Scarlet Internet Klantenvereniging
Geplaatst: 22 okt 2006, 20:22
Ik wil even polsen of er interesse is om zoals bij Telenet een klantenverening moeten oprichten (www.tik.be), zodat Scarlet onze opmerkingen niet langer kan negeren en er eindelijk terug tweerichtingscommunicatie ontstaat.
Dit onderwerp is al aan bod gekomen in de interne nieuwsgroep news:scarlet.be.general, maar enkel wanneer een grote groep klanten zich verenigt, kan er iets ondernomen worden.
Onderwerpen
We hebben al een lijstje met onderwerpen die we graag zouden bespreken met Scarlet:
1. Gelijke service voor gelijke prijzen
1.1 Alle ADSL klanten betalen evenveel voor dezelfde service / specificaties. Dit betekent dat voor ADSL premium iedereen € 34.95 betaald. Niet langer betalen Tiscali klanten € 1 meer of zelfs € 5 euro voor oudere Scarlet klanten. Deze tariefaanpassing wordt doorgevoerd zonder klanten te verplichten opnieuw een contract met een bepaald minimum duur aan te gaan.
1.2 Er wordt aan de bestaande klanten meegedeeld wanneer er de upgrade naar 4 Mbps aankomt. Eventueel komt een website waarop klanten kunnen controleren wanneer hun beloofde upgrade van 4 Mbps er aankomt.
2 Performantie e-mail
2.1 De performantie van de mailservers wordt gevoelig verbeterd. E-mail die te laat wordt afgeleverd, time-outs bij het ophalen van e-mail moet tot het verleden behoren. Het mag niet zijn dat e-mail ophalen vanaf een Scarlet server in België veel moeizamer gaat dan vroeger vanaf een Tiscali server in Italië.
2.2 Verder wordt er werk van gemaakt om het spamprobleem op een efficiënte manier aan te pakken. Eventueel wordt weer “Mail Sender Verification” zoals bij Tiscali ingevoerd zodat onze mailboxen weer echt spamvrij zijn.
3 Communicatie met klanten
3.1 De communicatie met klanten wordt gevoelig verbeterd. Elke maatregel wordt eerst duidelijk aan de klanten gecommuniceerd in plaats van stilzwijgend in kleine lettertjes. Bijvoorbeeld Scarlet heeft stilzwijgend de betalingstermijn teruggebracht van één maand naar twee weken.
3.2 De open mentaliteit van Tiscali komt terug. M.a.w. het zwijgverbod van Yuri en Maarten wordt terug ingetrokken. Er wordt terug support gegeven in nieuwsgroepen of tenminste in news:scarlet.be.general dat enkel toegankelijk is voor Scarlet abonnees. Nog beter zou een forum zijn, desnoods enkel toegankelijk via een Scarlet verbinding.
3.3 De wachttijden voor telefonisch support worden drastisch ingekort. 40 minuten wachten om een medewerker aan de lijn te krijgen kan echt niet. De openingstijden kunnen ook drastisch verbeterd worden zodat klanten ook de mogelijkheid hebben om tijdens de week contact op te nemen met Scarlet. Dus niet langer van 9:00 tot 17:30, maar tot bijvoorbeeld 22:00.
3.4 Ook de responstijden op vragen via e-mail (mijn scarlet) wordt drastisch verbeterd (48 uur i.p.v. de huidige twee weken). De status moet je kunnen je opvragen in mijn.scarlet (een soort van ticketsysteem). Het moet mogelijk zijn om te kunnen reageren op antwoorden zonder een nieuwe vraag te stellen.
3.5 De statuspagina wordt gebruikt om storingen te vermelden, mogelijke onderbrekingen aan te kondigen in plaats van maandenlang niets te vermelden.
4 Internationale verbinding
4.1 De internationale verbindingen worden minstens terug op het niveau van Tiscali / Tiscali International Network gebracht, zodat online gamen op servers in Europa en de Verenigde Staten terug mogelijk is met stabiele en lage pingtijden. Desnoods wordt de huidige leverancier ingeruild voor Tiscali International Network.
5 Respecteren van contracten uit het verleden (overnames)
5.1 Afspraken uit het verleden worden gerespecteerd. B.v. webruimtes van oude FreeGates / TiscaliNet Free abonnementen blijven netjes op 100 MB en worden niet onaangekondigd gereduceerd tot 30 MB.
6 Gebruiksvriendelijkheid
6.1 Men zorgt ervoor dat men met gebruiksvriendelijke login's kan blijven werken. B.v. toegang tot webmail en mijn.scarlet is mogelijk door je e-mailadres te gebruiken i.p.v. een cryptisch tsxxxxx nummer dat bovendien ook nog eens verschillende is van Sxxxxx klantennummer.
6.2 Er komt een interface bij in mijn.scarlet waar klanten op eenvoudige manier kunnen zien hoe groot hun persoonlijke webruimte is en hoeveel ruimte ze momenteel in gebruik hebben naast de huidige mogelijkheid met het “site quota” commando.
Hoe verder gaan?
In de eerste plaats willen we polsen of er voldoende interesse is om met zo'n initiatief te beginnen.
Verder zoeken we mensen die mee dit initiatief kunnen helpen trekken. Interessant zou zijn als iemand ergens een petitie kan opzetten zoals bij GeenDataLimiet.be. Scarlet klanten die dit initiatief steunen kunnen dan zo'n petitie tekenen, eventueel een versie in het Frans voor de Waalse klanten van Scarlet, ...
