Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

CCatalyst schreef:Inderdaad. Er wordt vandaag dan ook niet versoepeld want de cijfers laten het na maar liefst 5 maanden nu nog altijd niet toe. Men regulariseert alleen wat nu al enkele weken gebeurde en niet bestraft werd (want veel te veel overtredingen). Men doet het wel af als versoepelingen, voor "de moraal" ofzoiets, maar het effect zal van korte duur zijn en men zal snel weer meer versoepelingen gaan eisen.
Wat baten kaars en bril als Den doorsnee Belg, blijkbaar nen fermen uil, niet zien wil ... ?

Mijne pronostiek:
- Met 10 buiten mag: volgende week zijn het er bij sommigen al een veelvoud ervan ?
- Dan terug de onderwijsversoepelingen: wat zal het resultaat zijn ? Ik kan al een kleine voorspelling maken
- De niet medische contgactberoepen opnieuw opgestart want ja, zonder tatoeage wordt het leven natuurlijk ondraaglijk :bang: :bang: :bang:
- En dan nog die jeugd die depressief wordt: als dat onze toekomst wordt, vul ik nu zeker al euthanasie papieren in. De cirkels in Gent: zielig. Bepamper ze nog wat meer en the sky wordt the limit. Wat deed de jeugd tijdens de oorlogsjaren ... ? Neen, van de jeugd een inspanning vragen, is tegenwoordig fysieke mishandeling. Gevolg: wat ik zie passeren op sollicitaties is het gevolg van al deze nonsen: ze vinden nog niet eens het juiste lokaal :beerchug: Dus voor de jongeren dringend versoepelen, want de oudere generaties hebben natuurlijk geen problemen met de huidige toestan.
- In mei horeca open, ok, maar zonder avondklok

Resultaat: september zijn we terug vertrokken tenzij onze Lieve Heer water niet in wijn maar in vaccins kan veranderen ...
CCatalyst schreef:"Nog even volhouden," dat horen we al sinds oktober. Het zou voor "de moraal" wel eens helpen als de cijfers echt zouden zakken zodat we weten wat "nog even volhouden" concreet betekent. Waarom zou het nu wel moeten lukken met "nog even volhouden" als er na 5 maanden even volhouden nog steeds geen beterschap is, integendeel, op de overlijdens na zijn de cijfers nu zelfs structureel slechter dan toen.
Tja, wat moeten de politici anders uit hun nek lullen? Ze hebben op alle niveau's weer met grootste onderscheiding geblunderd sedert de start van de pandemie.

En wat is het alternatief, wetende dat je een te groot deel van de bevolking hebt die zijn "gezond verstand" niet gebruikt ...

Vaccins zijn the only wat out en al de rest is gezever wegens de laksheid van de bevolking en het aanhoudend geklooi van onze leiders ...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef:Vaccins zijn the only wat out en al de rest is gezever wegens de laksheid van de bevolking en het aanhoudend geklooi van onze leiders ...
Denk je dat? Er zijn een aantal factoren die in acht genomen dienen te worden :

* Vaccins gaan het SARS virus niet uitroeien. SARS-CoV-3 staat al aan de voordeur te kloppen. De opeenvolging van epidemieën met dit type virus gaan almaar sneller. SARS-1/2003 MERS/2012 SARS-2/2019 en ze worden invasiever.
* mRNA vaccins kunnen dan wel relatief snel aangepast worden, maar ook dat vraagt tijd en we zien dat de logistiek die markt gericht is, mateloos faalt.
* Ik betwijfel of we initieel, wereldwijd, de 70% inentingen gaan halen

SARS is dus een blijver en het zal er van afhangen hoe we er mee om gaan gaan.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Vaccins zijn the only wat out en al de rest is gezever wegens de laksheid van de bevolking en het aanhoudend geklooi van onze leiders ...
Denk je dat? Er zijn een aantal factoren die in acht genomen dienen te worden :

* Vaccins gaan het SARS virus niet uitroeien. SARS-CoV-3 staat al aan de voordeur te kloppen. De opeenvolging van epidemieën met dit type virus gaan almaar sneller. SARS-1/2003 MERS/2012 SARS-2/2019 en ze worden invasiever.
* mRNA vaccins kunnen dan wel relatief snel aangepast worden, maar ook dat vraagt tijd en we zien dat de logistiek die markt gericht is, mateloos faalt.
* Ik betwijfel of we initieel, wereldwijd, de 70% inentingen gaan halen

SARS is dus een blijver en het zal er van afhangen hoe we er mee om gaan gaan.
Akkoord maar wat ik bedoel met "the only way out" is: op kortere termijn zo rap terug een min of meer kwalitatief leven, zij het dan opnieuw tijdelijk. Uiteraard zal dit virus nooit verdwijnen en riskeren we, net zoals met griep, regelmatig opnieuw te moeten worden gevaccineerd wegens mutaties ... We zullen alert moeten blijven tot het virus "deterioreert" tot een gewoon verkoudheids- of griepvirus maar daar zullen nog veel decennia overgaan ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hoera, binnenkort mag de horeca weer open. Het goeie nieuws.
De pinten worden duurder. Het minder goede nieuws.
Na de overheid (corona boetes allerhande) wil nu ook de horeca zijn financieel graantje meepikken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Jack Daniels schreef: Na de overheid (corona boetes allerhande) wil nu ook de horeca zijn financieel graantje meepikken.
het afgelopen jaar hebben ze tenslotte bijzonder goed geboerd
nu goed, nu nog de discussie rond de zelftest

