Pagina 1 van 1

scarlet + BROBA2 = niks dan problemen

Geplaatst: 18 okt 2003, 12:08
door Gast
Vroeger had ik een abo bij scarlet op 1.1 mbps. Toen werkte alles nog perfect. Daarna is de snelheid opgevoerd naar 3.3 mbps. Dit werkte "redelijk" goed, maar af en toe, om de 8 uur ofzo viel mijn synch eens uit. Daar kon ik nu wel mee leven. Maar sinds +/- 2 maanden geleden is scarlet overgeschakeld op broba 2 en ben ik denk ik op een andere dslam terechtgekomen. Sindsdien heb ik geen synch meer gehad (wel af en toe een synch voor 10 minuten en dan weer niets meer). Ik heb wel zeker 20 keer scarlet gecontacteerd i.v.m. dit probleem. Ik gebruik een ethernetmodem en geen verlengkabels, dus daar kan het probleem ookniet liggen. Dan is belgacom hier een lijntest (SALI) komen doen. Volgens de technicus die deze heeft uitgevoerd was er met de lijn helemaal niets mis en zou er geen probleem mogen zijn. Omdat ze bij belgacom niet wisten wat het probleem was hebben ze maar aan scarlet gevraagd de lijn om te zetten naar 1.1 mbps. Een week later was er nog steeds niets gebeurd, dus ik besloot om zelf (voor de zoveelste keer) naar scarlet te bellen om te vragen hoe het zat. Ze zijden dat ze mijn lijn binnen de 3 werkdagen zouden omzetten. Na meer dan een week wachten was er weer helemaal niets gebeurd. Ik heb mijn abo dan maar opgezegd omdat ik betaal voor niets.
Nu wil ik overstappen naar een andere provider, maar ik hoop dat het probleem daarmee zal opgelost zijn. ALs ik overschakel op een andere provider, is het dan zeker dat ik op een andere dslam terchtkom?

Ik heb een D-Link ethernet modem, ik heb geprobeerd er zoveel mogelijk informatie uit te krijgen i.v.m. de lijn, maar ik kan de informatie niet zo goed interpreteren. Zouden jullie hier eens een kijkj enaar willen nemen, kan je hieruit afleiden of de staat van de lijn goed of slecht is?
Als ik belgacom contacteer zegggen ze steeds dat mijn lijn de perfectie zelve is, maar ook op de telefoon zit er verschrikkelijk veel geruis, ook als de modem uitstaat en er staan splitters op de 2 wandcontactdozen

DSL Parameter
DSL Parameters and Status
Vendor ID: 00B5GSPN
Revision Number: T93.3.23
Serial Number:
Local Tx Power: 11.95 dB
Remote Tx Power: 17.63 dB
Local Line Atten.: 50.0 dB
Remote Line Atten.: 27.0 dB
Local SNR Margin: 10.5 dB
Remote SNR Margin: 23.0 dB
Self Test: Passed
DSL Standard: G.dmt
Trellis Coding: Enable
Framing Structure: Framing-3
Config Data Up Down
Intrlvd Fast Intrlvd Fast
AS0(kbps): - - 0 3328
AS1(kbps): - - 0 0
LS0(kbps): 0 384 - -
LS1(kbps): 0 0 - -
RValue: 0 0 0 0
SValue: 1 1
DValue: 1 1




alvast bedankt,

Steven

Geplaatst: 19 okt 2003, 13:20
door The Oddity
Steven, problemen met synch kunnen aan véél dingen liggen, maar liggen meestal niet aan de ISP, dus is het een beetje 'dwaas' je ISP op te zeggen. Tenzij je van Broba naar BGC dslam overstap.. maar dan nog.. als het aan de lijn (-> koperdraad) zelf ligt of op het traject tussen jouw huis en de dslam.. lost het ook niks op.

Nu, die gegevens zeggen niet zo héél veel, wel dat je een goede synchronisatie hebt: 3328/384 -> 3328 is wel raar.. al weet ik niet of het correct is of niet.. bij Skynet is het 3360. Die line att. geeft wel véél aan wat doet vermoeden dat je nogal ver zit van de dslam waarop je bent aangesloten: +- 4à5km. Kan nogal op het randje zijn voor 3.3Mbps synchronisatie. Het kan dus idd wel een beter idee zijn je op 1.1Mbps terug te laten schakelen.

