tijdelijke update:
nog altijd geen antwoord gekregen van de ombudsdienst hoewel de termijn reeds verstreken is.
Ik heb ondertussen wel een "verantwoordelijke" van Scarlet aan de lijn gehad. Zij gaan melden aan de ombudsdienst dat het aan mijn router ligt...zelfs NADAT ze een technieker hebben langsgestuurd om vast te stellen dat het daar NIET aan lag. Ze zeiden zelfs gewoon botweg dat ik dan maar een andere provider moest zoeken :? De ombudsdienst mag van mij een gepeperde brief verwachten met een CC'tje naar testaankoop.
Het heeft wss geen nut maar wie ni waagt die ni wint.

Geplaatst: 25 mei 2008, 12:56
door fluppie
Als u lid bent van Testaankoop,zou ik toch ook proberen iets los te peuteren,Als ge geen lid bent,pas op,of ze sturen u vlug ook een abbo.
De ombudsdienst lijkt mij in het tweede geval de beste oplossing,maar inderdaad,u zal veel geduld moeten oefenen.
Hou ons in ieder geval op de hoogte.