zou ik met zo'n zelftest positief testen als ik voor mijn 40e verjaardag een tafel in een sterrenrestaurant geboekt hebben, ergens aan de andere kant vh land?
restaurant dat de test meot afnemen? registratie was al zo'n succes
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Jack Daniels schreef:Hoera, binnenkort mag de horeca weer open. Het goeie nieuws.
Onder voorbehoud. Ik merk dat de meeste mensen dit totaal niet weten, maar twee weken ervoor gaan ze eerst nog ff fors versoepelen in het onderwijs (goed wetende dat de cijfers lager gaan zijn na de paasvakantie - maar nog niet ferm lager) zodat de kans groot is dat de cijfers verslechteren op 1 mei en dan "jammer maar horeca blijft dicht". Tenzij echt alle fut eruit is natuurlijk en we die 3k/4k/5k gevallen of meer maar op ons af gaan laten komen, wat echt wel de kers op de taart zou zijn van het gefaalde beleid de voorbije maanden. Al die maanden inspanningen moeten doen en op het einde zeggen "foert".

En leg mij nu eens in godsnaam uit waarom ze nu al die versoepelingen kunnen inplannen terwijl de cijfers structureel slechter zijn dan eerder dit jaar en versoepelingen zeker niet aan de orde waren? Niemand die deze vraag beantwoordt. Vaccins? Die gaan nog altijd even traag...
Jack Daniels schreef:De pinten worden duurder. Het minder goede nieuws.
Na de overheid (corona boetes allerhande) wil nu ook de horeca zijn financieel graantje meepikken.
Euhm, niet vergeten dat ze >6 maanden dicht geweest zijn op 1 mei. En maak u geen illusie, de schade zal de komende jaren volledig verhaald worden bij zij die geen enkele inspanningen moeten leveren nu, want daar valt ook het meeste geld te rapen. In de eerste plaats dus de ouders en de kantoorwerkers. Bij armen, getroffen zelfstandigen, ultrarijken en politici ga je iig geen euro moeten halen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 07 maa 2021, 19:14, in totaal 2 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Tenzij er een super mirakel gebeurt en de bevolking na + zelftest, zich ook naargelang gedraagt ... Maar ja, ik heb meer kans om de Lotto te winnen woensdag.

En als het de burgerzin het niet haalt, misschien deze vorm van elementaire logica: wanneer het weer de slechte kan opgaat, riskeren we misschien nog voor een langere periode dan 6 maanden te moeten wachten op die pint op dat terras ...

Goed dat bij de heropening van de HORECA de avondklok gehandhaafd blijft en dit hopelijk tot na de zomer want anders wordt het ipv HORECA open, HORECA open en toe.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Goed dat bij de heropening van de HORECA de avondklok gehandhaafd blijft en dit hopelijk tot na de zomer want anders wordt het ipv HORECA open, HORECA open en toe.
Lijkt het niet, wordt meer en meer een profileringsdada van MR en Open VLD om ze af te schaffen, N-VA wil echter met de eer gaan lopen en gaat zelfs een wetsvoorstel indienen om ze af te schaffen, al was het maar om de andere partijen kleur te laten bekennen wat ze niet graag gaan doen in dit dossier, temeer daar er geen bewijs is dat de avondklok helpt. koenraaddeconinck, leg mij nu eens uit hoe die avondklok resultaat bereikt? In de eerste golf kregen we de cijfers perfect onder controle zonder avondklok. Ook andere landen hadden die niet nodig. Frankrijk heeft de avondklok dan weer tot in het extreme doorgeduwd en daar werden de cijfers zelfs nog slechter...

Ik ben er ook absoluut geen voorstander van. Reden vrij eenvoudig:
* Ze beperkt contacten buiten 's nachts. Maar wat hebben we net gehoord van De Croo? "Buiten buiten buiten!"
* Contacten binnen 's avonds worden beperkt tot een bepaald uur, maar als je nu om 20u aankomt en je om 23u vertrekt of om 1u vertrekt, het virus heeft tijd genoeg gehad... Als je de besmetting wou vermijden, moest je in de eerste plaats het contact vermijden.
* Als het enkel nuttig is als de horeca open is, waarom bestaat ze dan al al die maanden terwijl de horeca dicht is?

Echt zinloze maatregel waarvan de effectiviteit nooit bewezen is. Integendeel: als je doet gelijk Frankrijk, concentreer je mensen op de uren voor de avondklok ingaat nog dichter bij elkaar, met net nog méér besmettingen tot gevolg!! :bang:

Dat is dan ook het grote risico als je niet verder nadenkt met horeca open, avondklok om 0u. Wat gaat er gebeuren denk je? Elke vrijdag/zaterdagavond staan de mensen dan om 23u letterlijk op elkaar geplakt voor het laatste rondje en dan gaan ze nog samen naar huis "want de nacht is nog jong" en wat nog... Doe geen avondklok en dat loopt allemaal zoveel meer gespreid. Denk nu toch eens na...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Jij vindt de avondklok zinloos, de Nederlandse regering vindt het zinvol. Zo zinvol dat ze die morgen gaan verlengen tot 30 maart...

Intussen stijgen de cijfers weer in Duitsland, ondanks dat ze nog steeds in lockdown zijn (tot april).

Desondanks gaan kappers en diverse contactberoepen + sommige winkels weer open.

