Pagina 1 van 1

Dommel nieuwe activatie, adsl lijn blijft dood

Geplaatst: 15 dec 2006, 16:02
door Sinvraal
Kan iemand mij aub helpen?
Ik heb mijn schoonvader een Dommel NClite laten tekenen. De activatie was voorzien voor 08/12. Heb intussen zijn User & PW gekregen, dus dat zit goed, dacht ik... Hij heeft voor de 1st maal internet in huis. Ik heb hem mijn ouwe ext. linksys modem + PC gegeven.
14/12: alle login gegevens staan correct en gesaved. Toch geeft de modem geen ADSL lijn aan, lampje blijft dood. De modem zegt dat ADSL disconnected is. Alle telefoonuitgangen hebben een splitter eronder. De modem ook een. Steeds niks :-( .
We hebben zelfs in de kelder rechtstreeks een koperpaar-kabel aangesloten met telefoonsocket + splitter erop. Ook niks. Van de straat komen er 4 paar binnen. Enkel 1 is aangesloten met het huisnetwerk, daar staat ook wat volt op. Op de 3 andere staat geen stroom dus vermoed ik dat deze niet gebruikt worden (?)
Nu de vragen:
- Mag ik hier concluderen dat BGC zijn aanpassingen niet (juist) heeft uitgevoerd in de centrale?
- Connect een modem automatisch met het ADSL netwerk (lampje), ook als de user & PW niet zijn ingegeven? dacht van wel...
- Is er een andere manier om de lijn te testen?
- Dommel Helpdesk zei me dat we BGC moeten contacteren :eek:
Is het niet aan Dommel om contact op te nemen met BGC? PS. ticket bij Dommel is reeds aangemaakt
Bedankt mensen!

Geplaatst: 15 dec 2006, 16:48
door devilkin
Klein vraagje, maar staat in het dommel control panel dat het signaal geinstalleerd is? If not, ga je nog wat moeten wachten vrees ik...

Jan

Geplaatst: 15 dec 2006, 18:15
door lithion
Hang er eens een telefoon aan. Als je een telefoonabbo hebt moet je een kiestoon horen. Anders een biep biep (gelijk of dat het bezet is)

Geplaatst: 15 dec 2006, 19:35
door Sinvraal
't Is actief ja. Dit staat er :status : the adsl signal is installed and operational.
Hang er eens een telefoon aan. Als je een telefoonabbo hebt moet je een kiestoon horen. Anders een biep biep (gelijk of dat het bezet is)
Dat begrijp ik nie goed. Hij heeft uiteraard al telefoon bij BGC die werkt. Bedoelt ge dat ik de 2 draadjes eens moet wisselen (m.a.w. de telefoon aan de adsldraad hangen?

Geplaatst: 15 dec 2006, 20:53
door lithion
Wel, als je telefoon werkt, dan is er al niks mis met je telefoonlijn. Ben je zeker dat je splitters goed zitten? Je sluit je modem toch aan op een adsl splitter en er niet achter de splitter? Trek ook eens alle telefoons uit om zeker te zijn dat deze geen storing geven. Probeer eventueel ook eens een andere modem.

Geplaatst: 16 dec 2006, 15:55
door Sinvraal
Jaja, de splitters zitten OK (heb thuis al meer ervaring opgedaan). Trouwens door de modem rechtstreeks aan te sluiten in de kelder is dat argument eigenlijk te verwaarlozen.
En de modem werkte nog elders een paar weken geleden.

Geplaatst: 17 dec 2006, 00:33
door devilkin
Eens laten navragen of er wel DSL signaal op de lijn zit. Misschien heeft belgacom ergens iets fouts gedaan?

Geplaatst: 23 dec 2006, 11:15
door Braincel
let op met de usersname begint met dsl de l word dikwijls bij mensen als
1 geinterpreteerd ...

Geplaatst: 23 dec 2006, 12:32
door kaween
op de meeste modems die ik ooit gezien heb, staat er inderdaad een adsl-detect lampje dat aangaat ook *zonder* dat je bent ingelogged. Als dat uitblijft, moet je er in principe van uitgaan dat *ofwel* je lijn dood is (niet het geval, want je hebt telefoon) *ofwel* dat het adsl-signaal *niet* aanwezig is.

De adsl-synchronisatie staat namelijk los van je eigenlijk inlog-process. Zelfs met een goedkope BGC-Asus Adsl moet je dit kunnen nakijken; sync moet staan, "status" icoontje wordt dan blauw (dacht ik), en je linespecs zijn dan afleesbaar (up/down speed). Bij betere modems met ethernet kan je dit ook altijd terugvinden in de linespecs/connection status windows.

Komt helaas wel meer voor. Bij mijn eerste ADSL-aansluiting indertijd bij Versatel was er door BGC ook ergens een verkeerde activatie gebeurd : BGC gaf aan de ISP door "actief", maar toch was mijn lijn dus niet geactiveerd. Was na vaststelling binnen de dag opgelost. Best dus Dommel contacteren, zodat deze zo snel mogelijk BGC hierover op de hoogte brengen.