Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De beste stuurlui staan overduidelijk weer aan de wal. Zonde. :roll:

Praktijklessen zijn meestal ingedeeld in blokken van 4 uur, zelden per 2 uur, soms de hele dag.

Maar hé, laat ons dat allemaal geven op een half uur, "doe eens wat beter je best".
Groep 1: zet de ingrediënten klaar
Groep 2 leert de machine instellen
Groep 3 ...

:bang: :bang: :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cadsite schreef:Weet je eigenlijk hoeveel uren een praktijkleerkracht moet geven?
Begin daar al eens mee...
De praktijklessen zullen anders georganiseerd worden. Als het echt niet lukt in de tijd: dan maak je een selectie van het voornaamste. Flexibel zijn. Beter dan niets. Wie met z'n hoofd tegen de muur bonkt zoals je suggereert, zal enkel maar een hersenschudding oplopen.
cadsite schreef:Daarnaast, ik kreeg praktijk lassen en praktijk draaien/frezen toen ik nog naar school ging.

Hoever geraak je denk je op een half uur?
Dan geef je een uur? Flexibel zijn. Een halfuur is maar het voorbeeld om mayonaise te leren maken.

Ik vertrouw volledig op de leerkrachten daarop, niet uit mensen uit andere sectoren die hier staan te roepen dat de leerkrachten dat allemaal niet kunnen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 13:48, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Weet je eigenlijk hoeveel uren een praktijkleerkracht moet geven?

Daarnaast, ik kreeg praktijk lassen en praktijk draaien/frezen toen ik nog naar school ging.

Bakkerij: gasten, we gaan deeg maken...
Tegen dat je je gerief bij elkaar hebt kan je beginnen opkuisen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Weet je eigenlijk hoeveel uren een praktijkleerkracht moet geven?
De praktijklessen zullen anders georganiseerd moeten worden, uiteraard. Als het echt niet lukt in de tijd: dan maak je een selectie van het voornaamste. Beter dan niets, wat het alternatief is. Flexibel zijn. Wie met z'n hoofd tegen de muur bonkt zoals je suggereert, zal enkel maar een hersenschudding oplopen, zonder kennisoverdracht.

Btw: het hoger onderwijs heeft dat dit jaar ook allemaal gedaan he. Het is niet alsof ik het warm water uitvind. Ja, het is niet hetzelfde als secundair onderwijs, maar al zij dat kunnen, kan het secundair onderwijs dat ook, het is niet leerkrachten zoveel minder capabel zijn dan docenten.
cadsite schreef:Daarnaast, ik kreeg praktijk lassen en praktijk draaien/frezen toen ik nog naar school ging.

Dan geef je een uur? Flexibel zijn. Een halfuur is maar het voorbeeld om mayonaise te leren maken. En als je er dan niet raakt met de tijd: dan maak je een selectie.

Vergeet ook niet dit: de restaurants zijn gesloten. Geen praktijkstage dus voor vele leerlingen hotelschool. Geen "stagemeester"-opdrachten dus voor de praktijkleerkrachten. Wat kan je doen met die massa extra tijd? Juist: die praktijk geven (of inhalen) in kleine groepjes.

Ik vertrouw volledig op de leerkrachten daarop, niet uit mensen uit andere sectoren (die veel minder flexibel zijn tot vandaag) die hier staan te roepen dat de leerkrachten dat allemaal niet kunnen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Waarom spreek je dan niet eens met die leerkrachten? De chef (praktijkleraar koken) van mijn zoon, heeft al tegen ons gezegd dat dit een verloren generatie wordt. Dat het rampzalig is, de achterstand die ze oplopen. Dat eigenlijk de enigste oplossing nog is, om iedereen te laten dubbelen. Catastrofaal.

