Pagina 1 van 1

Denk 2X na voor je tele2 neemt! (lees hieronder)

Geplaatst: 18 feb 2007, 14:57
door satsurfer
blz. 2-3

Volgens de economische inspectie zijn er te veel klachten over de telefoonmaatschappij Tele2. ,,Mensen betalen soms weken voor een telefoonverbinding die niet functioneert, zegt de Ombudsdienst Telefonie.

De klachten gaan vooral over slechte verbindingen: de telefoon- en/of de internetverbinding vallen om de haverklap uit. Andere klagers hebben het dan weer over de agressieve verkooptechniek. ,,Televerkopers beweren dat iemand toestemt om van maatschappij te veranderen zonder dat die dat met zoveel woorden heeft gezegd. Volgens de Ombudsdienst Telefonie komt daar nog bij dat de klantendienst onbereikbaar is.

Tele2-directeur Gregoire Dallemagne noemt de klachtenregen, in verhouding tot het klantenaantal, niet abnormaal groot. (bm)

© 2007 Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV
Publicatie: Het Nieuwsblad
Publicatiedatum: 18 februari 2007
*****************************************
De Ryanair van de telefonie

Het Zweedse Tele2 beschouwt zich als de Ryanair of Ikea van de telefonie: door zwaar de kosten te drukken kunnen ze veel goedkopere tarieven hanteren. De maatschappij bestaat sinds 1993 en zou al 30 miljoen klanten in 22 landen hebben. Afgelopen week raakte bekend dat Tele2 Nederland en België mag fuseren met het Nederlandse Versatel. In de documenten daarover heeft de krant De Tijd gelezen dat Tele2 in België in september maar 279.000 klanten meer had. Niet minder dan 125.000 van de klanten voor vaste telefonie haakten af, volgens Tele2 zelf door de concurrentie van de internettelefonie. Voor haar internetverbindingen heeft Tele2 15.000 klanten, maar samen met Versatel komt ze aan 101.000. (bm)


© 2007 Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV -18/02/07
*********************************
[b],,Alleen de dienst facturen werkt''[/b]

De klachten over Tele2 nemen slag om slinger toe


De ombudsdienst voor telefonie wordt overstelpt met klachten over telefoonmaatschappij Tele2. Telefoneren met Tele2 is wel goedkoop, maar lukt vaak niet.

Bart Moerman

Voor 30,90 euro per maand kan u al surfen en onbeperkt telefoneren bij Tele2, zonder daar nog een Belgacomabonnement bovenop te betalen; voor 40,90 euro hebt u al ADSL. Het is echt een succesformule, maar blijkbaar slaagt de telefoonmaatschappij er niet helemaal in om haar beloftes waar te maken.

Begin februari lag het telefoonverkeer bijna een hele dag lam. Maar dit probleem blijkt niet uitzonderlijk. ,,We kunnen wel gebeld worden, maar kunnen zelf niet bellen'', signaleert een lezer uit Baal. ,,Al verschillende keren heb ik de klantendienst gebeld, ik krijg dan een vriendelijk antwoord dat ze het probleem binnen de week gaan verhelpen, maar dat gebeurt niet.'' Andere lezers melden gelijkaardige storingen die maar blijven opduiken.

Volgens Marc Van der Cammen van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) is Tele2 te snel gegroeid om het allemaal aan te kunnen. Een eerste groot probleem is de agressieve verkoopstechniek. ,,Men belt u vanuit een callcenter en vraagt of u geïnteresseerd bent in de maatschappij. Als u bevestigt, noteren ze u onmiddellijk al als een nieuwe abonnee. Pas acht of tien dagen later krijgt u een brief waarmee u dat kan weigeren. Maar tegen dan vraagt u zich af of dit nog te stoppen is.''

Volgens Van der Cammen neemt de maatschappij ondertussen het verkoopsgesprek op, zonder dat de consument dat weet. ,,Die monitoring is wettelijk toegestaan. Vanaf het moment dat de klant toezegt, beschouwen ze dat als een bewijs.''

