Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Onderschat niet het werk dat (openbare) onderzoeksinstellingen verzetten, waar ook de pharma gebruik van maakt. Nog beter zou zijn mochten de Pfizers en consoorten samen werken in plaats van de concurrentie aan te gaan. Sinovac (China) en Biopharma (Indonesië) tonen aan dat het wel degelijk openbaar kan als het moet. Maar soit, ik geloof toch niet in het succes van uitroeiing door vaccinatie bij dit type virus om meerdere redenen die ik meermaals heb aangehaald.
Ik zie inderdaad aan de dagcijfers dat het niet de goede kant uitgaat, zoals voorspeld en dat de derde golf in zicht komt. Wat wel wat hoop geeft is dat er meer en meer inzicht komt in de wijze van ontwikkeling van de ziekte Covid-19. Behandelingen worden beter en sneller door andere technieken en medicatie. Als we op die manier het aantal opnames kunnen beperken, en belangrijker nog de effecten van de ziekte ook in tijd kunnen terug dringen, zie ik nog een uitweg.
Ik zie inderdaad aan de dagcijfers dat het niet de goede kant uitgaat, zoals voorspeld en dat de derde golf in zicht komt. Wat wel wat hoop geeft is dat er meer en meer inzicht komt in de wijze van ontwikkeling van de ziekte Covid-19. Behandelingen worden beter en sneller door andere technieken en medicatie. Als we op die manier het aantal opnames kunnen beperken, en belangrijker nog de effecten van de ziekte ook in tijd kunnen terug dringen, zie ik nog een uitweg.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Er is zeker een inbreng van de Overheid, dat ga je mij niet horen ontkennen, hoewel die onderzoeksinstellingen niet echt openbare instellingen zijn, maar wel gesponsord worden vanuit de Overheid.petrol242 schreef:Onderschat niet het werk dat (openbare) onderzoeksinstellingen verzetten, waar ook de pharma gebruik van maakt.
Het Chinese vaccin is voor zover ik weet het minst effectieve, dus ik vind dat niet echt reclame.petrol242 schreef:Nog beter zou zijn mochten de Pfizers en consoorten samen werken in plaats van de concurrentie aan te gaan. Sinovac (China) en Biopharma (Indonesië) tonen aan dat het wel degelijk openbaar kan als het moet.
Heel het communisme heeft bewezen dat winstbejag toch betere producten oplevert, dan puur werken voor het algemeen belang.
Het zou mooi geweest zijn als het anders was, maar het is nu eenmaal niet zo.
Dat lijkt mij inderdaad ook nog een ontsnappingsroute.petrol242 schreef:Behandelingen worden beter en sneller door andere technieken en medicatie. Als we op die manier het aantal opnames kunnen beperken, en belangrijker nog de effecten van de ziekte ook in tijd kunnen terug dringen, zie ik nog een uitweg.
Eigenlijk zou je een vaccin moeten maken dat intelligent is, dat zich kan aanpassen als het virus muteert, maar dat zal nu nog wel science-fiction zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Onderschat het autoritaire communisme in China niet.boulder schreef: Het Chinese vaccin is voor zover ik weet het minst effectieve, dus ik vind dat niet echt reclame.
Heel het communisme heeft bewezen dat winstbejag toch betere producten oplevert, dan puur werken voor het algemeen belang.
Het zou mooi geweest zijn als het anders was, maar het is nu eenmaal niet zo.
Qua innovatie kan "Het Westen" (zowel USA als EU) nog veel leren van de Chinezen. Toegegeven: nadat ze eerst alle IP gejat hebben vanuit dat Westen. Maar nu staan ze in veel domeinen voor of nog net niet voor.
Het is tekenend dat de USA allerlei truken moest uithalen om de 5G van Huawei tegen te houden, om toch maar niet te moeten toegeven dat ze achterop lopen tov Huawei

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Once again off-topic, maar de enige reden dat Huawei verbannen werd door Trump (en de EU en andere ontwikkelde landen daarin ook meegaan) is om het surveillance-regime van China buiten te houden. Stop met enigszins te suggereren dat dat land op gelijk welk domein voorstaat, want dat is niet zo, alle innovering wordt nog steeds volop door het westen gedreven want het blijkt dat innoveren en creativiteit veel meer tot expressie kunnen komen in het individualisme van de vrije landen (on-topic angle: het de kop in drukken van een pandemie lukt dan weer veel beter in autoritaire landen). Ik verwacht in de nabije toekomst nog meer gelijkaardige beslissingen ook onder Biden, ik spreek soms over een nakende oorlog met China, maar de koude oorlog is eigenlijk al opgestart.heist_175 schreef: Het is tekenend dat de USA allerlei truken moest uithalen om de 5G van Huawei tegen te houden, om toch maar niet te moeten toegeven dat ze achterop lopen tov Huawei.
Voor het overige is het Chinese regime, gebouwd op leugens, 1 misstap verwijderd van een totale crash. De Amerikaanse democratie is 4 jaar lang op de proef gesteld en is er, zoals we vandaag weten, niet ten onder aan gegaan. Dat je het Chinese regime hier regelmatig komt verheerlijken, inclusief wat ze uitsteken met de Uyghurs en kritische mensen die verdwijnen, roept toch vraagtekens op. Maar zoals ik zei, off-topic.
-
- Elite Poster
Je draait wat rond de pot, maar het ging toch over het Chinese vaccin, volgens mijn gegevens is dat rond de 50% effectief, wat het slechtste resultaat is van allemaal, is het om ideologische redenen dat je het Chinese regime verheerlijkt?heist_175 schreef:Onderschat het autoritaire communisme in China niet.
Qua innovatie kan "Het Westen" (zowel USA als EU) nog veel leren van de Chinezen.
https://www.bbc.com/news/world-latin-america-55642648
- heist_175
- Moderator
Dat gebeurt er als de inhoudelijke argumenten wat plattekes worden, dan wordt er op de man gespeeld. In andere topics zou ik de neoliberale boeman zijn en nu plots de slippendrager van een communistische autocraat. Geloof vooral wat je zelf wil, zolang het maar in het verhaaltje past zeker.
Huawei staat voor in 5G, dat erkent vriend en vijand.
Ga eens kijken wat WeChat en Baidu realiseren in China qua gebruiksgemak, daar kan Facebook met hun half geïnteroduceerde, half gefaalde munt Libra/Diem niet aan tippen.
Dat je op technologisch of innovatief vlak bij "de buren" wil gaan kijken, moet ook kunnen zonder het totalitaire regime goed te keuren of zelfs maar te verdedigen. Er zijn hier UB'ers die de aanval op het parlement verdedigen, dat ga je mij nooit zien of horen verdedigen, zelfs niet suggereren. In het overzichtje over wat er te bekritiseren valt aan China ontbreekt nog wel een en ander: IP diefstal, joint-venture verplichting (niet helemaal hetzelfde als het eerste), onderdrukken van pers (herinner u reporters die over corona rapporteerden en die nu in de cel zitten - wat on topic is
), onderdrukken van minderheden (al zal China ook daar wel wat van het Westen geleerd hebben
), ...
China is overigens ook goed bezig met hun vaccindiplomatie. Zelfs als het maar matig werkzaam is, denken toch heel veel landen dat het beter is dan niets. Tegelijkertijd kopen Westerse landen, incl EU/BE, een veelvoud van doses dan nodig voor de eigen burgers. Wie gaat er als winnaar uit de bus komen, denk je? China met een matig werkzaam vaccin dat wel ter beschikking gesteld wordt, of het Westen met een prima werkend vaccin dat niet ter beschikking gesteld wordt.
Als je al gekapitteld wordt als autoctratische communist als je over de muur durft te kijken, jongens toch. Lange tenen
?!
Huawei staat voor in 5G, dat erkent vriend en vijand.
Ga eens kijken wat WeChat en Baidu realiseren in China qua gebruiksgemak, daar kan Facebook met hun half geïnteroduceerde, half gefaalde munt Libra/Diem niet aan tippen.
Dat je op technologisch of innovatief vlak bij "de buren" wil gaan kijken, moet ook kunnen zonder het totalitaire regime goed te keuren of zelfs maar te verdedigen. Er zijn hier UB'ers die de aanval op het parlement verdedigen, dat ga je mij nooit zien of horen verdedigen, zelfs niet suggereren. In het overzichtje over wat er te bekritiseren valt aan China ontbreekt nog wel een en ander: IP diefstal, joint-venture verplichting (niet helemaal hetzelfde als het eerste), onderdrukken van pers (herinner u reporters die over corona rapporteerden en die nu in de cel zitten - wat on topic is