Risico is buiten overigens zero, zei je zelf. Dus niet erg dat café gangers na middernacht nog even samenhokken. Dat doen ze volgens JM Dedecker nu ook al op de zeedijk voor de worst- en ijsjeskramen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Jij vindt de avondklok zinloos, de Nederlandse regering vindt het zinvol. Zo zinvol dat ze die morgen gaan verlengen tot 30 maart...
En waar is het bewijs? Niet dat het nodig is natuurlijk.
phil48 schreef:Intussen stijgen de cijfers weer in Duitsland, ondanks dat ze nog steeds in lockdown zijn (tot april).
Scholen gedeeltelijk heropend op 22 februari, je zal idd het effect beginnen zien nu, net zoals in Nederland. Het bouwt naadloos verder op de eerdere lichte stijging die aan de koudeprik lag volgens hen. Triest want Merkel heeft zich echt op bv wetenschappelijk advies tegen de heropening van de scholen gekant, maar de druk van de mob van de ouders werd te groot op de deelstaatregeringen en er komen verkiezingen aan.

Kan je mij eens laten weten hoe het zit met het VK, het enige buurland land dat de zware druk van de ouders heeft kunnen weerstaan en de scholen vandaag nog niet heropend heeft? Ik heb de cijfers niet bekeken, ik hou mijn hart vast, alhoewel ik vertrouwen heb:
* Als de cijfers er vandaag ook stijgen, en het dus als enige buurland niet ontsnapt aan een stijging hoewel het de scholen nog gesloten houdt, valt heel mijn theorie in duigen en moet ik met de staart ingetrokken verdwijnen
* Als de cijfers er nog steeds dalen, meen ik dat de link scholen-cijfers niet alleen wetenschappelijk maar nu ook in feiten bewezen is. Scholen open => cijfers stijgen. Scholen dicht => cijfers dalen. Geen enkele uitzondering hierop bij ons of de buurlanden.

De enige andere verklaring van dalende cijfers zou nog kunnen zijn dat het VK fors minder zou testen, iets wat ook nagegaan moet worden.
phil48 schreef:Risico is buiten overigens zero, zei je zelf. Dus niet erg dat café gangers na middernacht nog even samenhokken.
Eerste klopt. Tweede snap ik niet, de avondklok verbiedt dat, het enige wat zal gebeuren is dat ze binnen samenhokken en weet ik veel wie nog extra gaan besmetten binnen. "Buiten buiten buiten!" is niet te verenigen met de avondklok. Schaf de avondklok dus maar gewoon af.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

In de UK is het een volledig neerwaartse trend sinds 10 januari 2021. Maar nog steeds bijna 7000 nieuwe besmettingen per dag
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:In de UK is het een volledig neerwaartse trend sinds 10 januari 2021.
De wetenschap krijgt dus gelijk in de feiten. Blij, want betrouwbare wetenschap hebben we nodig. Het is aan de politici om de wetenschap, ook die van Sci en Sano die de clusterbesmettingen in kaart brengt, te blijven negeren of niet. Ze zullen daar ook op afgerekend worden, en de huidige polls zijn alvast niet erg bemoedigend voor hen.

Het is moeilijk om het toe te geven, maar den Boris heeft het toch maar weer klaargespeeld. Ook met het vaccin trouwens.
Sasuke schreef:Maar nog steeds bijna 7000 nieuwe besmettingen per dag
Om dat te kaderen: 7000 nieuwe besmettingen per dag, dat zijn 90.77 nieuwe besmettingen per miljoen inwoners per dag in het VK.

Bij ons zijn er vandaag 202.9 nieuwe besmettingen per miljoen inwoners per dag.

Bij ons liggen de besmettingen vandaag meer dan dubbel zo hoog... En wij hebben geen variant op onze naam! Wij zijn eigenlijk echt niet goed bezig, wij zijn ronduit slecht bezig momenteel, maar we doen alsof we goed bezig zijn en we versoepelen morgen nog maar eens :!:

Ter info: dag-op-dag 2 maanden geleden had het VK nog 5 keer meer besmettingen/dag dan wij! Het is duidelijk: de juiste maatregelen werken, maar je moet even geduld hebben en niet te snel heropenen!
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Het laatste ministerieel besluit klopt niet, want er staat een reisverbod in tot 18 april wat langer is dan de maximale termijn voor een reisverbod. Een reisverbod mag maximaal 30 dagen duren en 1 maal verlengt worden met 30 dagen dus maximaal tot 26 maart mag dit duren en niet langer.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Data technicus schreef:Het laatste ministerieel besluit klopt niet, want er staat een reisverbod in tot 18 april wat langer is dan de maximale termijn voor een reisverbod. Een reisverbod mag maximaal 30 dagen duren en 1 maal verlengt worden met 30 dagen dus maximaal tot 26 maart mag dit duren en niet langer.
doe geen moeite
bekijk het afgelopen jaar en zie hoe snel de democratie op de schop gaat onder et mom van veiligheid
de DDR moest ook zijn burgers beschermen als ik me niet vergis
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Data technicus schreef:Het laatste ministerieel besluit klopt niet, want er staat een reisverbod in tot 18 april wat langer is dan de maximale termijn voor een reisverbod.
Kwestie dat de EU het makkelijk kan aanvechten op een "techniciteit" zonder dat De Croo gaat moeten toegeven dat de regel zelf fout was.

Nu we het over reizen hebben, hoe zou het nu toch zitten met Frankrijk :lol: :lol: :lol:.

Ah kijk, na maanden maatregelen en avondklokken nu nog altijd meer dan 20k gevallen per dag, hetzelfde cijfer als 2 maanden geleden. Triest. Echt wel heel triest dat land. Wat een afgang, en wat een sukkelaars zijn dat toch geworden. Nog maar een schim van de grote natie die het ooit was. En dat heeft dan eigen farmabedrijven en wat weet ik nog allemaal. En dat wil meer te zeggen hebben in de EU dan andere landen :lol:.

