Artikel is ondertussen voor iedereen gratis beschikbaar:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... anaalid=16
Snel, goedkoop en ambitieus
E-Leven maakt furore op de breedbandmarkt
Tristan Dumont de Chassart (l.) en Luk Van Daele: 'We gaan ook televisie en mobilofonie aanbieden.'Bart Dewaele
Tristan Dumont de Chassart (l.) en Luk Van Daele: 'We gaan ook televisie en mobilofonie aanbieden.'Bart Dewaele
BRUSSEL - Supersnel internet en een vaste telefoon hoeven geen fortuinen te kosten, bewijst de alternatieve operator E-Leven. Het jonge bedrijf bruist van ambitie. Op de agenda staan een geografische verruiming, maar ook de lancering van een tv- en gsm-aanbod. Kandidaat-investeerders mogen zich intussen ook melden.
Een internetconnectie met een downloadsnelheid van 20Mbps en een maandelijks datavolume van 30gigabyte voor 29,9 euro per maand: het bestaat, ook in België. De alternatieve operator E-Leven biedt die voorwaarden al enige tijd aan op de residentiële markt. Ter vergelijking: bij Belgacom betaal je voor een gelijkaardig aanbod (VDSL Boost, 17 Mbps, 35Gb volume) ruim het dubbele, wat op jaarbasis neerkomt op bijna 400 euro meer. Voor nog eens 5euro extra per maand krijg je er bij E-Leven nog een vaste telefoonaansluiting bij, een optie die door twee derde van de nieuwe klanten wordt genomen.
E-Leven bewijst daarmee dat er wel degelijk concurrentie mogelijk is op de Belgische breedbandmarkt, die in een ijzeren greep wordt gehouden door het semi-duopolie van Belgacom en Telenet. Het geheim? Een moderne netwerkinfrastructuur die voor het grootste deel in eigen handen is, veel mondreclame én een dosis volharding. 'Een groot deel van onze tijd besteden we nog altijd aan het strijden tegen Belgacom', zegt Tristan Dumont de Chassart, de ceo van E-Leven. 'Ze zijn echt van slechte wil als het erop aankomt om hun infrastructuur ter beschikking te stellen (wat ze wettelijk verplicht zijn, red.). We moeten ze voortdurend achter hun veren zitten en aanmaningen sturen. Dat is ook de reden waarom buitenlandse operatoren niet geïnteresseerd zijn in België. Het kost allemaal te veel moeite.'
Dumont de Chassart en zijn partner, de Vlaming Luk Van Daele, weten waarover ze spreken, want allebei hebben ze zelf nog bij Belgacom gewerkt -Van Daele zelfs zeven jaar, als product manager. Ze richtten hun bedrijf in 2004 op, met de bedoeling om goedkope internettoegang te leveren aan hotels en ziekenhuizen, een markt die door Belgacom verwaarloosd werd. 'Van daaruit zijn we ook actief geworden in appartementsgebouwen, waar we via de syndicus interessante voorwaarden konden aanbieden. Intussen zijn we ook de marktleider in internettoegang voor studenten, onder meer via Kotnet in Leuven.' Zo werd E-Leven geleidelijk ook actief op de markt voor residentieel breedbandinternet. Sinds 2006 verkoopt de internetaanbieder ook aan grotere kmo's met minstens een twintigtal werknemers. 'Afgelopen jaar was tachtig procent van onze omzet nog afkomstig van bedrijfsklanten, maar dit jaar verwachten we dat de helft al van de residentiële markt zal komen.'
Hoe kunt u die scherpe prijzen aanbieden?
'We hebben onze eigen apparatuur geïnstalleerd in een aantal telefooncentrales van Belgacom. Daardoor kunnen we in die gebieden de moderne ADSL2+-technologie gebruiken (een soort verbeterde versie van ADSL, red.) zonder dat we van Belgacom afhankelijk zijn. Onze klanten hoeven dus ook geen telefoonlijn van Belgacom te huren. We zijn in 2006 met ADSL2+ begonnen op de studentencampus in Louvain-la-Neuve. Dat was een goede testmarkt omdat studenten de meest intensieve internetgebruikers zijn -één student verbruikt evenveel als tien residentiële gebruikers.'
'Zijn onze prijzen dan spectaculair? Neen: kijk naar Nederland of Frankrijk, waar een operator als Free ook zeer scherpe prijzen hanteert. Het probleem in België is dat Belgacom de prijzen altijd artificieel hoog heeft gehouden.'
Maar u kunt ADSL2+ niet in heel België aanbieden?
'Neen, dat kunnen we alleen in “gedegroepeerde, zones, waar we onze eigen apparatuur hebben geïnstalleerd. Vanuit zo'n centrale bestrijken we een gebied met een straal van ongeveer zes kilometer. We investeren prioritair in dichtbevolkte gebieden omdat je daar sneller een kritische massa van enkele honderden klanten kunt halen. Aanvankelijk concentreerden we ons op Brussel, waar we een dekking halen van zo'n tachtig procent. Maar we zijn intussen ook aanwezig in Gent, Antwerpen en Leuven. In het tweede trimester zijn we van plan om een serieuze promotiecampagne te voeren in Antwerpen. We willen op de korte termijn ook actief worden in Luik en aan de Kust. Die laatste markt is interessant vanwege de vele appartementsgebouwen.'
'We hebben daarnaast wel een aanbod voor heel België, dus ook in landelijke gebieden. Maar daar werken we via een partnerbedrijf, Scarlet. Je krijgt er niet dezelfde voorwaarden als in de gedegroepeerde regio's (3 in plaats van 20 Mbps, weliswaar zonder datalimiet, red.). We doen dat deels uit strategische overwegingen: als je al veel klanten hebt in een bepaald gebied, kun je er sneller investeren in eigen apparatuur.'
In vergelijking met Belgacom of Telenet hebt u wel een nadeel: E-Leven biedt geen digitale televisie of mobilofonie aan.
'Het is wel de bedoeling om dat op termijn te doen. Technisch zijn we nu al klaar om broadcast-televisie aan te bieden, daarvoor hoeven we maar een knop om te draaien. Maar dat vereist eerst dat je iedereen kunt bedienen. Waar we wel al klaar voor staan, is zogenaamde 'narrowcasting', het doorgeven van tv-zenders die zich richten op bepaalde doelgroepen. Denk aan een tv-kanaal voor studenten of voor senioren. In dat domein zijn we aan een aantal projecten aan het werken. We hebben ook al tests gedaan met HDTV (televisie in hoge definitie, red.).'
'Mobilofonie zullen we aanbieden in een partnership met een bestaande operator. We praten daarover met Mobistar en Base.'
Kunt u de ambities financieel waarmaken?
'E-Leven zal dit jaar nog licht verlieslatend zijn, maar vanaf 2009 zullen we uit de rode cijfers geraken. We hebben vandaag een volgestort kapitaal van ongeveer een miljoen euro, afkomstig van de families van de twee stichters. Om onze expansie te financieren hebben we wel nieuwe aandeelhouders en nieuw kapitaal nodig. In een eerste fase zijn we op zoek naar zowat twee miljoen euro. daarvoor zoeken we momenteel naar institutionele investeerders. Dat geld hebben we vooral nodig om meer reclame te kunnen maken. Op de bedrijvenmarkt gaat het om het aantrekken van extra verkopers, op de residentiële markt gaat het ook om reclamecampagnes. Al zijn we tot nu toe gegroeid zonder veel reclame te maken. Soms zien we dat een hele straat tegelijk bij ons klant wordt. Dat wijst toch op een sterk effect van mondreclame.'
BRON:
De Standaard.be 8 feb 2008