Pagina 1 van 1
Kan niet verbinden met Dommel
Geplaatst: 31 jan 2008, 08:51
door DarkArrow
Ik heb onlangs 2dehands een Speedtouch 715v6 aangekocht om met Dommel Netconnect te kunnen gebruiken. Mijn crm zegt dat mijn adsl-signaal actief is, maar de router zegt dat er geen synchro is op mijn lijn.
Vanuit onze centrale lopen er 3 lijnen: 1 naar mijn kamer, 1 naar mijn zus haar kamer en 1 in de woonkamer. Kan het zijn dat er slechts 1 lijn op adsl zit dan? We komen van Telenet telefonie, mocht dat voor iets tussenzitten.
Iemand die kennis heeft van dit soort problemen?
Mijn settings:
Routed-PPP
8.35
Bij voorbaat dank!

Geplaatst: 31 jan 2008, 08:53
door ljd
Je sluit je modem het best aan waar je telefoonlijn het huis binnenkomt. Dus aan de centrale

Geplaatst: 31 jan 2008, 09:08
door DarkArrow
Ja misschien wel, maar men moeder wordt gek als ik zeg dat ik een utp draad moet rollen tot in mijn kamer. Normaal moet elke lijn toch het ADSL-signaal ontvangen?
Geplaatst: 31 jan 2008, 09:44
door Mr.T
Neen
Want als je gebruik maakt van een PABX ga je normaal gezien zelfs een fullrate splitter moeten gebruiken. Vroeger moest je dan zelfs kiezen voor een telecom installatie waarbij een technieker van Belgacom alles komt in orde brengen.
Geplaatst: 31 jan 2008, 10:19
door DarkArrow
Met verschillende lijnen bedoel ik niet dat we een bedrijfscentrale hebben. Ze delen dezelfde centrale (bvb als ik boven opneem en iemand anders beneden kunnen we met elkaar spreken).
Geplaatst: 31 jan 2008, 10:42
door xenne
heeft telenet geen draadjes van Belgacom doorgeknipt? zit er gewoon een kiestoon op de lijn?
Geplaatst: 31 jan 2008, 10:43
door Mr.T
De snelste manier om te controleren of je lijn correct opgeleverd is, is je modem nemen en op je contactdoos van Belgacom aan te sluiten. Je volledige binneninstallatie koppel je op dat moment los.
Synct je modem dan, weet je waar je het probleem moet zoeken.
Geplaatst: 31 jan 2008, 10:51
door DarkArrow
Hoe doe ik dat precies?
Kabel strippen van adsl draad en uiteinden aansluiten?
Geplaatst: 31 jan 2008, 11:00
door Mr.T
je PABX is toch op een contactdoos aangesloten?
Indien niet, had je moeten kiezen voor een telecom installatie.
Geplaatst: 31 jan 2008, 11:08
door DarkArrow
Sorry voor mijn leekheid, heb niet vele kennis van telecom.
In onze garage hangt dus een klein doosje dat (wanneer je het openvijst) de uitgaande lijnen verbind via schroeven met de inkomende lijn van belgacom.
Vereist dit soort installatie een telecom-installatie?
Zoja, hoe kan ik mijn blunder in orde brengen?

Geplaatst: 31 jan 2008, 16:58
door DarkArrow
Ok, beneden werkt de router wel, ik vermoed dat mijn lijn boven nog aan de apparatuur van telenet hangt, want de lijn zelf is ook plots dood.
Kan dit? en zou ik zelf eventueel de kabel kunnen koppelen aan de telefooncentrale?
Geplaatst: 31 jan 2008, 17:16
door DarkArrow
Kleine update:
De 2 telefoonlijnen (die van mij en mijn zus) maar hebben allbei een kiestoon, beneden wel, alhoewel de router blijft klagen over geen synchro connect hij met dommel.
Is er iets mis met de aansluiting van de extra lijnen in de schakelkast (indertijd beide door gewone elektriciens gedaan) en moet belgacom hiervoor langskomen?
Geplaatst: 31 jan 2008, 18:07
door DarkArrow
Ik wordt zowat gek, nu werkt plots geen enkel telefooncontact meer. Ik word wanhopig

.
Ik probeerde daarnet ook per contact een splitter te plaatsen, maar dan hielp ook niets.
Geplaatst: 31 jan 2008, 18:15
door xenne
waarschijnlijk zit er een fout in uw binnenbekabeling
Geplaatst: 31 jan 2008, 18:19
door ljd
DarkArrow schreef:Ik wordt zowat gek, nu werkt plots geen enkel telefooncontact meer. Ik word wanhopig

.
Ik probeerde daarnet ook per contact een splitter te plaatsen, maar dan hielp ook niets.
Voor geen Telefoon moet je bij BGC zijn

Geplaatst: 31 jan 2008, 18:27
door xenne
ljd schreef:DarkArrow schreef:Ik wordt zowat gek, nu werkt plots geen enkel telefooncontact meer. Ik word wanhopig

.
Ik probeerde daarnet ook per contact een splitter te plaatsen, maar dan hielp ook niets.
Voor geen Telefoon moet je bij BGC zijn

de fout kan in de binnenbekaling zitten hé
Geplaatst: 31 jan 2008, 18:35
door DarkArrow
Bedankt voor de replies!
Met 'geen enkel contacgt werkt' bedoelde ik het adsl-signaal
Ik ga is contact opnemen met belgacom, want er is idd iets goed fouts met de bekabeling denk ik.

