pfuhu schreef:bruma schreef:
En jij hebt waarschijnlijk nog nooit gehoord dat mensen zonnepanelen op hun dak leggen?
Als die meer opbrengen dan wat je uit een gewoon stopcontact kunt halen dan heb je een Wallbox (ollanders spreken enkel over een laadpaal ook al hangt die aan hun muur) nodig om alle stroom in de wagen te krijgen zonder te injecteren.
Je hebt wel een wallbox versie nodig met load-balancing. In de beter aangestuurde kan je zelfs de capaciteitslimiet, weliswaar enkel voor het EV verbruik, instellen. Begrijp, het is niet de EV die zal zorgen voor het overschrijden van de limiet maar de Wallbox kan uw huisverbruik niet controleren noch beperken.
En dan toevallig 1 nacht volop moeten bijladen (avond thuiskomen met een lege auto en de dag erna opnieuw verre verplaatsing te doen) en je ganse maand is meteen om zeep door 1 keer bijladen ... Helpt dus helemaal niets bij het capaciteitstarief ...
Ik vermoed at je geen ervaring hebt noch met kwartuurmeting noch een EV hebt en dus geen ervaring met EV verbruik, EVladen thuis en aan snelladers.
Ik denk dat je u eens moet inlezen in verband met kwartuurverbruik bij mensen die nu al een DM hebben zonder PV, EV en zonder WP maar koken op elektriciteit.
Je zal tot de vaststelling komen dat huisverbruik mét enkel gelijktijdig aanschakelen van verbruikers wanneer het strikt noodzakelijk is, al een grotere piek vertegenwoordigt dan het minimum.
Eenmaal voor huisverbruik je uw piekwaarde hebt dan kan je in de 'dode momenten, wanneer die piek niet bereikt wordt, het restant ten opzichte van die piek perfect in de EV dumpen.
Is uw piek bv 4,5kW ipv het min van 2,5kW dan betaal je voor die maand 2*60€ (mogelijke kW piekprijs)/12 of 10€ piekbelasting.
Ik hoop voor u dat je geen 4,5kW verbruikt terwijl je slaapt dus die periode kan een EV laden. Rij je de EV zoals het hoort dan heb je elke 3u voor 100km 'getankt'. Maar ook tijdens je avond en ochtendroutine zal er 'getankt' worden zijnde iets trager. Enkel de wagen met het juiste accu pakket kiezen voor uw normale verplaatsingen*
Wil je die 10€ voor die maand niet betalen, indien dit in het huishouden die maand niet voorkomt, dan moet je afwegen om te gaan snelladers en kijken of dat voordeliger is.
*Voor die uitzonderlijke verre verplaatsingen afwegen of je de wagen met een grotere (duurdere) accu koopt of het verschil bedrag gebruikt om betalend te snelladen wanneer het voorkomt.
Eigenlijk dezelfde discussie als in de jaren 80. Koop ik de zuinige 1,6l diesel of liever de zuipende 2,5l diesel om 1 keer per jaar die caravan naar het zuiden te slepen en terug.