China is overigens ook goed bezig met hun vaccindiplomatie. Zelfs als het maar matig werkzaam is, denken toch heel veel landen dat het beter is dan niets. Tegelijkertijd kopen Westerse landen, incl EU/BE, een veelvoud van doses dan nodig voor de eigen burgers. Wie gaat er als winnaar uit de bus komen, denk je? China met een matig werkzaam vaccin dat wel ter beschikking gesteld wordt, of het Westen met een prima werkend vaccin dat niet ter beschikking gesteld wordt.
Als je al gekapitteld wordt als autoctratische communist als je over de muur durft te kijken, jongens toch. Lange tenen

-
- Elite Poster
Je komt verkondigen dat ze technologisch goed bezig zijn, maar hun vaccin heeft maar 50% werkingsgraad, en dan begin je maar over smartphones, wechat, ...heist_175 schreef:Dat gebeurt er als de inhoudelijke argumenten wat plattekes worden, dan wordt er op de man gespeeld. In andere topics zou ik de neoliberale boeman zijn en nu plots de slippendrager van een communistische autocraat.
Allemaal offtopic, want het is het Covid topic.
Het is altijd de schuld van het Westen, hee.heist_175 schreef:onderdrukken van minderheden (al zal China ook daar wel wat van het Westen geleerd hebben
Alleen vreemd dat in 700 voor Christus er een Chinese krijgsheer was die een beroemd boek schreef : "The Art of War." (Sun Tzu : https://nl.wikipedia.org/wiki/Sun_Tzu)
Vergeet ook niet dat het de Chinezen waren die het buskruit hebben uitgevonden.
Zou het Westen het oorlogsvoeren niet van de Chinezen geleerd hebben?

