Pagina 1 van 1

vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 21 dec 2007, 17:37
door xenne
heb een FRITZ!Box Fon WLAN 7140 Annex A aangekocht, Firmware version 39.04.41 - er zitten 2 telefoons op aangesloten

installatie ging verrassend vlot (met dank aan bijgeleverde CD), kwaliteit van uitgaande oproepen zijn prima. maar toch zit ik met nog redelijk wat vraagjes die de experts waarschijnlijk wel zullen kunnen beantwoorden:

- bij inkomende oproepen staat er in de call list altijd "unknown", op telefoon zelf staat er "onbekend", is dit te verhelpen?

- ik bel voorlopig met voipbuster, bij de opties staat er daar Selection *121# - wat is dit juist??

- is het mogelijk (gratis) intern te bellen van toestel 1 naar toestel 2? hoe? als ik gewoon '1' of '2' bel is het altijd bezet?

- bij Dialing Rules kan je instellen welke nummers je met vaste lijn wil bellen, bv de noodnummers. is het mogelijk bv al de gratis (0800.....) nummers te bellen met de belgacomlijn? hoe? je kan daar blijkbaar niet gebruik maken van de *

- als ik bel via voipbuster staat er bij de ontvanger steeds geen nummer, is dit te verhelpen?

- als je nu verschillende services gebruikt, bv voipcheap en voipbuster- hoe weet je dan met wat je belt - kan je automatisch bepaalde nummers aan voipbuster toewijzen, andere aan voipcheap? of...

- is het mogelijk naar een computer te bellen? indien ja, hoe werkt dat?

- als voipbuster op m'n pc aanstaat verliest die altijd z'n connectie omdat ik inlog op een andere computer, ik veronderstel dat het dan op de Fritzbox is - is dit te vermijden?

sorry voor de vele vragen :oops:

mvg
xenne

Re: vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 21 dec 2007, 18:53
door on4bam
xenne schreef:heb een FRITZ!Box Fon WLAN 7140 Annex A aangekocht, Firmware version 39.04.41 - er zitten 2 telefoons op aangesloten

installatie ging verrassend vlot (met dank aan bijgeleverde CD), kwaliteit van uitgaande oproepen zijn prima. maar toch zit ik met nog redelijk wat vraagjes die de experts waarschijnlijk wel zullen kunnen beantwoorden:

- bij inkomende oproepen staat er in de call list altijd "unknown", op telefoon zelf staat er "onbekend", is dit te verhelpen?
Niet dat ik weet. Je kreeg waarschijnlijk op je BC telefoon ook geen caller ID.
xenne schreef:- ik bel voorlopig met voipbuster, bij de opties staat er daar Selection *121# - wat is dit juist??
RTFM ;-)
-------
Selection Keyboard shortcut for the Internet number
When a new Internet number is configured, a keyboard shortcut for this number is created automatically. The keyboard shortcut allows you to establish a connection using one of the configured Internet numbers, regardless of the extension's configuration.
To make a call using a special Internet number, first enter the keyboard shortcut displayed in the "Internet Number ID" column (e.g., *121#). Enter the desired destination number. The connection will be established.
---------

xenne schreef:- is het mogelijk (gratis) intern te bellen van toestel 1 naar toestel 2? hoe? als ik gewoon '1' of '2' bel is het altijd bezet?
Weer: RTFM ;-) Het staat duidelijk uitgelegd (Hint: "R" en dan 1 of 2 )
xenne schreef:- bij Dialing Rules kan je instellen welke nummers je met vaste lijn wil bellen, bv de noodnummers. is het mogelijk bv al de gratis (0800.....) nummers te bellen met de belgacomlijn? hoe? je kan daar blijkbaar niet gebruik maken van de *
Gebruik gewoon 0800 i.p.v. 0800*

xenne schreef:- als ik bel via voipbuster staat er bij de ontvanger steeds geen nummer, is dit te verhelpen?
Yep, tegen betaling een geografisch nummer (DID)aanvragen bij een VOIPprovider
xenne schreef:- als je nu verschillende services gebruikt, bv voipcheap en voipbuster- hoe weet je dan met wat je belt - kan je automatisch bepaalde nummers aan voipbuster toewijzen, andere aan voipcheap? of...
RTFM ;-)
xenne schreef:- is het mogelijk naar een computer te bellen? indien ja, hoe werkt dat?
Nope
xenne schreef:- als voipbuster op m'n pc aanstaat verliest die altijd z'n connectie omdat ik inlog op een andere computer, ik veronderstel dat het dan op de Fritzbox is - is dit te vermijden?
Yep, een 2e account nemen. Je kan maar 1 keer inloggen met dezelfde login dus als je VOIPbuster opstart en laat inloggen dan logt de fritzbox af.