Dit gezegd, indien er aan de binneninstallatie of koperdraad tot aan de DSLAM niks verkeerd is...

Ik weet niet wat jij ziet onder geen synch? Want onderstaande gegevens tonen wel een synch aan eh.. wel is het zo dat het Scarlet netwerk nu redelijk wat werken uitvoert op het netwerk waardoor het traag surfen is.. maar dat heeft niks te zien met de synch.. dus even verfieren of je het over hetzelfde hebt?

Als je overstapt en je gaat niet naar een OLO die samenwerkt met Scarlet wel dan zal je op een BGC dslam zitten.. maar als het probleem de afstand of iets anders is.. zal dat dus net hetzelfde zijn.

Ik zou zeggen: voldoende geduld hebben en druk oefenen op Scarlet en BGC.

Btw: je abo is opgezegd en je hebt wel nog een synch op een Scarlet dslam?

Geplaatst: 19 okt 2003, 16:09
door Gast
wel, geen synch, ik krijg af en toe synch, voor 10 minuten ofzo en dan ligt het weer plat voor een uur ofzo. Wanneer ik synch heb haal ik wel snelheden van 360 kb/sec. Ik heb nog synch omdat ik mijn abo nog maar juist heb opgezegd en er een opzeggingstermijn van 30 dagen moet gerespecteerd worden. Nu vroeger werkte alles, tot +/- 2 maanden geleden wanneer ik ben overgezet op broba 2, dusja, dan moet het probleem toch daar ergens zitten. Ik heb al ongeloofelijk veel naar scarlet gebeld (met lange wachttijden voor je eindelijk iemand aan de telefoon krijgt) maar dit heeft niets opgelost. Ik heb al zeer veel gevraagd om me weer over te zetten op 1.1, maar er gebeurt niets, ik kan moeilijk blijven wachten en abonnement betalen voor niets.
Als ik omschakel naar een andere provider en bij mijn aanvraag erbij zet dat ik op 1.1 mbps wil geactiveerd worden, zou dat het probleem dan niet oplossen ? Het is toch raar dat alles werkte voor de omschakeling op BROBA2, dus volgens mij ligt het probleem wel bij scarlet

Geplaatst: 19 okt 2003, 18:28
door The Oddity
Het kan altijd zijn dat er iets is foutgelopen tijdens de migratie naar BROBA-II, maar dan denk ik niet dat je je goed doet aan je ISP op te zeggen, maar wel om te blijven doorhammeren bij Scarlet en/of Belgacom.

Nu je die diagnostics geven min of meer aan dat je vrij ver zit.. maar ik weet niet hoe goed die gegevens van een D-Link te betrouwen zijn.. denk dat BGC het beter kan zien..

Volgens mij zal je best blijven bellen tot je een goede persoon aan de lijn hebt.. beetje doorhammeren.. maar steeds beleefd zijn eh :)

Een aanvraag met direct op 1.1Mbps? Ik weet niet of ze dat direct gaan doen... ze zullen u vermoedelijk eerst op 3.3Mbps zetten en pas met nen TicketN° willen op 1.1 zetten :). Das die hierarchie van belgacom :p

Geplaatst: 19 okt 2003, 19:15
door Gast
aiaiai :(

die hiërarchie van belgacom zeg je, is het dan belgacom die de snelheid instelt op de dslam? Want de belgacom technicus die hier een SALI test gedaan heeft zei tegen me dat hij niets mocht doen aan de dslam omdat ik bij scarlet zat en dat de techniekers van scarlet daarvoor zouden moeten zorgen.

Wat is juist het verschil tussen broba en bgc dslam?
Bgc dslam heb je enkel als je belgacom adsl hebt ofzo?

Geplaatst: 19 okt 2003, 19:31
door Sub Zero
In de review van ADSL2fit staat het concept BROBA enzo uitgelegd. Je kan misschien dat eens lezen voor wat meer duidelijkheid. Als je nog vragen hebt, dan post je ze maar.

