Pagina 1 van 1

Het paswoord op de fritzbox.

Geplaatst: 11 jul 2007, 23:35
door broli
Pre Note: Laat je je aub niet afschrikken door het lengte van dit post.

Nu ja dit ding zit me toch heel goed dwars. Het gaat namelijk om het niet vrijgeven of het uberhaupt beveiligen van de fritzbox dmv een paswoord. Ergens kan ik waarschijnlijk het motief van dommel begrijpen...door zo'n beveiliging kunnen ze garanderen dat mensen er niet al te snel een puinhoop van maken.

Maaaar dat is wat me net dwars zit. Ik vind dit gewoon helemaal verkeerd. Hoe "complex" maar de configs kunnen zijn ik vind dat dommel je het paswoord moet geven als je er voor VRAAGT. Dat is correct, als je het vraagt.

We hebben het hier steeds hoofdzakelijk over een router waar je je de juiste settings moet ingeven voor het correct werken van het hele boel. En dat is wat ik denk wat dommel problematisch vindt. Want als je er over nadenkt, wat is het enige reden waarom ze niet het paswoord vrijstellen.

MAAR dit kan echt héél simpel opgelost worden. Of je maakt een simpele gids voor als je iets verkeerds hebt gedaan en je terug reset naar fabrieksinstellingen ofzo en al de juiste settings moet heringeven. Of per klant sla je een .config bestand (ik ben er vrij zeker van dat de fritzbox .configs bestanden kan importen) op en dan de fritzbox hiermee opfrist zodat alles terug werkt.

Ik heb al een paar threads gelezen en vele mensen zijn het er niet mee eens met het paswoord en ik geef ze gelijk, daarom dit thread. Ik vind het niet kunnen dat ik mijn isp moet opbellen als ik een port geforward wil zien of moet bellen als ik een third party voip bedrijf gebruik en dommel mijn PRIVE login moet geven zodat zij het in het fritzbox gooien.

Je betaalt toch al een 100€/150€ WAARDBORG dus waarom wordt dat ook niet als één beschouwt. Het enige geval dat ik me kan inbeelden dat het fritzbox buiten dat waardborg gebied zou moeten liggen is wanneer het FYSIEK beschadigt is. Op alle andere manieren valt het heel simpel en heel snel te repareren. Je zou toch wel al hele diepe shit uitgehaald hebben met de fritzbox als het software matig compleet dood is. Maar who cares? WANT daar dient het waardborg voor, als je het paswoord krijgt is elke vorm van schade jouw eigen verantwoordelijkheid.

Nu vraag je je waarschijnlijk af "Als je het allemaal zoveel kan schelen waarom koop je gewoon niet je eigen fritzbox". Wel dat zou dan niet overeen komen met wat ik probeer te zeggen. Een waardborg is er voor een reden. Als ik de fritzbox kan terug leveren in het staat dat het me was gegeven MET paswoord toegang dan heb ik recht op men geld vind ik. Aangezien het nog perfect werkt maar als dat niet zo is dan heb ik pech. Maar ik vind het oneerlijk dat dommel het weigert omdat je in de configs hebt gezetten en zo je je waardborg niet meer terug ziet

Ik vindt als er genoeg klanten hier tegen zijn dat dommel op zen minst kan luisteren en het privatiseren van het paswoord opheft. Of het daadwerkelijk zal gebeuren hangt van ons af. Ik weet dat dommel naar haar klanten luistert in tegenstelling tot andere bedrijven dus daarom dit thread. Dus zou ik graag willen weten wat de mensen er hier van vinden.

Geplaatst: 12 jul 2007, 09:39
door ljd
Tele2, belgacom ze doen het allemaal hoor :roll:

Geplaatst: 12 jul 2007, 09:48
door meon
Uw betoog gaat net zo fel op voor de tele2 easybox. Daar zijn ze zelfs verder gegaan: de setup-templates zijn er uit gesloopt en een heleboel andere functies ook zodat je zelfs met een administrative login nog niet zo heel veel extra kan. Je kan dan logs zien ja, dat is het zowat.
Ik denk niet dat die Fritzbox in de firmware aangepast is, behalve op voorhand ingesteld door dommel.