De economische impact van iedereen te laten dubbelen, wil ik zelfs nog niet aan denken. En dan komen we weer tot de conclusie, dat de problemen zijn doorgeschoven naar de volgende generatie. Een generatie waar wij als ouderen moeten op rekenen, dat ze ons pensioen nog gaan WILLEN betalen, dat ze ons gaan WILLEN verzorgen. Als ik jong was, stak ik mijn middelvinger eens uit
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Waarom spreek je dan niet eens met die leerkrachten? De chef (praktijkleraar koken) van mijn zoon, heeft al tegen ons gezegd dat dit een verloren generatie wordt. Dat het rampzalig is, de achterstand die ze oplopen. Dat eigenlijk de enigste oplossing nog is, om iedereen te laten dubbelen. Catastrofaal.
Ik wacht tot ze hun stem verheffen. Als die man gelijk heeft, als andere leerkrachten dat ook denken, dan moet dat naar buiten komen.

Het probleem is natuurlijk dat er andere leerkrachten zijn, TSO in dit geval, die beweren dat het allemaal best ok is. Van ASO vermoed ik dat ze hetzelfde zullen zeggen gezien het gemak van afstandsonderwijs. Als er een probleem is in het BSO, dan moet dat naar buiten komen, anders zal er niets gebeuren. En ik denk ook niet dat Weyts erg bezorgd is om het BSO, zoals zoveel van zijn voorgangers.

De reden dat ik het niet weet is omdat niemand het zegt. maar wat jij als ouder gehoord van een leerkracht, daarmee kan ik nog niet veralgemenen naar het ganse BSO, dat weet jij ook. Maar let op: ik zeg niet op voorhand dat je geen gelijk hebt, ik beschouw het als een mogelijkheid dat je wel gelijk hebt, maar ik zie/hoor het gewoon (nog) niet.

Het probleem is ook hoe je dit moet differentieren van andere evoluties: bedrijven klagen al lang dat de scholen de leerlingen niets relevants aanleren, dat ze alles op de werkvloer leren. Dit zal enkel maar versterkt worden nu, maar het zal moeilijk zijn om het enkel daarop te steken, het probleem gaat al zoveel langer mee.
bambipower schreef:En dan komen we weer tot de conclusie, dat de problemen zijn doorgeschoven naar de volgende generatie. Een generatie waar wij als ouderen moeten op rekenen, dat ze ons pensioen nog gaan WILLEN betalen, dat ze ons gaan WILLEN verzorgen. Als ik jong was, stak ik mijn middelvinger eens uit
Uiteraard, dat is zo, maar dat ook gaat veel verder dan enkel dit. Ik hoop iig dat ze hun middelvinger gaan uitsteken vroeg of laat, ze hebben er alle recht toe. Zij zijn volledig in de steek gelaten - niet enkel dit wat uiteindelijk maar een voetnoot is, de dalende kwaliteit van het onderwijs is een probleem dat al veel langer meegaat - zij hebben geen enkele morele verplichting meer om de ouderen niet in de steek te laten. Verandering zal pas komen wanneer een generatie de vinger opsteekt.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

CCatalyst schreef:
bambipower schreef:Die leerkrachten geven wel 8u per dag les voor corona. 8u per dag maal 5 is dan 40uur les geven per dag? Hoedoededa
9u-9u30: 3 leerlingen
9u30-10u: 3 leerlingen
10u-10u30: 3 leerlingen
10u30-10u45: pauze
10u45-11u15: 3 leerlingen
11u15-11u45: 3 leerlingen
11u45-12u15: 3 leerlingen
12u15-13u: middagpauze
...
tegen 16u15 heeft hij er dan 36 gezien, wat al een behoorlijke klas is. Veronderstellende dat er 24 man in een klas zit, kan hij die dag dus nog 12 leerlingen van een andere klas zien.

in NIET corona-tijden was het zo:

8u30-10u30: praktijkles aan klas 1 van 24 lln
10u30-12u30: praktijkles aan klas 2 van 24 lln
pauze
13u00-14u30: praktijkles aan klas 3 van 24 lln

oftewel 72 lln, ipv 36.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

bambipower schreef:De chef (praktijkleraar koken) van mijn zoon, heeft al tegen ons gezegd dat dit een verloren generatie wordt. Dat het rampzalig is, de achterstand die ze oplopen.
Een verloren generatie... ga je dat ook tegen iedereen vertellen die in het verleden ooit een jaartje heeft moeten dubbelen ?

