Pagina 1 van 1

Tele2 VOIP instellingen na Firmware upgrade!??

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:36
door Wicked
Okay,

Na véél geaarzel heb ik toch maar eens besloten om de Speetouch 716 een nieuwe firmware te geven.
Via Speedtouch.nl heb ik de laatste versie, 6.1.7.2 te pakken gekregen en deze ge-upload naar de router.
Alles perfect verlopen maar toch zit ik met een iets raar! :?
Interrnet => OK
Tel => Gebeld worden, no problemo!!
Bellen naar iemand gaat, maar éénmaal deze opneemt wordt de lijn verbroken.
Ik denk dat er toch nog een instelling verkeerd staat.
Daar men raagske... Heeft er iemand een screenshot met de instellingen van Tele2 VOIP??
Merci op voorhand!! ;)

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:22
door usertje
post hier je screendumps van de optie telephony
configure en expertconfigure

ik vergelijk dan eens voor je

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:47
door Wicked
Voila!!
Hopelijk vinde iets! :-)

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:48
door Wicked
Nog eentje vergeten

Geplaatst: 25 okt 2006, 21:11
door usertje
Enige verschil is bij je laatste screen dump bij PROXY:
in de plaats van een ip adres staat er bij mij sip1.versatel.be, zal wel niet veel uitmaken, maar je weet nooit!?

heb je nadien al eens uw voeding van uw router unplugged en terug geplugged?

Geplaatst: 25 okt 2006, 21:34
door Wicked
IP veranderd naar Sip1.versatel.be en router unplugged/plugged.
Noppes.
whaaaarrrrrr :-)

Geplaatst: 26 okt 2006, 07:38
door poekie68
Bellen naar iemand gaat, maar éénmaal deze opneemt wordt de lijn verbroken


Hoor je dat die opgenomen heeft? Hoor je iemand anders aan de andere kant of enkel een "klik"?

Ik heb het destijds ook eens geprobeerd, en had ongeveer hetzelfde probleem. Volgens mij ligt het aan het dialplan (het kan ook zijn dat ik het compleet verkeerd heb).

De 716 moet weten of je telefoontje via VoIP moet of via PSTN. En wanneer je een telefoonnummer intoets zoals 012 345678 moet dat worden: +32 12 345678.

Het enige wat jij hebt ingesteld is de registratie op de sip server, maar niet hoe je moet bellen.

Met het dialplan van de 716 heb ik geen ervaring.
Hopelijk heb je nog een configuratie file van de vorige firmware versie. Vergelijk die eens met de huidige config.

Re: Tele2 VOIP instellingen na Firmware upgrade!??

Geplaatst: 26 okt 2006, 11:44
door Limburg
Wicked schreef:Bellen naar iemand gaat, maar éénmaal deze opneemt wordt de lijn verbroken.
Ik denk dat er toch nog een instelling verkeerd staat.

Onderhandelen voor de verbinding (nummerinformatie, status enz) gaat in sip (poort 5060,5061 enz), daarna worden rtp streams (UDP) opgestart waarlangs het gesprek plaats vindt.
Lijkt een routing probleem vanuit de 716.
Kun je daar voip helemaal uitzetten?
Gebruik je de juiste codec's voor tele2? (type overnemen uit de 716)
Heb je de ogelijkheid een tele2 stun server aan te geven? Deze houdt de verbinding open voor je NAT.

Succes
(ik weet niets van het tele2 netwerk of van de 716, wel wat over Voip)

Re: Tele2 VOIP instellingen na Firmware upgrade!??

Geplaatst: 26 okt 2006, 21:16
door Wicked
Oké...ik snap er de ballen van!
Oude firmware instellingen vergeleken met huidige maar kan niet echt iets opvallends vinden.

Heb nog eens geprobeerd om te bellen naar gsm.
Het belt, Ik hoor de wat ze zeggen in de gsm maar zij horen mij niet. Na nog geen 10 seconden is het plots bezettoon.

Geplaatst: 27 okt 2006, 08:03
door poekie68
Na nog geen 10 seconden is het plots bezettoon.


Raar. Ik heb er geen verklaring voor.

De codec die Tele2 gebruikt tussen de modems en hun netwerk is G.711a-law. Maar ik denk dat dat standaard geactiveerd is in de 716.

Probeer eens terug te gaan naar de vorige firmware (met de rescue-cd) en de vorige config om uit te sluiten dat het een probleem bij Tele2 zou zijn. Toevallige samenloop van omstandigheden?

Lijkt een routing probleem vanuit de 716


De 716 ondervindt geen problemen met NAT. STUN server is niet nodig.

Geplaatst: 27 okt 2006, 08:05
door poekie68
Maak even een account aan bij Voipbuster of voipcheap. Configureer deze in je speedtouch om te testen.
Je kan ermee een paar keer 1 minuut gratis bellen.

Wel bij de test je volledig telefoonnummer ingeven met landcode: +3212345678

Kan je de minuut volbellen, dan lijkt het me eerder een probleem bij Tele2...?

Geplaatst: 27 okt 2006, 12:52
door usertje
tip:
via sipdiscount kun je de gegevens (SIP) vinden om gratis te testen zonder dat je ook maar een account hoeft te maken!
EN HET WERKT, voor 1minuut :wink:
http://www.sipdiscount.com/en/freetrial.html

Geplaatst: 27 okt 2006, 12:52
door usertje
tip:
via sipdiscount kun je de gegevens (SIP) vinden om gratis te testen zonder dat je ook maar een account hoeft te maken!
EN HET WERKT, voor 1minuut :wink:
http://www.sipdiscount.com/en/freetrial.html

Geplaatst: 29 okt 2006, 18:39
door Wicked
Het is gelukt!!

Er was een instelling in de config file die verkeerd stond.
Een codec voor VOIP die geen juiste parameters had! :P
Aangepast en klaar is kees.

Ik zal morgen eens de parms voor VOICE.INI posten.

Re: Tele2 VOIP instellingen na Firmware upgrade!??

Geplaatst: 29 okt 2006, 22:46
door Limburg
Limburg schreef:Gebruik je de juiste codec's voor tele2? (type overnemen uit de 716)

Geplaatst: 01 nov 2006, 09:25
door splinterbyte
En waar blijven de parms ? ik wil ze ook wel weten !
Dan leren we er nog iets uit :)

Geplaatst: 02 nov 2006, 22:48
door Wicked
Voila, beter laat dan nooit!
codec config type=g711u ptime=20 vad=disabled priority=3 status=enabled
codec config type=g711a ptime=20 vad=disabled priority=2 status=enabled
codec config type=g726_40 ptime=30 vad=enabled priority=4 status=disabled
codec config type=g726_32 ptime=30 vad=enabled priority=5 status=disabled
codec config type=g726_24 ptime=30 vad=enabled priority=6 status=disabled
codec config type=g726_16 ptime=30 vad=enabled priority=7 status=disabled
codec config type=g729 ptime=30 vad=disabled priority=1 status=enabled

Geplaatst: 03 nov 2006, 21:53
door poekie68
codec config type=g711u ptime=20 vad=disabled priority=3 status=enabled


Kan je disabelen. G.711a (-law) en G.729 zijn voldoende.
G.711u-law is voor de USA.