Geplaatst: 12 jul 2007, 10:18
door broli
Dan heeft dommel een slecht pad gekozen. Opnieuw, wat bereiken ze hiermee? Verantwoordelijkheid ligt bij de klant en zij hebben al een waardborg voor als er iets misloopt. Dus ik kan het gewoon niet vatten wat dommel hieruit wint buiten frustratie aan de kant van de klant.

Geplaatst: 12 jul 2007, 10:32
door ljd
De meeste mensen gaan niet in hun fritzbox zitten spelen :-D . Die willen gewoon bellen zonder zelf dingen te moeten regelen

Geplaatst: 12 jul 2007, 11:01
door broli
ljd schreef:De meeste mensen gaan niet in hun fritzbox zitten spelen :-D . Die willen gewoon bellen zonder zelf dingen te moeten regelen


broli schreef:Hoe "complex" maar de configs kunnen zijn ik vind dat dommel je het paswoord moet geven als je er voor VRAAGT. Dat is correct, als je het vraagt.


Het paswoord meegeven staat niet gelijk aan de fritzbox in frabieks vorm meegeven. De instellingen zijn op eigen risico te veranderen. Tot op het heden ken ik niemand die zen router zo zwaar heeft verknoeit dat hij waardeloos werd.

En jij bewijst eigenlijk nog een punt waarom het beveiliging een beetje waardeloos is. Sinds, inderdaad mensen gaan er niet zomaar mee spelen(dus waarom is dommel zo bezorgt?). Maar mensen die weten hoe een portje geforward moet worden of andere instellingen kunnen veranderen hebben daar wel recht op.

Geplaatst: 12 jul 2007, 12:52
door Burny
broli schreef:
ljd schreef:De meeste mensen gaan niet in hun fritzbox zitten spelen :-D . Die willen gewoon bellen zonder zelf dingen te moeten regelen


broli schreef:Hoe "complex" maar de configs kunnen zijn ik vind dat dommel je het paswoord moet geven als je er voor VRAAGT. Dat is correct, als je het vraagt.


Het paswoord meegeven staat niet gelijk aan de fritzbox in frabieks vorm meegeven. De instellingen zijn op eigen risico te veranderen. Tot op het heden ken ik niemand die zen router zo zwaar heeft verknoeit dat hij waardeloos werd.

En jij bewijst eigenlijk nog een punt waarom het beveiliging een beetje waardeloos is. Sinds, inderdaad mensen gaan er niet zomaar mee spelen(dus waarom is dommel zo bezorgt?). Maar mensen die weten hoe een portje geforward moet worden of andere instellingen kunnen veranderen hebben daar wel recht op.


Je leent/huurt die box dmv een 100 € waarborg als ik het goed heb. Dus het is hun recht. En vanuit hun standpunt ook zeer verstandig. Hoe minder toegang, hoe minder jij als klant kan verprutsen, hoe minder zorgen voor hun. Dat is overal zo. Niet alleen bij ISP's.
Ja er zijn enkelen die bekwaam genoeg zijn om zo'n dingen zelf aan te passen en neen Dommel kan die mensen er niet gaan uitzoeken om hun dan de login te geven.

Geplaatst: 12 jul 2007, 13:23
door broli
Burny schreef:Je leent/huurt die box dmv een 100 € waarborg als ik het goed heb. Dus het is hun recht. En vanuit hun standpunt ook zeer verstandig. Hoe minder toegang, hoe minder jij als klant kan verprutsen, hoe minder zorgen voor hun. Dat is overal zo. Niet alleen bij ISP's.
Ja er zijn enkelen die bekwaam genoeg zijn om zo'n dingen zelf aan te passen en neen Dommel kan die mensen er niet gaan uitzoeken om hun dan de login te geven.