Cheers

Geplaatst: 19 okt 2003, 19:34
door Gast
ok, bedankt

Geplaatst: 19 okt 2003, 20:21
door The Oddity
Neen, het is niet Belgacom die de lijn instelt, wel Scarlet omdat het hun dslams zijn. Ze staan enkel in de Belgacom LEX (Centrale) en ze maken gebruik van de belgacom koperdraad enzo.

Ma het is Scarlet die ze beheerd.

Tis gewoon een ingewikkeld kluwen
probleem aan de draad: bgc
probleem aan de dslam: scarlet

Gewoon véél geduld oefenen en blijven bellen...

Geplaatst: 19 okt 2003, 21:50
door Gast
mja, bellen heeft nu niet veel zin meer omdat ik de boel toch al opgezegd heb... (het heeft toch zowieso geen zin, ze doen er toch niets aan)

de belgacom technicus die mijn lijn kwam uitmeten zei dat hij niet wist wat het probleem was en dat het probleem vermoedelijk ergens op de dslam zit, maar hij mocht daar dus zelf niets aan veranderen.

Ik dacht over te schakelen op ADSL2FIT,
Ik heb de review van adsl2fit gelezen en dat wordt hier dus met broba2 aangeboden. Hoe zal dat dan verlopen. Bij scarlet zit ik nu sinds kort ook op BROBA2.
Blijf ik met ADSL dan waarschijnlijk aangesloten op dezelfde dslam?
Hoe kan ik nagaan welke isp's aan reselling doen op bgc of met broba2 werken, want ik vind hierover meestal geen info op hun websites.

Geplaatst: 19 okt 2003, 21:55
door Sub Zero
Ik denk dat als je A2F gaat nemen dat je dan op die Broba2 zal blijven. Ze hebben immers een eigen DSLAM in de centrale, dus ze gaan dat doen.

Hoe kan je ze herkennen... Wel een Provider die via BGC gaat heeft altijd 3.3Mbit down en 128k of 192k upstream. Een provider die via scarlet gaat heeft meestal een 4Mbit en 386K profiel. Daaraan kun je ze ongeveer herkennen. Correct me if i'm wrong.

Cheers

Geplaatst: 20 okt 2003, 08:46
door The Oddity
Je zal zeker en vast op dezelfde dslam terechtkomen, maar dat wil niet zeggen in hetzelfde slot van die dslam. Het zal wel een BROBA-II dslam zijn, maar elke isp heeft nog zijn eigen kaartjes.

Dus dat je exact opdezelfde plaats op die dslam terecht komt indien je opnieuw een aanvraag doet bij een ISP die samenwerkt met het Scarlet netwerk.. is klein. Kans bestaat gewoon dat het een foutje was in het profiel waarmee jij was aangesloten, of dat het op de kaart was waar jij op aangesloten was.

Idd, zoals Sub zegt kan je ze meestal herkennen,
128-192/1120-3360: Belgacom
256-384-512/4096-8192: Scarlet

Nuja, ik vind het niet echt goed dat je je isp al gedumped hebt.. das niet echt de oplossing. Want er bestaat een kansje dat je via een andere isp nog steeds het probleem hebt...je zal hoe dan ook achter de vodden van Scarlet en/of Belgacom moeten zitten.

Geplaatst: 20 okt 2003, 14:13
door Gast
Ok, bedankt voor de replies oddity en sub-zero

Geplaatst: 28 okt 2003, 20:26
door Kemblin
Idd, zoals Sub zegt kan je ze meestal herkennen,
128-192/1120-3360: Belgacom
256-384-512/4096-8192: Scarlet
Mijn verbinding bij scarlet geeft 384/3328 aan
hoe werkt dat dan ? :?

GreetZ Kemblin

Geplaatst: 28 okt 2003, 21:18
door Sub Zero
Ik zie maar 1 uitkomst... Slechte synchro. Kijk, als je lijn perfect in orde is, dan moet je mooie ronde getallen hebben.

Als je een Speedtouch Home hebt, doe dan eens de lijntest (te vinden op de portal). Of bel anders eens en vraag om een lijntest. Want de waarden die jij uitkomt zijn rare getallen. Je modem kan net niet synchen aan de volle snelheid.

