Pagina 1 van 1

onbereikbaar per telefoon als modem afstaat

Geplaatst: 31 maa 2006, 20:16
door radartje
Als je de modem van tele2 afzet ben je blijkbaar niet meer bereikbaar per telefoon. 'Netwerk niet bereikbaar' is het antwoord dat je krijgt.

Is dat echt nodig dat die modem 24 op 24 u opstaat om bereikbaar te zijn via telefoon?

Zijn er nog mensen met dit probleem?

:???:

Geplaatst: 31 maa 2006, 20:19
door meon
Da's geen probleem, da's gewoon heel logisch :)
Aangezien je telefonie in weze over Internet gaat, zal je telefoon het dus niet meer doen als je je modem uitschakelt.

Da's toch bij bvb. Telenet al sinds het begin der tijden zo, uiteindelijk? :)

Geplaatst: 31 maa 2006, 23:15
door Avenger 2.0
Best laten opstaan ja :-)
Zoveel verbruikt zo een modem trouwens ook niet hoor.

Geplaatst: 02 apr 2006, 11:34
door poekie68
Is dat echt nodig dat die modem 24 op 24 u opstaat om bereikbaar te zijn via telefoon?

Inderdaad. 24/24 7/7 laten aanstaan.
Je voicemail werkt ook niet als de modem uitstaat. Je nummer moet geregistreerd staan in de SIP server. Is dat niet (als de modem uitstaat), dan ben je niet bereikbaar, ook niet op voicemail.
Bovendien kan je niet bellen als de modem uitstaat. Ook niet naar een noodnummer... Daar gaat TELE2 weer eens in de fout...

Geplaatst: 02 apr 2006, 12:31
door netdata
poekie68 schreef:
Is dat echt nodig dat die modem 24 op 24 u opstaat om bereikbaar te zijn via telefoon?

Inderdaad. 24/24 7/7 laten aanstaan.
Je voicemail werkt ook niet als de modem uitstaat. Je nummer moet geregistreerd staan in de SIP server. Is dat niet (als de modem uitstaat), dan ben je niet bereikbaar, ook niet op voicemail.
Bovendien kan je niet bellen als de modem uitstaat. Ook niet naar een noodnummer... Daar gaat TELE2 weer eens in de fout...


Zoals meon aangaf is dat bij telenet ook hoor. Tegenwoordig werken zij met een Docsis modem met geintegreerde ATA voor volledig IP telefonie. Met als gevolg doet je modem het niet kan je geen noodnummer bellen...

Geplaatst: 02 apr 2006, 12:41
door kaween
poekie68 schreef:
Bovendien kan je niet bellen als de modem uitstaat. Ook niet naar een noodnummer... Daar gaat TELE2 weer eens in de fout...


Ik heb deze zin met een zekere vorm van ongeloof gelezen. Bij het VOIP-concept wordt je verbinding technisch gerealiseerd door je modem, die het VOIP gebeuren mogelijk maakt, en de telefoon zelf, dat weet toch iedereen.
één van de componenten uitschakelen, en dan gaan klagen dat "zelfs noodnummers niet bereikbaar zijn" is even onzinnig als een GSM nemen, de sim eruit flikkeren en dan klagen dat ook dan je noodnummers niet werken.
Als ik de stroomstekker uittrek van mijn oude TipTel binnenhuiscentrale, kan ik ook niet meer bellen. Schuld van de binnenhuiscentrale misschien ? WAT EEN ONZIN.

Tele2 gaat daar helemaal niet de fout in. De fout zit aan de _andere kant van de lijn_. :roll: Er zijn genoeg situaties waar je Tele2 nalatigheid kan aansmeren, maar dit is er _geen_ van. Wel een geldig voorbeeld : alles steekt in, alles is juist geinstalleerd, mar je verbinding is ZO slecht dat er geen communicatie mogelijk is met de hulpdiensten. En in ZO een geval kan Tele2 beter voor een goed stel advocaten zorgen.

Geplaatst: 02 apr 2006, 13:09
door FST
En wat met draadloze telefoons? die steken toch ook met een adapter in de pries... vandaag de dag kun je weinig doen zonder electriciteit...

Geplaatst: 02 apr 2006, 14:10
door AnD
Conclusie: je kan beter een klassieke telefoonlijn & telefoon hebben dan al die nieuwe snufjes.

Geplaatst: 02 apr 2006, 16:28
door poekie68
Ik heb deze zin met een zekere vorm van ongeloof gelezen. Bij het VOIP-concept wordt je verbinding technisch gerealiseerd door je modem, die het VOIP gebeuren mogelijk maakt, en de telefoon zelf, dat weet toch iedereen.