Veel kans dat deze leerlingen er net sterker zijn uitgekomen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Hoe sommigen hier toch het afstandsonderwijs blijven promoten als DE toekomst begrijp ik niet.

Kinderen/jongeren hebben zoveel meer nodig dan enkel hun leerstof. Sociale vaardigheden, vrienden, interacties, dimensie, ... Niet ganse dagen op een scherm gapen gelijk een hond op een zieke koe.

Van mij mogen morgen alle jongeren hun vaccin krijgen zodat zij tenminste hun zo cruciale connecties terug kunnen opbouwen. Ik wil gerust nog maanden langer op mijn scherm turen. Ik kan het me gewoon niet inbeelden dat ik ganse dagen (verplicht) zou thuis moeten gezeten hebben als ik 17-18j was. Geen fuiven, geen uitgaan, geen café, geen domme dingen doen, geen...

Kunnen we nu eens aub niet onszelf, doorsnee nerd, als lichtend voorbeeld voor een ganse generatie nemen?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Dark, Die hebben gedubbeld he.... in mijn zoon zijn klas zijn maar 2 leerlingen die gedubbeld hebben. De rest zit in de klas, met een achterstand, en worden na het afstuderen in de arbeidsmarkt geduwd met ’te weinig’ kennis. Als ze al werk vinden, of als er al een ’baas’ is die iemand uit de coronageneratie wil aannemen. Als ik een restaurant had, zou ik ook wel iemand anders nemen. En idem voor automecaniekers die amper praktijk hebben gehad, of houtbewerkers, of....
Laatst gewijzigd door bambipower 18 jan 2021, 14:48, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

profke schreef:oftewel 72 lln, ipv 36.
Dan moet je inderdaad de extra tijd gebruiken die vrijkomt doordat er geen praktijkstages zijn, of activiteiten die niet doorgaan wegens Corona (zoals die leerkrachte TSO omschreef).

In een richting of een jaar waar dat niet relevant is, moet je iddd keuzes maken, rekening houden met het feit dat je ook weer niet moet "halveren" , je kan efficienter en geconcentreerder les kan geven aan een klein groepje. Het is dat of helemaal niets.

Ondertussen hebben de scholen rond Houthulst al besloten dat leerkrachten uit Houthulst voorlopig niet langer welkom zijn op school. We gaan dus wederom de selectieve tour op met de "leerachterstand" (waar of niet). Gelukkig dat de scholen zelf ingrijpen om besmettingen te vermijden als Weyts het niet wil doen, jammer dat het op deze manier moet gebeuren maar Weyts laat de scholen geen keus.

Wat Weyts nu vooral moet doen is de woede van die scholen op de hals halen door ze terug te fluiten. Minister van Ouders of Minister van Onderwijs?
woutervh schreef: Kinderen/jongeren hebben zoveel meer nodig dan enkel hun leerstof. Sociale vaardigheden, vrienden, interacties, dimensie, ... Niet ganse dagen op een scherm gapen gelijk een hond op een zieke koe.
Nogmaals aan herinneren, het zijn enkel ouders (en ouderen) die dit zeggen. De leerlingen van het middelbaar zelf hebben in een bevraging een meerderheid voorkeur voor afstandsonderwijs laten blijken. De tijd dat je vrienden enkel op school kon ontmoeten, was voor sommigen onder ons misschien van toepassing, maar is compleet achterhaald nu. De tijden zijn letterlijk veranderd.

Let wel: dit betreft enkel secundair onderwijs, voor dewelke afstandsonderwijs nu op tafel ligt. Over lagere school spreek ik me hierover momenteel niet uit.
bambipower schreef:Als ik een restaurant had, zou ik ook wel iemand anders nemen. En idem voor automecaniekers die amper praktijk hebben gehad, of houtbewerkers, of....
Alsof ze de sollicitanten voor het kiezen hebben in die sectoren :!: :!: :!:

Zoals de sectoren al zo lang zeggen: ze moeten pakken wat ze kunnen krijgen, en een eetbare mayonnaise leren ze voor het eerst in het restaurant te draaien, met de chef die het hen aanleert. En dat is al zo van lang voor corona!