Het ging over het vaccin, niet over het verkopen van het verhaaltje daarond...heist_175 schreef:China is overigens ook goed bezig met hun vaccindiplomatie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
Maar laat ons vooral inzetten op nieuwe, ongekende en liefst nog experimentele therapieën (vb. Duitsland zet experimentele behandeling in zoals bij Trump: kostprijs van 2.000 euro per dosis).Behandelingen worden beter en sneller door andere technieken en medicatie.
We gaan toch zeker niet goedkope, oeroude, risicovrije, massaal gebruikte medicijnen, die al maanden lang uitsluitend zeer positieve resultaten voorleggen, inzetten bij de corona strijd: https://c19ivermectin.com/
-
- Elite Poster
Ze hebben groot gelijk. Net zoals hier zal het allemaal niets uithalen met hun even koppige politici, maar het is nog altijd veel beter dan alles zonder protest maar slikken zoals wij doen.iceke schreef:Ondertussen pakken ze die avondklok in holland precies ietskes anders aan
Ik vraag me trouwens af hoe dat in Frankrijk gaat, die 18u avondklok die hier ook wel eens zou kunnen komen. Is er daar werkelijk niets van protest tegen of wordt dat door de media gewoon "gesupprimeerd" om het met een Frans leenwoord te zeggen? Fransen kennen nochtans ook wel iets van betogen.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Als je het aan de Braziliaanse wispelturige onderzoekers overlaat wel, die om de haverklap hun resultaten wijzigen afhankelijk van waar de (politieke) wind waait. Officieel omdat ze "nieuwe parameters" in rekening brengen, maar nog geen kat die die berekeningen gezien heeft.boulder schreef: Het Chinese vaccin is voor zover ik weet het minst effectieve, dus ik vind dat niet echt reclame.
Uiteraard gaan we in het Westen niet toegeven dat het misschien wel eens zou kunnen werken, zelfs met een lagere efficiency maar pakken goedkoper en eenvoudiger in logistiek en om toe te dienen. Brazilie : 78 --> 50,4%, Turkije : 91,3%, Indonesië 65.3%, Verenigde Arabische Emiraten : 83%. Sinopharma komt zelf met 79%. Dus ja, wat zal het zijn?
Van Astrazeneca bijvoorbeeld krijgen we cijfers tussen 62 en 90%.
Natte vingerwerk dus en die getallen zijn ook nooit definitief. We zullen het misschien in de toekomst weten of eender welk vaccin wel zijn werk al dan niet gedaan heeft. Ik heb er sterk mijn twijfels over, maar laat ons hopen dat ik het fout heb.
Al een geluk dat we de Sojoez raket nog steeds gebruiken en de MIR technologie van langdurige ruimtebewoning... Oh wacht, het ging hier over SARS-CoV-2, sorry.boulder schreef:Heel het communisme heeft bewezen dat winstbejag toch betere producten oplevert, dan puur werken voor het algemeen belang.
-
- Elite Poster
Vraag is of ze allemaal hetzelfde hebben getest, zo scoorde Brazilië eerst beter, omdat ze bepaalde gevallen niet meerekenden.petrol242 schreef: Als je het aan de Braziliaanse wispelturige onderzoekers overlaat wel, die om de haverklap hun resultaten wijzigen afhankelijk van waar de (politieke) wind waait. Officieel omdat ze "nieuwe parameters" in rekening brengen, maar nog geen kat die die berekeningen gezien heeft.
Uiteraard gaan we in het Westen niet toegeven dat het misschien wel eens zou kunnen werken, zelfs met een lagere efficiency maar pakken goedkoper en eenvoudiger in logistiek en om toe te dienen. Brazilie : 78 --> 50,4%, Turkije : 91,3%, Indonesië 65.3%, Verenigde Arabische Emiraten : 83%. Sinopharma komt zelf met 79%. Dus ja, wat zal het zijn?
Maar dan zou ik toch zeker niet klakkeloos die 91,3% nemen.
Nattevingerwerk zou ik het niet noemen, maar de testprocedures zullen niet overal gelijk zijn.petrol242 schreef: Natte vingerwerk dus en die getallen zijn ook nooit definitief.
Het valt ook niet uit te sluiten dat er een verschil is in werkzaamheidsgraad, het is geweten dat bepaalde medicijnen bijv. niet goed werken op Aziatische mensen, maar wel op Westerse, om maar één voorbeeld te geven.
Ja, ik was niet de eerste om off-topic te gaan, hee, en ondanks herhaaldelijk vragen bleven sommigen hun voorliefde voor (ex)communistische landen etaleren.petrol242 schreef: Al een geluk dat we de Sojoez raket nog steeds gebruiken en de MIR technologie van langdurige ruimtebewoning... Oh wacht, het ging hier over SARS-CoV-2, sorry.
Je voorbeelden zijn echter fout, omdat het over militaire ontwikkelingen gaat, en daar werd wel veel geld tegenaan gegooid.
Als het echter over de productie van 'gewone' producten gaat dan zie je dat ze er niet veel van bakten, met lege winkelrekken tot gevolg.
Vind je?CCatalyst schreef:Ze hebben groot gelijk. Net zoals hier zal het allemaal niets uithalen met hun even koppige politici, maar het is nog altijd veel beter dan alles zonder protest maar slikken zoals wij doen.
Ik denk dat ze hier ook nog drastischer maatregelen gaan nemen, want die 3e golf begint op dreef te komen.
Dat daar ook een Corona teststraat in brand gestoken is, vind ik toch echt een kwalijke zaak.
Waarschijnlijk van die complotdenkers.
Het lijkt mij al moeilijk genoeg om de ziekte onder controle te houden, als we nu nog eens massaal onrusten krijgen, wordt het helemaal een ramp.
Laatst gewijzigd door boulder 25 jan 2021, 00:32, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Mij fascineert het feit dat Indonesie beslist heeft om te vaccineren tot en met 60 jaar, dat lijkt wel een zweedse variant qua aanpak...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Ja, zoals het artikel aangeeft is het protest vooral tegen de avondklok. Een avondklok is een zinloze inperking van de persoonlijke vrijheid, zolang alle dagmobiliteit wel nog altijd rustig mag verder tieren.boulder schreef: Vind je?
