Pagina 1 van 1
Spam
Geplaatst: 01 feb 2007, 20:07
door hobbit
ik weet wel er zijn duizenden mogelijkheden om spam via je mail adres binnen te krijgen.
Ik gebruik tevens mijn eigen spamfilter, daar ik zeker bij BC, heb vast gesteld dat zij mails filterden die geen spam waren.
Maar daar gaat het nu niet over. ik heb nu 3 spam mails binnen gekregen - ook niet speciaal. Maar wat ik wel raar vind is dat ik dit email adres van scrarlet nog nooit heb gebruikt
Ook scralet gebruikt een ander adres om mij te bereiken
Hoe komen zij dan aan mijn adres?
Geplaatst: 01 feb 2007, 20:10
door deej
Geïnfecteerde pc van iemand die je adres op één of andere manier kent. Bots op pc's "harvesten" adressen uit alle mogelijke documenten: pst, xls, doc, txt etc...
Geplaatst: 01 feb 2007, 21:11
door the_unlord
Oh, met IE eens naar een 'verkeerd' paginaatje surfen, en je kan het al zitten hebben, geen probleem!
Geplaatst: 01 feb 2007, 22:07
door karine
Via surfen kunnen zij niet aan je e-mailadres geraken.
Ik krijg soms ook spammails die aan iemand anders gericht zijn, vreemd hoe die dan in mijn bus geraken ??
Geplaatst: 01 feb 2007, 23:15
door MarcelVdm
karine schreef:Via surfen kunnen zij niet aan je e-mailadres geraken.
Ik krijg soms ook spammails die aan iemand anders gericht zijn, vreemd hoe die dan in mijn bus geraken ??
Via surfen kan je spyware binnentrekken of (indien je microsoft-software gebruikt zonder voldoende beveiliging) kunnen bepaalde scripts tot aan het adresboek van MS-outlook(express).
Men kan dus wel degelijk adressen komen halen, maar dan moet je PC wel zo lek zijn als een zeef.
Inzake mails die aan iemand anders gericht zijn: kijk naar de bron van het bericht (zoek in de helpbestanden van je programma hoe je dat kan bereiken) en ga dan kijken naar de headers.
Die zien er ongeveer zo uit:
Code: Selecteer alles
From - Sat Jan 06 21:23:43 2007
X-Account-Key: account4
X-UIDL: YVV!!-]%#!W,Z!!hm1"!
X-Mozilla-Status: 0001
X-Mozilla-Status2: 10000000
Received: from (itaipu.is.scarlet.be [193.74.71.90])
by int-asav.is.scarlet.be with ESMTP id l039MsIB015202
for <[email protected]>;
Wed, 3 Jan 2007 10:22:54 +0100[/b]
vooral die for lijn is van belang:
hier dus:
for <[email protected]>
daar staat namelijk de identificatie van je mailbox (abc1234? is niet correct hoor)
Indien een spammer dus een mail rechtstreeks naar die mailbox stuurt kan hij daar eender welke naam ingooien.
Deze spam was zogezegd geadresseerd aan een zekere bembem -at- scarlet.be. en werd herkend door de Scarlet spamfilter.
Er bestaan nog talloze truken om mailadressen te faken, maar ik ga hier geen cursus spamtechnieken geven
Geplaatst: 02 feb 2007, 08:09
door Joe de Mannen
maar als ik dat zo hoor in mijn omgeving spant Scarlet toch wel de kroon op gebied van lekke spamfilters.
Het grote probleem is ook dat die filters precies niet lerend zijn, je hebt er als user niks aan te zeggen, ik gebruik SapmBully waar je expliciet kan aanduiden dat een bepaalde mail geen spam of wel spam is, waardoor een lerend vermogen ontstaat.
(is misschien een Tik-punt voor de volgende meeting met Scarlet)
J.
Geplaatst: 02 feb 2007, 09:36
door Robbie S
Bij Scarlet kan je ook mailadressen blacklisten.
Geplaatst: 02 feb 2007, 10:08
door karine
Ik ben nu terug spamvrij.
Heb al de Tiscali-adressen die naar mijn Scarlet-adres gelinkt waren verwijdert.
Vindt dat Scarlet goed filtert, anders moet je mailwasher installeren, is een zelflerende spamfilter die spam op de server zelf verwijdert.
Heb ik jaren nodig gehad, maar momenteel dus niet meer.
Progje kan ik je anders wel eens bezorgen als je wil.
Geplaatst: 02 feb 2007, 10:44
door C1nder
Ik heb toch nog nooit een spammail op mijn scarlet emailadres gehad en ik ben al klant van toen het nog PI was. Ik gebruik dit ook alleen voor meer betrouwbare dingen, voor andere dingen bestaan er genoeg alternatieven. Volgens mij is dat toch de beste manier om spam te vermijden.
Geplaatst: 02 feb 2007, 11:09
door Joe de Mannen
Robbie S schreef:Bij Scarlet kan je ook mailadressen blacklisten.
dat kan inderdaad maar de interface is verre van gebruiksvriendelijk.
En over groepen listen staan er 2 verschillende dingen op de website. ofwel "*@skynet.be" ofwel "@skynet.be" maar ook de helpdesk kan niet zeggen wat het nu eigenlijk moet zijn.
J.
Geplaatst: 02 feb 2007, 12:12
door Robbie S
Zo kan je blijven muggenziften hé...
Allé zal ik uw vraag dan maar beantwoorden ivm de blacklist. Wanneer je iemand blacklist op een domein kan je dit op 2 manieren doen: "@scarlet.be"
OF "*@scarlet.be".
Moest je nu echt hiervoor de hulp van de helpdesk inroepen? Dit testen neemt amper 1 minuut in beslag, dus in vergelijking met de wachttijden van de helpdesk, had je veel vlugger geholpen kunnen worden. Maar de keuze ligt uiteindelijk bij jezelf hé.
Geplaatst: 02 feb 2007, 12:28
door Joe de Mannen
ik had één van beiden ingegeven maar de mails bleven doorkomen, vandaar mijn vraag aan de helpdesk.
Maar ik heb het begrepen ....
J.