Geplaatst: 21 dec 2007, 19:17
door ronron261
xenne schreef:
- als ik bel via voipbuster staat er bij de ontvanger steeds geen nummer, is dit te verhelpen?


Yep, tegen betaling een geografisch nummer (DID)aanvragen bij een VOIPprovider
heb ik anders opgelost, op de linksys SPA3102 is er een optie om gateway's op te geven. Daar log ik in via 'tel'@sip.voipcheap.com om mijn nummer door te geven, op die manier kan ik kiezen met welk telefoon ik zogezegd bel, vaste telefoon of gsm('s), die nummers moeten dan wel gerigistreed zijn bij uw voip-account. Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt op de Fritz!Box.

groeten,
Ronald

Re: vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 21 dec 2007, 19:18
door xenne
on4bam schreef:Niet dat ik weet. Je kreeg waarschijnlijk op je BC telefoon ook geen caller ID.
klopt ;) maar een mens wil meer voor minder (geld) ;)
Weer: RTFM ;-) Het staat duidelijk uitgelegd (Hint: "R" en dan 1 of 2 )
eerst telefoon opnemen voor de kiestoon te horen, dat was mijn fout (met zo'n draadloze toestellen doe je dat niet meer hé)
Gebruik gewoon 0800 i.p.v. 0800*
dat werkt blijkbaar ja
21.12.07 19:13 0800666111 Fixed-line network (waarvoor telenet al niet goed is)
RTFM ;-)
will do
Nope
ik had hier nochtans al gelezen dat het wel mogelijk was (om naar computer te bellen dus)
Yep, een 2e account nemen. Je kan maar 1 keer inloggen met dezelfde login dus als je VOIPbuster opstart en laat inloggen dan logt de fritzbox af.
ah zo, maar veel nut heeft voipbuster op pc eigenlijk niet meer nu ik gewoon kan bellen, ik zou het enkel nog gebruiken om mijn belwaarde/freedays in de gaten te houden, maar dat kan ook door in te loggen op de site

bedankt voor de antwoorden

Geplaatst: 22 dec 2007, 11:14
door NickG
Xenne, waar heb je je box gehaald? En wat het je ervoor betaald? Ben zelf nog altijd op zoek naar de goedkoopste winkel :-)

Geplaatst: 22 dec 2007, 12:11
door xenne
NickG schreef:Xenne, waar heb je je box gehaald? En wat het je ervoor betaald? Ben zelf nog altijd op zoek naar de goedkoopste winkel :-)
gekocht op ebay - 149euro + 5euro verzending ; levering met factuur - perfecte aankoop

Re: vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 22 dec 2007, 12:11
door Pro
xenne schreef: - als ik bel via voipbuster staat er bij de ontvanger steeds geen nummer, is dit te verhelpen?
Als je met de computer belt via Voipbuster kan je in het configuratiescherm van Voipbuster elk gewenst nummer opgeven dat moet worden meegestuurd als ID. Dit nummer wordt wel geverifieerd door je op dit nummer te bellen en te vragen een bepaalde code in te voeren met het toetsenbord van het telefoontoestel.
Het is ook mogelijk meerdere (ook GSM) nummers op te geven, wat zeer nuttig is bij het versturen van SMS.

