Aan de EV rijders ...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ooit al gehoord van rekeningrijden?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Niet zo lang geleden op een big data conference een uitleg bijgewoond van BMW wat die allemaal registreren in hun wagens - ongeveer alles wordt bijgehouden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Volgens mij logt ongeveer elke moderne auto alles. Ze sturen het alleen niet allemaal door.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Niet live, maar kan wel worden uitgelezen in de garage
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:De ICE'rs gaan wel overstag, als ze beseffen dat een EV grotendeels gratis rijdt
Je gelooft toch niet dat dat blijft duren... de inkomsten uit accijnzen zullen gecompenseerd moeten worden !

Afspraak binnen een jaar of 5 a 10...
Natuurlijk wordt dat gecompenseerd.
Met een slimme kilometerheffing. En zullen we 2 keer gokken of ICEE dan wel EV meer gaat betalen?
De brandstof van een EV kan van PV komen, die van ICE komt uit het Midden-Oosten...
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

heist_175 schreef:
DarkV schreef:
heist_175 schreef:De ICE'rs gaan wel overstag, als ze beseffen dat een EV grotendeels gratis rijdt
Je gelooft toch niet dat dat blijft duren... de inkomsten uit accijnzen zullen gecompenseerd moeten worden !

Afspraak binnen een jaar of 5 a 10...
Natuurlijk wordt dat gecompenseerd.
Met een slimme kilometerheffing. En zullen we 2 keer gokken of ICEE dan wel EV meer gaat betalen?
De brandstof van een EV kan van PV komen, die van ICE komt uit het Midden-Oosten...
En wanneer hij droomt dat de ev niets gaat moeten betalen... Dat zullen de volgende slachtoffers zijn na de pv panelen waarom de elektrische kabels dienen vernieuwd te worden, dat ons netwerk dat allemaal niet aan kan en dat die mee moeten betalen.. Als de mensen volgend jaar het effect vh capaciteitstarief zien zal dat echt niet lang duren..


Tom
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

OT:
Aangezien ik aan het kijken ben voor een nieuwe auto en een EV overweeg heb ik heel dit topic doorgenomen (gaat terug tot 2019!)
Geniaal om de evolutie van de mindset te volgen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is logisch dat het aantal gewone wagens sterk zal verminderen na verloop van tijd en dus de accijnzen enorm zullen dalen. Dat zal men dus elders halen en de grote hoop zijn dan EV's. Koppel punt 1 aan punt 2 en je bent er.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

nogmaals: daar komt het rekeningrijden voor: zeer selectief in tijd en ruimte en welk soort voertuig hoeveel belast wordt.

Alle Vlaamse partijen waren het daarover eens, tot de NVA in de aanloop van de vorige verkiezingen plots zijn kar gedraaid heeft en terwijl Weyts het nog aan het verdedigen was floot BDW hem al terug.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wel ja.
Taksen en accijnzen grotendeels uit ICE-brandstof en de gederfde inkomsten worden gerecupereerd via slimme kilometerheffing.
En dan nog ga ik mijn EV (die er nog niet is, voor alle duidelijkheid) gratis kunnen opladen aan mijn PV's en moet een ICE-wagen naar een tankstation rijden om de oliebaronnen blij te maken met inkomsten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Taksen en accijnzen grotendeels uit ICE-brandstof en de gederfde inkomsten worden gerecupereerd via slimme kilometerheffing.
En dan nog ga ik mijn EV (die er nog niet is, voor alle duidelijkheid) gratis kunnen opladen aan mijn PV's en moet een ICE-wagen naar een tankstation rijden om de oliebaronnen blij te maken met inkomsten.
Je blijft dezelfde fout maken dat opladen niet echt gratis is. Je hebt eigenlijk al een aanzienlijk stuk van de brandstofkosten betaald bij de duurdere aankoop. Ook de laadinfrastructuur is niet gratis, ook thuis niet en niet bij iedereen toepasbaar. PV-installatie is ook niet gratis. Je kan een deel van die kosten recupereren op termijn maar dat vraagt een investering die ook niet gratis is en opnieuw helaas niet voor iedereen mogelijk is.