Daarom, een geluk bij een ongeluk voor uw zoon: hoe goed/slecht hij ook opgeleid werd, werk zal hij wel vinden. En dan zal hij deftig leren koken. MAAR: hoe langer je de scholen open houdt, hoe langer de restaurants dicht moeten blijven, hoe langer voor hij werk zal vinden als hij in zijn afstudeerjaar zit!
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 14:53, in totaal 1 gewijzigd.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

CCatalyst schreef:Opvang voorzien is een noodzaak en logisch voor ouders die niet thuis kunnen werken, dat argument vervalt dus al meteen. Laat het duidelijk zijn: als ik pleit om de scholen te sluiten, bedoel ik ook dat er opvang voorzien moet worden voor kinderen van ouders die niet kunnen thuiswerken.
Het probleem met noodopvang is, dat je de toegang moet beperken, anders kan je net zo goed de scholen open houden. Er zullen altijd kinderen uit de boot vallen en tegelijk zijn er slimmeriken die wel een ongewenst alternatief zullen verzinnen zoals een alternatief opvangcircuit of toch de kwetsbare grootouders.
CCatalyst schreef:Kindermisbruik en psychische problemen: dat is onderwerp van onderzoek, maar je argument alsof de scholen open zouden moeten blijven opdat kinderen tenminste niet misbruikt moet worden, dat klopt niet. Dat is ook de rol niet van de scholen. Dan is er duidelijk iets anders mis, en met het scholen open argument verdoezel je dat laatste alleen maar, laat staan dat je het probleem echt aanpakt.
Ja, er is momenteel veel plaats in de hulpverlening om dat probleem aan te pakken. Verdoezelen of niet, scholen zijn vandaag de enige en meest democratische manier om die nood wat te verilchten.
CCatalyst schreef:Extra economische schade door dalende productiviteit: iedereen moet inspanningen leveren, zoals al zo vaak gezegd. Ik vind het zorgwekkend dat je "presteren" en "competitiviteit" boven de welzijn van een kind plaatst. Als een ouder wat minder productief is omdat een kind thuiszit, is dat normaal en moet daar begrip voor opgebracht worden. Het omgekeerde nastreven, wat jij lijkt te doen, getuigt van een maatschappijbeeld van een "survival of the fittest", waarin het kind wegmoet omdat ik anders niet kan presteren en ik mijn promoties niet kan binnenhalen. Nee, dank u, voor dat beeld pas ik.
Ik plaats helemaal niks boven het welzijn van kinderen, vandaar ook het belang van de scholen, maar de economische realiteit is wat ze is. Wie maatschappelijk sterk staat, zoals waarschijnlijk 97% van dit forum, heeft niet veel te vrezen. Ik probeer verder te kijken dan mijn eigen situatie, iets wat van sommigen die bovendien geen "skin in the game" hebben, niet kan worden gezegd.
CCatalyst schreef:Meer leerachterstand: ik zou zeggen, vraag het eens aan de leerkrachten, je zal een ander verhaal horen.
Welke leerkrachten zijn dat? Zij die in 5 en 6 ASO Grieks-Latijn of Wiskunde-Wetenschappen staan misschien, dat wil ik nog geloven.
De alarmbel werd al meermaals geluid, maar jij vindt dat er niks aan de hand is. Ok dan.
CCatalyst schreef:En 100 jaar geleden tijdens de Spaanse griep waren de scholen evenzeer gesloten.
De waarheid kan niet verderaf zijn. De scholen bleven in Europa zo lang mogelijk open, omdat de epidemiologen heel goed beseften dat het alternatief veel slechter was. En ja, de levensomstandigheden waren niet te vergelijken met vandaag.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

