Pagina 1 van 2
TELE 2 no limit to SPEED :-D
Geplaatst: 17 maa 2006, 17:44
door nasgod
En dit zijn mijn download en upload snelheden
Commentaar gewenst
Laat dan nog staan de 800 reconnects dat ik mag maken om verbinding te hebben (maar dit wel in 15 dagen hé)
Re: TELE 2 no limit to SPEED :-D
Geplaatst: 17 maa 2006, 19:40
door kaween
nasgod schreef:En dit zijn mijn download en upload snelheden
Commentaar gewenst
Laat dan nog staan de 800 reconnects dat ik mag maken om verbinding te hebben (maar dit wel in 15 dagen hé)
f***ed up line profiel
should say : 384/4096
Tele2 bellen en van je oren maken !
Best ook eens de rest van je lijnprofiel posten (noise, attenuation, ...)
Geplaatst: 17 maa 2006, 20:55
door nasgod
Is er iets verkeerd ???
Geplaatst: 17 maa 2006, 20:58
door kaween
... geen idee : die jpg die je daar aangeeft is niet te openen (UB : bestand bestaat niet meer).
Dit zou alles moeten zijn
Geplaatst: 17 maa 2006, 21:02
door nasgod
Modemstate : up
Operation Mode : G.992.1 Annex A
Channel Mode : fast
Number of resets : 57
Vendor Local Remote
Country : 0f 0f
Vendor : TMMB ALCB
VendorSpecific : 0000 0000
StandardRevisionNr : 00 01
Downstream Upstream
Margin [dB] : 6.5 19.0
Attenuation [dB] : 57.5 31.5
OutputPower [dBm] : 12.5 11.5
Intrinsic/Actual Bandwidth %
Upstream : 43
Downstream : 91
Available Bandwidth Cells/s Kbit/s
Downstream : 830 352
Upstream : 905 384
Transfer statistics
Errors
Received FEC : 0
Received CRC : 680
Received HEC : 278
Transmitted FEC : 0
Transmitted CRC : 0
Transmitted HEC : 0
Near end failures since reset
Loss of frame: 0 failures
Loss of signal: 0 failures
Loss of power: 0 failures
Errored seconds: 23635 seconds
Near end failures last 15 minutes
Loss of frame: 0 seconds
Loss of signal: 0 seconds
Loss of power: 0 seconds
Errored seconds: 49 seconds
Near end failures current day
Errored seconds: 2684 seconds
Near end failures previous day
Errored seconds: 8414 seconds
Geplaatst: 17 maa 2006, 21:05
door kaween
... nu terug wel.
OH SWEET JEEZES. Dat zijn _slechte_ waardes. Die Line attenuation waarde van jouw duidt op een afstand van ruwweg 6 KM .... da's ver. Je zit echt (qua signaal) op de alleruiterste grens (57.5 --> 60 is maximum toelaatbaar)
Maar nog erger is het gesteld met je down s/r ratio : 7 dB ..... minimaal moet het 6 dB zijn om ook maar een sync te krijgen. Da's echt NIET goed.
Geen onzin, en ik wil je geen angst aanjagen : maar het wordt verdomd moeilijk om op die lijn in zijn huidige toestand een goede verbinding te maken. Verklaart ook je hopen disconnects, en je lage lijnprofiel.
Wordt heel moeilijk.
Geplaatst: 17 maa 2006, 21:10
door nasgod
Dus zou ik beter mijn abonnement opzeggen ???
Geplaatst: 17 maa 2006, 21:17
door kaween
nasgod schreef:Dus zou ik beter mijn abonnement opzeggen ???
Tja .... da's een beslissing die je zelf moet maken. Ik kan enkel zeggen dat op basis van die lijnspecificaties er zonder grondige veranderingen niet op gehoopt hoeft te worden dat die connectie echt goed gaat werken.
Adsl heeft zo zijn beperkingen, en de afstand naar de centrale is er ééns van. Nu ken ik mensen die op 7 Km van de centrale zitten, en toch nog hele goede connecties hebben. Heeft ook de maken met de staat van de verbinding zelf, iets waar jij als gebruiker geen vat op hebt.
Ik stel voor dat je de techs bij Tele2 belt, hun deze waardes doorgeeft, en vraagt "wat nu". Maar het ziet er niet goed uit.
Geplaatst: 17 maa 2006, 21:33
door nasgod
Ok bedankt . Ik zal dat doen Hopelijk verstaan ze het een beetje
Geplaatst: 17 maa 2006, 23:28
door kaween
Normaal doen ze daar niet moeilijk over.