Ik denk dat ze hier ook nog drastischer maatregelen gaan nemen, want die 3e golf begint op dreef te komen.
Maatregelen zijn zinvol zolang ze de mobiliteit reduceren. Maar wat je met een avondklok vooral bereikt is de bestaande mobiliteit van de avond in enkele uren herconcentreren zodat de mensen dan nog meer op elkaar kunnen zitten, wat de winst van de enkele feestjes die je met een avondklok treft alweer volledig teniet doet. Je concentreert de mobiliteit dus ipv ze te verminderen, goed bezig! Stel je de drukte eens voor in de supermarkten als ze hier om 18u alles zouden sluiten zoals in Frankrijk.
Er is geen enkel bewijs dat een avondklok werkt, zoals ondertussen al lang duidelijk is bij ons en in Frankrijk, maar een avondklok is wel chill voor de politie die 's nachts patrouilleert natuurlijk! Het protest in NL is volledig terecht en zal hopelijk uitbreiding krijgen in landen waar even zinloze avondklokken gelden. De Nederlander past terecht voor "metro-boulot-dodo", iets waarvan ook onze politici al luidop dromen (en het zal uiteraard niet voor hen gelden, maar enkel voor ons)!
- heist_175
- Moderator
Of het protest "vooral" tegen de avondklok is (avondklok = reden) betwijfel ik, het lijkt "gewoon" protest tegen iets (avondklok = aanleiding). Voor sommigen is elke reden goed om te vernielen. We zijn dat al bijna gewoon in enkele Brusselse en Limburgse wijken, maar daar hoeft het natuurlijk niet toe beperkt te blijven.CCatalyst schreef: Ja, zoals het artikel aangeeft is het protest vooral tegen de avondklok.
De Franse aanpak is anders wel de juiste. Ik spreek me niet uit over de zin of onzin van 18u (het lijkt mij wat vroeg), maar de avondklok in FR is uitgebreid naar andere regio's omdat de regio's die al een avondklok hadden veel betere besmettingscijfers lieten optekenen.Een avondklok is een zinloze inperking van de persoonlijke vrijheid, zolang alle dagmobiliteit wel nog altijd rustig mag verder tieren.
Ik zie dus niet in wat er zinloos aan zou zijn. Het heeft resultaten (zie ook Antwerpse case in juli) en tegelijk kan er nog veel wel (overdag winkelen bv). De kans is ook klein dat mensen die buiten komen na 21u dat nog doen om te winkelen en dus is de kans heel groot dat je met die maatregel bijkomende sociale contacten bemoeilijkt. Toch één van de betrachtingen van de maatregelen, niet?
Overigens: in eigen land gaan er enkele scholen tijdelijk toe en er is hier niemand die daar een feestje over begint? Dit is toch al de bedoeling van sinds begin september. Toegegeven het zijn er maar een tiental die tijdelijk de deuren sluiten, op een totaal van paar duidend. En het is maar tijdelijk natuurlijk. Dus misschien telt het niet als "alle scholen toe, nu"?
Overigens 2: er zijn nu al meerdere scholen massaal getest, na 1 of 2 besmettingen in de betreffende scholen. We krijgen dus - nogal laat in de epidemie - een fantastisch zicht op hoeveel kinderen nu al dan niet besmet zijn. Ik zal niet de enige zijn die zowel de aanpak als de resultaten prima vindt?
Die aanpak hadden ze maanden geleden al moeten uitrollen in WZC's en blijven aanhouden voor personeel (sneltest dan toch - test op besmettelijkheid, niet op besmetting) en zo gradueel corona-safe eilandjes creëeren. Het volledig testen van scholen heeft ook lang geduurd, maar uiteindelijk dan toch.
Ik zal wel naar de verkeerde cijfers kijken, maar ik zie sinds de kerstvakantie weinig beweging in de cijfers: https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKB
besmettingen
W49: 11971 (30/11- 06/12)
W50: 16793 (07/12 - 13/12)
W51: 17683 (14/12 - 20/12)
W52: 12583 (21/12 - 27/12)
W53: 11383 (28/12 - 03/01)
W01: 14706 (04/01 - 10/01)
W02: 13828 (11/01 - 17/01)
W03: 13435 (18/01 - 24/01)
De "spike" in W01 zijn mogelijks de terugkeerders (160K reizigers, gemiddeld 3% besmet), verder "hobbelt" het maar wat. Niet echt stijgen, toch ook maar nauwelijks dalen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
@heist
De cijfers van 20 en 21 januari liege. Niet.
13 januari 2211
14 januaei 2101
20 januari 2530
21 januari 2363
Ik denk dat we de komende tijd echt wel fors zullen zien gaan stijge .
De cijfers van 20 en 21 januari liege. Niet.
13 januari 2211
14 januaei 2101
20 januari 2530
21 januari 2363
Ik denk dat we de komende tijd echt wel fors zullen zien gaan stijge .
- heist_175
- Moderator
Code: Selecteer alles
W01 W02 W03
ma 3121 3079 3032
di 2823 2482 2474
wo 2518 2211 2530
do 1979 2101 2363
vr 2015 2063 2426*
Ik kijk eigenlijk niet naar dag-data, omdat het onderhevig kan zijn aan allerlei fluctuaties.
Laatst gewijzigd door heist_175 25 jan 2021, 08:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Cijfers over het aantal besmettingen moet je dan ook altijd naast het aantal testen liggen. Zoals al enkele keren aangehaald, omdat alle kerstreizigers ondertussen twee keer getest waren daalde het aantal testen weer vorige week, maar de positiviteitsratio steeg. Maw: de afname van het aantal testen was groter dan de afname van het gevonden aantal gevallen. Had men vorige week evenveel getest als de week ervoor, dan is het aannemelijk dat er een significante stijging te zien zou zijn.