EV's zullen de klassieke wagens vervangen maar ik betwijfel dus zeer sterk of de wagenbezitter goedkoper af zal zijn. De verschuiving van accijnzen naar gebruikskosten vind ik wel positief want beter moduleerbaar dan louter accijnzen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:
heist_175 schreef:Taksen en accijnzen grotendeels uit ICE-brandstof en de gederfde inkomsten worden gerecupereerd via slimme kilometerheffing.
En dan nog ga ik mijn EV (die er nog niet is, voor alle duidelijkheid) gratis kunnen opladen aan mijn PV's en moet een ICE-wagen naar een tankstation rijden om de oliebaronnen blij te maken met inkomsten.
Je blijft dezelfde fout maken dat opladen niet echt gratis is. Je hebt eigenlijk al een aanzienlijk stuk van de brandstofkosten betaald bij de duurdere aankoop. Ook de laadinfrastructuur is niet gratis, ook thuis niet en niet bij iedereen toepasbaar. PV-installatie is ook niet gratis. Je kan een deel van die kosten recupereren op termijn maar dat vraagt een investering die ook niet gratis is en opnieuw helaas niet voor iedereen mogelijk is.

EV's zullen de klassieke wagens vervangen maar ik betwijfel dus zeer sterk of de wagenbezitter goedkoper af zal zijn. De verschuiving van accijnzen naar gebruikskosten vind ik wel positief want beter moduleerbaar dan louter accijnzen.
PV-installatie is inderdaad niet gratis, maar dit recent artikel in Knack berekent dat je momenteel break even bent in ongeveer 5 jaar met de huidige prijzen.
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 89367.html
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat was dan ook mijn punt. Gratis tegenover terugverdientijd is iets anders. Ik ben trouwens niet tegen PV of EV's maar daarom volg ik niet elk hoerabericht. De overheid is onbetrouwbaar gebleken met hun regelgeving en wat de evolutie van de prijzen is weten we niet. Wat je wel weet is wat uw installatie en EV nu kost en dat is niet gratis.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Om een EV met uw zonnepanelen te laden moet ge toch al een klein 'park' aanleggen.
Voor een iets of wat betaalbare EV schommelt de capaciteit tussen de 50 a 70 kWh.
De hoogste dagopbrengst sinds dat er bij ons panelen werd geïnstalleerd (5,5 Wp) lag als ik me goed herinner rond de 36 kWh.
Om de EV vol laden hebt ge met het huishoudelijk gebruik in mindering gebracht een 3 tal dagen nodig om die vol te krijgen, en dan spreken we hier een 'topdagen' qua opbrengst. Op dagen zoals de voorbije week schommelt de dagelijkse opbrengst tussen de 3 a 10 kWh, dus de tijd nodig om die vol te laden... en dan vraagt de thuisbatterij ook nog wat aandacht.

Van het net afhalen kan natuurlijk ook, met de huidige tarieven komt dat voor een volle lading op een 20 a 25 EUR wat nog steeds goedkoper is dan aan pomp. Iemand die maandelijks wat kilometers rijdt zal toch fors moeten investeren om enkel via panelen te kunnen opladen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Je gaat je auto ook niet elke dag volladen natuurlijk, dus opladen met je PV’s kan perfect.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Door het probleem van de beperktere actieradius, die bovendien nog variabel is, is het wel degelijk nodig om vaker te laden.

Voor wie een thuislader heeft, geen probleem, mits voldoende panelen, maar toch weer een dingetje na het risico op moeilijk blusbare brand.

Ik lees net dat men steeds vaker waarschuwt om veel mensen te ontslaan die nu werkzaam zijn in de autoconstructie, het gaat om duizenden ontslagen. Ook bij de garages zal er een kaalslag zijn door het mindere onderhoud en de evolutie naar online verkopen. Die mensen hebben minder inkomen en dus moeilijker om een dure EV te kopen. Het lijkt er soms op dat de auto iets voor de happy few wordt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Je blijft dezelfde fout maken dat opladen niet echt gratis is. Je hebt eigenlijk al een aanzienlijk stuk van de brandstofkosten betaald bij de duurdere aankoop. Ook de laadinfrastructuur is niet gratis, ook thuis niet en niet bij iedereen toepasbaar. PV-installatie is ook niet gratis. Je kan een deel van die kosten recupereren op termijn maar dat vraagt een investering die ook niet gratis is en opnieuw helaas niet voor iedereen mogelijk is.