En die politieke propaganda ginder "enkel vaccins kunnen ons nog redden, we moeten wachten op de vaccins". Nee, Makron, betere maatregelen kunnen je land veel sneller redden, kijk maar eens over het kanaal. Voer ze maar in, want je bent nu al 14% stemmen verloren in de polls, allemaal stemmen die naar extreem-rechts gaan trouwens. President wordt je volgend jaar niet meer als je blijft inzetten op "scholen en kantoren open en al de rest dicht" en nog altijd geen goede resultaten kunt voorleggen na maaaaaaanden. 66% in de verkiezing van 2017, 52% in de poll van januari 2021, en dat met Le Pen als de grote tegenkandidaat :').

Ik mag er eigenlijk niet mee lachen, want mensen gaan daar echt massaal dood en de toestand is er ronduit schrijnend! Maar wat moet je nu eigenlijk denken van dat land, dat een soort van België XL is. Zo triest, zo afhankelijk geworden van politieke postjes, zo bang geworden de kiezer, dat ze volledig verlamd geraakt zijn en zelfs hun eigen kiezers niet meer kunnen beschermen. Ik denk dat wij nog mogen blij zijn dat onze verkiezingen 3 jaar veraf zijn... Het is nog altijd een troost, hoe slecht wij het ook doen, Frankrijk doet het nog altijd slechter.
ZeroCool
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

De tolerantie ten opzichte van de avondklok door de maatschappij is iets dat mij persoonlijk nog meer zorgen baart dan de COVID pandemie zelf. Het is niet omdat het overgrote deel van de bevolking er inderdaad geen hinder van ondervindt dat deze groteske schending van onze grondwettelijke vrijheden en het daarmee gezette precedent geen risico’s met zich meebrengt.

Temeer dat de avondklok op zich geen enkele virologische meerwaarde heeft. Het virus is s’nachts niet actiever of gevaarlijker!!
Waarom wordt er dan zo graag naar gegrepen door vele verschillende overheden. Omdat het een zeer gemakkelijk handhavingsmiddel is!
Het is niet gevaarlijker om bv je hond uit te laten na het werk ongeacht of je nu op 18u of 24u gedaan hebt met werken integendeel s’nachts kom je waarschijnlijk nog minder volk tegen op straat. En zo zij er tal van voorbeelden aan te halen.

Citaat van de camelion van de Wetstraat Vincent Van Quickenborne uit recent hln artikel

“De avondklok blijft ook gewoon gelden en dat zal volgens de Justitieminister nog een tijd het geval zijn, ook als de horeca in mei de deuren heropent. “De avondkok is een handig middel om de binnenactiviteit te handhaven. We willen dit uiteraard snel afschaffen, maar dat kan pas gebeuren op het juiste ogenblik.” Wat later schrijft hij op Twitter: “We gaan de avondklok geen minuut langer aanhouden dan nodig." “

Als je nu reeds overdag soms de politionele machtsontplooiing ziet om het samenscholingsverbod (dewelke mij niet geliefd is maar virologisch te verdedigen valt) te gaan afdwingen dan is het overduidelijk dat deze agentjes s’nachts niet met hun beperkte bezetting gaan optreden bij groepjes van 5 of groter en nu al zeker niet met de groep van 10.
Ergo verbaliseren van 1 persoon door patrouille (combi & 2 agenten) is uiteraard veel gemakkelijker, economisch interessanter voor hun en niet onbelangrijk heeft groter afschrikkend effect op het gepeupel.

Desondanks is het samenscholingsverbod opzichzelfstaande meer dan voldoende om s’nachts buitensporige situaties te gaan verbaliseren. Deze is al ingrijpend genoeg zonder onze grondwet te gaan negeren. Wat is het volgende dat ze gemakkelijker gaan vinden om te handhaven en zo ons nog meer van onze grondrechtelijke vrijheid gaan beroven. En hoe ver moet het gaan vooraleer de maatschappij wakker wordt en beseft dat we al heel veel zaken die we vroeger vanzelfsprekend vonden hebben mogen inleveren tijdens een angstklimaat al dat niet georchestreerd door onze eigen overheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster

ZeroCool schreef:De tolerantie ten opzichte van de avondklok door de maatschappij is iets dat mij persoonlijk nog meer zorgen baart .
mja
tijdens de 1e lockdown was er geen avondklok, ik zie het nut ook niet maar met vriestemperaturen lig ik er ook niet wakker van.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Kan je mij eens laten weten hoe het zit met het VK, het enige buurland land dat de zware druk van de ouders heeft kunnen weerstaan en de scholen vandaag nog niet heropend heeft? Ik heb de cijfers niet bekeken, ik hou mijn hart vast, alhoewel ik vertrouwen heb.
Tot zover het goede nieuws.

Alleen gaan de scholen daar morgen weer open, dus helaas ?