Zoals ook al aangehaald, vanaf vandaag begint er weer een nieuwe teststrategie, dus de komende week dient opnieuw de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd te worden, en vergelijken tussen de komende en de voorbije week zal moeilijk of onmogelijk zijn, toch wat het aantal gevallen betreft. Ziekenhuis/sterftecijfers vallen niet onder deze beperking.

Zoals ook al aangehaald, vanaf vandaag begint er weer een nieuwe teststrategie, dus de komende week dient opnieuw de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd te worden, en vergelijken tussen de komende en de voorbije week zal moeilijk of onmogelijk zijn, toch wat het aantal gevallen betreft. Ziekenhuis/sterftecijfers vallen niet onder deze beperking.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 jan 2021, 08:41, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 33 keer
Er mag nog altijd ver niets, dus ik betwijfel dat het terug serieus zal stijgen. De enige zaken met veel contacten zijn school en werk. Over school heeft ben weyts ons verteld dat er amper besmettingen plaats vinden. Voor werk is er nog verplicht thuiswerk.
- heist_175
- Moderator
Geloof een politieker vooral niet op wat ie zegtdragonflo schreef:Over school heeft ben weyts ons verteld dat er amper besmettingen plaats vinden.

De testen die gebeurd zijn op meerdere scholen, toonden aan dat er maar weinig besmette kinderen waren.
Elke case die gevonden wordt/werd en dus geïsoleerd/quarantaine is winst natuurlijk: weer iemand die het virus niet verder kan verspreiden.
Ik ken vooral mensen (anekdotiek) die zich daar ook strikt aan houden. Maar er is hier wat hoger een nauwelijks leesbare screenshot gepost waar we de mobiliteit uit moesten afleidden en die was terug fors gestegen.Voor werk is er nog verplicht thuiswerk.
Ik zie veel minder verkeer dan voor corona (de ene dag dat ik naar Brussel moest voor een nieuwe auto). Ook lokaal verkeer lijkt me nog steeds fors minder dan voor corona. Maar data daarover zijn niet te vinden.
-
- Elite Poster
Er stond vandaag maar liefst weer 80km file om 8u. Dat is veel minder dan pre-corona, maar ook veel meer dan de eerste weken waarbij het telewerk verplicht werd. Het is ook meer dan de voorbije week, maar goed, de gladheid van de wegen zal daar vandaag ook voor iets tussen zitten.dragonflo schreef:Voor werk is er nog verplicht thuiswerk.
Op de mobiliteitscijfers van de mobiele operatoren zie je een duidelijke evolutie: een onmiddellijk scherpe daling wanneer de maatregel genomen wordt, gevolgd door een trage "creep" terug naar boven, wat lijkt aan te tonen dat de telewerk-maatregelen hoe langer ze duren hoe minder navolging krijgen. Iets wat feitelijk voor de meeste maatregelen wel geldt.
Ondanks "flitscontroles," ondanks smeekbedes van de virologen dit weekend om de maatregelen nu vooral te respecteren omdat we voor een kantelmoment staan (hun woorden, niet de mijne). Het lijkt allemaal geen enkele indruk meer te maken. Men gaat naar zijn kantoor, omdat de werkgever kwistig attestjes zit uit te delen aan iedereen die het wilt (goede reden of niet), omdat dat gemakkelijk is als de scholen open zijn, en open scholen ook in contradictio zijn met de huidige urgentie van de situatie. "Als de scholen open mogen blijven zal het wel niet zo erg zijn en kan iedereen gerust ook naar kantoor," lijken werknemers en werkgevers te denken.

-
- Elite Poster
- Bedankt: 96 keer
Weekcijfers zijn lastig als hetcijer om de 10 dagen verdubbeldheist_175 schreef: Ik kijk eigenlijk niet naar dag-data, omdat het onderhevig kan zijn aan allerlei fluctuaties.
Kijk naar scholen met uitbraken
2weken week geleden nul, vorige week dan 3 en gisteren 40.
Dan hoor ik u graag zeggen dat het nog steeds maar 1% vd scholen is, voor mij gaat het te rap
Zit je nog met de nieuwzeelandse.
14 dagen quarantaine na congé in europa, 2 negatieve testen en 10 dagen later toch ziek,
Das bijna een maand incubatie,
Laatst gewijzigd door 1207 25 jan 2021, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Eerste school van deze week heeft de spits al afgebeten. Hasselt. 2000 man mag thuisblijven.
Er moet dit weekend iig iets gebeurd zijn, als in de labo's moeten echt bijzonder verontrustende zaken in de scholen vastgesteld hebben en er lijkt daar dit weekend nogal wat over heen-en-weer gemaild/gewhatsappt te zijn tussen onze experten.
Ik hoor sinds gisteren plots een heel andere toon over de scholen uit de monden van Van Gucht, VDB en de virologen. De "scholen ten alle koste openhouden"-doctrine lijkt verlaten te worden.

