Pagina 1 van 2

extra factuur?

Geplaatst: 27 maa 2008, 12:44
door frado
Uw adsl-trafiek

Beste adsl-klant

Voor de berekening van uw trafiek hanteren wij een nieuwe trafiekmeter.

We hebben gemerkt dat er een verschil is tussen de facturatie van de extra verbruikte adsl-trafiek berekend door de oude meter en de facturatie van de extra verbruikte adsl-trafiek door de nieuwe meter, die veel nauwkeuriger is dan de oude.

U zal eerstdaags een creditnota ontvangen voor de extra verbruikte adsl-trafiek die berekend is door de oude meter voor de periode van 1 december 2007 tot nu.

Daarna zullen wij u een correctiefactuur sturen voor diezelfde extra verbruikte adsl-trafiek, maar dan berekend door de nieuwe meter. Dit zal samen gebeuren met uw eerste volgende maandfactuur voor uw adsl-abonnement.
Zowel de creditnota als de factuur zullen de nodige informatie vermelden.
Wij verontschuldigen ons voor de ongemakken.
Mocht u toch nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren via 03 265 6700 of [email protected]
PS: Kijk regelmatig uw adsl-trafiek na



Zojuist deze mail gekregen. Wil dit nu zeggen dat ik nog eens extra ga mogen betalen voor traffiek van zoveel maanden geleden? En het ergst van al is dat ik al geen edpnet klant meer ben sinds begin maart(hoewel ik nog steeds kan inloggen op site, en xdsl: wachten op goedkeuring staat). Ik heb de laatste factuur handmatig betaald, en domilciliering opgezegd.

Kunnen ze dit doen?

Geplaatst: 27 maa 2008, 13:18
door khsw
Je weet niet wat de eindsom zal zijn...
Als deze voor jou positief uitvalt (dus creditnota hoger dan factuur), dan mag je niet klagen.
Is de factuur echter hoger dan de creditnota, dan zou ik het daar toch niet bij laten. Zij moeten ervoor zorgen dat ze technisch in orde zijn, en als hun metingen niet nauwkeurig waren, dan is dat niet jouw probleem...

Geplaatst: 27 maa 2008, 13:54
door Spink
Heb ook zo'n mail gekregen. Je kan zo al raden dat we gaan moeten bijbetalen... anders zouden ze niet gauw zo'n bericht sturen over verkeerde berekeningen.
Ik vind dit alleszins niet kunnen. Het is aan hen om de metingen juist uit te voeren en dan moeten ze later niet afkomen met nog extra kosten wegens foute metingen.

Geplaatst: 27 maa 2008, 14:08
door Toxeh
Zo wantrouwig... Hoeveel keer lees je hier iets van klanten die voor EDPnet in de zak zijn gezet? Bitter weinig zou ik zo zeggen.

Het kan beide kanten op gaan; maar laat het al eerst eens een kant op gaan voor we oordelen beginnen te vellen.

Geplaatst: 27 maa 2008, 14:10
door frado
tja voor mij zal het hoogstwaarschijnlijk negatief uitdraaien. Ik vind dat ze dit niet mogen doen. Ze moeten maar in orde zijn. Als ik moet bijbetalen ga ik toch een schone mail sturen zu. Ze kunnen je toch niet verplichten om voor iets te betalen doordat hun apparatuur niet in orde is

Geplaatst: 27 maa 2008, 14:35
door Avenger 2.0
Ik neem aan dat het enkel positief gaat uitdraaien, anders zou je toch kunnen weigeren met betalen, omdat je verbruikt hebt volgens hun downloadmeter.

Geplaatst: 27 maa 2008, 14:57
door Toxeh
frado schreef:tja voor mij zal het hoogstwaarschijnlijk negatief uitdraaien.
Ik zou daar toch niet zo paniekerig rond zijn. Als er een globaal verschil was van meer dan pakweg 5% of 10% in de trafiekmeter, was dat hier zeker al vastgesteld door een aantal die hun downloads met argusogen in de gaten houden. Vooral als het dan nog eens in hun nadeel uitdraaide... Maar zoals ik zei heb ik dat hier niet veel zien staan.

En als het hypothetisch om systematisch 5% verschil gaat, dan kan het (op max 10€ per maand, gedurende 4 maand) dus om _maximum_ zo'n 2€ gaan. Voordeel of nadeel in het midden gelaten.