Hun procedure is ongeveer de volgende :
- start bij 4mbps, indien niet ok
- zakken naar 1.1 indien nog niet ok
- zakken naar 512 OF klant verbreking aanbieden wegens technische redenen.
Zo hebben ze het mij tenminste al een paar keer verteld.
Geplaatst: 18 maa 2006, 11:36
door spacekiek
Zijn dit goeie waarden ?
Link Information
Uptime: 3 days, 13:44:17
Modulation: G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 384 / 4.096
Data Transferred (Sent/Received) [GB/GB]: 1,17 / 3,39
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 15,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,0 / 14,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 27,0 / 30,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 0 / 0
HEC Errors (Up/Down): 0 / 0
tool
Geplaatst: 18 maa 2006, 11:52
door ferti
met welke tool zijn al die waardes verkregen ?
Re: tool
Geplaatst: 18 maa 2006, 14:27
door kaween
ferti schreef:met welke tool zijn al die waardes verkregen ?
Met de modem zelf. Je kan deze info rechtstreeks uit de webbased adsl config halen, maar de dump die je hier ziet komt via een telnet sessie, met als opdracht "adsl info" éénmaal dat je via telnet (modem ip) + login + wachtwoord op je modem inlogt. Heel handige info.
Dus : dosbox, dan "telnet 192.168.1.254", dan login, dan passw. En vanuit daar dan gewoon "adsl info".
Geplaatst: 18 maa 2006, 14:28
door kaween
@ Spacekiek : die zijn allersinds een stuk beter als de mijne. Je ligt blijkbaar vrij dichtbij de centrale.
auth req
Geplaatst: 19 maa 2006, 01:01
door ferti
Okay bedankt, heb de(door jou geschreven!) details gevonden op andere
topic
op bezoek bij m'n vader dit WE probeer ik telnet uit, maar krijg eerst volgende melding "HTTP/1.0 401 Authorization Required" en daarna "host has closed connection" (voor user/pwd geprobeerd zoals voor mijntele2, alsook met @tele2allin.be en met @allin.versatel.be), uiteindelijk ben ik binnengeraakt..met Administrator! (is dit de bedoeling?) op mijn eigen IP gebeurd niets (kan er niet op inloggen)
dacht al dat iedereen zijn modem was gaan tweaken zoals in de
tutorial uitgelegd , vonde dit eigenaardig daar sinds twee jaar geen dito metingen meer stonden op het betreffende
topic
Uptime: 14 days, 7:04:04
Modulation: G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 384 / 3.328
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 47,22 / 182,05
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 18,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 30,0 / 52,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 21,0 / 14,5
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 23.891 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 0 / 41.553
HEC Errors (Up/Down): 0 / 21.053
Geplaatst: 19 maa 2006, 10:58
door kaween
... inloggen op de modem is in orginele toestand natuurlijk enkel mogelijk met de userprofiles die standaard in de modem zitten, zijnde de gebruikers "Administrator" en "Telindus". Sorry, ik dacht dat dat inmiddels tot de algemene kennis behoorde, mijn excuses voor de onduidelijkheid. Als je éénmaal je profiel hebt aangepast, log je natuurlijk in met je "eigen" codes.
Grote attenuation : grote afstand van de centrale. ZEER VEEL CRC errors. (zie ik helemaal niet graag) Snelheid is duidelijk al naar een 3.3mbps afgezakt. Lijnomstandigheden zijn dus zeker niet ideaal te noemen. Best met deze waardes contact opnemen met Tele2, en de eventuele mogelijkheden tot verbetering bespreken.
Wat bedoel je precies met "op mijn eigen ip gebeurd er niets".
vervolg
Geplaatst: 20 maa 2006, 19:27
door ferti
wat moet je dan doen? de Admin aanpassen en van een "gepersonaliseerd" paswoord voorzien? een nieuwe user en pass aanmaken? of de twee?
wat de errors betreft..had ik gezien(bij m'n voorganger op nul!), maar geen idée wat ik daarmee moet aanvangen
heeft dit te maken met de "synhro test"? (die ze niet kunnen uitvoeren om een of andere duistere reden..)
met m'n eigen IP bedoelde ik m'n IP van buitenaf gezien
als ik het goed voorheb was dat de security issue gedurende januari tem maart..is deze trouwens gefikst? hoe?