Er moet dit weekend iig iets gebeurd zijn, als in de labo's moeten echt bijzonder verontrustende zaken in de scholen vastgesteld hebben en er lijkt daar dit weekend nogal wat over heen-en-weer gemaild/gewhatsappt te zijn tussen onze experten.
Ik hoor sinds gisteren plots een heel andere toon over de scholen uit de monden van Van Gucht, VDB en de virologen. De "scholen ten alle koste openhouden"-doctrine lijkt verlaten te worden.

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Vandaag in DS een stuk van Patrick Vankrunkelsven over waarom we wel degelijk boos mogen zijn op Pfizer: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210124_97986784
Het is een betalend stuk maar ik zal een korte samenvatting geven van zijn punt:
- het Pfizer vaccin is 7 keer duurder dan dat van Astra Zeneca
- het productieproces van het Pfizer-vaccin kan sneller en goedkoper dan de klassieke vaccins
- het vaccin is in volumes per 5/6 gedaan uit winstbejag van Pfizer (eigen keuze voor eigenbelang dus)
Het is een betalend stuk maar ik zal een korte samenvatting geven van zijn punt:
- het productieproces van het Pfizer-vaccin kan sneller en goedkoper dan de klassieke vaccins
- het vaccin is in volumes per 5/6 gedaan uit winstbejag van Pfizer (eigen keuze voor eigenbelang dus)
We accepteren dat de farma-industrie winst moet maken om te herinvesteren in nieuwe geneesmiddelen waarvan maar een kleine minderheid de eindmeet haalt. Maar bij dit vaccin was het risico om te falen bij de ontwikkeling contractueel grotendeels door de overheden gefinancierd. Pfizer nam dus geen risico, het doet gewoon nog eens extra aan winstmaximalisatie in plaats van samen blij te zijn met de extra dosis.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
Ik kan het alleen maar toejuichen dat er geacteerd wordt als er besmettingen zijn, niet?1207 schreef:Kijk naar scholen met uitbraken
Dan hoor ik u graag zeggen dat het nog steeds maar 1% vd scholen is, voor mij gaat het te rap
Iets wat we verder nergens gezien hebben, op een enkel WZC na.
Het waren telkens de lokale directie (WZC & school) of lokale burgemeester die de maatregel namen en niet een "hogere overheid"

@Hasselt
11 besmettingen leiden tot een complete schoolsluiting. Dat zie je toch nergens anders? Bedrijven met 11 besmettingen die op slot gaan?
Dat is sinds zondag nog maar pas, denk ik.Ik hoor sinds gisteren plots een heel andere toon over de scholen uit de monden van Van Gucht, VDB en de virologen. De "scholen ten alle koste openhouden"-doctrine lijkt verlaten te worden.
Hopelijk hebben die slimme mensen betere, snellere cijfers dan wij, niet?
vrijdag 22/01 https://www.standaard.be/cnt/dmf20210122_93969312
maandag 25/01 https://www.standaard.be/cnt/dmf20210124_97992368‘Extra maatregelen nemen is sowieso een politieke beslissing, maar ik ben ervan overtuigd dat minister Vandenbroucke zich goed bewust is van de dreiging. We moeten de huidige maatregelen respecteren, focussen op uitgebreider testen, contactopsporing en isolatie. Als we ons niet houden aan de maatregelen, zal de Britse variant eind februari of begin maart dominant zijn. Onze window of opportunity om dit te vermijden is dan ook kort’, besluit Goossens.
Professor microbiologie Herman Goossens (UAntwerpen) liet met de ‘testbus’ de voorbije dagen duizenden tests uitvoeren en zal ook uitrukken naar scholen waar het virus opduikt. ‘Met die resultaten kunnen we meewerken aan strategieën om de scholen mogelijk open te houden.’ Behalve de opsporing van superverspreiders, denkt hij aan ‘pledging’. ‘Daarbij kunnen leerlingen, hun ouders en personeel van de scholen samen aangeven dat ze alles in het werk stellen om besmettingen te vermijden. Via een ‘pledge’ geven ze dan aan dat ze de maatregelen strikt zullen opvolgen. Het gedrag van mensen verandert daar wel degelijk door’, zegt Goossens.
En de vraag van 1 miljoen (om correct te zijn 1,2miljoen - het aantal schoolgaande kinderen): kan je op basis van 11 besmettingen in een school met 2K leerlingen, besluiten op 1,2miljoen kinderen thuis te zetten?Maar zijn al die ingrepen voldoende? ‘We zitten op een moeilijk punt’, zegt viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven). ‘Met de huidige maatregelen kunnen we het “gewone” virus onder controle houden. Maar ik ben niet zeker, niemand trouwens, dat dat ook voor de Britse variant geldt. Ik denk niet dat we die nog onder controle gaan krijgen.’
Veel ‘tovermiddelen’ ziet ook Van Ranst niet meer. Ofwel moet je nog strenger optreden, ofwel sluiten. Dat verschillende gemeenten beslisten om buitenschoolse activiteiten voor kinderen jonger dan 13 te schrappen, is daarom een goede zaak, zegt hij. Zo wordt een netwerk-mogelijkheid voor het virus afgesneden.
-
- Elite Poster
Je komt weer af met dezelfde argumenten, dus nogmaals: de overheid heeft vrijwillig gekozen om met Pfizer in zee te gaan en het is niet alsof er geen alternatief was. Ook qua snelheid was er een alternatief met Moderna, of ja, met Moderna had men niet kunnen uitpakken met het eerste vaccin nog "voor nieuwjaar" misschien, voor het "perspectief" van dezelfde soort als ze de kappers vorige week geboden hebben. De prijs is deel van het contract, de hoeveelheid per flesje is deel van het contract, en dat het sneller kan volgt per definitie uit de methode die toegepast werd om het te ontwikkelen, of het ook goedkoper is dat weet ik niet want het is ook wel een hele nieuwe methode die voor het eerst toegepast wordt in een vaccin. Als je een klassiek vaccin wil, kan je nog enkele jaren blijven wachten op GSK/Sanofi. De verkoopprijs van een goed heeft heel weinig te maken met wat het kost om het te maken. Het wordt bepaald door wat men ervoor wil geven. En blijkbaar had de overheid dus 7 keer meer geld over om een vaccin te krijgen dat snel op de markt was, want reminder: dat van AstraZeneca is bij ons nog niet goedgekeurd, ook al is de aanvraag al even ingediend.Dizzy schreef:Het is een betalend stuk maar ik zal een korte samenvatting geven van zijn punt:
Enerzijds uit incompetentie en uit druk van de media allerhande zaken tekenen en er achteraf over komen klagen: het maakt geen indruk. De fouten zijn opnieuw volledig door de politici gemaakt, en gezien ze geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun zware fouten maar wederom de schuld bij anderen leggen, zal een electorale afstraffing straks hun verdiende loon zijn. Laten we daarbij ook niet vergeten dat Vankrunkelsven in de eerste plaats lid is van een partij die al lijkt te beseffen waar ze straks aan toe gaan zijn als gevolg van wat ze talloze zelfstandigen hebben aangedaan de voorbije maanden. Wanhopige "damage control"?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 jan 2021, 10:18, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 33 keer
Die uitbraken waren er een paar maand geleden ook, maar toen werd er niet getest. Enkel het ziek kind werd getest. Daarna werd er gekeken naar de nauw contacten. Heeft het nauw contact ziekte symptomen?1207 schreef:Weekcijfers zijn lastig als hetcijer om de 10 dagen verdubbeldheist_175 schreef: Ik kijk eigenlijk niet naar dag-data, omdat het onderhevig kan zijn aan allerlei fluctuaties.
Kijk naar scholen met uitbraken
Zit je nog met de nieuwzeelandse.
14 dagen quarantaine na congé in europa, 2 negatieve testen en 10 dagen later toch ziek,
Das bijna een maand incubatie,
Nee, niets aan de hand, geen test.
Bij ons op het werk is wel een locatie gesloten voor 3 weken, zouden allemaal aparte gevallen zijn

