Pagina 1 van 1

Scarlet Box - hoe poorten openen voor SIP (Voip) ?

Geplaatst: 11 maa 2006, 21:20
door GDJ
Beste Forum lezers,

Ik bezit sinds 2 maanden een Scarlet one Box. Telefoon en internet werken OK. Maar ik kan niet meer behoorlijk mijn VoiP (SIP) telefoon gebruiken (voor alle duidelijkheid, dit is niet de telefoonlijn die door scarlet wordt geleverd).
Ik heb bij IPness (www.ipness.com) een VOiP telefoon, met grandstream 486 ATA.
Met mijn vorige speedtouch 510 werkte de Voip telfoon perfect en met de scarlet box niet meer. Ik veronderstel dat er een probleem is met de poorten. Volgens de technische pagina's van IPness moeten volgende poorten open staan:

* SIP ports 5060 through 5061 using UDP protocol
* NTP port 123 using UDP protocol
* TFTP port 69 using UDP protocol
* DNS port 53 using UDP protocol
* RTP ports above 1024 using UDP protocol

HOE kan ik dat in de scarlet one box doen? Ik vind deze poorten niet (of hebben ze een andere naam) ? De helppagina van scarlet brengt me ook geen stap verder...

Of laat de scarlet one box misschien geen SIP voip toe...?

WIE KAN ME HELPEN, want ik ben suf gezocht ?

Bedankt voor jullie tips !

Geplaatst: 11 maa 2006, 21:51
door Kitt
ftp://ftp.allieddata.com/public/Product ... 2Pv1.0.pdf


Kijk hier eens op pagina 29 .. daar moet je het nodige vinden op de poorten te mappen aan het intern ip adres van je VOIP Box ..


Werkt bij mij perfect met een SIPURA adpter . ( op scarlet one )

Geplaatst: 11 maa 2006, 22:15
door GDJ
Beste Kitt,

Bedankt voor het snelle antwoord. In de scarlet box krijg ik voor "TYPE" volgende keuzes:

icmp
igmp
ip
tcp
egp
udp
rsvp
gre
ospf
ipip
all

En ik vind dus niet SIP, NTP TFTP DSNS en RTP, dat ik www.IPness.com wil.

Of beter, wat komt met wat overeeen?

Guido

Geplaatst: 11 maa 2006, 23:02
door meon
GDJ schreef:icmp
igmp
ip
tcp
egp
udp
rsvp
gre
ospf
ipip
all

En ik vind dus niet SIP, NTP TFTP DSNS en RTP, dat ik www.IPness.com wil.

Die dingen bovenaan zijn protocollen op een andere laag dan het niveau waarop SIP zich bevindt. Ik denk dat je enkel poort 5061, UDP en 5061, UDP moet doormappen naar het vast intern IP van je Grandstream.

Geplaatst: 12 maa 2006, 00:28
door GDJ
Beste Meon,

Ik heb de poort 5060 en 5061 in UTP gemapped voor mijn intern en extern IP adress. Spijtig genoeg is dat niet de oplossing....

Heeft er iemand een andere oplossing?

Geplaatst: 12 maa 2006, 01:16
door Block
Ik weet niet zeker of dat uberhaupt gaat lukken, scarlet one box is vodsl en dat is niet hetzelfde als voip. Hoe raar het ook mag klinken.

Geplaatst: 12 maa 2006, 01:46
door Limburg
Tja, Kitt heeft het werkend, dus hij kan je beter helpen, maar mijn gok:
Laat de grandstream 5062 en 5063 gebruiken, tenminste wanneer ipness dit ondersteunt (meeste providers wel).
Je komt dan niet in conflict met je interne voip poorten die waarschijnlijk 5060 en 61 gebruiken.
Waarschijnlijk lost je upnp je mapping op en anders moet je die met de hand instellen.

Geplaatst: 12 maa 2006, 03:33
door Kitt
Klopt niet echto.. Scarlet One is GEEN VOIP maar VoATM ( ook wel VoDSL genoemt ) .