Dommel moet helemaal niets uitzoeken. Volgens jouw is dat waardborg dan compleet nutteloos. Aangezien de klant al toch geen toegang krijgt dus het enige schade dat kan oplopen is fysieke schade wat dan vergeld kan worden met een soort van boete.

Geplaatst: 12 jul 2007, 13:31
door Burny
broli schreef:
Burny schreef:Je leent/huurt die box dmv een 100 € waarborg als ik het goed heb. Dus het is hun recht. En vanuit hun standpunt ook zeer verstandig. Hoe minder toegang, hoe minder jij als klant kan verprutsen, hoe minder zorgen voor hun. Dat is overal zo. Niet alleen bij ISP's.
Ja er zijn enkelen die bekwaam genoeg zijn om zo'n dingen zelf aan te passen en neen Dommel kan die mensen er niet gaan uitzoeken om hun dan de login te geven.


Dommel moet helemaal niets uitzoeken. Volgens jouw is dat waardborg dan compleet nutteloos. Aangezien de klant al toch geen toegang krijgt dus het enige schade dat kan oplopen is fysieke schade wat dan vergeld kan worden met een soort van boete.


Heb je mijn post wel begrepen...

En over die waarborg: dat is hoofdzakelijk een soort van beveiliging tegen diefstal of fysieke schade ja.
Als ik uw redenatie volg, zou jij je waarborg willen kwijtspelen als jij iets misprutst aan die fritzbox?

Geplaatst: 12 jul 2007, 13:38
door broli
Als ik dommel de fritzbox niet kan terug geven in het status dat het me gegeven was dan hebben ze recht op dat waardborg ja.

Geplaatst: 12 jul 2007, 15:28
door HANs
als je het paswoord van de fritzbox hebt dan gaat iedereen daar een sip account in aanmaken van voipcheap, voipstunt etc ... en heeft dommel geen cent opbrengst meer voor hun telefonie... en dat is toch de reden van de fritzbox ... dommel telefonie.

Geplaatst: 12 jul 2007, 15:59
door broli
HANs schreef:als je het paswoord van de fritzbox hebt dan gaat iedereen daar een sip account in aanmaken van voipcheap, voipstunt etc ... en heeft dommel geen cent opbrengst meer voor hun telefonie... en dat is toch de reden van de fritzbox ... dommel telefonie.


Wat gaat dat dan niet :-o . Dus jij zegt dat ik met het fritzbox geen andere telefoon provider dan dommel MAG gebruiken.

Geplaatst: 12 jul 2007, 16:05
door kabouter007
what's all the fuzz about? Koopt u dan ene, dan hebt ge ook geen paswoorden
en als gij een fritzbox huurt van dommel is het meestal niet de bedoeling dat je die gaat gebruiken voor telefonie van een andere provider... Dat zal wsl de grootste reden zijn...

Geplaatst: 12 jul 2007, 20:48
door Petrikske
HANs schreef:als je het paswoord van de fritzbox hebt dan gaat iedereen daar een sip account in aanmaken van voipcheap, voipstunt etc ... en heeft dommel geen cent opbrengst meer voor hun telefonie... en dat is toch de reden van de fritzbox ... dommel telefonie.
Dat zal wel de voornaamste reden van dommel zijn, en redelijk normaal ook vind ik.
Soit, ik wissel graag van carrier en vond Dommel telefonie duur dus ik heb m'n Fritz!box via Ebay aangekocht.
Knutselen a volonté :lol:

Geplaatst: 12 jul 2007, 23:39
door S|N
broli schreef:Dan heeft dommel een slecht pad gekozen. Opnieuw, wat bereiken ze hiermee? Verantwoordelijkheid ligt bij de klant en zij hebben al een waardborg voor als er iets misloopt. Dus ik kan het gewoon niet vatten wat dommel hieruit wint buiten frustratie aan de kant van de klant.