Re: vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 22 dec 2007, 12:19
door xenne
Pro schreef:
xenne schreef: - als ik bel via voipbuster staat er bij de ontvanger steeds geen nummer, is dit te verhelpen?
Als je met de computer belt via Voipbuster kan je in het configuratiescherm van Voipbuster elk gewenst nummer opgeven dat moet worden meegestuurd als ID. Dit nummer wordt wel geverifieerd door je op dit nummer te bellen en te vragen een bepaalde code in te voeren met het toetsenbord van het telefoontoestel.
Het is ook mogelijk meerdere (ook GSM) nummers op te geven, wat zeer nuttig is bij het versturen van SMS.
als ik bel via PC werkt dit idd, maar niet als ik bel via telefoon die aangesloten is op de box

Re: vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 22 dec 2007, 13:27
door ronron261
xenne schreef:
Pro schreef:
xenne schreef: - als ik bel via voipbuster staat er bij de ontvanger steeds geen nummer, is dit te verhelpen?
Als je met de computer belt via Voipbuster kan je in het configuratiescherm van Voipbuster elk gewenst nummer opgeven dat moet worden meegestuurd als ID. Dit nummer wordt wel geverifieerd door je op dit nummer te bellen en te vragen een bepaalde code in te voeren met het toetsenbord van het telefoontoestel.
Het is ook mogelijk meerdere (ook GSM) nummers op te geven, wat zeer nuttig is bij het versturen van SMS.
als ik bel via PC werkt dit idd, maar niet als ik bel via telefoon die aangesloten is op de box
in de menu heb je ergens sip.voipbuster.com moeten invullen als registar/proxy-server. Daar moet je gewenste telefoonnummer voorplaatsen gevolgd door @
vb [email protected]
Hierdoor vertel je aan voipbuster welk van uw geregistreede nummers voipbuster moet gebruiken om door te geven aan de gene dat u belt.
Bij voipcheap werkt dit, normaal bij voipbuster zou dit ook moeten werken gezien ze beiden onder de betamax-groep vallen.
Wat ik wel niet weet is of er op de frit!box mogelijkheden bestaan waar je met meerdere voipaccount kunt werken, dan zou je de mogelijkheid hebben meerdere accounts op die manier in te stellen

groeten,
Ronald

Re: vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 22 dec 2007, 14:16
door xenne
ronron261 schreef:in de menu heb je ergens sip.voipbuster.com moeten invullen als registar/proxy-server. Daar moet je gewenste telefoonnummer voorplaatsen gevolgd door @
vb [email protected]
dat is blijkbaar niet mogelijk bij Fritzbox, heb het proberen ingeven zoals je zegt maar dan krijg je de melding "Please check the entry in Registrar field and remove space and other Illegal characters". er staat bovenaan wel nog "Internet number", ik weet eigenlijk niet goed wat ik daar moet invullen... voipbuster kent geen VOIP-nummer toe, ik kan misschien proberen van daar mijn gewoon vast nummer in te vullen :???:

het betreft dus (ongeveer, want dit is voor de 7050) deze pagina:

Afbeelding

Geplaatst: 22 dec 2007, 20:33
door ronron261
Xenne,
dat is jammer dat de fritz!box dat niet ondersteund en geen mogelijkheid heeft om voip-gateway's aan te maken, zoals de linksys.
Anders had je een gemakelijke manier om het nummer mee te sturen.
Op die manier kan ik kiezen tussen het vast nummer en 2 gsm's.
Tot nu toe is het enkel nog niet gelukt om via de linksys, één van de gsm door te schakelen om te bellen naar het buitenland. Zal wel nog een oplossing vinden daarvoor. En om het nummer zichtbaar te maken op het telefoontoestel is er ergens een bug, de ene maal komt die op de telefoon, de andere maal niet.
Mogelijks kan het de telefoon zijn, die niet overweg kan met die linksys.

groeten,
Ronald

Geplaatst: 22 dec 2007, 21:23
door xenne
ronron261 schreef:Xenne,
dat is jammer dat de fritz!box dat niet ondersteund en geen mogelijkheid heeft om voip-gateway's aan te maken, zoals de linksys.
kvrees dat het niet op te lossen is, niet dat het zo erg is - 't enige vervelende is wel dat m'n kennissen de gewoonte hebben van geheime/onbekende of privénummers te negeren :oops:

weer er iemand of het wachtmuziekje ("please hold the line") te personaliseren is? en zo ja - hoe?

mvg,

Geplaatst: 23 dec 2007, 00:47
door blidi
Misschien eens rondneuzen op het volgende forum
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1188696

Geplaatst: 23 dec 2007, 14:37
door xenne
blidi schreef:Misschien eens rondneuzen op het volgende forum
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1188696
bedankt voor de link. ik heb het daar *ergens* gevonden

Code: Selecteer alles

Het is eindelijk gelukt!
Nummerweergave voor uitgaande gesprekken middels een Fritz!Box FON WLAN 7140 (Annex A internationale) en een voipbuster account.
Wat heb ik hiervoor gedaan?