De tijd dat je vrienden enkel op school kon ontmoeten, was voor sommigen onder ons misschien van toepassing, maar is compleet achterhaald nu. De tijden zijn letterlijk veranderd.
Net DAT is nu weggevallen...
als 13+ mag je NIET naar de indoorsportclub; NIET naar de jeugdbeweging, NIET naar het zwembad, NIET naar de cinema
En als het aan jou ligt: niet naar school, want dat sociaal contact kan je wel inhalen in de indoorsportdclub, de jeugdbeweging, op cafe, de cinema, het zwembad...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

profke schreef:
De tijd dat je vrienden enkel op school kon ontmoeten, was voor sommigen onder ons misschien van toepassing, maar is compleet achterhaald nu. De tijden zijn letterlijk veranderd.
Net DAT is nu weggevallen...
als 13+ mag je NIET naar de indoorsportclub; NIET naar de jeugdbeweging, NIET naar het zwembad, NIET naar de cinema
En als het aan jou ligt: niet naar school, want dat sociaal contact kan je wel inhalen in de indoorsportdclub, de jeugdbeweging, op cafe, de cinema, het zwembad...
Ik denk dat CCatalyst doelt op de sociale media ;-)
CCatalyst schreef:
woutervh schreef: Kinderen/jongeren hebben zoveel meer nodig dan enkel hun leerstof. Sociale vaardigheden, vrienden, interacties, dimensie, ... Niet ganse dagen op een scherm gapen gelijk een hond op een zieke koe.
Nogmaals aan herinneren, het zijn enkel ouders (en ouderen) die dit zeggen. De leerlingen van het middelbaar zelf hebben in een bevraging een meerderheid voorkeur voor afstandsonderwijs laten blijken. De tijd dat je vrienden enkel op school kon ontmoeten, was voor sommigen onder ons misschien van toepassing, maar is compleet achterhaald nu. De tijden zijn letterlijk veranderd.
Wie neemt nu een bevraging van pubers in het middelbaar als richtlijn :roll: Ik ging ook gekozen hebben om thuis te zitten hoor. Heb trouwens ooit nog mijn zever in zo'n bevraging mogen gaan uitleggen aan het PMS :lol:

Het gaat er hem inderdaad om dat wij als ouders onze kinderen opvoeden op een manier waarvan wij denken dat dit de beste is voor onze kinderen. En afstandsonderwijs zit daar niet bij (bij mij toch niet, zelfs technologie in zijn geheel proberen wij heel beperkt te houden)
Volgens mij komen dergelijke hersenspinsels ook enkel voor bij mensen die of zelf geen kinderen hebben, of zelf een negatieve ervaring overgehouden hebben aan hun schooltijd.
Laatst gewijzigd door woutervh 18 jan 2021, 14:59, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Een bevraging bij het middelbaar? In het begin van corona... ik en mijn kinderen hebben ze nooit iets gevraagd. En ik kan me zelfs voorstellen, dat als ze het zouden gevraagd hebben, dat ze liever hadden thuisgebleven. Zeker toen, toen konden ze nog genieten van de extra ’vrije tijd’. Nu is dat anders. Kinderen kunnen zich de impact van (in het beste geval) anderhalf jaar half onderwijs, niet voorstellen.