EV's zullen de klassieke wagens vervangen maar ik betwijfel dus zeer sterk of de wagenbezitter goedkoper af zal zijn. De verschuiving van accijnzen naar gebruikskosten vind ik wel positief want beter moduleerbaar dan louter accijnzen.
Maar nee.
Je blijft u vergissen.
Mijn PV's liggen er al. En nee, dat was niet gratis.
De laadpaal zal ik ook moeten betalen (of via het leasecontract), ongeacht op ik PV heb of niet.
PV en laadpaal zijn dus "sunk costs".

Ik dump wel zowat de helft van het jaar een mega overschot op het net. Als ik dat overschot in mijn auto dump, tank ik gratis.

@70kWh
70kWh opladen is ongeveer 460km (15kWh/100km).
Ik heb op 7 weken tijd al 420kWh op het net gezet (moeten zetten), dat is 2800km. En dat is in een scenario mét thuisbatterij.
In de wintermaanden zal het "tanken" worden van het net, de rest van het jaar zal ik waarschijnlijk veel van de overschot van mijn PV's kunnen halen.

@hoeraberichten
Er is weinig "hoera" aan. Zo zal het gewoon zijn met een EV en een slimme laadpaal.
De overheid zal daar natuurlijk een antwoord op formuleren met een shift in accijnzen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Jij noemt het sunk costs, ik noem het betalen want dat is wat je uiteindelijk moet doen om thuis te kunnen tanken met de EV. Nadien zal je die kosten recupereren door uw EV te gebruiken. Meer rijden is sneller afbetalen/recupereren van de uitgaven. Het vreemde is inderdaad dat men aanspoort om meer te rijden wil men sneller winst maken. Meer rijden betekent ook meer SKH.

De terugverdientijd is variabel want je bent afhankelijk van de kilometers die je maakt en de hoeveelheid stroom dat je kan tanken, wat opnieuw afhankelijk is van het weer. Dan is er nog de variabele overheid die in Vlaanderen erg variabel kan zijn :lol:

Bovendien is uw situatie niet deze van anderen. Voor velen is zo'n wagen gewoon te duur, dan daarbovenop nog een PV installatie en een thuislader zijn extra kosten. Wie onvoldoende geld heeft kan niks "sunken". Dan heb je nog de groep die gewoon praktisch geen plaats heeft voor panelen en/of laadinfrastructuur. De vlieger gaat dus niet altijd op, ook niet als de zon volop schijnt.

EV zijn goed en voorlopig de enige optie naar de toekomst maar zeker geen oplossing voor onze problemen ivm energie en mobiliteit.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik rekende net met een collega uit dat mijn ICE-brandstof jaarlijkse €2,5K kost.
In EV termen zou dat maar €800 zijn, waarvan het equivalent van +/- €500 van mijn PV's kan komen.
Reken uit de winst.

En de firmawagen "krijg" ik nu ook al, binnenkort (of eerder lang) een versie die niet op platte dino's rijdt. Financieel is dat 0,0 verschil (afwachten wat de VAA doet).

Als iedereen die de financiële middelen heeft om sunk costs te maken, dat zou doen.
Het zou een heel andere toekomst opleveren :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Als iedereen die de financiële middelen heeft om sunk costs te maken, dat zou doen.
Het zou een heel andere toekomst opleveren :).
Klopt, maar er zijn ook mensen met nog andere kosten zoals kinderen, een woning of eten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Klopt, maar er zijn ook mensen met nog andere kosten zoals kinderen, een woning of eten.
Want ik heb geen kinderen, woon in een kartonnen doos onder een brug en eet niet :lol: ?
Ach kom.

Aan de gemiddelde schoolpoort duizelt het van de "premium" merken, als het kan een SUV voor de "urban jungle".
Geld genoeg maw.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Klopt, maar er zijn ook mensen met nog andere kosten zoals kinderen, een woning of eten.
Want ik heb geen kinderen, woon in een kartonnen doos onder een brug en eet niet :lol: ?
Ach kom.