- VoipBuster updaten naar v3.02 build 428
ga naar Extra's -> Opties -> Caller ID -> Edit mijn VoipBuster profie, voer je Thuis nummer in, bijvoorbeeld 0031731234567 en verifieer deze.
- Open de configuratiewebpagina van je Fritz!Box
ga naar Settings -> Telephony -> Internet Telephony -> Klik op het knopje 'Edit' naast je bestaande nummer -> Vul je internet number in (in mijn geval hetzelfde nummer als hierboven) en vink de optie Use internet number for registration aan! -> Apply

Geplaatst: 23 dec 2007, 15:58
door cloink
xenne schreef:

Code: Selecteer alles

Het is eindelijk gelukt!
Nummerweergave voor uitgaande gesprekken middels een Fritz!Box FON WLAN 7140 (Annex A internationale) en een voipbuster account.
Wat heb ik hiervoor gedaan?

- VoipBuster updaten naar v3.02 build 428
ga naar Extra's -> Opties -> Caller ID -> Edit mijn VoipBuster profie, voer je Thuis nummer in, bijvoorbeeld 0031731234567 en verifieer deze.
- Open de configuratiewebpagina van je Fritz!Box
ga naar Settings -> Telephony -> Internet Telephony -> Klik op het knopje 'Edit' naast je bestaande nummer -> Vul je internet number in (in mijn geval hetzelfde nummer als hierboven) en vink de optie Use internet number for registration aan! -> Apply
Hmm, werkt wel niet. :(

Geplaatst: 23 dec 2007, 16:09
door xenne
cloink schreef:
xenne schreef:

Code: Selecteer alles

Het is eindelijk gelukt!
Nummerweergave voor uitgaande gesprekken middels een Fritz!Box FON WLAN 7140 (Annex A internationale) en een voipbuster account.
Wat heb ik hiervoor gedaan?

- VoipBuster updaten naar v3.02 build 428
ga naar Extra's -> Opties -> Caller ID -> Edit mijn VoipBuster profie, voer je Thuis nummer in, bijvoorbeeld 0031731234567 en verifieer deze.
- Open de configuratiewebpagina van je Fritz!Box
ga naar Settings -> Telephony -> Internet Telephony -> Klik op het knopje 'Edit' naast je bestaande nummer -> Vul je internet number in (in mijn geval hetzelfde nummer als hierboven) en vink de optie Use internet number for registration aan! -> Apply
Hmm, werkt wel niet. :(
bij mij wel zenne ... 8) mvg, xenne

Geplaatst: 23 dec 2007, 18:35
door on4bam
cloink schreef: Hmm, werkt wel niet. :(
Toch niet vergeten om te "verify"en?
Je wordt dan opgebeld en moet een code invoeren.

Daarna werkte het hier ook (tnx voor de tips). Fritzbox 7170 en VOIPcheap.

Geplaatst: 23 dec 2007, 19:36
door cloink
on4bam schreef:Toch niet vergeten om te "verify"en?
Je wordt dan opgebeld en moet een code invoeren.
Nee, niet vergeten. Misschien was ik wat te ongeduldig (binnen de minuut na de verify al getest)? Zal het morgen nog eens overdoen...

Geplaatst: 23 dec 2007, 22:17
door xenne
cloink schreef:
on4bam schreef:Toch niet vergeten om te "verify"en?
Je wordt dan opgebeld en moet een code invoeren.
Nee, niet vergeten. Misschien was ik wat te ongeduldig (binnen de minuut na de verify al getest)? Zal het morgen nog eens overdoen...
het kan misschien ook wel aan het toestel liggen waar je naar belt.