En wat, als het virus muteert naar een variant waarbij het vaccin niet meer werkt? Dan kunnen we weer van vooraf aan beginnen, en is de toekomst van de kinderen wel helemaal niks meer.
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Didymus schreef:Het probleem met noodopvang is, dat je de toegang moet beperken
Dat is geen probleem, dat is een vereiste. En de overheid kan niet voor alles instaan: ouders die menen dat hun carriere zo belangrijk is dat ze hun kinderen bij hun grootouders dumpen zodat ze kunnen wedijveren met hun collega voor die promotie, hebben m.i. een serieus gewetensprobleem als ze enkele weken later aan de grafzerk staan. Doe nu toch aub eens normaal: kinderen en familie komen EERST en staan NIET boven uw carriere. En dat geldt ook voor werkgevers. Stop met het omgekeerde aan te moedigen door de scholen tegen beter weten in open te laten zodat de ouders vrij zijn de regels rond telewerk aan hun laars te lappen.
Didymus schreef:Verdoezelen of niet, scholen zijn vandaag de enige en meest democratische manier om die nood wat te verilchten.
Maar daarmee los je het probleem niet op. En als corona voorbij is, zal het dan gewoon weer genegeerd worden. Als blijkt dat mensen over gaan tot zo'n daden, zijn dat criminelen. Het lot of ze al dan niet tot die feiten overgaan, mag en kan niet afhangen van het feit of de scholen open zijn of niet. Die mensen hebben hulp nodig, voor het te laat is en voor ze toeslaan. De scholen openhouden om dat gemakkelijk te kunnen negeren is niet de juiste aanpak. Ik vind het zelfs zorgwekkend dat je dat suggereert.
Didymus schreef:Ik plaats helemaal niks boven het welzijn van kinderen, vandaar ook het belang van de scholen, maar de economische realiteit is wat ze is.
Als dat de wantoestanden van hierboven op een of andere manier moet goedpraten: nee, dan volg ik je niet. Als de normaliteit en de weerbaarheid van de maatschappij enkel maar staat of valt met de scholen, dan hebben we een probleem.
Didymus schreef:Welke leerkrachten zijn dat? Zij die in 5 en 6 ASO Grieks-Latijn of Wiskunde-Wetenschappen staan misschien, dat wil ik nog geloven.
De alarmbel werd al meermaals geluid, maar jij vindt dat er niks aan de hand is. Ok dan.
Geef eens een leerkracht secundair onderwijs, ipv een academische onderzoeker. En nee, niet ene van het ASO.

De reden dat ik zeg dat er niets aan de hand is, is omdat die studie van september dateert, en een leerkracht TSO uitlegt dat de achterstand ondertussen ingehaald is, omdat er zoveel activiteiten weggevallen zijn door COVID, wat toch de simpele "common sense"-toets lijkt te doorstaan. Zeg ik dat dat in het BSO dan ook het geval is? Nee, en het zou goed zijn dat de leerkrachten hun stem verheffen.
Didymus schreef:De waarheid kan niet verderaf zijn. De scholen bleven in Europa zo lang mogelijk open, omdat de epidemiologen heel goed beseften dat het alternatief veel slechter was.
Nee, Didymus, het klopt niet wat je zegt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 15:09, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

CCatalyst schreef:Nogmaals aan herinneren, het zijn enkel ouders (en ouderen) die dit zeggen. De leerlingen van het middelbaar zelf hebben in een bevraging een meerderheid voorkeur voor afstandsonderwijs laten blijken. De tijd dat je vrienden enkel op school kon ontmoeten, was voor sommigen onder ons misschien van toepassing, maar is compleet achterhaald nu. De tijden zijn letterlijk veranderd.
Heb jij eigenlijk kinderen???

Ik heb er 2, eentje in het zesde lager en eentje in het 2de secundair.

Ik kan je verzekeren dat ze beiden hun buik meer dan vol hebben van afstandsonderwijs. In het begin was dat leuk hoor, een paar dagen niet veel te doen hebben en de leerkrachten waren nog niet voorbereid waardoor het eigenlijk gewoon extra vakantie was. Het was ook mooi weer, dus: feest.

Ondertussen is het koud en nat, de leerkrachten zijn voorzien op afstandsmomenten en leven zich volop uit aan het geven van taken.
De fun is compleet weg hoor.

Andere manieren van contact? Eens skypen/zoomen is plezant, maar menselijk contact wordt echt gemist. Een gezelschapsspel, verstoppertje, gaan shoppen in 't stad. Wat hangen in de zetel met vrienden,... Allemaal verboden.
Sportclub, jeugdhuis, jeugdbeweging... Allemaal om zeep.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Sportclub, jeugdhuis, jeugdbeweging... Allemaal om zeep.
Ik snap uw punt niet. Door de scholen open te houden, zullen de zaken die je opsomt nog langer dicht moeten blijven, omdat de cijfers omhoog gaan.