-
- Elite Poster
We zitten nog niet in de fase van 1,2 miljoen kinderen thuis zetten, alhoewel we er niet ver meer van zijn. We zitten momenteel nog in de window of opportunity van "als we mondmaskers vanaf 6 jaar verplichten, kunnen we het ergste misschien nog net vermijden". Of dat venster vrijdag nog open zal zijn, is voor mij even onduidelijk. Vorige week was nog geen enkele school dicht, vandaag zullen het er al meer dan 20 zijn (die door de media gekend en gerapporteerd worden tenminste), zo snel gaat het dus.heist_175 schreef: En de vraag van 1 miljoen (om correct te zijn 1,2miljoen - het aantal schoolgaande kinderen): kan je op basis van 11 besmettingen in een school met 2K leerlingen, besluiten op 1,2miljoen kinderen thuis te zetten?
Alles zal afhangen van wat Ben doet of niet doet de komende dagen, en van wat hij "onzinnig" of "allerhande ideetjes" beschouwt en wat niet. Nu de kar van de experten lijkt te keren, raakt hij geisoleerd en zal de druk op hem toenemen. Als hij blijft vasthouden aan zijn beloftes voor zijn kiespubliek van werkende ouders ("de scholen sluiten, dat doe ik nooit meer") en blijft afkomen met zijn scholen die een veilige omgeving zijn ook al tonen de cijfers een heel ander beeld, ziet het er niet goed uit.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 jan 2021, 10:31, in totaal 1 gewijzigd.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Ik kan de bijkomende testen op scholen alleen maar toejuichen, maar ik zou nu niet gaan concluderen dat scholen het probleem zijn (wie zoekt/test die vindt namelijk).
Vreemd vind ik wel dat WZC en nu ook scholen een strak kader kennen waarbinnen gehandeld wordt in geval van een besmetting, waar dat voor bedrijven (volgens mij) compleet ontbreekt. Moesten bedrijven bij een besmetting van een werknemer ook de hele bedrijfstak of het team in quarantaine zetten en agressief testen, denk ik dat we ook daar gelijkaardige cijfers zouden zien. Maar, vandaag de dag mag je als werknemer denk ik al blij zijn te vernemen dat één van je collega's positief is en thuis zit terwijl jij verder mag doen. Men gaat er quasi van uit dat besmettingen niet op de werkvloer gebeuren, wat volgens mij een foute veronderstelling is.
Een ding is duidelijk, men (VDB) is zijn pijlen richting scholen al aan het scherpen, men is het publiek al aan het voorbereiden. Ik zou niet meer verbaasd zijn moesten er in de komende weken toch sluitingen of verleningen komen van de vakantie. Spijtig, want ik denk niet dat dat nodig is en meer schade aanricht dan het problemen zal oplossen. Daarom vind ik ook dat Ben Weyts erg goed bezig is (al zullen velen hier dat niet graag lezen denk ik).
Vreemd vind ik wel dat WZC en nu ook scholen een strak kader kennen waarbinnen gehandeld wordt in geval van een besmetting, waar dat voor bedrijven (volgens mij) compleet ontbreekt. Moesten bedrijven bij een besmetting van een werknemer ook de hele bedrijfstak of het team in quarantaine zetten en agressief testen, denk ik dat we ook daar gelijkaardige cijfers zouden zien. Maar, vandaag de dag mag je als werknemer denk ik al blij zijn te vernemen dat één van je collega's positief is en thuis zit terwijl jij verder mag doen. Men gaat er quasi van uit dat besmettingen niet op de werkvloer gebeuren, wat volgens mij een foute veronderstelling is.
Een ding is duidelijk, men (VDB) is zijn pijlen richting scholen al aan het scherpen, men is het publiek al aan het voorbereiden. Ik zou niet meer verbaasd zijn moesten er in de komende weken toch sluitingen of verleningen komen van de vakantie. Spijtig, want ik denk niet dat dat nodig is en meer schade aanricht dan het problemen zal oplossen. Daarom vind ik ook dat Ben Weyts erg goed bezig is (al zullen velen hier dat niet graag lezen denk ik).
-
- Elite Poster
Men gaat er vanuit dat de mensen die thuis kunnen werken, thuiswerken, en zij die dat niet kunnen, niet thuiswerken. In die optiek is er niet veel meer dat ze kunnen doen met de bedrijven. Je kan de essentiele bedrijven, waar mensen niet kunnen thuiswerken, niet stilleggen, of wat, de ziekenhuizen gaan geen stroom meer krijgen, geen voeding, geen vers beddengoed, geen leveringen van geneesmiddelen enz. De gezondheidszorg en hun massa toeleveranciers in brede zin staan nog allemaal 1 trapje boven 1,2 miljoen kinderen """degelijk""" onderwijs geven.NuKeM schreef:Men gaat er quasi van uit dat besmettingen niet op de werkvloer gebeuren, wat volgens mij een foute veronderstelling is.
Als er mensen zijn die de regels rond het telewerk negeren, dan is de vraag wat er nog aan te doen valt als smeekbedes en flitscontroles allemaal niets uithalen. Er is m.i. maar één resterende optie: kinderen thuishouden zodat zoveel mogelijk ouders (en hun werkgevers) geen keuze meer gaan hebben of ze de regels rond het telewerk nog gaan negeren of niet. En dan hopen dat het aanzuigeffect ook niet-ouders zoveel mogelijk thuishoudt. Ik weet net als jij dat ze dat niet allemaal gaan doen, maar tegelijk moet de verminderde drukte op de weg de flitscontroles op telewerk en de opvolging van boetes specifiek voor niet-ouders haalbaarder maken. Want begin maar eens flitscontroles te doen in de 80 km file die we vandaag zagen enkel nog maar op de Vlaamse wegen.
Als je een ander voorstel hebt om het aantal besmettingen op de werkvloer te minimaliseren, dat geen sluiting van elektriciteitscentrales inhoudt (metafoor voor de sluiting van essentiele bedrijven), en ook geen sluiting van de kantoren want die functies laten toe om thuis te werken, I'm all ears.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Die winst om te herinvesteren ... Da's maar een deel van de bestemming ervan. De aandeelhouders incasseren een niet gering gedeelte.Dizzy schreef:Vandaag in DS een stuk van Patrick Vankrunkelsven over waarom we wel degelijk boos mogen zijn op Pfizer: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210124_97986784
We accepteren dat de farma-industrie winst moet maken om te herinvesteren in nieuwe geneesmiddelen waarvan maar een kleine minderheid de eindmeet haalt. Maar bij dit vaccin was het risico om te falen bij de ontwikkeling contractueel grotendeels door de overheden gefinancierd. Pfizer nam dus geen risico, het doet gewoon nog eens extra aan winstmaximalisatie in plaats van samen blij te zijn met de extra dosis.
- Dizzy
- Elite Poster
Het zijn deze keer niet alleen mijn argumenten maar deze van een arts die wel wat meer zicht heeft over de inhoud. Het sterkt mij dat hij mijn mening volledig bevestigd. Ook enkele landen hebben al aangegeven dat men niet eindeloos met de farma kan meegaan. Charles Michel heeft daarvoor ook al gewaarschuwd.CCatalyst schreef:Je komt weer af met dezelfde argumenten, dus nogmaals: de overheid heeft vrijwillig gekozen om met Pfizer in zee te gaan en het is niet alsof er geen alternatief was. Ook qua snelheid was er een alternatief met Moderna, of ja, met Moderna had men niet kunnen uitpakken met het eerste vaccin nog "voor nieuwjaar" misschien, voor het "perspectief" van dezelfde soort als ze de kappers vorige week geboden hebben. De prijs is deel van het contract, de hoeveelheid per flesje is deel van het contract, en dat het sneller kan volgt per definitie uit de methode die toegepast werd om het te ontwikkelen, of het ook goedkoper is dat weet ik niet want het is ook wel een hele nieuwe methode die voor het eerst toegepast wordt in een vaccin. Als je een klassiek vaccin wil, kan je nog enkele jaren blijven wachten op GSK/Sanofi. De verkoopprijs van een goed heeft heel weinig te maken met wat het kost om het te maken. Het wordt bepaald door wat men ervoor wil geven. En blijkbaar had de overheid dus 7 keer meer geld over om een vaccin te krijgen dat snel op de markt was, want reminder: dat van AstraZeneca is bij ons nog niet goedgekeurd, ook al is de aanvraag al even ingediend.Dizzy schreef:Het is een betalend stuk maar ik zal een korte samenvatting geven van zijn punt:
Enerzijds uit incompetentie en uit druk van de media allerhande zaken tekenen en er achteraf over komen klagen: het maakt geen indruk. De fouten zijn opnieuw volledig door de politici gemaakt, en gezien ze geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun zware fouten maar wederom de schuld bij anderen leggen, zal een electorale afstraffing straks hun verdiende loon zijn. Laten we daarbij ook niet vergeten dat Vankrunkelsven in de eerste plaats lid is van een partij die al lijkt te beseffen waar ze straks aan toe gaan zijn als gevolg van wat ze talloze zelfstandigen hebben aangedaan de voorbije maanden. Wanhopige "damage control"?
Dat er keuze was klopt maar gedeeltelijk. Ten eerste is er een wezenlijk verschil tussen deze vaccins en ten tweede betekent een goedkeuring nog niet dat ze snel en voldoende beschikbaar zijn, wat blijkt uit de feiten. De overheid heeft dus uit voorzorg terecht gekozen om op meerdere paarden te wedden. Mocht ze dat niet gedaan hebben zou de kritiek- ook terecht- enorm zijn.
Dat het goedkoper en sneller kan is bevestigd door de ontwerpers van het nieuwe procédé volgens het artikel.
De prijszetting is niet altijd gelinkt aan de productiekost, dat klopt, maar het gaat hier wel om levensreddende middelen die gesponsord werden door de overheid en waarbij de overheid het risico op zich neemt door grote hoeveelheden te reserveren. De kans dat Pfizer zijn broek scheurt is dus 0.000000000000000000000000000000000000000000001 De kans dat ze serieus veel geld gaan verdienen een pak hoger en flirt met de absolute zekerheid