Want: 40 GB x 0,25 € x 4 maand x 5% = 2€

Geplaatst: 27 maa 2008, 15:56
door GHX73
Hoe kan zoiets nu met terugwerkende kracht? De nieuwe meter werd pas in gebruik genomen in de eerste week van maart. Het was dus onmogelijk voor de klant om te zien wat zijn/haar verbruik was! De enige correcte meting tot die periode is dus de oude meter.

Ik hou mijn maandelijks verbruik bij in Excel maar personen die dat niet doen hebben er waarschijnlijk geen idee van of ze nu hier nu voor- of nadeel bij hebben.

Geplaatst: 27 maa 2008, 19:31
door Fietsventje
Same here!

Net even vluchtig gekeken en dit gaat (redelijk zwaar) in mijn nadeel uitdraaien. Onaanvaardbaar, vind ik, om zoiets met terugwerkende kracht in te voeren!

Probleem is: niet betalen betekent internet afgesloten, waarschijnlijk, en nadien zeer vlug op zwarte lijst van telecom ... Is er zo nog wel ruimte voor discussie?

Geplaatst: 27 maa 2008, 19:41
door ceurrrix
Ik mag dan 2 mailtjes verwachten.
Edpnet kennende maak ik me daar niet ongerust over.
Ik verwacht zelfs ,dat het possitief zal aflopen.




'ffen of-topic :oops: ,:
Mijn dank aan de mod,die m'n Onderschrift aangepast en daarmee verbeterd heeft :thumbs: :beerchug:

Geplaatst: 27 maa 2008, 21:00
door riji
Ik heb de link onderaan de e-mail gevolgd:
http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Hoe_ ... trafiek_na
en de verdere instructies aldaar en dan zie ik de berekeningen volgens de nieuwe meter neem ik aan, vermits deze verschillen van hetgeen mij destijds werd aangerekend. Bij mij is de nieuwe meting-berekening kleiner.

Ik ben altijd voorstander geweest van extern toezicht/controle/inspectie op die "meters" van providers.

Geplaatst: 28 maa 2008, 03:20
door ceurrrix
ceurrrix schreef:Ik mag dan 2 mailtjes verwachten.
Edpnet kennende maak ik me daar niet ongerust over.
Ik verwacht zelfs ,dat het possitief zal aflopen.




'ffen of-topic :oops: ,:
Mijn dank aan de mod,die m'n Onderschrift aangepast en daarmee verbeterd heeft :thumbs: :beerchug:
:smash2: http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f ... 24#p115324 :lol2:

Geplaatst: 28 maa 2008, 12:21
door Sven.VdS
Ik snap niet waarom ze de klanten hier mee moeten lastig vallen.

't is toch mijn probleem niet dat ze hun brol niet in orde krijgen?

Geplaatst: 28 maa 2008, 13:53
door ceurrrix
frado schreef:Uw adsl-trafiek

Beste adsl-klant

Voor de berekening van uw trafiek hanteren wij een nieuwe trafiekmeter.

We hebben gemerkt dat er een verschil is tussen de facturatie van de extra verbruikte adsl-trafiek berekend door de oude meter en de facturatie van de extra verbruikte adsl-trafiek door de nieuwe meter, die veel nauwkeuriger is dan de oude.

U zal eerstdaags een creditnota ontvangen voor de extra verbruikte adsl-trafiek die berekend is door de oude meter voor de periode van 1 december 2007 tot nu.

Daarna zullen wij u een correctiefactuur sturen voor diezelfde extra verbruikte adsl-trafiek, maar dan berekend door de nieuwe meter. Dit zal samen gebeuren met uw eerste volgende maandfactuur voor uw adsl-abonnement.
Zowel de creditnota als de factuur zullen de nodige informatie vermelden.
Wij verontschuldigen ons voor de ongemakken.
Mocht u toch nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren via 03 265 6700 of [email protected]
PS: Kijk regelmatig uw adsl-trafiek na
@ Sven.VdS

Met mij te laten weten dat ik terug trek,kunnen ze mij niet lastig vallen hoor,integendeel.

Ik zou willen, dat zij nog wat van die creditnota's sturen.

Ik heb er al 1 van 7,50€ gekregen,en verwacht er voorzichtig gezegd,nog een paar,
zie mijn hierbovenvermelde link. met :smash2:

Re: extra factuur?

Geplaatst: 28 maa 2008, 18:49
door Fietsventje
frado schreef:Uw adsl-trafiek

Beste adsl-klant

Voor de berekening van uw trafiek hanteren wij een nieuwe trafiekmeter.

We hebben gemerkt dat er een verschil is tussen de facturatie van de extra verbruikte adsl-trafiek berekend door de oude meter en de facturatie van de extra verbruikte adsl-trafiek door de nieuwe meter, die veel nauwkeuriger is dan de oude.