Is in feite de "enige versoepeling". Voor de rest blijven de maatregelen (tot 29/3) draconisch, o.m. enkel het huis verlaten om voeding te kopen of een uurtje in openlucht en in je eigen buurt op je eentje te gaan wandelen/lopen. Niet essentiële winkels blijven dicht. Buiten mag je maximum één persoon ontmoeten om te socializen, binnen enkel een zorgverlener of je vaste kinderoppas. En natuurlijk de verplichte quarantaine (met toezicht in hotels) voor mensen die het land binnen komen.

https://www.bbc.com/news/explainers-52530518

Daarnaast verwachten de wetenschappers eind dit jaar/begin volgend jaar de zwaarste griepepidemie ooit. Normaal sterven er in de UK méér dan 10K mensen aan de griep, in 2017 was dat 23 000. Doordat dit jaar niemand de griep kreeg, zou die volgens wetenschappers dus volgende keer dubbel zo hard toeslaan.

https://www.msn.com/en-gb/news/coronavi ... r-BB1ekHYc
Laatst gewijzigd door phil48 07 maa 2021, 23:31, in totaal 3 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je zou er juist wel wakker moeten van liggen, 20.000 maatregelen die amper of niet werken, cijfers die gemanipuleerd worden, angstaanjagerij, een duizelingwekkende beperking in onze rechten en binnen een paar jaar een economie die volledig op z'n gat ligt. Voor wat ? De zorg die niet kan bijbenen na jaren van besparingen, hahum reorganisatie ? Dat geloof je toch zelf niet...
Owja, voor ik het vergeet, over die cijfers : https://elsooms.wordpress.com/2021/03/0 ... hte-doden/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Jack Daniels schreef:Hoera, binnenkort mag de horeca weer open. Het goeie nieuws.
De pinten worden duurder. Het minder goede nieuws.
De horeca gaat straks weer open, binnen en buiten.
Zoals ik voorspeld had, zijn de aerosolen vanaf die datum als bij toverslag verdwenen in de horeca.
Maar je moet wel thuisblijven, want op het werk samen zitten is gevaarlijk... vanwege de aerosolen.

Men maakt ons gewoon iets wijs, als die aerosolen gevaarlijk zijn, zijn die het zeker in de horeca, waar mensen niet al te ver van elkaar ziten in dezelfde ruimte.
Koenraaddeconinck schreef:Uiteraard zal dit virus nooit verdwijnen en riskeren we, net zoals met griep, regelmatig opnieuw te moeten worden gevaccineerd wegens mutaties
Dan zijn we verloren, want we zitten met politici die zichzelf op de borst kloppen omdat ze op meerdere maanden evenveel vaccins zetten als het VK op 1 dag...
Laatst gewijzigd door boulder 08 maa 2021, 07:52, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Wat De Croo gezegd heeft: de horeca kan op 1 mei heropenen, op voorwaarde dat de cijfers het verantwoorden en de vaccinatiecampagne vaart maakt

Wat de mensen gehoord hebben: de horeca zal op 1 mei heropenen
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

CCatalyst schreef:Wat de mensen gehoord hebben: de horeca zal op 1 mei heropenen
Klopt, dat nu weer intrekken gaan ze niet meer doen. Desnoods een "light" versie met bv alleen terras, maar het zal open gaan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef: Klopt, dat nu weer intrekken gaan ze niet meer doen. Desnoods een "light" versie met bv alleen terras, maar het zal open gaan.
Niet "intrekken" nee, wel uitstellen, zoals ze met de contactberoepen vorige maand deden op de kappers na.

Als de cijfers het niet verantwoorden kan je niet heropenen, tenzij je de politieke gevolgen van een nieuwe stijging wilt dragen. Horeca zal geen stijging veroorzaken van dezelfde orde als de scholen, maar de cijfers gaan wel boven het plateau gaan schieten. En enkel terrassen is niets waard als mei koud en nat zou uitpakken, wat zeker kan.

Het is een voorbarige discussie natuurlijk, maar niemand weet hoe de cijfers gaan zijn op 1 mei. Je kan wel met een grote zekerheid voorspellen dat ze gedaald gaan zijn tov vandaag op 18 april (einde paasvakantie), en dan gaan ze weer beginnen stijgen want er vinden dan grote versoepelingen plaats in het onderwijs (einde verstrengingen die in oktober ingevoerd werden). Maar waar ze precies gaan staan op 1 mei is een groot vraagteken.

Ik snap echt niet hoe men nu al die versoepelingen plots wel kan inplannen met cijfers die beduidend HOGER liggen dan een maand geleden, en toen konden al die versoepelingen zeker niet :???: Ik ben er niet tegen, integendeel, maar de logica snap ik niet. Ofwel gokken ze dat ze tegen dan massaal gaan vaccineren (zal het ook zo zijn?), en dan rekenen ze tegelijk wellicht ook op het betere weer, maar vergeten ze toch dat dat de besmettingen wel iets afremt, maar ook weer niet zoveel. Mensen gaan niet buiten op kantoor of in de klas als het beter weer is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
phil48 schreef:Jij vindt de avondklok zinloos, de Nederlandse regering vindt het zinvol. Zo zinvol dat ze die morgen gaan verlengen tot 30 maart...
Hoeveel bewijs heb je nodig en welk "bewijs" vind je zelf dan goed genoeg?
Er is bewijs uit Nederland, er is bewijs uit Frankrijk en uit Antwerpen in juli.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Voor mij blijft het handhaven van de avondklok een conditio sine qua non wil men terwijl het vaccinatietempo op zijn zachtst gezegd "hapert", een derde golf vermijden en dit met heropening van de HORECA in het vooruitzicht tot liefst minsten oktober / november.

De taferelen hier in de stad waren vorige zomer duidelijk: tot 5 à 6 uur parties met personen in een toestand die ik u niet hoef te beschrijven en navenant gedrag waarbij men het begrip "social distancing" al niet meer zou kunnen uitspreken. Trouwens bij velen bedroeg deze letterlijk 0 cm.
Ook 's avonds nog bij goed weer terrassen waarbij men niet niet op mekaars schoot zat en dit blijkbaar tot in de late uren.

Dit alles los van alle andere overlast.