Dat weten diegenen die dit forum lezen. Iemand die niks van deze technologie kent, zal verbaasd kijken. En dit wordt ook door TELE2 niet meegedeeld.
Bij Skype wordt duidelijk vermeldt dat de dienst de gewone telefoonlijn niet vervangt en niet kan gebruikt worden om naar noodnummers te bellen.

Volgens de Telecom wet is de telecomoperator verplicht toegang te bieden tot de nooddiensten. Waarom denk je werkt een PSTN telefoon met 5 volt uit de centrale? Bij je thuis mag de boel plat liggen, de PSTN telefoon werkt nog.

Men kan perfect ervoor zorgen dat bij het uitvallen van de electriciteit nog een noodnummer kan gebeld worden, nl via PSTN! De Tele2 box schakelt, wanneer de modem uitvalt, automatisch over op PSTN.

even onzinnig als een GSM nemen, de sim eruit flikkeren en dan klagen dat ook dan je noodnummers niet werken.


Met een GSM zonder SIM kaart kan je nog altijd het nummer 112 bellen!

Geplaatst: 02 apr 2006, 16:30
door poekie68
Zoals meon aangaf is dat bij telenet ook hoor.


Bij Telenet wordt er toch een batterij geplaatst die overneemt als de electriciteit uitvalt, of ben ik verkeerd?

Geplaatst: 02 apr 2006, 16:54
door FST
Nu niet meer

Geplaatst: 02 apr 2006, 17:08
door kaween
Volgens de Telecom wet is de telecomoperator verplicht toegang te bieden tot de nooddiensten. Waarom denk je werkt een PSTN telefoon met 5 volt uit de centrale? Bij je thuis mag de boel plat liggen, de PSTN telefoon werkt nog.

klopt niet.
Je PSTN werkt nog wel, maar daarom nog niet je HUISCENTRALE. En DAT is net mijn punt ! Want net als bij gewone PSTN, vergelijk ik de situatie Tele2 ("kastje + gewone telefoon") met de BGC situatie ("centraalkastje + gewone telefoon").

Ik heb hier net even getest : ik trek de stroom van mijn oudere tiptel uit, en het is gedaan met ALLE telefoons. Op de orginele BGC tiptel kan je dan enkel via Tel1 dan nog bellen, de andere aansluitingen zijn dan dood. En er staat een aardig hogere spanning als 5V op je lijn hoor. :P
Om dit probleem te vermijden had ik op mijn binnenkomende aansluiting een gewone goedkope telefoon hangen, parallel over de huiscentrale, just in case.

Men kan perfect ervoor zorgen dat bij het uitvallen van de electriciteit nog een noodnummer kan gebeld worden, nl via PSTN! De Tele2 box schakelt, wanneer de modem uitvalt, automatisch over op PSTN.

Dat klopt. Maar daar heb je een PSTN voor NODIG, die je niet meer hebt. Heb je zelf voor gekozen op het moment dat je BGC hebt gezegd. De 716 heeft inderdaad een lifeline functie, maar zoals je inderdaad correct zegt : daarvor heb je PSTN nodig. Daar betaal je niet meer voor, dus heb je dit ook niet meer.

Bereikbaarheid van noodnummers onder VOIP blijft hoe dan ook een heikel punt, daar ben ik het volkomen mee eens.

Mijn oude Motorola is mogelijk te oud, maar opnieuw hier getest : ik trek mijn sim kaart eruit, en het enige wat het toestelletje nog doet is "SIM ?". Reageert op geen enkele toets meer.

Als dit niet meer normaal is, wordt het toch tijd voor een nieuwe GSM. Ik denk dat ik de enige in België ben die nog een orginele StarTak heeft. :P Misschien toch tijd voor een nieuwe dan.

En inderdaad : die noodbatterij heeft Tele2 al een tijdje geleden overboord gegooid. Te duur, en ze hebben maar een beperkte levensduur. Dus in dat licht heeft ook BGC's grootste concurrent dit naast zich neergelegd. Ik ben het volkomen met je eens dat dit GEEN goede ontwikkeling is, want niet iedereen heeft een GSM.

Geplaatst: 03 apr 2006, 07:51
door poekie68
Als dit niet meer normaal is, wordt het toch tijd voor een nieuwe GSM.


Ik denk dat je aan een nieuwe GSM toe bent :wink:
De nieuwe doen het wel zonder SIM.

Geplaatst: 03 apr 2006, 08:55
door Sinvraal
Gewoon doen zoals ik:
PSTN (Discovery) lijn nemen, en een adsl provider en Sip provider naar keuze. Dit gaat wonderwel goed met die ST-716! Valt mijne ADSL of modem weg, dan schakelt het automatisch naar de PSTN lijn.