Ik begrijp je standpunt volledig Broli, maar op mijn werk krijg ik dagelijks te maken met klanten die me bijna een proces willen aandoen omdat hun router of zelfs telefoon niet meer op onze VoIP switch kan inloggen.

Als we dan in de logs kijken blijkt de klant zelf het een en ander verkl**t te hebben. Als je de klanten dit meldt weten ze van niets, laat staan dat zij voor de 'reparatiekosten' willen opdraaien. (Straatje zonder einde, daarom hebben ook wij besloten de codes in het toestel vast te zetten EN de klant echt in het uiterste geval deze codes door te geven).
Verantwoordelijkheid van de klant,,, toon dat maar eens aan wanneer t zo ver komt.

De modale klant is geen techneut en kan er beter met zn fikken afblijven.
Dan is de vraag; kan Dommel voor elke klant een uitzondering maken? Kdenk het niet, 9 kansen op 10 zullen deze waarden fabrieksgewijs bij AVM (fritzbox) geconfigureerd worden.

Weet je trouwens wat een Fritzbox kost? Die waarborg dekt ten eerste die kosten al niet, laat staan de kosten van de technieker die hem komt plaatsen.

Geplaatst: 13 jul 2007, 00:24
door Burny
S|N schreef:
broli schreef:Dan heeft dommel een slecht pad gekozen. Opnieuw, wat bereiken ze hiermee? Verantwoordelijkheid ligt bij de klant en zij hebben al een waardborg voor als er iets misloopt. Dus ik kan het gewoon niet vatten wat dommel hieruit wint buiten frustratie aan de kant van de klant.


Ik begrijp je standpunt volledig Broli, maar op mijn werk krijg ik dagelijks te maken met klanten die me bijna een proces willen aandoen omdat hun router of zelfs telefoon niet meer op onze VoIP switch kan inloggen.

Als we dan in de logs kijken blijkt de klant zelf het een en ander verkl**t te hebben. Als je de klanten dit meldt weten ze van niets, laat staan dat zij voor de 'reparatiekosten' willen opdraaien. (Straatje zonder einde, daarom hebben ook wij besloten de codes in het toestel vast te zetten EN de klant echt in het uiterste geval deze codes door te geven).
Verantwoordelijkheid van de klant,,, toon dat maar eens aan wanneer t zo ver komt.

De modale klant is geen techneut en kan er beter met zn fikken afblijven.
Dan is de vraag; kan Dommel voor elke klant een uitzondering maken? Kdenk het niet, 9 kansen op 10 zullen deze waarden fabrieksgewijs bij AVM (fritzbox) geconfigureerd worden.

Weet je trouwens wat een Fritzbox kost? Die waarborg dekt ten eerste die kosten al niet, laat staan de kosten van de technieker die hem komt plaatsen.


Voila, das ook volledig mijn standpunt. Vroeger, toen ik nog van nix wist, vond ik dat ook allemaal smerig en niet te begrijpen, zo'n dingen beveiligen met een pwd. Nu ik enige jaren (werk)ervaring heb denk ik er wel anders over.
Eindgebruikers zijn des duivels :twisted:

Geplaatst: 13 jul 2007, 16:07
door S|N
Burny schreef:Eindgebruikers zijn des duivels :twisted:


Whahahaha, da zeggen we maar niet al te luidop! :wink:

Geplaatst: 13 jul 2007, 18:14
door broli
Tsja ik kon het maar proberen hé. Ik begrijp dat grotendeels van de klanten nog eens niet weten wat een port is ofzo. Maar als je bij dommel zit dan heb je toch wel verdekke je research al gedaan en weet je meer dan Piet, Snot EN Jan. :-)