Cheers

Geplaatst: 28 okt 2003, 21:25
door The Oddity
Kemblin,

Nu zit je via dialup? Is dat normaal?
Was een check naar het ip, omdat alle broba's tegenwoordig via een andere ip range connecten.

Nu, ofwel is dat gewoon slechte synchro, fout in de dslam.. etc etc. Bij Belgacom zal je er niet voor moeten zijn.. is voor Scarlet. Hun dslams :).

Sommige modems doen soms raar bij hogere synch.. best drivers eens updaten bij usb gevallekes...anders bij ethernetmodem een test proberen doen en controleren.

Geplaatst: 28 okt 2003, 22:05
door Kemblin
ok thx :-)

Geplaatst: 28 okt 2003, 23:43
door Blino
The Oddity schreef: 128-192/1120-3360: Belgacom
256-384-512/4096-8192: Scarlet
Ik ben net eens op de site van scarlet geweest en zij bieden een 3.3mbits abbo aan hoor.

Geplaatst: 29 okt 2003, 15:36
door The Oddity
Hmm, strange.. de dslams staan normaal gezien ingesteld op 4096/384, dat zijn ook de profielen die A2F gebruikt op die dslams...
Het zou kunnen dat er een 3.3Profiel bestaat... ben het niet zeker..Wat ook kan is dat het nog een TurboLine abonnement is...die TurboLine abonementen zijn via BGC dslams en zijn steeds 3.3Mbit/s.

Mja, is mij nu ff onduidelijk.. ga eens informeren wat eigenlijk de juiste downstream is bij Scarlet...

Geplaatst: 29 okt 2003, 17:59
door Blino
Of de info op de scarlet site nu up2date is weet ik niet maar op deze pagina staat 3.3

Geplaatst: 29 okt 2003, 22:20
door Kemblin
Oddity hoe bedoel je, nu zit je via dial up ?
Ik zit steeds op adsl als dat een antwoord is op je vraag

greetz Kemblin

Geplaatst: 30 okt 2003, 00:30
door DiViNO
Ik denk dat je met 212.239.* ip van scarlet (ex-pi) zit die dns staat namelijk op naam van dailup.planetinternet.be (correct me if I'm wrong).
Ik synch ook op 3328/384 dit is de normale waarde als je overgezet bent op Broba II, mensen die nog op BGC netwerk zitten synchen op 3360/128(256).

Scarlet moet in alle geval toch de capaciteit van hun netwerk verhogen, want soms is de download snelheid om te schreeuwen :cry:
Upload is anders wel netjes :)

Geplaatst: 30 okt 2003, 15:38
door The Oddity
Blino,
I know ik heb ook gekeken, maar ik dacht dat met die migratie naar BROBA-II de downstream overal hetzelfde zou zijn, nl: 4Mbps. Moet zijn dat ze ofwel andere profiles nog hebben.. of de site niet volledig up2date is. Moet het nog navragen bij paar mensen.

Edit: Blijkbaar hebben ze meerdere profielen en gebruiken ze voor 3.3 niet 3360, maar 3328 om het makkelijk te maken :s

Kemblin,
Ik kan checken van wel ip je dit bericht post, en dat is gepost van een dial-up ip.. niet direct een adsl-ip..bij de mensen die gemigreerd zijn naar Broba-II, die zitten meestal in een andere ip-range.. lijkt me raar..
Maar blijkt nu toch ook normaal te zijn.

Geplaatst: 20 feb 2004, 16:35
door Tommy
Ik heb ongeveer ook zo een probleem!

Ongeveer na de upgrade van de uploadsnelheid begon mijn synch op bepaalde momenten weg te vallen, ofwel blokkeerde het internet. Eerst dacht ik dat het tijdelijke problemen waren, maar ze zijn er nog steeds ( 2 à 3 maanden ! ).
Heb alles uitgetest ( korte kabel, overal splitters ), naar de helpdesk gebeld en daar helpen ze u niet.
Heb daarna een lijntest laten doen en ze zeggen dat het signaal perfect daarkomt en dat ik maar 3.8 km van de centrale zit.

