Pagina 1 van 1

Van belgacom naar dommel, welke instellingen aanpassen.

Geplaatst: 07 nov 2007, 16:54
door Baileysker
Vandaag brief van belgacom ontvangen dat ons adsl abo stop wordt gezet op 16 november.
Nu zie ik wel op mijn dommel account staan dat mijn account "actief" is.

Wil dit zeggen dat ik vanaf nu via dommel kan surfen, of moet ik wachten tot 16 november.

Emailadressen kan ik al aanmaken en gebruiken.
Maar wat moet ik precies allemaal aanpassen om te surfen via dommel?

Geplaatst: 07 nov 2007, 17:05
door Blue-Sky
@ Baileysker,

Robbe schreef:Snel zoeken, kan je dmv. CTRL F
  • Website :
    http://www.dommel.be/
    http://www.dommel.com/
    http://www.dommel.net/

    Dommel.be FAQ (veelgestelde vragen) : vragen en antwoorden op over domein namen, algemeenheden, internet toegang, online backups, telefonie, unix en windows hosting
  • Contact :
    [email protected] : administratieve, commerciële en informatieve vragen
    [email protected] : bestaande bestelling vragen
    [email protected] : technische vragen

    070 22 43 05 (werkdagen 09u - 18u) telefoon + fax)
    090 34 27 14 (buiten kantooruren 24/7)

    Als Dommel support, een Belgacom medewerker naar je deur stuurt, dan kost je dat gemiddeld genomen € 50.
  • Overstappen :
    Dommel.be helpdesk :: meest gestelde vragen (faq's) schreef:Hoe stap ik over van Belgacom adsl naar Dommel?

    De overstap van belgacom adsl naar ons adsl-netwerk houdt volgende stappen in:

    1) U heeft een actieve belgacom lijn en voert uw bestelling bij ons online uit op basis van het hoofdnummer, waarop de adsl account geactiveerd dient te worden.
    Indien u gebruik wenst te maken van onze telefonie services, dient u een dommel digitelbox te bestellen.
    Zoniet, kan u gebruik maken van uw huidige adsl modem.

    2) Op het ogenblik dat uw adsl account bij ons geactiveerd wordt, gebeurt de annulering van uw belgacom adsl account automatisch door belgacom zelf.
    [email protected] vervalt en je maakt zelf [email protected] aan via de CRM (zie lager)
    • Er is echter wel een manier waarmee [email protected] kunt behouden.
    • Je zoekt iemand die skynet (Skynet Go = 4 mailbox, Skynet Plus = 4 mailboxen) heeft en daar wil blijven.
    • Je vraagt of je nog een mailbox mag aanmaken (deze heeft een nieuwe login en passwoord) en werkt verder compleet onafhankelijk.
    • Daarna wis je je aliassen uit je huidige (skynet) account.
    • Dan maak je de aliassen aan onder de nieuwe mailbox (je kan er ook meerdere aanmaken, de meeste gebruikers gebruiken er maar 1).
    • Eens je dommel gebruikt pas je de smtp server aan naar relay.dommel.be (ipv relay.skynet.be)
    Dommel en Skynet abbonement op één en dezelfde lijn ?
    Dit is mogelijk omdat ze dezelfde instellingen en hetzelfde netwerk gebruiken. Maar je kan dan wel telkens met één provider per keer verbinden. Je moet wel "zeggen" tegen Dommel dat ze je Belgacom abbonnement niet opzeggen, want dat doen ze automatisch.
    Dommel.be helpdesk :: meest gestelde vragen (faq's) schreef:Hoe stap ik over van Telenet naar Dommel?

    De overstap van telenet naar ons adsl-netwerk houdt volgende stappen in:

    1) U dient een telefoonlijn aan te schaffen bij belgacom.
    Indien u niet via deze lijn wenst te telefoneren of indien u gebruik maakt van de dommel.com telefonie service, adviseren we u met een discovery line te werken.
    Indien u toch wil telefoneren neemt u best een classic line.

