Pagina 1 van 1

Contract duur / automatische verlening

Geplaatst: 23 jul 2007, 13:30
door MRC101
In de algemene voorwaarden van Luminus (zie quote hieronder) staat dat uw contract automatisch verlengd wordt voor 1 jaar. Kan dit?

Verder staat er ook te lezen dat je moet opzeggen met een aangetekend schrijven, is het normaal niet zo dat als je ergens anders elektriciteit neemt dat je contrac automatisch opgezegd wordt? Of mag ik dan toch lekker een opzeg vergoeding betalen.
4. Duur
4.1. De Leveringsovereenkomst wordt afgesloten voor bepaalde of onbepaalde duur. In geval
de Leveringsovereenkomst van bepaalde duur is, wordt de duurtijd berekend vanaf de
startdatum van de Levering.
4.2. Is uw Leveringsovereenkomst van bepaalde duur, dan wordt deze automatisch verlengd
voor opeenvolgende perioden van één jaar, tenzij één partij, per aangetekende brief gericht
aan de andere partij, tenminste één maand voor het einde van de lopende periode, opzegt.
Uw opzeg is enkel geldig indien het Leverpunt op de voorziene einddatum effectief van
elektriciteit en/of aardgas wordt voorzien door een andere leveringsovereenkomst, of wordt
afgesloten. Zoniet zal de Leveringsovereenkomst niet beëindigd zijn en werd uw
Leveringsovereenkomst met een jaar verlengd. Het is immers anders voor ons technisch
onmogelijk om de Levering stop te zetten.
4.3. Is uw Leveringsovereenkomst van onbepaalde duur, dan kan deze steeds door u of door
ons worden opgezegd per aangetekende brief gericht aan de andere partij, met een
opzegtermijn van tenminste één maand. Deze opzegtermijn begint te lopen op de eerste dag
van de kalendermaand, volgend op de kalendermaand waarin de opzeg werd gegeven. De
beëindiging zal pas effectief worden indien het Leverpunt door een andere
leveringsovereenkomst van elektriciteit en/of aardgas wordt voorzien, of wordt afgesloten.
Zoniet zal de Leveringsovereenkomst niet beëindigd zijn. Het is immers anders voor ons
technisch onmogelijk om de Levering stop te zetten.
4.4. Indien u de Leveringsovereenkomst vroegtijdig en foutief beëindigt, of beëindigt zonder of met
een te korte opzegtermijn, dient u ons een schadevergoeding gelijk aan drie maanden geschat
gebruik te betalen. Voor Consumenten is die schadevergoeding evenwel beperkt tot EUR 50
indien de verbreking plaats vindt binnen de 6 maanden voor het einde van de lopende periode en
EUR 75 in de andere gevallen. Is uw Leveringsovereenkomst van onbepaalde duur, dan bent u
als Consument een schadevergoeding verschuldigd van EUR 50.
4.5. Het voorgaande doet niets af aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die gelden
als wij uw standaardleverancier zijn.

Geplaatst: 23 jul 2007, 21:29
door Nexus1980
Hey ZMD,

Jou energieleverancier heeft inderdaad het recht indien dit in de algemene voorwaarden staat jou opnieuw een volledig jaar bij hun te laten aansluiten. Als je het jaarcontract verbreekt dan betaal je maximum 75 € aan boetekosten (eerste 6 maanden van de verlenging) of 50 € de laatste 6 maanden indien je particulier bent. Al dit heeft te maken omdat jou energieleverancier de elektriciteit "sourced" of inkoopt voor een volledig jaar. Indien je niet tevreden bent over jou leverancier kan je ten allen tijd een contract aangaan bij een andere leverancier van jou keuze. je geeft aan wanneer je contract zal vervallen en zij zullen de switch uitvoeren. Als ik jou was zou ik wel een aangetekende brief sturen naar luminus dit voor alle zekerheid zodat je geen problemen kunt krijgen en om eventuele boete te vermijden.

Geplaatst: 23 jul 2007, 21:54
door Ofloo
Volgens mij is dit trouwens bij elke energie provider, 'k was ook verbaasd, ..

Geplaatst: 23 jul 2007, 22:53
door MRC101
In het topic http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=14994 zie ik net dat bij Essent het nemen van een andere leverancier (rekeninghoudend met de opzegtermijn) gelijk staat aan het aangetekend schrijven.
'k Zal ze wel een faxke sturen voor de zekerheid. ('t Is helaas maar voor januari 2008).

Geplaatst: 27 jul 2007, 18:51
door Nexus1980
Als je een contract aangaat bij Essent regelen zij inderdaad de overstap. Het switchproces (ze nemen contact op met de leverancier waar je bent, aan de hand van jou EAN codes vragen ze tenslotte de einddatum van je energie(en)) voorziet dat de overgang correct gebeurd en je dus geen boetes zult hebben. tenslotte mocht je toch nog een boete krijgen zal jou nieuwe leverancier vaak geneigd zijn die boete te betalen om een goede relatie als klant te behouden.