U zal eerstdaags een creditnota ontvangen voor de extra verbruikte adsl-trafiek die berekend is door de oude meter voor de periode van 1 december 2007 tot nu.

Daarna zullen wij u een correctiefactuur sturen voor diezelfde extra verbruikte adsl-trafiek, maar dan berekend door de nieuwe meter. Dit zal samen gebeuren met uw eerste volgende maandfactuur voor uw adsl-abonnement.
Zowel de creditnota als de factuur zullen de nodige informatie vermelden.
Wij verontschuldigen ons voor de ongemakken.
Mocht u toch nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren via 03 265 6700 of [email protected]
PS: Kijk regelmatig uw adsl-trafiek na
Lees: Na de creditnota's (olé) komt er een nieuwe (en dus duurdere voor sommigen onder ons) facturen!

Geplaatst: 29 maa 2008, 17:17
door Pluis
Ik heb zo'n gemiddelde verbruik van 5GB/maand. Ik zou ook wel zo'n mailtje willen ontvangen. :?

Geplaatst: 29 maa 2008, 17:52
door ceurrrix
Als je maar 5 gb download kan er niet veel verkeerd geteld worden.

Maar als je 7,50€ terugtrekt wat 30 gb vertegenwoordigd of "60gb happy hour",op een periode van 1 maand,dan kan er wel iets verkeerd gegaan zijn.

zelfde bron ,als eerder vermeld met :smash2:

Geplaatst: 29 maa 2008, 19:05
door FlashBlue
ceurrrix schreef:Als je maar 5 gb download kan er niet veel verkeerd geteld worden.

Maar als je 7,50€ terugtrekt wat 30 gb vertegenwoordigd of "60gb happy hour",op een periode van 1 maand,dan kan er wel iets verkeerd gegaan zijn.

zelfde bron ,als eerder vermeld met :smash2:
euhm, er volgt wel een nieuwe factuur, met de correcte berekening :) Voor zover ik het volg, doen ze eerst een refund van de aangerekende trafiek, herberekenen ze het, en factureren ze dan het juiste bedrag ... :)

Geplaatst: 29 maa 2008, 20:13
door ceurrrix
FlashBlue schreef:
ceurrrix schreef:Als je maar 5 gb download kan er niet veel verkeerd geteld worden.

Maar als je 7,50€ terugtrekt wat 30 gb vertegenwoordigd of "60gb happy hour",op een periode van 1 maand,dan kan er wel iets verkeerd gegaan zijn.

zelfde bron ,als eerder vermeld met :smash2:
euhm, er volgt wel een nieuwe factuur, met de correcte berekening :) Voor zover ik het volg, doen ze eerst een refund van de aangerekende trafiek, herberekenen ze het, en factureren ze dan het juiste bedrag ... :)
Sorry dat ik de papegaai uithang,
ceurrrix schreef:Ik mag dan 2 mailtjes verwachten.
Edpnet kennende maak ik me daar niet ongerust over.
Ik verwacht zelfs ,dat het possitief zal aflopen.
maar ik wacht geduldig af
Geduld hebben is een gave tegenwoordig.
Wijs me terecht,indien fout.
Th*nks

Geplaatst: 29 maa 2008, 20:16
door ceurrrix
edit

Geplaatst: 29 maa 2008, 23:40
door bke
Ik vind dit helemaal niet zo erg. Er werd me reeds verteld op Userbase dat de onaangerekende GB's toch betaald gingen moeten worden.

Ik heb de indruk (al 2 dagen gehad) dat ze sinds die nieuwe teller nu ook 24h disconnects hebbe ofzo :-o gistere en eergistere rond 00.00 disconnect gehad!

Edit: Geen disconnect vandaag. Het zal toeval geweest zijn.

Geplaatst: 30 maa 2008, 17:04
door khsw
Mijn pa heeft ook zo'n mail gehad, terwijl hij een verbruik heeft van amper 2 à 3 GB/maand. Lijkt dat ze daar weinig op gaan kunnen corrigeren...

Geplaatst: 30 maa 2008, 17:29
door KK
Ik heb tot nu toe nog steeds zo geen mail gekregen. Zal wel zien wat de volgende factuur zegt zeker. :-)

Geplaatst: 30 maa 2008, 22:05
door khsw
Ik heb ook geen mail gehad.