Neen, HORECA openen zonder avondklok is gewoon dom en dwaas ...
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:
Hoeveel bewijs heb je nodig en welk "bewijs" vind je zelf dan goed genoeg?
Er is bewijs uit Nederland, er is bewijs uit Frankrijk en uit Antwerpen in juli.
er is ook het tegenbewijs uit de 1e lockdown
zonder avondklok en met gepaste maatregelen kwamen we uit op 80.
vandaag zitten we, met avondklok, nog steeds op het niveau vd piek vd 1e golf.

dus neen, golf 1 bewijst dat een avondklok niet nodig is
samenscholingen verbieden volstaat, toen ook
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Welk bewijs ? Als je naar de cijfertjes kijkt had je idd een daling in Antwerpen deze zomer...kijk je naar de mensen achter die cijfers dan had je gezien dat er vooral een probleem was in de Joodse ( en Marokkaanse) gemeenschap en dat men daar gerichter is gaan testen.
De cijfers werden dus omhoog gekrikt door intensiever die gemeenschap te gaan testen(waar ik niks op tegen heb). De maatregelen (een avondklok en mondmaskers op straat) hebben 0,0 bijgedragen om die besmettingen terug naar omlaag te krijgen.

We zaten dus in een periode waar de kans nihil was om buiten besmet te raken, maar toch duwde dat goeuverneurke die absurde maatregelen door.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: vandaag zitten we, met avondklok, nog steeds op het niveau vd piek vd 1e golf.
Dat maak je toch vooral uzelf wijs.
De piek van de eerste golf was 5800 in het ziekenhuis (06/04/2020), terwijl we dat in de 2de golf "al" achter ons lieten op 18/11/2020. Momenteel zitten we op 1880 in hospitaal (of grofweg 1/3 van de piek uit de eerste golf).

@gouverneurke
De maatregelen die zij uitvaardigde - en die volgens in de rechtbank ook stand gehouden hebben - hebben de cijfers in Antwerpen wel terug naar beneden gekregen. Het zijn andere regio's én federaal die in augustus niet wilden reageren en zo de 2de golf mogelijk gemaakt hebben.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
1207 schreef: vandaag zitten we, met avondklok, nog steeds op het niveau vd piek vd 1e golf.
.
spijtig genoeg niet als je naar besmettingen kijkt, dat is momenteel knal gelijk in golf 1
toen een reden om alles op slot te gooien en vandaag een reden om blij te zijn dat we de beste van de klas zijn.

en ja,
ik ken de 1001 paraplu's, uitvluchten en excuses waarom er toen een drama plaatsvond en vandaag blijkbaar amper iets aan de hand is. je meot die neit herhalen. je ziet op dit beeldje ook het, door de overheid zelf opgelegde, streefdoel voor versoepelingen. Daar zitten we nu nog steeds een heel klein beetje over

feit blijft dat er toen GEEN avondklok was,
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-03-08 om 09.09.41.png
Laatst gewijzigd door 1207 08 maa 2021, 09:16, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
heist_175 schreef:
spijtig genoeg niet als je naar besmettingen kijkt, dat is momenteel knal gelijk in golf 1
Zoals ik al zei: je maakt het vooral uzelf wijs, het "dark" number in de eerste golf was vele malen hoger dan het dark number nu.
Als je dat niet kan of wil erkennen, creëer je uw eigen waarheid :).
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Bovendien zijn er velen die hier appelen met peren vergelijken. In de eerste golf (lockdown) mocht je niet eens gaan werken en waren alle winkels dicht, je mocht zelfs niet op een bankje zitten of naar de kust/Ardennen (remember?) en nu mag buiten de horeca & avondklok bijna alles.

Vergelijken met Duitsland/UK is trouwens onzin. In Duitsland is er nog een echte lockdown, ook dan is een avondklok overbodig.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nope, dat hebben we vooral aan de stand van de maan te danken.
Ik blijf het fantastisch vinden dat sommige denken dat ze dit virus klein krijgen met een uur vroeger te gaan slapen of een vodde voor hun gezicht te spannen.
Datzelfde virus dat op een maandje heel de wereld besmette :angel:
Ik blijf het fantastisch vinden dat sommige zich blind staren op data en grafieken, terwijl de spelregels van die data en grafieken constant veranderen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:Ik blijf het fantastisch vinden dat sommige denken dat ze dit virus klein krijgen met een uur vroeger te gaan slapen of een vodde voor hun gezicht te spannen.
Die mondmaskers doen toch wel iets om de grove druppels tegen te houden, dat lijkt mij geen bijgeloof.
Er zijn natuurlijk nog de aerosolen, en dat is een ander probleem.
iceke schreef:Datzelfde virus dat op een maandje heel de wereld besmette
Niet heel de wereld, hee, anders waren wij hier ook allemaal besmet.
Wel over heel de wereld mensen besmette.
iceke schreef:Ik blijf het fantastisch vinden dat sommige zich blind staren op data en grafieken, terwijl de spelregels van die data en grafieken constant veranderen.
Maar daar geef ik je gelijk, ik zeg al maanden dat men foute conclusies trekt, men bewijst helemaal niets qua werkingsgraad van de maatregelen.
Men kijkt eerst naar de grafiek, en zoekt dan een verklaring, dat is verre van een bewijs.
Stijgt de grafiek dan komt men rap zeggen dat het aan de mensen ligt die zich niet meer houden aan de maatregelen.
Zakt hij een weekje, dan zegt men dat het dankzij de volgehouden inspanningen van de mensen is.