    2) Na de oplevering van deze lijn kan u bij ons online het adsl-pakket bestellen op basis van de telefoonnummer.

    3) Een week na ontvangst van uw contract en uw eerste betaling zal u een modem of router kunnen aansluiten.
    Deze modem/router kan u zelf aanschaffen via eender welke computerwinkel of zelfs via een grootwarenhuis.
    Ook een splitter kan u op dezelfde manier aanschaffen.
    Indien u gebruik maakt van de dommel.com telefonie service, dient u geen aparte modem aan te schaffen.
    De digitelbox is immers vereist om gebruik te kunnen maken van onze telefonie.
    De kabel bij telenet ≠ telefoonlijn, en kan ook niet gebruikt worden om je ADSL via Dommel te ontvangen.
    Als je die lijn niet hebt moet je die dus aanvragen om te kunnen overstappen.

    [email protected] vervalt en je maakt zelf [email protected] aan via de CRM (zie lager)

    ADSL zonder telefoonlijn ?
    In afwachting van de behandeling van de klacht van Dommel door BIPT, raden ze je aan om een discovery line te gebruiken (€ 5,66 excl. BTW / maand), ipv. dit aan te vragen en hier € 11 excl. BTW / maand voor te betalen.
  • Lijn instellingen:
    Protocol : PPPoE (PPP over Ethernet)
    VPI : 8
    VCI : 35
    Modulation : Auto-Sense (G.DMT, T1.413)
    Isolation : LLC
    QoS Class : UBR
  • DNS (naamservers) :
    193.109.184.72
    193.109.184.75
  • Mail : via CRM eerst aanmaken, alvorens je het kan gebruiken
    POP3 server : pop.dommel.be
    SMTP server : relay.dommel.be
    IMAP server : pop.dommel.be
    webmail : webmail.dommel.be

    Inloggen met [email protected], en paswoord ingeven.
    De bijlage(n) in de mails, kunnen tot maximum 10MB gaan.
  • News (nieuwsgroepen) : zijn een gehuurde dienst van giganews met een snelheidscap,
    nl. 1mb/sec over 4 draadjes, goed voor snelheden tussen 100 en 200 kb/s
    De snelheidscap is afhankelijk van de capaciteit die de gebruikers van die dienst op dat moment verbruiken.

    adres : news.dommel.be
    poort : 119
    gebruikersnaam : zie "your adsl-account details / uw adsl-account gegevens" mail die u van Dommel hebt toegestuurd gekregen
    passwoord : zie "your adsl-account details / uw adsl-account gegevens" mail die u van Dommel hebt toegestuurd gekregen

    Eénmaal op mediumband heb je geen toegang meer tot de Dommel nieuwsserver.
    Dommel.be schreef:Om alle gebruikers een eerlijke kans te geven om tegen hoge snelheden van onze nieuwsgroepen te downloaden, zijn er enkele beperkingen van kracht:
    1) een dynamische limiet van 2-12 gelijktijdige verbindingen afhankelijk van de belasting;
    2) een downloadlimiet tussen 0.5 mbps en 3 mbps afhankelijk van de belasting en
    3) de verplichting om ingelogd te zijn via broadband om te kunnen downloaden van onze newsservers.
  • CRM paneel (provider gegevens overzicht): https://crm.schedom-europe.net/ (hieronder een lijst van wat dat inhoud)

    mijn informatie (bekijken en aanpassen, wachtwoord wijzigen, kredietkaart aanpassen)
    mijn paketten :
    E = beheer adsl website
    O = aanmaak en beheer adsl email
    R = verstuur accountdetails via email
    B = beheer backupservice
    I = bekijk algemene pakketinfo (abbonement nr en pakket, adres, lijn status, verbindingstype, ip, volume meter)
    U = beheer digitel telefoniedienst (als besteld)
    proforma facturen
    contact / support module
    nieuws en updates
  • Plesk paneel (website beheer scherm) : stel poort 8443 in bij je filters als je een time-out zou krijgen
    https://cathoo.schedom-europe.net:8443/
    https://ehmilia.schedom-europe.net:8443/
    https://hamley.schedom-europe.net:8443/
  • Hosting : phpinfo()