Het lijkt me sowieso niet zo bijster slim van EDPnet:
- Als ze extra facturen gaan sturen, dan hoef je dit volgens mij niet te betalen. Zij zijn verantwoordelijk voor het technische deel...
- Als iedereen centjes terugkrijgt, dan wil dit zeggen dat iedereen sinds hij klant is teveel heeft betaald voor het extra volume. Ook hier zouden wel eens claims uit voort kunnen komen...

Geplaatst: 31 maa 2008, 23:31
door qless
Goh mischien eens handig om de tellers te laten controleren door dezelfde dienst die de meetinstrumenten van oa pompstations controlleert en ijkt?

Geplaatst: 01 apr 2008, 09:23
door Toxeh
qless schreef:Goh mischien eens handig om de tellers te laten controleren door dezelfde dienst die de meetinstrumenten van oa pompstations controlleert en ijkt?
Iets zegt mij dat ze daar de know how niet voor hebben :)

Geplaatst: 01 apr 2008, 22:55
door Exorke
OPGELET!!!!

Het kan een creditnota zijn, dan krijg je centjes terug zoals bij mij :p (dit is geen aprilvis) :)

Re: extra factuur?

Geplaatst: 03 apr 2008, 22:15
door Fietsventje
Fietsventje schreef:
frado schreef:U zal eerstdaags een creditnotaontvangen voor de extra verbruikte adsl-trafiek die berekend is door de oude meter voor de periode van 1 december 2007 tot nu.

Daarna zullen wij u een correctiefactuur sturen voor diezelfde extra verbruikte adsl-trafiek, maar dan berekend door de nieuwe meter. Dit zal samen gebeuren met uw eerste volgende maandfactuur voor uw adsl-abonnement.
Zowel de creditnota als de factuur zullen de nodige informatie vermelden.
Wij verontschuldigen ons voor de ongemakken.
Mocht u toch nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren via 03 265 6700 of [email protected]
PS: Kijk regelmatig uw adsl-trafiek na
Lees: Na de creditnota's (olé) komt er een nieuwe (en dus duurdere voor sommigen onder ons) facturen!

Geplaatst: 04 apr 2008, 15:28
door Spink
Idd, ik kan hier weeral opleggen! Ik ga hier absoluut niet mee akkoord! Ik moet toch niet opdraaien voor fouten die zij maken?

Geplaatst: 04 apr 2008, 15:32
door frado
ik heb nog geen mail gekregen..

Geplaatst: 04 apr 2008, 15:32
door xenne
Spink schreef:Idd, ik kan hier weeral opleggen! Ik ga hier absoluut niet mee akkoord! Ik moet toch niet opdraaien voor fouten die zij maken?
lijk me ook, EDPnet is echt belachelijk bezig. ze zouden beter hun aanbod eens upgraden ipv mensen hiermee lastig te vallen :roll:

faktuurtje binnen gekomen

Geplaatst: 04 apr 2008, 19:08
door cod2k
lap....
faktuur net via mail binnen gekomen.... een kleine 20 € te betalen.....men gaat zelfs terug tot december (!)....
dit wordt nog leuker....voor zover ik zie worden énkel de maanden waar je boven de basis abonnee trafiek zit gecorrigeerd
dus als je 1 maand er mooi onder zit en 2 maand erboven krijg je de correctie van die 2 maand binnen.

eventjes een mailtje naar TA sturen wat ze daar van denken....

tbc....

Geplaatst: 04 apr 2008, 19:09
door FlashBlue
Spink schreef:Idd, ik kan hier weeral opleggen! Ik ga hier absoluut niet mee akkoord! Ik moet toch niet opdraaien voor fouten die zij maken?
Rechtzetting van een factuur sturen is een redelijk normale zaak als de factuur in kwestie niet klopt, en het binnen een redelijke termijn gebeurd (begin v/h jaar tem nu, is een redelijke termijn ... ).

Geplaatst: 04 apr 2008, 20:57
door Dfrog
Ik vind dat EDPnet dit echt wel correct heeft aangepakt. Eerst een vriendelijk en duidelijk schrijven sturen en daarna de kredietnota en factuur.

Mijn gezond verstand zei mij in de afgelopen maanden dat óf
- de niet aangerekende GB's een commerciële gunst was
óf
- dit een systeemprobleem was en dit later rechtgezet zou worden.

Ik heb ooit correctiefacturen bij Essent gestuurd die over veel meer dan 20(00) euro gingen... dus dit valt heus wel mee!