Geplaatst: 31 jan 2008, 18:54
door xenne
DarkArrow schreef:Ik ga is contact opnemen met belgacom, want er is idd iets goed fouts met de bekabeling denk ik.

maar zit het niet in uw binnenbekabeling? aangezien uw modem beneden wel synct?
Geplaatst: 31 jan 2008, 19:00
door DarkArrow
Kennis van mij heeft me nog is op mijn stomheid gewezen en gezegd dat niet elke stekker met een uitgang en ingang (bv voor modem) ingezet kan worden als splitter. Ik ga dus straks alleen mijn modem inpluggen zonder telefoons en zien of het dan wel werkt (ik hoop dit erg hard).

Geplaatst: 01 feb 2008, 03:54
door Draco888
DarkArrow schreef:Kennis van mij heeft me nog is op mijn stomheid gewezen en gezegd dat niet elke stekker met een uitgang en ingang (bv voor modem) ingezet kan worden als splitter. Ik ga dus straks alleen mijn modem inpluggen zonder telefoons en zien of het dan wel werkt (ik hoop dit erg hard).

?
Bedoel je dat niet elk toestel een splitter heeft?
Want dat is een must he, elk contact waar een telefoon of fax op aangesloten is moet een splitter hebben, tenzij ge een full rate splitter hebt.
Maar het probleem lijkt idd bij uw binnenbekabeling te liggen, wat ten uwe laste is (als BGC technieker moet komen is het voor uw rekening). Beste is een bevriende electricien/BGC technicus, .. is een kijkje te laten nemen.
Geplaatst: 01 feb 2008, 10:35
door xenne
DarkArrow schreef:Kennis van mij heeft me nog is op mijn stomheid gewezen en gezegd dat niet elke stekker met een uitgang en ingang (bv voor modem) ingezet kan worden als splitter. Ik ga dus straks alleen mijn modem inpluggen zonder telefoons en zien of het dan wel werkt (ik hoop dit erg hard).

na een paar keer te hebben gelezen vermoed ik dat zijn kennis gezegd heeft dat niet alle stekkers die eruit zien als splitter ook splitter zijn

wat correct is
Geplaatst: 01 feb 2008, 10:44
door PieterV
DarkArrow schreef:Ja misschien wel, maar men moeder wordt gek als ik zeg dat ik een utp draad moet rollen tot in mijn kamer. Normaal moet elke lijn toch het ADSL-signaal ontvangen?
Waarom zou draadloos internet niet bij jou van toepassing kunnen zijn?
Aangezien je met 3 PC's online wilt kunnen, is het mss handig om meteen een 802.11n access point te nemen?
Geplaatst: 01 feb 2008, 11:49
door DarkArrow
Ben vanmorgend wat splitters gaan kopen, alles werkt nu!
Your DOWNLOAD Speed:
3079 kbps or 385 KB/sec
an efficiency of ~77%
up
Your UPLOAD Speed:
383 kbps or 48 KB/sec
Maak me enkel wat zorgen over men marges:
Link Information
Uptime: 0 days, 0:03:20
Modulation: G.992.1 annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 512 / 4.640
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 1,12 / 7,87
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 19,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 19,0 / 39,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 23,0 / 8,5
Is dit gevaarlijk tijdens druk verkeer? Zou het veel helpen moest ik de modem beneden plaatsen (alhoewel ik wireless-n ap's tot nu toe wat duur vind)?.
Geplaatst: 01 feb 2008, 12:00
door xenne
DarkArrow schreef:Is dit gevaarlijk tijdens druk verkeer? Zou het veel helpen moest ik de modem beneden plaatsen (alhoewel ik wireless-n ap's tot nu toe wat duur vind)?.
zijn vrij goeie waarden zenne, denk niet dat je disconnects zal hebben. modem beneden zetten zal je misschien wel wat extra snelheid geven, maar persoonlijk zou ik de moeite niet doen, zeker niet als je dan nog WIFI materiaal moet aankopen, op draadloze verbinding heb je ook snelheidsverlies. zet anders uw modem nog eens beneden en vergelijk de resultaten
Geplaatst: 02 feb 2008, 03:31
door Draco888
Voor 1 modem/connectie zijn dat idd degelijke waarden. Maar is het de bedoeling dat er ook modems aangesloten worden op de drie andere contacten? In dat laatste geval zou een, eventueel draadloze, router beter zijn.
Geplaatst: 02 feb 2008, 11:15
door DarkArrow
Nee, er zal maar een modem aangelsoten zijn
Wel had ik gisteren tussen 18u en 23u even ongelooflijk veel disconnects en speedschommelingen. Nadat ik de speedtouch gebridged had en dan mijn belkin met custom firmware had laten inbellen stabiliseerde dit vrij snel.
Vandaag gechecked en de speed was nog altijd stabiel.
Een modem probleem of moet ik voor vanavond mijn hart vasthouden?