Voor Pfizer was 7 keer de prijs niet voldoende, het moest nog meer zijn

Ik snap niet dat mensen dergelijke walgelijke hebzucht zitten verdedigen maar tegelijk staan te kappen op de overheid die voor zijn bevolking zo snel mogelijk een vaccin probeert vast te krijgen. Het zegt veel over de echte bedoeling volgens mij.
Pfizer is dan ook incompetent want ze hebben ook getekend om te leveren en trekken nu hun staart in, ze zijn niet alleen. Neen, fouten duiden enkel op incompetentie als het over de overheid gaat

Mij gaat het niet over welke partij die man lid is maar wel of wat hij zegt klopt. En over de zelfstandigen, denk je dat OVLD met plezier bedrijven aanpakt? Men heeft gewoon gedaan wat nodig was en wat andere landen ook deden, nl contacten beperken. Ik denk dat uw bedenkingen eerder te maken hebben met het feit dat uw favoriete partij in de oppositie zit en dat je alles gebruikt om maar te kunnen kappen op de rest.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 25 keer
NuKeM schreef: Vreemd vind ik wel dat WZC en nu ook scholen een strak kader kennen waarbinnen gehandeld wordt in geval van een besmetting, waar dat voor bedrijven (volgens mij) compleet ontbreekt.
Wat ik me hierbij afvraag hoe dat gaat in publiek toegankelijke ruimtes als bibliotheken, die overal open zijn. In de discussie over kappers lees je bijvoorbeeld dat er géén tijdschriften mogen liggen, want dat is gevaarlijk als de volgende klant hetzelfde blad vastneemt, terwijl de vorige misschien een corona besmetting heeft.
Welnu. In bibliotheken liggen die tijdschriften vrij toegankelijk voor elke klant die passeert, evenals de boeken. Kan me niet voorstellen dat het personeel daar elk boek of tijdschrift dat iemand aangeraakt heeft vervolgens ontsmet. Vanwaar die twee maten en gewichten ??
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
De vraag is of werkgevers dan het sluiten van scholen gaan aannemen als reden om thuiswerk toe te laten. Als ze het niet willen in een periode dat de kinderen naar school zijn, gaan ze het zeker niet willen als ze weten dat de kinderen thuis zijn en de productiviteit dus mogelijk lager zal liggen.CCatalyst schreef: Als er mensen zijn die de regels rond het telewerk negeren, dan is de vraag wat er nog aan te doen valt als smeekbedes en flitscontroles allemaal niets uithalen. Er is m.i. maar één resterende optie: kinderen thuishouden zodat zoveel mogelijk ouders (en hun werkgevers) geen keuze meer gaan hebben of ze de regels rond het telewerk nog gaan negeren of niet. En dan hopen dat het aanzuigeffect ook niet-ouders zoveel mogelijk thuishoudt. Ik weet net als jij dat ze dat niet allemaal gaan doen, maar tegelijk moet de verminderde drukte op de weg de flitscontroles op telewerk en de opvolging van boetes specifiek voor niet-ouders haalbaarder maken. Want begin maar eens flitscontroles te doen in de 80 km file die we vandaag zagen enkel nog maar op de Vlaamse wegen.
Of is het dan de bedoeling dat de werknemer zijn jaarlijkse verlofdagen, of -nog erger- verlof zonder wedde inzet?
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
De bedrijven die de dag van vandaag open zijn zijn niet allemaal essentiële bedrijven (ik denk dan direct bv. aan winkels...). En, ze zijn zeker niet allemaal heilig in hun maatregelen of gedrag, ook niet de essentiële. Ik heb de pech gehad dit jaar al meer dan twee weken in het ziekenhuis te mogen liggen, met alle begrip voor het goede werk van die mensen (wat ik echt respecteer), maar ook daar heb ik regelmatig helaas losbandig gedrag gezien bij het personeel m.b.t. de maatregelen (het is dan ook menselijk).CCatalyst schreef:...
Als je een ander voorstel hebt om het aantal besmettingen op de werkvloer te minimaliseren, dat geen sluiting van elektriciteitscentrales inhoudt (metafoor voor de sluiting van essentiele bedrijven), en ook geen sluiting van de kantoren want die functies laten toe om thuis te werken, I'm all ears.
Ik zeg dan ook niet dat men bedrijven moet gaan sluiten, maar stel de vraag hypothetisch, puur om de aard van het cijfer gegoochel richting de scholen hiertegenover te zetten. Om maar te zeggen: statistiekjes maken kan iedereen, ze interpreteren en de goede conclusies eruit trekken is heel wat moeilijker.
Vergeet ook de realiteit niet bij het sluiten van de scholen, de utopie die je schets in je post staat denk ik ver van de realiteit. De ouders gaan niet plots allemaal vrolijk thuiswerken zoals je denkt en hun collega's die dat dan nog niet deden gaan dat waarschijnlijk ook niet plots wel doen! Wel: één of beide ouders gaan verlof opnemen (met gevolgen voor de rest van het jaar), gaan huzarenstukjes uithalen om het te bolwerken of erger, gaan hun kind 'dumpen' bij grootouders/familie/kennissen.
Een school is zelden de bron van een besmetting, wel (zoals ondertussen wel al duidelijk is) externe factoren die zich risicovol gedragen hebben (bv. ouders die op reis zijn gegaan en de regels niet gevolgd hebben). Dat het virus zich op de scholen kan verspreiden is nogal logisch, dat wordt dan ook zo goed en zo kwaad mogelijk 'bestreden' (al kan het misschien idd nog wat beter). Punt blijft dat men de bron moet aanpakken en de kinderen niet moet straffen voor iets waarvoor ze niet verantwoordelijk zijn.
- Dizzy
- Elite Poster
Het gaat niet om vragen om het toe te laten het is verplicht. Gelden de regelgeving dan niet voor werkgevers?
Als ouders thuis moeten zijn voor de kinderen dan zal het telewerk toenemen uit noodzaak.
Als ouders thuis moeten zijn voor de kinderen dan zal het telewerk toenemen uit noodzaak.
- heist_175
- Moderator
Vorige week waren er heus ook scholen gesloten.CCatalyst schreef:We zitten nog niet in de fase van 1,2 miljoen kinderen thuis zetten, alhoewel we er niet ver meer van zijn. We zitten momenteel nog in de window of opportunity van "als we mondmaskers vanaf 6 jaar verplichten, kunnen we het ergste misschien nog net vermijden". Of dat venster vrijdag nog open zal zijn, is voor mij even onduidelijk. Vorige week was nog geen enkele school dicht, vandaag zullen het er al meer dan 20 zijn (die door de media gekend en gerapporteerd worden tenminste), zo snel gaat het dus.heist_175 schreef: En de vraag van 1 miljoen (om correct te zijn 1,2miljoen - het aantal schoolgaande kinderen): kan je op basis van 11 besmettingen in een school met 2K leerlingen, besluiten op 1,2miljoen kinderen thuis te zetten?
Correct.NuKeM schreef:Ik kan de bijkomende testen op scholen alleen maar toejuichen, maar ik zou nu niet gaan concluderen dat scholen het probleem zijn (wie zoekt/test die vindt namelijk).
Wie test die vindt.
Er wordt in wel meer bedrijven gewerkt dan enkel de essentiële bedrijven.CCatalyst schreef:Men gaat er vanuit dat de mensen die thuis kunnen werken, thuiswerken, en zij die dat niet kunnen, niet thuiswerken. In die optiek is er niet veel meer dat ze kunnen doen met de bedrijven. Je kan de essentiele bedrijven, waar mensen niet kunnen thuiswerken, niet stilleggenNuKeM schreef:Men gaat er quasi van uit dat besmettingen niet op de werkvloer gebeuren, wat volgens mij een foute veronderstelling is.
Daken leggen of opritten leggen is niet bepaald een essentieel beroep, zijn wel nog aan de slag en zittend lekker met 6 in een busje.