De bevoegde administratie krijgt alvast pakken klachten binnen over deze verkoopstechniek. ,,We gaan Tele2 op het matje roepen, want zo kan het niet blijven duren'', zegt directeur-generaal Marc Van Hende van wat vroeger de economische inspectie heette, en nu de administratie Controle en Bemiddeling van de Federale Overheidsdienst Economie. Volgens Van Hende heeft de overheid het moeilijk om op te treden tegen het bedrijf: ,,Telkens als wij met een concreet dossier afkomen, regelen zij dat zoals gewenst. Maar onmiddellijk erna komen er weer andere klachten.''

Volgens Marc Van der Cammen is de structuur de oorzaak van het probleem: ,,Die televerkopers worden betaald op basis van het aantal contracten dat ze kunnen afsluiten.''

De jongste weken ziet hij een nieuw soort problemen opduiken, van technische aard: ofwel blijkt de internetverbinding veel te traag, ofwel valt de telefoon almaar uit. Bij de ombudsdienst voor de telefonie nemen de klachten daarover slag om slinger toe. Toppunt was wel het probleem van 6 februari, toen een groot deel van de Vlaamse klanten van Tele2 urenlang niet kon bellen of internetten. Sindsdien blijft het klachten regenen.

,,Wij krijgen zo verschillende klachten per dag. De jongste weken zitten die echt in een stroomversnelling. Het is echt niet in verhouding met de grootte van de maatschappij'', zegt Luc Tuerlinckx, de ombudsman voor de telefonie. ,,Het begint er zelfs op te lijken dat ze niet eens meer de moeite doen om op die klachten te reageren, en de ombudsdienst als hun klantendienst beginnen te gebruiken.''

,,Het probleem is dat Tele2 als enige maatschappij nergens in haar verkoopsvoorwaarden een schadevergoeding voorziet voor het niet functioneren van haar diensten'', zegt ombudsman Luc Tuerlinckx. ,,Ze ondervinden daar dus geen enkel financieel nadeel van. Integendeel, want hun facturatiedienst is heel vaak de enige die goed werkt. Mensen betalen soms wekenlang voor een telefoonverbinding die niet functioneert.''

© 2007 Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV [/size]
18 februari 2007
***************************
,,Vijfmaal minder klachten'' Telefoonmaatschappij Tele2 kan niet aannemen dat er zoveel klachten zijn.

,,Ik houd dat zorgvuldig bij. Er zijn er vijfmaal minder dan een jaar geleden'', zegt directeur Gregoire Dallemagne. ,,We krijgen de problemen ook sneller opgelost. Vorige vrijdag konden we al die van dinsdag aanpakken.''

Volgens Dallemagne is het niet abnormaal dat er klachten zijn: breedbandinternet installeren is niet voor elke klant even gemakkelijk. Bovendien moeten soms technische aanpassingen gebeuren, bijvoorbeeld als de koperdraad van de telefooncentrale naar het huis of de draden in huis niet helemaal in goede staat zijn. ,,Maar we vinden altijd wel een oplossing.''

Dallemagne wijst erop dat hij wekelijks duizenden nieuwe klanten heeft, en dat men dus het aantal klachten daartegen moet afwegen. Zijn klantendienst is ook helemaal niet zo slecht bereikbaar, zegt Dallemagne: ,,,We werken 90 procent van de binnenkomende oproepen af, een goed gemiddelde in onze sector, maar sommigen haken af voor we kunnen opnemen. De meeste bellers krijgen binnen de 30 seconden iemand aan de lijn.''

Dat zijn televerkopers abonnementen noteren van mensen die niet toegehapt hebben, ontkent Dallemagne formeel. ,,Er zijn al eens individuele problemen, die wij dan onmiddellijk oplossen.'' Dat de FOD Economie hem hierover op het matje wil roepen, is hem niet bekend.

Dallemagne beklemtoont ook het belang van wat Tele2 doet. ,,Wij geven voor 40,99 euro internet èn gratis telefonie èn internationaal bellen aan nationale tarieven in de meeste landen, zonder dat de klant nog een Belgacomabonnement van 19,50 euro per maand moet betalen.'' (bm)

© 2007 Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV
18/02/07
Bron: het nieuwsblad

Geplaatst: 18 feb 2007, 19:06
door filipi
zie ook bij GVA : http://www.gva.be/nieuws/Economie/default.asp?art={06130342-4E9B-4BE9-94A0-EC5DA7125138}

18/02 Klachtenstroom tegen Tele2
Volgens de economische inspectie zijn er te veel klachten over de telefoonmaatschappij Tele2. Mensen zouden voor een telefoonverbinding betalen die soms weken niet functioneert. De inspectie zegt het bedrijf op het matje te zullen roepen.