Geplaatst: 13 jul 2007, 18:24
door Burny
broli schreef:Tsja ik kon het maar proberen hé. Ik begrijp dat grotendeels van de klanten nog eens niet weten wat een port is ofzo. Maar als je bij dommel zit dan heb je toch wel verdekke je research al gedaan en weet je meer dan Piet, Snot EN Jan. :-)


Ik moet mijn standpunt eigenlijk wel wat nuanceren, nu je mijn punt wel begrijpt :p :

Als ik Dommel telefonie neem, koop ik zo'n Fritzbox, omdat ik zelf alles wil configureren en beheren. Ik zou nooit akkoord gaan met een paswoord op zo'n ding, als het door mij gebruikt wordt.

@ S|N: Nee idd, denken, maar niet luidop zeggen :-D

Geplaatst: 13 jul 2007, 20:01
door liger
Petrikske schreef:
HANs schreef:als je het paswoord van de fritzbox hebt dan gaat iedereen daar een sip account in aanmaken van voipcheap, voipstunt etc ... en heeft dommel geen cent opbrengst meer voor hun telefonie... en dat is toch de reden van de fritzbox ... dommel telefonie.
Dat zal wel de voornaamste reden van dommel zijn, en redelijk normaal ook vind ik.
Soit, ik wissel graag van carrier en vond Dommel telefonie duur dus ik heb m'n Fritz!box via Ebay aangekocht.
Knutselen a volonté :lol:

yep kheb het paar jaar geleden gevraagd en dat was idd antwoord

Geplaatst: 13 jul 2007, 20:23
door S|N
Klopt, bij mij zouden ze het ook niet moeten proberen. Ik moet eerlijkheidshalve vermelden dat ik steeds mijn klanten de keuze geef tussen een volledig systeem met VoIP via ons (volledig gelocked dus) ofwel een losse phone (aan dezelfde goeie prijs).

Mijne patron zei me dat we extra moesten gaan rekenen voor de phones zonder onze instellingen, maar dat weiger ik te doen omdat je puur op kennis discrimineert.

Geplaatst: 15 jul 2007, 02:37
door DarkAvenger
LoSeR schreef:
Petrikske schreef:
HANs schreef:als je het paswoord van de fritzbox hebt dan gaat iedereen daar een sip account in aanmaken van voipcheap, voipstunt etc ... en heeft dommel geen cent opbrengst meer voor hun telefonie... en dat is toch de reden van de fritzbox ... dommel telefonie.
Dat zal wel de voornaamste reden van dommel zijn, en redelijk normaal ook vind ik.
Soit, ik wissel graag van carrier en vond Dommel telefonie duur dus ik heb m'n Fritz!box via Ebay aangekocht.
Knutselen a volonté :lol:

yep kheb het paar jaar geleden gevraagd en dat was idd antwoord


Da's volgens mij inderdaad DE reden.

Ik heb hun een tijdje geleden gebeld met de vraag om ook van hun telefonie diensten gebruik te maken maar dan met mijn eigen AVM router. Kreeg daarop het antwoord dat dit niet mogelijk was. Enkel wanneer ik me de AVM router aanschaf die zij aanbieden, kan ik digitaal telefoneren.

Vond ik nogal gek en merkte op dat ik toch enkel maar enkel hun VOIP instellingen diende in te geven, maar kreeg nog steeds een 'Njet'. Ik moest HUN toestel aanschaffen.

Leuk is anders.

Waarom zou je 100/150 euro waarborg betalen voor een AVM FritzBox Fon-A/7050A als :
1) je reeds zelf een AVM Fritzbox hebt
2) als je voor de gevraagde waarborg er gewoon één kan kopen (een beetje zoeken op internet hé)
3) als er nieuwere modellen op de markt zijn (7125, 7140,7170).

Geplaatst: 15 jul 2007, 02:42
door Petrikske
En niet vergeten dat je goedkoper kan bellen dan via Dommel.