Als je meent dat kinderen moeten werken werken werken zonder plezier, of als je meent dat je carriere boven je kinderen gaat, dan ja, dan pleit je om ze open te houden. Tip: dit is momenteel dus ook het geval, en die leerkrachte TSO ziet dat leerlingen moedeloos en ongelukkig worden door het gebrek aan ontspanning, en volgens haar is het daardoor dat de prestaties achteruit gaan, en niet door leerachterstand. All work and no play, het maakt niet enkel van Jack een dull boy, maar van ieder van ons, niet in het minst de jongsten.

Als je meent dat zij, net als jij en ik, ook een godbetert recht hebben op ontspanning, dan sluit je de scholen even, zodat ook de rest van de maatschappij weer kan hervatten. En dan vergeten we nog de mensen die nu al maanden "ontspanning" hebben en gewoon weer aan de slag willen gaan! Ik denk dat we akkoord zijn: de prijs die wij, de maatschappij, om de scholen open te moeten houden, is te hoog.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

"even"
Je bent al 5 maanden lang aan het pleiten, wars van de data, om scholen te sluiten.
Gelukkig werd er niet naar uw profestiën geluisterd, of de jeugd was collectief depressief.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Als dan alle werkende mensen moeten thuisblijven, dan moeten fabrieken dicht, winkels (buiten de essentiele), etc...
Dan is er geen nood meer om scholen te sluiten. Het virus zal dan wel al afnemen.

Maar wie gaat er nog geld hebben, om zijn kinderen eten te geven?
Er is technische werkloosheid, maar daar moet de overheid ook geld voor hebben. Of worden dat zorgen voor de volgende generatie?

Telewerk, allemaal goed en wel. In sommige gevallen zal dat goed gaan. Maar in de meerderheid zorgt het voor een minder produktieve arbeid. Hoelang gaat dat goed gaan? Niet elke baas heeft voldoende financiele reserve om dat te blijven opvangen.

Voor mij wast simpel geweest : een verbod op plezierreizen, had het nu minder snel laten escaleren. Nu is het te laat... in de volgende vakantie zijn ze weer vertrokken. De argumenten waarom we de grenzen niet kunnen sluiten, hoor je nu al van alle kanten uit de politiek.
de koe zegt boe
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

CCatalyst schreef:En de overheid kan niet voor alles instaan: ouders die menen dat hun carriere zo belangrijk is dat ze hun kinderen bij hun grootouders dumpen zodat ze kunnen wedijveren met hun collega voor die promotie, hebben m.i. een serieus gewetensprobleem als ze enkele weken later aan de grafzerk staan.
Stop met die onzin over carrière, daar gaat het helemaal niet over.
CCatalyst schreef:De scholen openhouden om dat gemakkelijk te kunnen negeren is niet de juiste aanpak. Ik vind het zelfs zorgwekkend dat je dat suggereert.
Maar stop nu toch eens eindelijk met anderen woorden in de mond te leggen, ik suggereer dat helemaal niet. Wat jij wil, is de laatste reddingsboei leksteken, ik pas daar voor.
CCatalyst schreef:Als de normaliteit en de weerbaarheid van de maatschappij enkel maar staat of valt met de scholen, dan hebben we een probleem.
Als je nu nog niet begrijpt dat onze hele maatschappijmodel (met haar goede en slechte kanten) gestoeld is op het collectief onderwijzen van onze kinderen, dan weet ik het ook niet meer.
CCatalyst schreef:De reden dat ik zeg dat er niets aan de hand is, is omdat die studie van september dateert, en een leerkracht TSO uitlegt dat de achterstand ondertussen ingehaald is, omdat er zoveel activiteiten weggevallen zijn door COVID, wat toch de simpele "common sense"-toets lijkt te doorstaan.
Anekdotisch bewijs, alweer.
CCatalyst schreef:Nee, Didymus, het klopt niet wat je zegt.
Nee CCatalyst, een schoolslutiing in één stad op één moment is geen weerlegging van mijn argument. De scholen werden bewust zo lang mogelijk open gehouden, sla er de historische bronnen maar op na.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef:En inderdaad, dat ze eerst maar de plezierreizen verbieden!
Je snapt nu toch, dat het te laat is. De varianten zijn hier. 2 scholen zijn vandaag dichtgegaan, leerlingen uit een gemeente worden geweerd in andere scholen. En dit is nog maar dag 1, exact twee weken na de heropening.