    Vragen die de Dommel en de UB FAQ niet beantwoorden :
  • Je volume meter loopt vanaf het moment dat je dossier in orde is bij Dommel.
    Als dat dus bvb op de 15e gebeurt, dan zal de volgende reset gebeuren op de 15e van de volgende maand.
  • Volume overschrijding : mediumband aan 1024/256 kbit/sec. (geen extra kost hiervoor)
  • Schedom naambetekenis is een letter combinatie van de eigenaarsnamen, nl. Sandra SCHEvenels + Bart DOM
  • IPV6 : Dommel bied geen native ipv6 aan
  • Welke policy wordt er gehanteerd ? acceptable use policy met een vaste data limiet, dus geen FUP
  • Blokkeert Dommel bepaalde sites, poorten of andere ? Nee
  • Wat zijn de gemiddelde waarden van mijn Dommel profiel ? 400 KB/sec (download) 30 kbps (upload) en een efficientie van 80%
  • Waarvoor dienen die knopjes bij je pakketten ? Zie dit antwoord.

Geplaatst: 07 nov 2007, 17:32
door Baileysker
Dank u voor het antwoord, maar had dit reeds al gelezen.
Maar vindt het wat veel uitleg, en weet dan nog niet wat en waar ik dinges moet veranderen.

En waarschijnlijk moet ge ook ergens het paswoord en gebruikersnaam dat ik van dommel gekregen heb ergens invullen? maar waar?

Geplaatst: 07 nov 2007, 17:39
door cavecat
In geval van USB Modem -> op de 'dial-in' instellingen op je PC

in geval van ethernet modem of modem/router : in de interne configuratiepagina van dat ding (zie de handleiding daarvan voor meer info)

Geplaatst: 07 nov 2007, 20:00
door Baileysker
router/modem is van SMC, draadloos.
Die lijninstellingen zien er toch hetzelfde uit, k zou niet weten wat ik moet veranderen.
K zal er es moeten op zoeken.

Geplaatst: 07 nov 2007, 20:05
door cavecat
Lijn instellingen moet je idd niet wijzigen , maar wel je paswoord & userID

Nu gaat daar staan blablabla@SKYNET , je moet dat wijzigen door hetgeen je van Dommel gekregen hebt

Geplaatst: 07 nov 2007, 20:05
door Kielse
Baileysker schreef:router/modem is van SMC, draadloos.
Die lijninstellingen zien er toch hetzelfde uit, k zou niet weten wat ik moet veranderen.
K zal er es moeten op zoeken.
Normaal moet je dan 192.168.1.1 invullen in je webbrowser.
Daar zouden normaal de gegevens van u Skynet abonnement ingevuld moeten zijn (iets in de aard van fa.....).
Je doet die gewoon weg en je vult daar de gegevens in van Dommel (die je hebt gekregen) en normaal moet het dan werken.

Geplaatst: 08 nov 2007, 15:11
door Baileysker
Bedankt voor jullie hulp, het is gelukt, surf nu via Dommel.

Heb wel nog een vraagje.
Bij mijn info op de site van dommel staat:
expected activation date : 16/11/2007

Maar ik kan er nu dus al gebruik van maken.
Belgacom loopt tot 16 november.

Moet ik voor dommel dan vanaf nu reeds betalen, of begint de facturatie ook vanaf de 16de november.

Geplaatst: 08 nov 2007, 21:02
door ReLoad
normaal vanaf 16 november
je internet tot 16november is nu gratis als je al kan verbinden, zie het als een extratje, zo was het toch bij mij, en enkele anderen.