Geplaatst: 04 apr 2008, 22:28
door nogChoco
Ik vind dat ze een bepaald percentage aan meerverbruik zouden moeten kwijtschelden, aangezien de klant dan toch te goeder trouw hun foutieve metingen voor waarheid aanzag. Da's redelijker dan de fout geheel bij de klant te leggen, naar mijn mening.

Geplaatst: 06 apr 2008, 13:15
door frado
ik kijk ff op edpnet website, 21/03

bij facturen: creditnota van €6,99 . Krijg ik dit nu terug? En hoe? Wordt dit gewoon teruggestort op de rekening waarmee je de domilciliering deed?

Geplaatst: 06 apr 2008, 13:53
door FlashBlue
frado schreef:ik kijk ff op edpnet website, 21/03

bij facturen: creditnota van €6,99 . Krijg ik dit nu terug? En hoe? Wordt dit gewoon teruggestort op de rekening waarmee je de domilciliering deed?
er volgt nog een nieuwe factuur ... waar op het juiste bedrag aangerekend zal worden ... :)

en die zal bepalen of je iets terug krijgt, of zal moeten bijbetalen :)

Geplaatst: 06 apr 2008, 19:28
door frado
oh. Zal ik wrs morgen krijgen, want ik herriner me dat men reset datum de 5e was, gisteren.

Geplaatst: 07 apr 2008, 20:52
door SpoBo
Dit is toch wel complete afgang ... als je een product levert gedurende bijna 2 jaar (of meer al?) en dan na 2 jaar zegt ja mensen ... we hebben verkeerd berekend. Dus, jullie facturen kloppen niet en de kans zit er in dat jullie extra bij gaan moeten betalen. wtf?

Srry, maar daar kan ik ni mee lachen. Het is de fout van EDPnet dat dit gebeurd is. Hun verantwoordelijkheid. Kunnen ze niet gewoon genoegen nemen met het feit dat hun meter nu werkt en dat ze ongetwijfeld correctere facturen leveren aan hun klanten? Telt dit niet als contractbreuk?

Ze mogen er allesinds zeker van zijn dat veel klanten hier niet mee kunnen lachen en dat ze een deel kwijt zijn. Het komt allesinds héél onprofessioneel en onbeschoft over om zoiets rond te sturen.

Als ze hun naam wouden verbeteren hadden ze kunnen schrijven dat de klanten zoiezo niets extra moeten bijbetalen. Maar dat is niet het geval zodus ... zeer stomme mail om uit te sturen in alle geval. Was het op 1 april toevallig ? :)

Geplaatst: 07 apr 2008, 21:27
door FlashBlue
SpoBo schreef:Dit is toch wel complete afgang ... als je een product levert gedurende bijna 2 jaar (of meer al?) en dan na 2 jaar zegt ja mensen ... we hebben verkeerd berekend. Dus, jullie facturen kloppen niet en de kans zit er in dat jullie extra bij gaan moeten betalen. wtf?
Niks afgang aan, doodnormale zaak om foute facturen te corrigeren binnen een redelijke termijn ...
SpoBo schreef: Srry, maar daar kan ik ni mee lachen. Het is de fout van EDPnet dat dit gebeurd is. Hun verantwoordelijkheid. Kunnen ze niet gewoon genoegen nemen met het feit dat hun meter nu werkt en dat ze ongetwijfeld correctere facturen leveren aan hun klanten? Telt dit niet als contractbreuk?
Rechtzetting van een factuur sturen is een redelijk normale zaak als de factuur in kwestie niet klopt, en het binnen een redelijke termijn gebeurd (begin v/h jaar tem nu, is een redelijke termijn ... ).
SpoBo schreef: Ze mogen er allesinds zeker van zijn dat veel klanten hier niet mee kunnen lachen en dat ze een deel kwijt zijn. Het komt allesinds héél onprofessioneel en onbeschoft over om zoiets rond te sturen.
totaal niet, is gewoon correct, ook als het in uw voordeel is word de correctie doorgevoerd (en dat is bij een aantal mensen het geval), dus niks onbeschoft en onprofessioneel aan ...
SpoBo schreef: Als ze hun naam wouden verbeteren hadden ze kunnen schrijven dat de klanten zoiezo niets extra moeten bijbetalen. Maar dat is niet het geval zodus ... zeer stomme mail om uit te sturen in alle geval. Was het op 1 april toevallig ? :)
aja , wel rechtzettingen, maar alleen als dat in het voordeel van de klant (en dus in het nadeel van edpet) uitdraait ? en gij gelooft in sprookjes ook ? edpnet is geen liefdadigheidsinstelling, en ook geen vzw, maar nog steeds een bedrijf he ...