Geplaatst: 02 feb 2008, 11:20
door xenne
DarkArrow schreef:Wel had ik gisteren tussen 18u en 23u even ongelooflijk veel disconnects en speedschommelingen.
kijk op zo'n momenten eens naar uw SNR waarden.
Geplaatst: 02 feb 2008, 11:32
door DarkArrow
Idd, op zo'n momenten is men downstream sn marge 7.5db, vanaf 23u (geen piekmoment meer?) stijgt dit naar 17. Upstream marge blijft constant 23db.
EDIT: nu begint het ook terug ongeveer, marge is gezakt naar 8 en speed wordt onregelmatig.
Geplaatst: 02 feb 2008, 11:44
door xenne
normaal zou je op die waarden geen problemen mogen hebben. problemen beginnen normaal als je onder de 6 zit
Geplaatst: 02 feb 2008, 11:48
door DarkArrow
Maar is het normaal dat dat zo schommelt?
Of moet ik mijn probleem bij mijn hardware zoeken ipv op de lijn?
Geplaatst: 02 feb 2008, 11:57
door Mr.T
Draco888 schreef:Voor 1 modem/connectie zijn dat idd degelijke waarden. Maar is het de bedoeling dat er ook modems aangesloten worden op de drie andere contacten? In dat laatste geval zou een, eventueel draadloze, router beter zijn.
Uw installatie zou ik thuis echt wel eens willen zien. Op dit moment ben ik stomverbaasd dat je uberhaupt nog op internet kan!!!!

Geplaatst: 02 feb 2008, 12:04
door DarkArrow
We hebben 3 stopcontacten op dezelfde lijn, mijn zus is nog maar 3 (ik ben 19 btw om misverstanden te voorkomen) en heeft haar lijn dus nog niet echt nodig. Beneden is er ook een contact en hiermee wordt alleen gebeld. Op mijn kamer (de zolder) is er ook een lijn waarmee ik enkel op het internet ga (hangt geen telefoon aan).
De waarden op deze lijn zijn niet anders dan op de lijn beneden. Het enige probleem dat ik heb dat het internet niet echt stabiel is. De speedtests die ik doe verschillen enorm van tijd tot tijd (efficiency tussen 10% en 70%).
EDIT: Het aantal "local error seconds" van de modem stijgt wel vrij snel, daarnet waren het er 700, nu al 800+. Is dit normaal?
Geplaatst: 02 feb 2008, 14:50
door DarkArrow
Net weer een paar disconnects gehad:
15:50:58 (since last boot) xDSL linestate up (downstream: 4640 kbit/s, upstream: 512 kbit/s; output Power Down: 19.5 dBm, Up: 11.5 dBm; line Attenuation Down: 39.0 dB, Up: 19.0 dB; snr Margin Down: 8.5 dB, Up: 23.0 dB)
Info 15:50:41 (since last boot) xDSL linestate down
Info 12:08:49 (since last boot) xDSL linestate up (downstream: 4640 kbit/s, upstream: 512 kbit/s; output Power Down: 19.5 dBm, Up: 11.5 dBm; line Attenuation Down: 39.0 dB, Up: 19.0 dB; snr Margin Down: 8.5 dB, Up: 23.0 dB)
Info 12:08:30 (since last boot) xDSL linestate down
Info 11:54:29 (since last boot) xDSL linestate up (downstream: 4640 kbit/s, upstream: 512 kbit/s; output Power Down: 19.5 dBm, Up: 11.5 dBm; line Attenuation Down: 39.0 dB, Up: 19.0 dB; snr Margin Down: 9.5 dB, Up: 23.0 dB)
Info 11:54:10 (since last boot) xDSL linestate down
Geplaatst: 02 feb 2008, 20:17
door xenne
die waarden zijn niet echt slecht te nomen. er zit toch een splitter op je lijn hé?
Geplaatst: 02 feb 2008, 20:29
door Draco888
Vergeet niet: een splitter voor elk contactdoosje waar een toestel op aangesloten zit, en bij sommige modellen moet er op elk contact (in gebruik of niet) een splitter. Maar dat laatste komt niet veel meer voor geloof ik.
Maar welk protocol gebruik je?
Als je PPPoE gebruikt, zoals Dommel zelf wel aanbeveelt, kan je misschien is proberen met PPPoA en LLC of VC Mux als encapsulation. Dat is hier veel stabieler. Omdat PPPoA minder overhead gebruikt.