Aan de gemiddelde schoolpoort duizelt het van de "premium" merken, als het kan een SUV voor de "urban jungle".
Geld genoeg maw.
Ik kan het mij permitteren, dus een ander ook?
Ik ga geen 50.000€ uitgeven aan een EV, en met het uitgespaarde geld doe ik wel iets anders leuk.

Ik lees hier en daar, we geven 8j garantie op 70% van de capaciteit.
Ik wil het nog wel eens zien als puntje bij het paaltje komt hoe snel ze zullen zijn met hun garantie.
Dat is zoals een verzekeraar, je vriend tot je ze nodig hebt.

In winterseizoen naar Alpen : 480km x 0,5 (wegens vries temperatuur) x 0,7 (verminderde capaciteit) = 168km
Ik wacht nog wel even.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Klopt, maar er zijn ook mensen met nog andere kosten zoals kinderen, een woning of eten.
Want ik heb geen kinderen, woon in een kartonnen doos onder een brug en eet niet :lol: ?
Ach kom.

Aan de gemiddelde schoolpoort duizelt het van de "premium" merken, als het kan een SUV voor de "urban jungle".
Geld genoeg maw.
Ik had niet gedacht dit ooit van u te moeten lezen.

Er is wel degelijk heel wat verschil tussen de financiële situatie bij gezinnen. Het verhaal van de lege brooddozen is bvb geen sprookje. Voor heel wat mensen is het leven elke maand pogen om rond te komen. Uw eigen situatie als standaard nemen is dus verkeerd.

Trouwens, premiummerken zijn niet zaligmakend in de voorspelling van de financiën want ik wil ze niet tellen wie een dure wagen heeft maar toch moeilijk rond komt.

Zelf heb ik wel de middelen maar toch beslis ik om de kat uit de boom te kijken want ik wens gewoon niet zoveel geld aan een wagen te besteden. Ik heb een nieuwe wagen en zal deze oprijden zoals mijn vorige wagens op meer dan 10 jaar. Nadien zal er waarschijnlijk geen keuze meer zijn en zijn de prijzen hopelijk wat schappelijker geworden. Dan kan ik nog panelen plaatsen en hopelijk is de overheid dan ook wat consequenter met haar energiebeleid of wat daarvoor moet doorgaan. Toch zullen er ook dan nog gezinnen zijn voor wie heel dit verhaal onhaalbaar is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Wel vreemd dat wie geen 'lege boterhamdoos' heeft, geen PV, geen WP geen EV, geen dure SUV toch steeds halsstarrig een standpunt heeft gebaseerd op fake news gezien totaal geen ervaring met
En wiegen die het wel hebben brengen tot vervelend toe hun ervaring ten Berge echter
Wat baten kaars en bril,...
Als dat super intelligent beest niet zienen wil

Het blijft dus een welles nietes verhaal waar enkel de bezitter (s) de vruchten plukken

Denk maar aan de PV-ers van 2009 die weliswaar 4,6€/Wp (nu net boven de 1€/Wp) betaalden, alles konden lenen waarbij de helft van de intrest maar betaald moest worden, GSC's kregen waarmee bijna de lening kon afbetaald worden tot aan het prosumententarief, en belastingskorting kregen. De stroom was dus gratis

Touring en VAB hebben al meermaals verkondigd dat een ICE minstens het dubbele kost dan de katalogusprijs.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

heist_175 schreef:
DarkV schreef:
heist_175 schreef:De ICE'rs gaan wel overstag, als ze beseffen dat een EV grotendeels gratis rijdt
Je gelooft toch niet dat dat blijft duren... de inkomsten uit accijnzen zullen gecompenseerd moeten worden !