Nochtans verandert dat gedrag niet zo snel.
En wat je ziet is heel vaak dat in heel Europa op min of meer hetzelfde moment de curves omhoog gaan of naar beneden gaan.
Dat leg je niet uit door maatregel x, y of z, want elk land heeft een andere set van maatregelen, een ander niveau van laksheid, enz.
Vaak hoor je ze ook eerlijk toegeven dat men geen verklaring heeft voor de momentele stijging in provincie x, y of z, of waarom de curves overal tegelijk aan het stijgen zijn.

Er zit een factor bijgeloof en irrationaliteit in de uitleg, en ik zeg dat al maanden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SPR
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

Dus als iemand zegt dat scholen verantwoordelijk zijn voor besmettingen wordt deze de grond in geboord door bepaalde personen.

Als iemand zegt dat de avondklok niet bij draagt tot het verlagen van besmettingen wordt deze door dezelfde personen de grond in geboord.

*Geeuw* wat een oeverloos geleuter is dit topic.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Nope, dat hebben we vooral aan de stand van de maan te danken.
Ik blijf het fantastisch vinden dat sommige denken dat ze dit virus klein krijgen met een uur vroeger te gaan slapen of een vodde voor hun gezicht te spannen.
Datzelfde virus dat op een maandje heel de wereld besmette :angel:
Ik blijf het fantastisch vinden dat sommige zich blind staren op data en grafieken, terwijl de spelregels van die data en grafieken constant veranderen.
Ik kaats de bal in deze nog een laatste keer terug met de vraag: hoe komt het dat bij nieuwe (al dan niet lokale) opflakkeringen door toepassing van deze maatregelen, de cijfers opnieuw gaan dalen ?

Verder is er voor mij een logische kettingreactie, zeker in de late uren: verhoogd alcohol gebruik > meer ontremd gedrag > social distancing significant afnemend en herleid tot "zero" en dit zonder masker > stijging infecties. Risico dat nog toeneemt, zeker door het vals gevoel van veiligheid bij velen en dit opnieuw met allerhande aberraties van dien.

Het is niet omdat het virus op een maand tijd de hele bol veroverd heeft dat we nu moeten gaan leven alsof er niets aan de hand is, vind ik.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef:Dus als iemand zegt dat scholen verantwoordelijk zijn voor besmettingen wordt deze de grond in geboord door bepaalde personen.
Begrijpend lezen is moeilijk, dat weet ik :).
Herlees nog eens waar het echt over ging, het ging niet over al dan niet verantwoordelijk zijn voor meer besmettingen.
Als iemand zegt dat de avondklok niet bij draagt tot het verlagen van besmettingen wordt deze door dezelfde personen de grond in geboord.
Tja, het is wel vaker lastig gebleken om naar data te kijken, ipv het "buikgevoel" (aka toogpraat) te volgen.

Zie je het overigens al gebeuren dat een cafébaas u de toegang ontzegt omdat de test negatief was? Zo naïef?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Er is bewijs uit Nederland, er is bewijs uit Frankrijk en uit Antwerpen in juli.
Niemand vroeg bewijs dat de avondklok bestaat. Dus nogmaals, waar is het wetenschappelijk bewijs dat ze werkt, aka dat het de avondklok en niet een andere maatregel was die de gevallen deed dalen? Waar is het bewijs dat mensen binnen ophokken 's nachts op het totale plaatje het virus beter bestrijdt dan buiten buiten buiten aka de algemeen aanvaarde wetenschap dat het virus zich buiten veel minder verspreidt.

Frankrijk is trouwens vooral een voorbeeld van hoe je het niet moet aanpakken imho. Na 4 maanden avondklok nog steeds >20k gevallen/dag.
koenraaddeconinck schreef:Voor mij blijft het handhaven van de avondklok een conditio sine qua non wil men terwijl het vaccinatietempo op zijn zachtst gezegd "hapert"
Je kan hetzelfde bereiken met sluitinguur + samenscholingsverbod (dat laatste bestaat al doch is eigenlijk een samenscholingsbeperking). Ben van beide geen fan maar het toont wel aan dat avondklok geen proportionele maatregel is: de eventuele voordelen die eruit verkregen worden (nogmaals, waar is het bewijs he) krijg je ook met de lichtere combo sluitingsuur en samenscholingsverbod. Als dat het geval is, moeten de lichtere maatregelen de voorkeur krijgen.
heist_175 schreef:Dat maak je toch vooral uzelf wijs.
Hij heeft zeker gelijk als je de besmettingen bekijkt. En ik weet niet wat "dark" numbers er hier toe doen op de rol van "alternative facts" na dan :-) .

