boonpwnz schreef:"Het gebeurt nog altijd vlotter om scholen te sluiten dan om een bedrijf te sluiten met een uitbraak."
Dat is inderdaad zo. Scholen sluiten is ook veel gemakkelijker dan bedrijven sluiten. Dat zit zo: de ouders (ouders - want geen kind zou dit uit vrije wil doen) die de drang zullen voelen om hun kind de regels te laten overtreden zullen bij de scholen voor een gesloten schoolpoort staan en dat was het dan, toch zeker als het een gesubsidieerde school is. De grote meerderheid van de leerkrachten zouden maar wat blij zijn als ze horen dat de paasvakantie verlengd is en die gaan dan niet meer komen opdagen.
Bij de bedrijven gaan er toch weer KMO's zijn die heimelijk verder gaan werken op kantoor. Waar al dat workaholisme toch vandaan komt snap ik niet - dat zijn deels ook dezelfde mensen die dan met een burn-out komen te zitten - maar als telewerk volop genegeerd wordt is een sluiting negeren ook geen grote stap meer.
boonpwnz schreef:Waarom worden bedrijven niet meer aangesproken? Telewerk en sneltesten zijn één ding. De genomen beslissingen zijn niet slecht. Maar zullen ze genoeg zijn?"
Haha, Signature Erika Vlieghe dit
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Waarom bedrijven niet meer aangesproken worden is een complexe zaak waar mijn antwoord verschillende paragrafen op zou zijn, maar het belangrijkste is dat het niet helemaal klopt: De Croo heeft dat geprobeerd deze week door de vertegenwoordigers van de werkgevers bij zich te roepen, en laat ons zeggen dat het niet echt productief verlopen is, een samenvatting heb ik eerder gepubliceerd.
Voor bedrijven ligt het niet zo eenvoudig: als je ze wou sluiten in oktober had je dat nog wel kunnen doen, als je dat nu wil doen ga je het aan de stok hebben met de werkgevers EN de vakbonden. En dat is ook weer door de politici die een
sense of entitlement gegeven hebben aan de bedrijven door te zeggen dat alles (behalve scholen) dicht moet
voor hen en niet omgekeerd, iets waar de bedrijven aan willen vasthouden.
boonpwnz schreef:Vlieghe vreest dat er te veel aandacht gegaan is naar het onderwijs. "Het is uit balans. Voor werk en ons privéleven moeten strengere maatregelen worden gesteld."
Dat denk ik niet. Scholen moeten relatief gezien de minste inspanningen leveren. En de enige "strengere maatregel" die nog mogelijk is voor bedrijven is een sluiting van de niet-essentiële. Controles op telewerk zijn omwille van verschillende redenen niet gemakkelijk op te voeren, laat staan in een week tijd.
Nu, in ieder geval hoeft het niet te verwonderen dat Ben gevraagd heeft aan Erika - die we al een tijdje niet meer gehoord hadden - om dit nu te gaan zeggen in de media. Als Ben zegt dat "onze virologen adviseren om de scholen open te houden", dan bedoelt hij dat Erika Vlieghe dat adviseert, dit terwijl Erika niet eens een virologe is. Ben en Erika zijn al lang 2 handen op 1 buik, en de smeercampagne waarvan sprake hierboven is duidelijk op gang gekomen
en de druk op Weyts wordt sterk verhoogd. Ze komt haar maatje weer verdedigen dus.