Waar zit het probleem nu? Ik ben dus niet de enige met Scarlet - problemen. Ik heb wel een USB Webracer en laptop, en dit zou problemen kunnen geven. Maar allez, ik mag toch met een laptop surfen zeker ???

Als iemand nog raad weet mogen ze het altijd hier komen posten ( of op die 1000den andere forums waar ik op zoek ben naar anderen met gelijkaardige problemen ). E-mail: [email protected]

Als ik erachter kom dan het probleem aan Scarlet ligt, dan ga ik ook overstappen, en ik ga niet te lang meer wachten want dat heb ik al gedaan!

Geplaatst: 21 feb 2004, 14:15
door Sub Zero
Ik zou zeggen, probeer eens een andere modem. En dan nog liefst een ethernetmodem. ALs je van iemand er eentje kan lenen, zoveel te beter. Anders voor 39€ ofzo kon je een speedtouch 510 kopen dacht ik. Die ethernetgevallen zijn veel stabieler dan USB-modems.

Het probleem is dat als je tegen hoge snelheden begint up te loaden, dat je USB-modem veel stroom trekt en soms kan je USB-poort dat niet meer leveren (dus zeker opletten met laptop's). Met een ethernetmodem heb je dat probleem niet meer, want die hebben een externe voeding.

Cheers

Geplaatst: 21 feb 2004, 15:40
door metal
dat probleem heb ik dus ook allemaal en zit ook 4.5 km van de centrale af. zou normaal geen probleem moeten zijn want mijn buurman kan vlotjes de hege snelheid trekken. dus dan kan je maar gaan zoeken waar het probleem zit he (ben in die tijd ook overgestapt van gcd naar a2f maar niks geen verbetering).

Geplaatst: 23 feb 2004, 14:01
door Tommy
Ik heb dit probleem met een Speed Touch PC modem op een andere pc, maar ook met de Topcom Webracer 850 op een Toshiba Sattellite 1400 - 503.
Valt met de laptop ook uit wanneer ik op stroom werkt zodat er volledige stroomvoorziening is, en dan komt er nog bij dat op sommige momenten alles volledig goed blijft draaien voor een hele tijd. Dus denk ik niet dat de modem er iets heeft mee te maken.

Het is ook makkelijk te zeggen dat de modem niet meer goed is. Als ik nu weer een andere koop gaat dat dan na een jaar weer niet meer goed zijn !?? Zo dingen kosten wel wat geld!
En als ze gaan zeggen dat de modem niet goed is dan ben ik verplicht om over te stappen, ik ga niet elke keer een nieuwe modem kopen!

Geplaatst: 24 feb 2004, 02:35
door C-Phest
Ik zat vroeger ook op de uiterste limiet qua afstand tot centrale en mijn 3Mbit adsl connectie werkte toen zonder 1 probleem. Ik zat zelfs met een dikke 30 meter binnenkabel tot aan de modem :)

Afstand is dus niet altijd een goeie indicator. Ik zat wel oorspronkelijk voor de 1Mbit adsl te ver van de centrale maar toen zijn ze 'iets gaan upgraden' in de central (ja die afmeldingsteksten zijn altijd zooooo gedetailleerd he ;)) en toen ging het ineens wel.

Ik kon met EDPNET toen daaaaagen geconnecteerd blijven ... heb zelfs dikwijls meer dan een week hetzelfde IP adres gehad dus connectie was echt wel stabiel.

Wat bij de laatste lijn test hier in Leuven (ivm A2F probleem) de technieker mij verteld heeft is dat ze er bij Belgacom tegenop zien om mensen op andere kaarten aan te sluiten, dus te versteken naar een andere kaart als er problemen zijn. Dikwijls ligt het gewoon aan een kaart in de centrale die vies doet ... maar pas na lang aandringen vervangen ze die (als ze niet compleet kapot is natuurlijk he)

allee ja ... dat is wat die vent mij vertelde :)

Geplaatst: 24 feb 2004, 12:09
door Tommy
Ik denk ook dat het ergens in de centrale is ( ben wel niet zeker, het kan vanalles zijn ). Maar ik woon wel maar 3,8 km van de centrale af dus kan de afstand tot de centrale geen probleem zijn.