We hadden geen avondklok nodig in de eerste golf om ze plat te slaan. Waarom nu wel? Om te compenseren omdat we andere zaken openhouden? Dan begin je weeral met de selectieve maatregelen, nochtans bleken die geen succes te zijn in Europa...
heist_175 schreef:Zie je het overigens al gebeuren dat een cafébaas u de toegang ontzegt omdat de test negatief was? Zo naïef?
Nee, ik zie dat niet gebeuren. Maar waarom ook met sneltesten werken als we weten dat die onbetrouwbaar zijn? Lijkt me gewoon een ballonnetje te zijn dat de eindmeet (hopelijk) niet zal halen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 08 maa 2021, 15:11, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Er is bewijs uit Nederland, er is bewijs uit Frankrijk en uit Antwerpen in juli.
Niemand vroeg bewijs dat de avondklok bestaat. Dus nogmaals, waar is het wetenschappelijk bewijs dat ze werkt? Waar is het bewijs dat mensen binnen ophokken 's nachts op het totale plaatje het virus beter bestrijdt dan buiten buiten buiten aka de algemeen aanvaarde wetenschap dat het virus zich buiten veel minder verspreidt.
Het is sowieso al moeilijk om iets te bewijzen, double randomized controlled trial is nogal moeilijk op te zetten in zo'n gevallen. Dus keihard wetenschappelijk bewijs volgens de gewenste standaarden: vergeet het.
Je kan niet ontkennen dat de uitgevaardigde maatregelen in Antwerpen (juli 2020) de cijfers terug naar beneden kregen,, net zo min kan je ontkennen dat de departementen in Frankrijk mét avondklok een scherpere daling hadden dan de departementen die dat niet hadden. Het foute gevolg was die avondklok uit te breiden EN te vervroegen naar 18u met de gekende drukte in de supermarkten tot gevolg.
heist_175 schreef:Dat maak je toch vooral uzelf wijs.
Je vergelijkt nu een piek met een postpiek. Hij heeft zeker gelijk als je de besmettingen bekijkt. En ik weet niet wat "dark" numbers zijn op "alternative facts" na dan :-) .
Ik verzin dat niet hé, veel slimmere mensen zeggen dat.
Als je wetenschap als "alternative facts" wil presenteren, zoek je beter een of ander antivaxxer-forum of YT kanaal :)...

DS 27/07/2020 - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200727_94773290 -
Toch stelt zich de vraag of de cijfers op dit moment niet een pak milder zijn dan bij de start van de eerste piek, ondanks een stijgend aantal besmettingen. In maart werd namelijk veel minder getest en was er een groter dark number, dat zijn besmettingen die niet geregistreerd werden. Eén besmetting in maart waren er in realiteit naar schatting dertig, één besmetting vandaag zijn er in realiteit naar schatting drie tot vijf. ‘We hebben vier verschillende modellen losgelaten op de beschikbare gegevens’, vertelt biostatisticus Geert Molenberghs (KU Leuven en UHasselt). ‘Helemaal sluitend is het resultaat nooit, maar het is wel een feit dat we er vandaag veel sneller bij zijn. We hebben iets meer respijt.’
We hadden geen avondklok nodig in de eerste golf om ze plat te slaan. Waarom nu wel?
Je kan het ook omdraaien, hoewel dat an sich al gevaarlijk is: wie heeft er last van die avondklok?
Peter De Roovere komt op Radio1 met "om 2u 's nachts de hond uitlaten", als ik om 5u30 's ochtends ga lopen, kom ik op 1,5u niemand tegen. Zo hard wil iedereen zijn hond dus uitlaten op dat uur...

De uitleg die ik telkens hoorde was: het is makkelijker te handhaven voor de politie: iedereen na een bepaald uur buiten is verdacht. Tja...
SPR
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: Tja, het is wel vaker lastig gebleken om naar data te kijken, ipv het "buikgevoel" (aka toogpraat) te volgen.
Spreek je nu over je eigen buikgevoel? Je zegt het immers net zelf dat je dit niet kei hard kan staven.

Net zo min als de school bashers kan jij mij niet zwart op wit meegeven dat een nachtklok werkt. Dus? De wetenschap zegt immers ook dat scholen een bron zijn en uw buikgevoel volgt dat ook niet heb ik al gelezen.

Waar moet ik dan leren lezen?

Om een beter voorbeeld te geven dan een hond. Een relatie die niet vlakbij woont. Om 23u verplicht vertrekken omdat je voor middernacht in huis moet zitten. Wat is daar mis mee? Niet iedereen werk 9 to 5 he en gaat om middernacht slapen.

Ten andere. De ganse buurt is hier om 23u al uitgestorven. Als je niet kan gaan eten of drinken is er geen enkele reden om zinloos rond te rijden. Privé feestjes kunnen trouwens ook tot 5u doorgaan. Ook niet onoverkomelijk.

*wederom oeverloos geleuter.*
Laatst gewijzigd door SPR 08 maa 2021, 15:21, in totaal 2 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Het is sowieso al moeilijk om iets te bewijzen, double randomized controlled trial is nogal moeilijk op te zetten in zo'n gevallen. Dus keihard wetenschappelijk bewijs volgens de gewenste standaarden: vergeet het.
Dat dacht ik ook.
heist_175 schreef:Je kan niet ontkennen dat de uitgevaardigde maatregelen in Antwerpen (juli 2020) de cijfers terug naar beneden kregen
Ik kan idd niet ontkennen dat "de uitgevaardigde maatregelen" dat deden. Maar daaruit kan ik ook nog niet concluderen dat de avondklok geholpen heeft. Er waren immers nog maatregelen. Je kan hiermee zelfs niet ontkennen dat de avondklok misschien een averechts effect had.

Als ik mij goed herinner werd de avondklok in Antwerpen trouwens eerder dan de andere maatregelen opgeschort omdat het warm werd en men de mensen afkoeling wou gunnen 's nachts.
heist_175 schreef:Je kan het ook omdraaien, hoewel dat an sich al gevaarlijk is: wie heeft er last van die avondklok?
Peter De Roovere komt op Radio1 met "om 2u 's nachts de hond uitlaten", als ik om 5u30 's ochtends ga lopen, kom ik op 1,5u niemand tegen. Zo hard wil iedereen zijn hond dus uitlaten op dat uur...
De avondklok is een inperking op de vrijheid die tijdelijk moet zijn. Het criterium om haar te handhaven hangt niet af van de vraag "wie heeft er last van" (wel een heel subjectieve benadering), wel van de vraag "is de inperking nodig, proportioneel en zinvol". Het is daarover dat het debat gaat. Anders is het politiestaat.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”