De klachten gaan vooral over slechte verbindingen: de telefoon- of internetaansluiting valt om de haverklap weg. Dit probleem zou vooral de laatste weken toenemen. Andere klagers hebben het dan weer over de agressieve verkooptechniek. Daarbovenop zou ook de klantendienst van Tele2 onbereikbaar zijn. Bij het bedrijf zelf zegt men dat het aantal klachten in verhouding tot het klantenaantal niet abnormaal groot is.

Geplaatst: 18 feb 2007, 23:17
door kaween
Daarbovenop zou ook de klantendienst van Tele2 onbereikbaar zijn. Bij het bedrijf zelf zegt men dat het aantal klachten in verhouding tot het klantenaantal niet abnormaal groot is.


Hillarisch, niet ? "We zijn niet bereikbaar, maar we krijgen ook weinig klachten binnen." LOL. Wat ze toch niet allemaal bedenken.

Geplaatst: 19 feb 2007, 12:50
door viko
http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/multimedia/382165

Ja, kijk nu, een beetje reklame kan nooit geen kwaad !
Juist toch : geen belgacomfaktuur meer ??


:twisted: :evil:

Geplaatst: 20 feb 2007, 20:54
door The Conquer
'k Denk dat je niet iedere abonnee over de zelfde kant mag scheren.
Ikzelf, na een helse wachttijd van ca 9 maanden, ben een zeer tevreden klant. In 8 maanden heb ik nooit internet uitval gehad. Enkel de telefoon liet het één keer afweten. Misschien varieert het per regio. Ik ben van Roeselare en ben uiterst tevreden met de unlimited 430KBps.

Geplaatst: 22 feb 2007, 14:16
door karelg
internet is goed, niet echte problemen ermee gehad, 2 keer uitval door algemene panne, das spijtig maar er is meer int leven dan een paar uur internetten

telefonie mag zeker wat beter, heb lange tijd uitval gehad, tele2 kon het nooit oplossen, vreemd genoeg sinds ik nieuwe draadloze telefoon heb is het ook opgelost: geen echogeluid meer, geen uitval tijdens gesprek, geen gerinkel die stopt terwiijl de persoon je effectief wel nog opbelt, ...

in feite is het niet zuiver Tele2 die faalt op gebied van telefonie, maar gewoon die VOIP die nog niet uit zn kinderschoenen is, kblijf voorstander van klassieke telefonie want als internet uitvalt kun je bvb de hulpdiensten/tele2 helpdesk niet opbellen tenzij je de gsm bovenhaalt en dat wordt natuurlijk erg duur, heel klotige situatie die allin toestanden als iets fout loopt

Tele2allin blijft wel zeer goedkoop op zich voor wat ze ongeveer beloven te bieden en daarom blijf ik er, desondanks de vele nadelen.

... en dan zijn er nog de vele domme mensen die niet eens weten hoe ze een modemrouter kunnen resetten.

conclusie: moest het gemiddeld IQ van de huidige journalisten en modale internetgebruikers eens de 100 halen, dan zouden er ook geen zo'n belachelijke subjectieve krantenartikels met dergelijke echte onwaarheden opgesteld worden

Geplaatst: 22 feb 2007, 15:08
door kaween
karelg schreef:... vreemd genoeg sinds ik nieuwe draadloze telefoon heb is het ook opgelost: geen echogeluid meer, geen uitval tijdens gesprek, geen gerinkel die stopt terwiijl de persoon je effectief wel nog opbelt, ...


Da's zo vreemd nog niet. Ik heb zelf geen draadloze telefoon, maar ik weet dat Tele2 in de eerste dagen inderdaad een lijstje had van draadloze telefoons die absoluut niet correct werken op de 716. Onbegrijpelijker is dat deze info bij Tele2 bekend was, maar dat deze info inmiddels nergens meer te bespeuren valt.