Re: tool
Geplaatst: 20 maa 2006, 19:46
door flt
kaween schreef:ferti schreef:met welke tool zijn al die waardes verkregen ?
Met de modem zelf. Je kan deze info rechtstreeks uit de webbased adsl config halen, maar de dump die je hier ziet komt via een telnet sessie, met als opdracht "adsl info" éénmaal dat je via telnet (modem ip) + login + wachtwoord op je modem inlogt. Heel handige info.
Dus : dosbox, dan "telnet 192.168.1.254", dan login, dan passw. En vanuit daar dan gewoon "adsl info".
Code: Selecteer alles
Bezig met verbinding maken met 192.168.1.1...Kan geen verbinding met de host maken, op poort 23: De verbinding is mislukt
Alle firewalls etc staan uit, raar
Geplaatst: 20 maa 2006, 19:52
door kaween
192.168.1.1 ??? (zie je eigen quote box)
Gebeurd dit ook als je rechtstreeks verbinding maakt (dus over utp, niet via wireless)
Geplaatst: 20 maa 2006, 19:55
door flt
kaween schreef:192.168.1.1 ??? (zie je eigen quote box)
Gebeurd dit ook als je rechtstreeks verbinding maakt (dus over utp, niet via wireless)
192.168.1.1 is mijn default gateway (topcom router)
Jap heb het voorlopig alleen met draad getest zelfs :s
Misschien dat het aan de poort ligt? (topcom is nogal een raar merk
)
Geplaatst: 20 maa 2006, 20:00
door kaween
flt schreef:kaween schreef:192.168.1.1 ??? (zie je eigen quote box)
Gebeurd dit ook als je rechtstreeks verbinding maakt (dus over utp, niet via wireless)
192.168.1.1 is mijn default gateway (topcom router)
Jap heb het voorlopig alleen met draad getest zelfs :s
Misschien dat het aan de poort ligt? (topcom is nogal een raar merk
)
... je loopt dus via de Tele2 box naar een topcom router of hoe moet ik dat begrijpen ? Of is dat een Topcom Modem/router en heb je de Tele2 716 nog niet ? Ik volg effe niet meer.
Rechtstreeks op de Tele2 box pluggen om alle verwarring over de situatie te vermijden !
Geplaatst: 20 maa 2006, 20:08
door flt
Werkt dit dan alleen met tele2 dan ofzo?
Geplaatst: 20 maa 2006, 20:49
door ferti
kaween schreef:...
Grote attenuation : grote afstand van de centrale. ZEER VEEL CRC errors. (zie ik helemaal niet graag) Snelheid is duidelijk al naar een 3.3mbps afgezakt. Lijnomstandigheden zijn dus zeker niet ideaal te noemen. Best met deze waardes contact opnemen met Tele2, en de eventuele mogelijkheden tot verbetering bespreken.
...
net gevraagd aan een tele2 helpdesker..had ook geen flauw idée wat de verschillende errors waren
Geplaatst: 20 maa 2006, 21:22
door kaween
flt schreef:Werkt dit dan alleen met tele2 dan ofzo?
Inloggen via Telnet bedoel je ? Nee, zou met alle modems moeten kunnen die over ethernet lopen. Maar indien je toegang wil krijgen achter een router kan het soms een beetje funky worden als je niet oplet. Hetzelfde aan de hand gehad met de combo Thomson 510 + USR router : inloggen liep ook niet altijd, duurde even voordat ik dat echt goed geconfigureerd had. Rechtstreeks : nooit probleem. Dus in geval van onverwachte situaties : probleem vereenvoudigen naar zijn simpelste component, en da's hier nog altijd "wired, recht naar de Tele2 modem".
Die Cyclic Redundancy Check, cru gezegd datapakketjes die door de modem als "defect" werden gezien, en gediscard. HOEZO die mannen weten niet wat dat betekend ???? *kaween valt van zijn stoel* Dom gezegd : hoe meer van die errors, hoe minder jij aan ECHTE data hebt getransporteerd. Theoretisch zou je bij volle 4mbps en aan 100% crc errors exact "0" bytes aan info ontvangen op je pc.
De verschillende types error check resulteren in verschillende types fouten, zo heb je FEC (Forward Error Correction), CRC (Cyclic Redundancy Check) en Header Error Check (denk ik). Al deze checks zorgen ervoor dat jij correcte data ontvangt, en niet iets wat _lijkt_ op correcte data. In een ideale toestand zijn deze errors altijd "nul", maar gedurende de transmissie kunnen door storingen, collision, .... fouten optreden. Hoe meer fouten, hoe slechter je lijnconditie waarschijnlijk is.
