Pagina 1 van 1

Nieuwe klant bij Dommel, line drops

Geplaatst: 03 mei 2007, 16:52
door wooter
Sinds gisteren klant bij Dommel, maar de goedkope Sitecom DC-223 verliest de lijn om de anderhalve minuut. Dommel en Belgacom stellen dat de lijn in orde is tot op het contactpunt "van Belgacom", alhoewel de bekabeling in het appartement hier al lag, maar pas aangesloten is door Belgacom enkele weken terug. De lijn is een Discovery-lijn van Belgacom.

Best een nieuwe modem halen? Of scheelt het toch aan de bekabeling?

Geplaatst: 03 mei 2007, 16:54
door DarthDavy
Tsjah, wie zal het zeggen?

Heb je niet de mogelijkheid om iemand zijn anders zijn modem es te proberen? Dan weet je het zeker.

Geplaatst: 03 mei 2007, 16:55
door wooter
Jammer genoeg niet. Iedereen in de buurt draait op Telenet, maar heb een jaar in Nederland gewoond en dan ga je dus geen 50€ meer betalen voor 10GB download per maand...

Gegevens van Dommel:
Synchro measurement result for subscriber number 000000000

SynchroState synchro
PortState unlock
DownstreamBitRate 4640 Kbps
UpstreamBitRate 512 Kbps
DownstreamNoiseMargin 7 dB
UpstreamNoiseMargin 19 dB
DownstreamAttenuation 50 dB
UpstreamAttenuation 23 dB

4TEL measurement result for subscriber number 000000000

DiagnosticMessage TESTED_OK
CableLength 3010 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 10 MOHMS
BA_Insulation 10 MOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
AE_Capacitance 244 nF
BE_Capacitance 242 nF
AB_Capacitance 262 nF
BA_Capacitance 262 nF
CableCapacitance 135 nF
MutualCapacitance 433 nF

Geplaatst: 03 mei 2007, 16:59
door DarthDavy
Zou wel zonde zijn om geld uit te geven aan een nieuwe modem, als later zou blijkben dat de telefoonbekabeling in je appartement vrij brak is.

Die gegevens die je levert, zijn de gevens van de kabels op straat. De bekabeling binnen je appartement zijn voor jouw (of je huisbaas) verantwoordelijkheid.

Geplaatst: 03 mei 2007, 17:12
door wooter
Daar zit 't m dus... Daar hebben we geen zicht op, hoewel het aangelegd is door Belgacom... En naar Belgacom bellen krijg ik hetzelfde verhaal: "ons deel werkt tot aan de Belgacom gemonteerde stekker". En na die stekker zit geen bekabeling, behalve een meter kabel die bij de modem zat.

Geplaatst: 03 mei 2007, 17:23
door Praetorian
DownstreamNoiseMargin 7 dB

--> is vrij laag. Als dat onder de 7 gaat vliegt je verbinding er meestal uit. Dat zou de bekabeling moeten/kunnen zijn. (ben geen techneut)

Geplaatst: 03 mei 2007, 22:15
door wooter
OK, de bekabeling is gewoon 'gewoon', en de contactdozen zijn gemonteerd door Belgacom. Hoe kan ik zelf zien waar het mis loopt met die kabel? Het enige aangesloten paar is het blauw-blauwwitte paar.

Geplaatst: 03 mei 2007, 23:12
door Draco888
wooter schreef:OK, de bekabeling is gewoon 'gewoon', en de contactdozen zijn gemonteerd door Belgacom. Hoe kan ik zelf zien waar het mis loopt met die kabel? Het enige aangesloten paar is het blauw-blauwwitte paar.

Ja kan proberen met alle toestellen uit de contactdoosjes te halen en je modem op de aller eerste contactdoos aan te sluiten.

Geplaatst: 04 mei 2007, 06:23
door wooter
Daar is de modem op aangesloten, en inmiddels ook op elk andere contactdoos aangesloten geweest.

Het probleem lijkt erg op http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Gisteren gemerkt dat de SNR marge soms tot 3 duikt, dan 4, 5 en 6 aandoet, en bij 7 en 8 klapt ie eruit. Lijkt me sterk dat op één moment m'n binnenbekabeling goed is en dan weer verkeerd gaat. Verder zit er ook wat ruis op de lijn, maar om nu te zeggen dat dat opvalt...

Geplaatst: 04 mei 2007, 18:24
door Draco888
wooter schreef:Daar is de modem op aangesloten, en inmiddels ook op elk andere contactdoos aangesloten geweest.

Het probleem lijkt erg op http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Gisteren gemerkt dat de SNR marge soms tot 3 duikt, dan 4, 5 en 6 aandoet, en bij 7 en 8 klapt ie eruit. Lijkt me sterk dat op één moment m'n binnenbekabeling goed is en dan weer verkeerd gaat. Verder zit er ook wat ruis op de lijn, maar om nu te zeggen dat dat opvalt...

Het kan net zeer goed dat het door je binnenbekabeling is dat je SNR zo schommelt.
VB, als je binnenbekabeling niet goed afgeschermd is kunnen allerlei elektrische toestellen die straling uitzenden je lijnkwaliteit verstoren. Denk aan GSM's, TV's, Microgolf ovens, WiFi toestellen, . . .

Dat je SNR zo laag is verklaard trouwens je disconnects, en heeft niets te maken met het topic dat jeaanhaald dat met de 36u disconnect te maken heeft. Als je SNR onder de 7 valt kan je modem gewoon de verbinding niet meer in stand houden.
De SNR waarde heeft te maken met
1) de kwaliteit van de buiten kabel (verantwoordelijkheid van BGC) en de afstand tot de centrale
2) kwaliteit van je binnenbekabeling.

Een oplossing kan zijn je profiel te verlagen VB van 4mbit naar 3 (of als het nog slecht blijft naar 2 of1 maar dat lijkt hier niet nodig). Dit moet je aan je provider vragen.

Maar die lijnruis dat je zegt wijst toch eerder naar ofwel
A) een kapotte splitter
B) dat er iets mis is met je binnenbekabeling
Trouwens, je gaf aan dat de installatie van BGC tot binnen nieuw is maar de rest van de binnenbekabeling er reeds lag . . dit kan een teken zijn dat die al oud is, en dus ofwel van mindere kwaliteit of al aant verslijten.

Oh ja, je hebt toch op elk telefooncontact waar een toestel (telefoon e.d.) aangesloten is een splitter he.
En ja . . splitters kunnen soms Dead on Arrival zijn, heb hier al verhalen over gelezen op dit forum (en andere).