Dit onderwerp is al aan bod gekomen in de interne nieuwsgroep news:scarlet.be.general, maar enkel wanneer een grote groep klanten zich verenigt, kan er iets ondernomen worden.
Onderwerpen
We hebben al een lijstje met onderwerpen die we graag zouden bespreken met Scarlet:
1. Gelijke service voor gelijke prijzen
1.1 Alle ADSL klanten betalen evenveel voor dezelfde service / specificaties. Dit betekent dat voor ADSL premium iedereen € 34.95 betaald. Niet langer betalen Tiscali klanten € 1 meer of zelfs € 5 euro voor oudere Scarlet klanten. Deze tariefaanpassing wordt doorgevoerd zonder klanten te verplichten opnieuw een contract met een bepaald minimum duur aan te gaan.
1.2 Er wordt aan de bestaande klanten meegedeeld wanneer er de upgrade naar 4 Mbps aankomt. Eventueel komt een website waarop klanten kunnen controleren wanneer hun beloofde upgrade van 4 Mbps er aankomt.
2 Performantie e-mail
2.1 De performantie van de mailservers wordt gevoelig verbeterd. E-mail die te laat wordt afgeleverd, time-outs bij het ophalen van e-mail moet tot het verleden behoren. Het mag niet zijn dat e-mail ophalen vanaf een Scarlet server in België veel moeizamer gaat dan vroeger vanaf een Tiscali server in Italië.
2.2 Verder wordt er werk van gemaakt om het spamprobleem op een efficiënte manier aan te pakken. Eventueel wordt weer “Mail Sender Verification” zoals bij Tiscali ingevoerd zodat onze mailboxen weer echt spamvrij zijn.
3 Communicatie met klanten
3.1 De communicatie met klanten wordt gevoelig verbeterd. Elke maatregel wordt eerst duidelijk aan de klanten gecommuniceerd in plaats van stilzwijgend in kleine lettertjes. Bijvoorbeeld Scarlet heeft stilzwijgend de betalingstermijn teruggebracht van één maand naar twee weken.
3.2 De open mentaliteit van Tiscali komt terug. M.a.w. het zwijgverbod van Yuri en Maarten wordt terug ingetrokken. Er wordt terug support gegeven in nieuwsgroepen of tenminste in news:scarlet.be.general dat enkel toegankelijk is voor Scarlet abonnees. Nog beter zou een forum zijn, desnoods enkel toegankelijk via een Scarlet verbinding.
3.3 De wachttijden voor telefonisch support worden drastisch ingekort. 40 minuten wachten om een medewerker aan de lijn te krijgen kan echt niet. De openingstijden kunnen ook drastisch verbeterd worden zodat klanten ook de mogelijkheid hebben om tijdens de week contact op te nemen met Scarlet. Dus niet langer van 9:00 tot 17:30, maar tot bijvoorbeeld 22:00.
3.4 Ook de responstijden op vragen via e-mail (mijn scarlet) wordt drastisch verbeterd (48 uur i.p.v. de huidige twee weken). De status moet je kunnen je opvragen in mijn.scarlet (een soort van ticketsysteem). Het moet mogelijk zijn om te kunnen reageren op antwoorden zonder een nieuwe vraag te stellen.
3.5 De statuspagina wordt gebruikt om storingen te vermelden, mogelijke onderbrekingen aan te kondigen in plaats van maandenlang niets te vermelden.
4 Internationale verbinding
4.1 De internationale verbindingen worden minstens terug op het niveau van Tiscali / Tiscali International Network gebracht, zodat online gamen op servers in Europa en de Verenigde Staten terug mogelijk is met stabiele en lage pingtijden. Desnoods wordt de huidige leverancier ingeruild voor Tiscali International Network.
5 Respecteren van contracten uit het verleden (overnames)
5.1 Afspraken uit het verleden worden gerespecteerd. B.v. webruimtes van oude FreeGates / TiscaliNet Free abonnementen blijven netjes op 100 MB en worden niet onaangekondigd gereduceerd tot 30 MB.
6 Gebruiksvriendelijkheid
6.1 Men zorgt ervoor dat men met gebruiksvriendelijke login's kan blijven werken. B.v. toegang tot webmail en mijn.scarlet is mogelijk door je e-mailadres te gebruiken i.p.v. een cryptisch tsxxxxx nummer dat bovendien ook nog eens verschillende is van Sxxxxx klantennummer.
6.2 Er komt een interface bij in mijn.scarlet waar klanten op eenvoudige manier kunnen zien hoe groot hun persoonlijke webruimte is en hoeveel ruimte ze momenteel in gebruik hebben naast de huidige mogelijkheid met het “site quota” commando.
Hoe verder gaan?
In de eerste plaats willen we polsen of er voldoende interesse is om met zo'n initiatief te beginnen.
Verder zoeken we mensen die mee dit initiatief kunnen helpen trekken. Interessant zou zijn als iemand ergens een petitie kan opzetten zoals bij GeenDataLimiet.be. Scarlet klanten die dit initiatief steunen kunnen dan zo'n petitie tekenen, eventueel een versie in het Frans voor de Waalse klanten van Scarlet, ...