Afspraak binnen een jaar of 5 a 10...
Natuurlijk wordt dat gecompenseerd.
Met een slimme kilometerheffing. En zullen we 2 keer gokken of ICEE dan wel EV meer gaat betalen?
De brandstof van een EV kan van PV komen, die van ICE komt uit het Midden-Oosten...
Hier zijn ze er mee, nu voorbereiden en volgende regering uitvoeren.
En zo zullen ze voor de salariswagens dus ook perfect kunnen vaststellen wat het VAA is

https://www.hln.be/binnenland/lydia-pee ... ~a3811a16/
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Voor zij die een EV op de firma hebben en thuis laden. Hoe rekenen jullie dat door (in geval van elektricteitsfactuur die niet op naam van firma staat)? Zijn er laders die een uitdraai kunnen geven via een app van hoeveel/wanneer je hebt geladen. Dat je iets van bewijs hebt. En dan specifiek eigenlijk een lader in draadvorm? Wij overwegen nu toch wel echt een EV als 2de auto te nemen in de komende weken. Wij hebben geen oprit dus zal ik af en toe wel eens laden met het draadje over het voetpad met een mat erover. Dus een echte vaste laadpaal kan/gaat er niet komen. Het meeste zal wel geladen worden aan de straatpalen hier in de buurt, maar toch.

En wat is de "beste" laadkaart? Plugsurfing, chargemap, iets anders?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Mijn PV's liggen er al (net) en hebben een eigen terugverdientijd/business case - recent geholpen door de prijsstijgingen.
Met een EV ga ik gewoon minder op het net dumpen en dus méér eigen verbruik hebben, oftewel "gratis rijden".
''
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

powaq schreef:Voor zij die een EV op de firma hebben en thuis laden. Hoe rekenen jullie dat door (in geval van elektricteitsfactuur die niet op naam van firma staat)? Zijn er laders die een uitdraai kunnen geven via een app van hoeveel/wanneer je hebt geladen. Dat je iets van bewijs hebt. En dan specifiek eigenlijk een lader in draadvorm?
LeasePlan bijvoorbeeld voorziet een laadpaal die automatisch doorrekent aan je werkgever, alsook een laadpas voor publieke laadpalen: https://www.leaseplan.com/nl-be/klanten ... FAQ%20Data
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Of de laadkabel met een simkaartje in om de data door te sturen naar je werkgever.

https://stroohm.be/product/mobile-nexxtender-black/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Enkele maanden terug liet Tesla ons weten dat sommige SuC's in Nederland open stonden voor niet-Tesla voertuigen. Een paar weken later volgde enkele SuC's in Noorwegen en Frankrijk. En sinds gisteren : alle SuC's in Nederland staan open voor niet-Tesla voertuigen!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

powaq schreef:Voor zij die een EV op de firma hebben en thuis laden. Hoe rekenen jullie dat door (in geval van elektricteitsfactuur die niet op naam van firma staat)? Zijn er laders die een uitdraai kunnen geven via een app van hoeveel/wanneer je hebt geladen. Dat je iets van bewijs hebt. En dan specifiek eigenlijk een lader in draadvorm? Wij overwegen nu toch wel echt een EV als 2de auto te nemen in de komende weken. Wij hebben geen oprit dus zal ik af en toe wel eens laden met het draadje over het voetpad met een mat erover. Dus een echte vaste laadpaal kan/gaat er niet komen. Het meeste zal wel geladen worden aan de straatpalen hier in de buurt, maar toch.

En wat is de "beste" laadkaart? Plugsurfing, chargemap, iets anders?
Wij gebruiken op locatie de laadkaart van Total.
Voor ons de beste want werkt op praktisch alle laadpalen in de BeNeLux.
Nog nergens een locatie tegengekomen waar deze niet aanvaard werd.
Via de thuislaadpaal (Alfen SPL) wordt dat automatisch verrekend via de 4G/backoffice.
De thuislaadpaal gebruiken we, sinds we een DM hebben, alleen nog maar wanneer de PV-installatie voldoende overproduceert.
Voldoende openbare vrije laadpalen op wandelafstand in de gemeente.
Om op een onbekende bestemming een beschikbare laadpaal te vinden gebruiken we overwegend de app van Newmotion en Chargemap.
Het is wel geen firmawagen maar een salariswagen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een paar maand terug heeft een bevriend koppel een huis gekocht in Spanje, meer bepaald in Finestrat. Zijzelf gaan telkens heen-en-weer met het vliegtuig, en zo "mankeren" ze wel wat gerief ter plekke. Ik stelde toen voor dat ik het wel wou brengen met de wagen, en zo dus geschiedde ...