Geplaatst: 20 maa 2006, 22:16
door flt
kaween schreef:flt schreef:Werkt dit dan alleen met tele2 dan ofzo?
Inloggen via Telnet bedoel je ? Nee, zou met alle modems moeten kunnen die over ethernet lopen. Maar indien je toegang wil krijgen achter een router kan het soms een beetje funky worden als je niet oplet. Hetzelfde aan de hand gehad met de combo Thomson 510 + USR router : inloggen liep ook niet altijd, duurde even voordat ik dat echt goed geconfigureerd had. Rechtstreeks : nooit probleem. Dus in geval van onverwachte situaties : probleem vereenvoudigen naar zijn simpelste component, en da's hier nog altijd "wired, recht naar de Tele2 modem".
Mja zal het binnenkort eens checken op mijn USR. Topcom was toch echt wel de slechtste keuze die ik gemaakt heb tbh.
wordt vervolgd
Geplaatst: 21 maa 2006, 01:04
door ferti
kaween schreef:..Die Cyclic Redundancy Check, cru gezegd datapakketjes die door de modem als "defect" werden gezien, en gediscard. HOEZO die mannen weten niet wat dat betekend ???? *kaween valt van zijn stoel*
...
die mens heeft idd gewoon gezegd 'geen flauw idee!'..zal morgen mss meer geluk hebben en eindelijk een "synchronisatietest" uitvoeren (we zien wel wat we daarmee te weten klomen
)
alleszinds wederom bedankt voor de moeite(ze zouden je moeten aanwerven, homeworking
)
ps: voor admin heb ik
gevonden
Waw Superlijn
Geplaatst: 21 maa 2006, 12:14
door nasgod
Ik zit op 4.2 KM van de centrale volgens Tele2 Tech ze gaan nu mijn snelheid veranderen naar 1.1 Mb en kijken of het dan wel werkt.
Belgacom zal ook eens zijn best mogen doen nochtans was de lijn in orde ze hebben die zelf komen meten .Was wel een specialen typ zei ni veel en we dachten dat in orde was
Re: Waw Superlijn
Geplaatst: 21 maa 2006, 12:45
door Patje
nasgod schreef:Ik zit op 4.2 KM van de centrale volgens Tele2 Tech ze gaan nu mijn snelheid veranderen naar 1.1 Mb en kijken of het dan wel werkt.
men hoeft nie zo drastisch te zakken, normaal eerst naar 3.3Mb of naar 2.2Mb ... maar toch niet meteen naar 1.1Mb
amaai
wie hoe wat?
Geplaatst: 21 maa 2006, 13:01
door ferti
kaween, patje, snelheid van mijn vader staat op de modem "link info" op 384 / 3.328 , die van nasgod op 384 / 384.. door tele2 werd er idd gesproken over verlagen naar 512 downstream , jullie halen ook nog 2,2 en 1,1 mbps aan..
worden deze aanpassingen op niveau van de modem gedaan(dwz dat tele2 erop heeft ingelogd veronderstel ik) of is dit op een of andere tele2 server?
moet de klant hier niet van verwittigd worden?
Re: wie hoe wat?
Geplaatst: 21 maa 2006, 14:13
door meon
ferti schreef:worden deze aanpassingen op niveau van de modem gedaan(dwz dat tele2 erop heeft ingelogd veronderstel ik) of is dit op een of andere tele2 server?
moet de klant hier niet van verwittigd worden?
Dat wordt op niveau DSLAM gedaan (een ander lijnprofiel). In principe doet je modem ook al iets dergelijks, maar die 'handshaked' op 1 moment, terwijl je lijn fluctueert. Als dat op de DSLAM wordt vastgelegd zal je modem nooit kunnen handshaken op een hogere snelheid (en dus minder kans op fluctuatie tijdens de verbinding zélf).
dslam
Geplaatst: 21 maa 2006, 22:30
door ferti
thx, DSLAM kende ik niet..beetje opgezocht hier op forum.. klopt het idée wat ik er nu van heb?
modem belt in op centrale
-->in de centrale is een DSLAM(met kaarten per ISP) die je maxsnelheid bepaald!
