Bankwereld: vertrouwen moet je verdienen
Geplaatst: 14 maa 2008, 15:15
Mooie commentaar van de redacteur vandaag in DS.
Vertrouwen moet je verdienen
Meer dan één Belg op de twee heeft minder vertrouwen in zijn (grote) bank dan enkele maanden geleden, blijkt uit een peiling. Een derde van de ondervraagden denkt dat zijn bank in de problemen kan komen door de kredietcrisis die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Een kwart van de klanten heeft zijn spaargeld al ondergebracht bij een kleinere instelling, en liefst driekwart vreest binnenkort meer kosten te moeten betalen aan zijn bank.
Het zijn geen fraaie cijfers. En het zou niet slim zijn van de grote Belgische banken als ze dat tanende vertrouwen alleen maar op rekening zouden schrijven van de kredietcrisis die het financiële systeem wereldwijd teistert, en waarvan de schuld niet in de eerste plaats bij hen zelf ligt. Want dan zouden ze eraan voorbijgaan dat ze, ook los van die kredietcrisis, kampen met een ernstig imago- en vertrouwensprobleem. Een probleem dat ze wel uitsluitend aan zichzelf te wijten hebben.
Als de klanten met hun spaarcenten weglopen bij een grote bank, is dat immers niet omdat ze vrezen dat hun geld daar niet veilig is. Wel omdat ze zich onheus bejegend voelen door hun bank. Want terwijl die jaar na jaar groots uitpakt met de miljarden winst die ze maakt, betaalt ze haar klanten maar een habbekrats voor het geld dat ze haar toevertrouwen. De link dat de bank miljarden verdient op de rug van de kleine spaarder, is dan snel gelegd.
Als de klanten vrezen dat ze binnenkort meer kosten zullen moeten betalen voor de dienstverlening van hun bank, is dat omdat ze dat liedje inmiddels ook al wel kennen. Telkens opnieuw worden ze naar diensten gelokt die hen eerst gratis worden aangeboden. Maar telkens opnieuw krijgen ze daarvoor later toch de rekening gepresenteerd. Het patroon heeft zich al zo vaak herhaald, dat het niet anders dan een bewuste tactiek kan zijn.
En als de klanten zeggen dat ze minder vertrouwen hebben in hun bank, is dat niet omdat ze vrezen dat hun bank door de kredietcrisis over de kop zou kunnen gaan. Wel omdat veel klanten zich al wel eens beduveld hebben gevoeld door hun bank. Wanneer ze zich bijvoorbeeld een product hebben laten aansmeren waarvan ze eigenlijk niets begrepen, waarvan de risico's hen onvoldoende zijn uitgelegd, en waarvan achteraf blijkt dat vooral de bank er veel geld aan verdiend heeft.
Als de banken het verloren vertrouwen van hun klanten willen terugwinnen, moeten ze hun klanten ook fair en eerlijk behandelen. Door eerlijk en duidelijk met hen te communiceren, in plaats van zich te verschuilen achter kleine lettertjes. Door correcte prijzen te hanteren en correcte, niet misleidende reclame te maken.
Want niet alleen geld en winst, ook vertrouwen moet je verdienen. Elke dag opnieuw.
Bron: DS
Vertrouwen moet je verdienen
Meer dan één Belg op de twee heeft minder vertrouwen in zijn (grote) bank dan enkele maanden geleden, blijkt uit een peiling. Een derde van de ondervraagden denkt dat zijn bank in de problemen kan komen door de kredietcrisis die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Een kwart van de klanten heeft zijn spaargeld al ondergebracht bij een kleinere instelling, en liefst driekwart vreest binnenkort meer kosten te moeten betalen aan zijn bank.
Het zijn geen fraaie cijfers. En het zou niet slim zijn van de grote Belgische banken als ze dat tanende vertrouwen alleen maar op rekening zouden schrijven van de kredietcrisis die het financiële systeem wereldwijd teistert, en waarvan de schuld niet in de eerste plaats bij hen zelf ligt. Want dan zouden ze eraan voorbijgaan dat ze, ook los van die kredietcrisis, kampen met een ernstig imago- en vertrouwensprobleem. Een probleem dat ze wel uitsluitend aan zichzelf te wijten hebben.
Als de klanten met hun spaarcenten weglopen bij een grote bank, is dat immers niet omdat ze vrezen dat hun geld daar niet veilig is. Wel omdat ze zich onheus bejegend voelen door hun bank. Want terwijl die jaar na jaar groots uitpakt met de miljarden winst die ze maakt, betaalt ze haar klanten maar een habbekrats voor het geld dat ze haar toevertrouwen. De link dat de bank miljarden verdient op de rug van de kleine spaarder, is dan snel gelegd.
Als de klanten vrezen dat ze binnenkort meer kosten zullen moeten betalen voor de dienstverlening van hun bank, is dat omdat ze dat liedje inmiddels ook al wel kennen. Telkens opnieuw worden ze naar diensten gelokt die hen eerst gratis worden aangeboden. Maar telkens opnieuw krijgen ze daarvoor later toch de rekening gepresenteerd. Het patroon heeft zich al zo vaak herhaald, dat het niet anders dan een bewuste tactiek kan zijn.
En als de klanten zeggen dat ze minder vertrouwen hebben in hun bank, is dat niet omdat ze vrezen dat hun bank door de kredietcrisis over de kop zou kunnen gaan. Wel omdat veel klanten zich al wel eens beduveld hebben gevoeld door hun bank. Wanneer ze zich bijvoorbeeld een product hebben laten aansmeren waarvan ze eigenlijk niets begrepen, waarvan de risico's hen onvoldoende zijn uitgelegd, en waarvan achteraf blijkt dat vooral de bank er veel geld aan verdiend heeft.
Als de banken het verloren vertrouwen van hun klanten willen terugwinnen, moeten ze hun klanten ook fair en eerlijk behandelen. Door eerlijk en duidelijk met hen te communiceren, in plaats van zich te verschuilen achter kleine lettertjes. Door correcte prijzen te hanteren en correcte, niet misleidende reclame te maken.
Want niet alleen geld en winst, ook vertrouwen moet je verdienen. Elke dag opnieuw.
Bron: DS