Voertuig van dienst is een Renault Zoë waar ik alleen in zat, zo goed als omgeven door materiaal van die mensen. Deze wagen heeft een WLTP van 395km, heeft een 52kWh batterij en kan snelladen aan maximaal 50kW. In tegenstelling tot mijn andere roadtrips met een EV wou ik "het lot" deze keer in handen leggen van ABPR ofwel "A Better Route Planner" (http://www.abetterrouteplanner.com).

Het volledige verslag moet nog getypt worden ... maar voor de nieuwsgierigen is hier alvast de link naar de Google Docs waar de laadstops in gedocumenteerd staan.

In het totaal 17x moeten stoppen om te laden, al heb ik een vermoeden dat dit kon beperkt worden tot 8 a 10 keer. Ik wou de proef op de som nemen, en liet A Better Routeplanner het werk doen, dankzij een maandje gratis gebruik via TeslaBjorn. En eerlijk? Mijn inziens is het een product dat niet echt klaar is ...

Waarom hij mij laat chargen in Froyennes terwijl ik nog 69% batterij heb bijvoorbeeld is me nog steeds een vraag. Net als waarom ik zo lang moest laden in Barelle, terwijl ik volgens mij vanuit Wetteren prima kon rijden tot Parijs. Soit, ik heb alle laadadvies van ABRP gevolgd naar percentage laden en dit is het resultaat ... Ik zal het terugrijden maar zelf beslissen waar ik ga laden :-D

PS : van 2 plaatsen moet ik de prijzen nog doorkrijgen in de app, deze heb ik dus voorlopig niet meegeteld...


Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Alvast bedankt voor deze info.
Ik ben zeer benieuwd naar de terugrit.
52u onderweg waarvan 36u rijden, dat is al niet mis. (Als ik goed gerekend heb)
Zoals men hier al eens gezegd heeft, vergt dat een compleet andere miniset, waar ik momenteel niet klaar voor ben zeker niet met 3 kinderen op de achterbank.
En vermoedelijk zouden we dan ook het vliegtuig nemen zoals je vrienden.

Om een voorbeeld te geven, juist terug van skiverlof in krokus.
Vertrokken om 0u20, aangekomen in Les 3 Vallees om 9u20, incl. tanken en plaspauze.

Maar ik waardeer je post en ben zeer benieuwd naar je verslag.
Vond het leuk je vorige verslagen te lezen. :beerchug:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Nu goed, ook niet echt 52u onderweg geweest hoor. Ik heb 2x in een hotel overnacht ook natuurlijk.

Ook moet je weten dat de Renault Zoë een (relatief) kleine wagen is die je moet vergelijken met bvb een VW Polo. Kijk je naar andere merken dan zal je zien dat er vele mogelijkheden zijn om sneller te laden en verder te rijden met één lading.

Ik heb Les 3 vallees even opgezocht. Van bij mij thuis zou dat 950km zijn. Om dat te doen op amper 9u tijd moet je al goed doorrijden en kan ik het echt niet verkeersveilig noemen wat je hebt gedaan. Op het randje van het gevaarlijke af zelfs. Vermoeidheid en zo (zeker 's nachts) mag je niet onderschatten.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Heb nergens harder gereden dan toegelaten, 126km/u op gps waar je 130km/u mag.
De rest netjes 110 of 90. Heb geen enkel moment ook maar enig teken van vermoeidheid gehad.
Heb me 2 weken op voorhand al aangepast aan vroeger opstaan en eerder gaan slapen zodat ik voldoende fit was.

Geen file helpt natuurlijk.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Sasuke schreef:Je gaat je auto ook niet elke dag volladen natuurlijk, dus opladen met je PV’s kan perfect.
Behalve voor diegene die gaan werken en overdag niet thuis zijn maw zowat het merendeel van de bevolking die zich zo een ev kan veroorloven.. Ik hoor het allemaal graag zeggen maar de overheid heeft al meer dan eens getoond dat ze wanneer ze inkomsten verliezen door iets te promoten dit snel recht zetten met extra belasting.

Tom
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

EV’s met Batterijen zullen een must / gemeengoed worden in de nabije toekomst.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Krisken wat gebruik je normaal gezien om je lange ritten te plannen, om laadstoppen te plannen ?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”