Geplaatst: 26 dec 2007, 01:16
door Edward Valckx
ronron261 schreef:Xenne,
dat is jammer dat de fritz!box dat niet ondersteund en geen mogelijkheid heeft om voip-gateway's aan te maken, zoals de linksys.
Anders had je een gemakelijke manier om het nummer mee te sturen.
Wat bedoel je eigenlijk concreet met "voip gateways aanmaken"?

Re: vragen na één dag testen met FRITZ!Box Fon

Geplaatst: 26 dec 2007, 01:21
door Edward Valckx
xenne schreef:
ronron261 schreef:in de menu heb je ergens sip.voipbuster.com moeten invullen als registar/proxy-server. Daar moet je gewenste telefoonnummer voorplaatsen gevolgd door @
vb [email protected]
dat is blijkbaar niet mogelijk bij Fritzbox, heb het proberen ingeven zoals je zegt maar dan krijg je de melding "Please check the entry in Registrar field and remove space and other Illegal characters"
Bij de Fritz!box moet je dit anders instellen.

Je moet je geverifieerde nummer ingeven bij "Internet number", daaronder gewoon uw loginnaam, wachtwoord en registrar (sip.voipcheap.com) invullen, en tenslotte "Use Internet number for registration" aanvinken. Dan wordt dit nummer wél meegestuurd met uw uitgaande gesprekken.

Geplaatst: 26 dec 2007, 08:38
door cloink
Kuch...
Use Internet number for registration
Ik zie allicht scheel, maar kan iemand een screenshotje maken van waar die optie precies staat? :oops:

Geplaatst: 26 dec 2007, 10:19
door xenne
cloink schreef:Kuch...
Use Internet number for registration
Ik zie allicht scheel, maar kan iemand een screenshotje maken van waar die optie precies staat? :oops:
je kan er niet naast kijken, maar je ziet die optie enkel in de expert mode

Geplaatst: 26 dec 2007, 10:49
door cloink
xenne schreef:je kan er niet naast kijken, maar je ziet die optie enkel in de expert mode
Ah! Expert mode! Dat helpt al ja! :)

Geplaatst: 26 dec 2007, 11:39
door xenne
fkes een update na 5 tal dagen Fritz!Box. alles werkt goed, het énige dat ik al paar keer voor gehad heb is dat hij naar gsm's belt met de vaste lijn ipv het voipbuster account :| iemand een idee waarom dat zou gebeuren?. dit laatste weerhoudt me nog een beetje van m'n classic lijn om te zetten naar discovery.

Geplaatst: 26 dec 2007, 11:44
door cloink
xenne schreef:fkes een update na 5 tal dagen Fritz!Box. alles werkt goed, het énige dat ik al paar keer voor gehad heb is dat hij naar gsm's belt met de vaste lijn ipv het voipbuster account :| iemand een idee waarom dat zou gebeuren?. dit laatste weerhoudt me nog een beetje van m'n classic lijn om te zetten naar discovery.
Je kan instellen dat hij je vaste lijn gebruikt indien de VoIP-dienst niet reageert. Ik heb dat gewoon uitgeschakeld. Liever even geen verbinding dan pokkedure verbinding... ;)

Geplaatst: 26 dec 2007, 11:50
door xenne
cloink schreef:
xenne schreef:fkes een update na 5 tal dagen Fritz!Box. alles werkt goed, het énige dat ik al paar keer voor gehad heb is dat hij naar gsm's belt met de vaste lijn ipv het voipbuster account :| iemand een idee waarom dat zou gebeuren?. dit laatste weerhoudt me nog een beetje van m'n classic lijn om te zetten naar discovery.
Je kan instellen dat hij je vaste lijn gebruikt indien de VoIP-dienst niet reageert. Ik heb dat gewoon uitgeschakeld. Liever even geen verbinding dan pokkedure verbinding... ;)
waar stel je dat juist in? want ik vind het niet meteen :oops: en als je het dan zo instelt zijn dan de hulpdiensten nog bereikbaar?