De 2 poorten op de scarlet box werken in VoATM

Dit is een apparte vci op de adsl lijn .. op VCI/VPI 8,36 ( internet zit op 8,35 ) . ( te vergelijken met Belgacom TV waar een apparte VCI gebrukt wordt voor de set-top-box ) .
Daar heb je onmiddelijk kiestoon op zonder dat jet met internet geconnecteerd bent .. er wordt ook een deeltje bandbreedte gereserveerd voor het voice gedeelte , je Moet wel sync hebben op de Adsl lijn voor telefoon te hebben , maar niet noodzakelijk met internet verbonden zijn .

Wat die grandstream adapter betreft , heb ik geen ervaring mee met met mijn Sipura gaat alles perfect .. Poorten 5060 & 5061 staan bij mij alle 2 geforward zowel in TCP & UDP naar het intern ip adres van de sipura adapter . Ik gebruik sipdisscount & voipbuster & voip-planet .

https://www.voipbuster.com/forum/viewtopic.php?t=3468

Geplaatst: 12 maa 2006, 13:49
door GDJ
Beste Kitt en anderen,

Bedankt voor jullie tips. Ik heb de porten TCP & UDP 5060 en 5061 geforward naar het intern IP adres van de Grandstream. Maar toch lukt het me niet... Ik zal dan nog maar eens contact nemen met IPness. Misschien ligt het probleem bij hen? Hopelijk antwoorden ze deze keer (misschien)....

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de adviezen

Geplaatst: 12 maa 2006, 19:31
door Seal
Wat doet je ATA wel en niet?

Heeft hij een geldig IP gekregen van je modem?
Kijk in je modem naar de dhcp leases en surf dan naar het IP van je ATA.
Indien je daar een login scherm krijgt weet je genoeg.
Geraakt hij geregistreerd of niet?
Blijft hij rood pinken, dan kan hij niet registreren.
Dan moet je UDP 5060 en 5061 forwarden op je modem naar je ATA.

Geeft hij groen licht wanneer je de hoorn van de haak haalt?
Wel een kiestoon maar wanneer je probeert te bellen loopt het mank?
Dan moet je TCP tussen de 1024 en 20000 forwarden naar je ATA.
Probleem hier is dat RTP alles tussen 1024 en 65535 kan gebruiken.
Nergens kan je dit limiteren.
Wat ik ondertussen wel zowat half en half weet is dat het bereik hier tussen de 10000 en 20000 zit met ipness.

Grtz,

Geplaatst: 14 maa 2006, 18:42
door GDJ
Beste Seal,

Bedankt voor je duidelijke tip.

Ik krijg een geldig IP adres (172.19.3.4) dat ik doorgegeven zie wanneer ik het Webconfiguratiescherm van de ATA access. Ik heb dus een geregistreerde ATA. Hij pinkt niet (nooit) rood.
En wanneer ik de hoorn van de haak neem, wordt het lampje groen en heb ik een correcte kiestoon en kan ik bellen.
MAAR wanneer ik na het beeindigen van het eerste gesprek, een 2de gesprek wil beginnen loopt alles fout: ik krijg nog wel een beltoon en draai dus een nummer, maar dan kan de ATA geen verbinding meer maken. Uiteindelijk slaat het lampje rood en pinkt het. Als ik dan de voeding van de ATA verwijder en ze weer in steek, wordt alles weer terug normaal (normaal voor één telefoongesprek).

Ik heb, zoals je aanbeveelt, de TCP poorten (internal en external) tussen de 1024 en 20000 geforward naar de ATA. Maar dan sloeg de ATA helemaal tilt (alleen rood pinkend lampje en geen conectie meer). Dus dat was de oplossing nog niet.

Als je (jullie) nog andere voorstellen tot oplossing hebt, zijn ze altijd welkom!

IPNess heb ik reeds om raad/hulp gevraagd op de support lijn, maar die geven natuurlijk niet thuis....

Ik blijf maar verder zoeken.