centrale belt in op BAS
-->die BAS is ofwel van belgacom ofwel van een andere ISP + is verbonden met ISP servers enerzijds en geeft uit op het web anderzijds
wanneer ik connectie maak met mijn Id's ga ik helemaal via centrale en BAS door naar ISP servers die dan (tijdelijke?) waardes in de DSLAM (kaarten ?) proppen voor mijn lijnprofiel alnaargelang de info die hij over mijn lijncapaciteit heeft?
of worden die waardes automatisch bij elke connectie aangemaakt door een kleine meting door de DSLAM zelf?
of worden ze door een technieker bij installatie ingevoerd in de DSLAM ofzo..?
maw
wie, hoe en wanneer zet dat fameuze lijnprofiel op de DSLAM ?
indien tele2 dit doet zouden ze toch de klant moeten verwittigen vindik
ik moet toegeven dat ik een beetje geschokeerd was te zien dat er geen standwaarde stond aangezien er (nog)geen downgrade is gevraagd
Geplaatst: 22 maa 2006, 02:36
door iNFERNiS
Hoe bepaal je eigenlijk de afstand van de centrale, of is dat maar gokken?
dit zijn mijn waardes.
Uptime: 5 days, 5:18:36
Modulation: G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 384 / 4.096
Data Transferred (Sent/Received) [GB/GB]: 13,52 / 39,87
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 13,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 6,0 / 11,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 24,0 / 20,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 1 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 0 / 1
HEC Errors (Up/Down): 0 / 1
Geplaatst: 22 maa 2006, 07:47
door kaween
't is niet echt gokken, maar ook geen correcte wetenschap. Aan de hand van de attenuation (==lijnverzwakking) kan je een berekende gok maken wat je afstand tot de centrale is. Probleem is : bij hoge waardes KAN dit te wijten zijn aan zowel een grote afstand, maar ook aan een probleem die voor hoge waardes zorgt ondanks een korte afstand naar de centrale.
Vuistregeltje :
< 1 km van centrale : 10 dB
1 - 2 km : 20 dB
2 - 3 km: 30 dB
3 - 4 km: 40 dB
4 - 5 km: 50 dB
5 - 6 km: 60 dB
isp meting
Geplaatst: 22 maa 2006, 08:21
door ferti
maar die db meting kunnen we zelf doen op onze speedtouch, tele2 doet toch niet dezelfde meting..of wel
Geplaatst: 31 jul 2007, 08:23
door ferti
deze oude topic weer te boven gehaald ter gelegenheid upgrade "light" formules van tele2 om jullie advies te hebben over een "detail"
mijn vader heeft sinds den beginne zo om en bij de 1Mbps down met zijn "all in" abo (omdat hij op meer dan 5kms van de dichtsbijzijnde centrale zit)..maw +/- 1/4 van de theoretische waarde..indien hij nu de "all in light" neemt gaat hij dan ook 1/4 van 1Mbps hebben of nog steeds 1Mbps?
Geplaatst: 31 jul 2007, 09:13
door meon
Als je nu 1 Mbps kan halen ga je indien je 'downgrade' naar light ook 1 Mbps hebben. De beperking is er niet eentje van "we geven je iets van 1/zoveelste van het normale", maar eentje van "je mag maximaal synchroniseren aan X kbps".
Geplaatst: 31 jul 2007, 12:37
door ferti
Dank u meon, heb naar de helpdesk gebeld die me het verbruik sinds begin vh jaar meedeelde, steeds minder dan 150Mb/maand. We zullen zeker de overstap doen. 10 euro/maand meer in de zak dus, de week begint goed!
Geplaatst: 02 aug 2007, 13:05
door dean3009
Sorry voor offtopic.
Als ik Telnet 192.168.1.1 tik, krijg ik:
Code: Selecteer alles
C:\Users\Dean>telnet 192.168.1.1
'telnet' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.
Ik gebruik wel Vista..
Geplaatst: 02 aug 2007, 13:12
door meon
Ik merk het aan de C:\Users
Telnet wordt niet meer standaard geïnstalleerd bij Vista. Je moet het via de Add/Remove programs aanvinken en installeren (of tegenhanger van die functie, ik ken Vista niet goed genoeg).
Geplaatst: 02 aug 2007, 13:27
door dean3009
Thnx, heb het gevonden bij "Turn Windows Features on or off".
Edit:
Volgend probleem
:
Code: Selecteer alles
C:\Users\Dean>telnet 192.168.1.1
Connecting To 192.168.1.1...Could not open connection to the host, on port 23: C
onnect failed