Geplaatst: 26 dec 2007, 11:56
door xenne
ok - ik heb het al gevonden en blijkbaar is het nog steeds mogelijk de call list te gebruiken om bep. nummers wél met vaste lijn te bellen (de noodnummers, 1919, 0800 etc) . bedankt

Geplaatst: 26 dec 2007, 19:43
door ronron261
Edward Valckx schreef:
ronron261 schreef:Xenne,
dat is jammer dat de fritz!box dat niet ondersteund en geen mogelijkheid heeft om voip-gateway's aan te maken, zoals de linksys.
Anders had je een gemakelijke manier om het nummer mee te sturen.
Wat bedoel je eigenlijk concreet met "voip gateways aanmaken"?
Hiermee bedoel ik van welke voip-provider je wil gebruik maken voor bepaalde telefoonnummers. Of via de zelfde voip-provider verschillende eigen telefoonnummers doorgeven, vb vaste lijn, 1ste gsm, 2 gsm. Of een kombinatie daarvan.

groeten
Ronald

Geplaatst: 26 dec 2007, 19:44
door Edward Valckx
xenne schreef:ok - ik heb het al gevonden en blijkbaar is het nog steeds mogelijk de call list te gebruiken om bep. nummers wél met vaste lijn te bellen (de noodnummers, 1919, 0800 etc) . bedankt
Het beste is om een belregel ["1" -> vaste lijn] in te stellen. Alle nummers die met een 1 beginnen (100, 101, 112, 1230, ...) zullen dan via de vaste lijn verlopen. Moest iemand ooit zo'n nummer moeten draaien in nood, werkt het tenminste.

Geplaatst: 26 dec 2007, 19:48
door Edward Valckx
ronron261 schreef:Hiermee bedoel ik van welke voip-provider je wil gebruik maken voor bepaalde telefoonnummers.
Uiteraard is dit ook mogelijk met de Fritz!box. Via de belregels kan je instellen welke nummers via welke operator gaan.
ronron261 schreef:Of via de zelfde voip-provider verschillende eigen telefoonnummers doorgeven, vb vaste lijn, 1ste gsm, 2 gsm.
Het is toch de VOIP provider die bepaalt welk nummer uitgestuurd wordt bij het bellen? Wat kan jij dan kiezen?
ronron261 schreef:Of een kombinatie daarvan.
Een combinatie?! Je kan toch altijd slechts één nummer meezenden?

Geplaatst: 26 dec 2007, 22:44
door xenne
Edward Valckx schreef:
xenne schreef:ok - ik heb het al gevonden en blijkbaar is het nog steeds mogelijk de call list te gebruiken om bep. nummers wél met vaste lijn te bellen (de noodnummers, 1919, 0800 etc) . bedankt
Het beste is om een belregel ["1" -> vaste lijn] in te stellen. Alle nummers die met een 1 beginnen (100, 101, 112, 1230, ...) zullen dan via de vaste lijn verlopen. Moest iemand ooit zo'n nummer moeten draaien in nood, werkt het tenminste.
is zo ingesteld nu - bedankt voor de tip.

Geplaatst: 29 dec 2007, 14:05
door xenne
volgend probleem tegen gekomen, kan niet bellen naar 078XXXXXX . veronderstel geen ondersteuning van 078 nummers door de betamax-clonen? naar 070 gaat blijkbaar wel...

Geplaatst: 29 dec 2007, 17:48
door ljd
Meestal werken betaalde nummers niet omdat die duurder zijn dan hun tarieven.

Geplaatst: 29 dec 2007, 18:28
door xenne
ljd schreef:Meestal werken betaalde nummers niet omdat die duurder zijn dan hun tarieven.
078 is toch gewoon zonaal tarief? wel raar dat 070 dan wel gaat, kan nu goedkoop naar dommel bellen :lol: niet gratis, maar slechts € 0.010/min

Geplaatst: 02 jan 2008, 13:54
door xenne
xenne schreef:volgend probleem tegen gekomen, kan niet bellen naar 078XXXXXX . veronderstel geen ondersteuning van 078 nummers door de betamax-clonen?
misschien nog fkes onder de aandacht brengen nu de feesten achter ons liggen :wink: slaagt iemand er hier in 078 te bellen met een betamax cloon? zo ja - hoe?

mvg,