Het is te laat, de variant is hier en zal niet weggaan door de grenzen te sluiten. Kijk naar wat er in Engeland gebeurd is. Ierland. Zuid-Afrika. Moet dat ons ook overkomen, gewoon omdat we te koppig blijven om de scholen te sluiten wanneer dat nodig is?
Didymus schreef:Wat jij wil, is de laatste reddingsboei leksteken, ik pas daar voor.
Wat ik wil, is dat probleem ten gronde aanpakken. Wat jij wil, is verder doen alsof het niet bestaat, zoals we de voorbije jaren gedaan hebben, omdat het niet "voldoende" voorvalt om er iets aan te doen als de scholen open zijn. Daar pas ik dan weer voor.

Ik geloof niet dat mensen uit zichzelf beslissen van eens een kind te gaan misbruiken, het is het gevolg van een jarenlang lijden of een aandoening, of door zelf misbruikt geweest te zijn. Deze mensen kunnen geholpen worden voor het te laat is, mits je het probleem erkent. Zeggen "ja maar het is omdat de scholen dicht zijn" lost niets op, het is een verkeerde attributie en je schuift het echte probleem onder de mat. Ook als de scholen open zijn gaan de misbruiken gewoon door, ze verschuiven enkel naar andere uren.
Didymus schreef:Als je nu nog niet begrijpt dat onze hele maatschappijmodel (met haar goede en slechte kanten) gestoeld is op het collectief onderwijzen van onze kinderen, dan weet ik het ook niet meer.
Dan zou ik me behoorlijk zorgen maken over de daling van de kwaliteit, wat al lang voor Corona begonnen is. Corona is een voetnoot, het grote probleem zal niet verdwijnen door de scholen open te houden, het zal ook blijven verergeren omdat de kwaliteit nog steeds zakt, volledig los van Corona.
Didymus schreef:een schoolslutiing in één stad op één moment is geen weerlegging van mijn argument. De scholen werden bewust zo lang mogelijk open gehouden, sla er de historische bronnen maar op na.
Jouw argument is "ik zeg dat het niet zo was". Mijn historische bron moet het tegen een autoriteitsargument afleggen? Ok dan :)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200310_04883854
"In bijna alle onderzochte steden gingen de scholen dicht"
"Steden die het sluiten van scholen combineerden met nauwgezette quarantaines en een verbod op publieke bijeenkomsten deden het merkelijk beter, stellen de onderzoekers vast."
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 15:44, in totaal 4 gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Als je meent dat zij, net als jij en ik, ook een godbetert recht hebben op ontspanning, dan sluit je de scholen even, zodat ook de rest van de maatschappij weer kan hervatten. Ik denk dat we akkoord zijn: de prijs die wij, de maatschappij, om de scholen open te moeten houden, is te hoog.
Da's enkel als je het dogma voorhoudt dat de school dé grote schuldige is, wat jij duidelijk doet. Beter eens de oogkleppen afzetten

En inderdaad, dat ze eerst maar de plezierreizen verbieden!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef:"even"
Je bent al 5 maanden lang aan het pleiten, wars van de data, om scholen te sluiten.
Gelukkig werd er niet naar uw profestiën geluisterd, of de jeugd was collectief depressief.
Waar begint en breekt het britse virus in belgie?
Ik gok op statistisch toeval als uwen uitleg nu

Nu kun je er niet meer naastkijken denk ik dan. Gezin negeert regels en het is het kind dat het verspreidt.

Soit, wat ik nu zie qua aanpak lijkt op vorig jaar. Ge ziet het komen, discussiëren ipv ingrijpen en nu is het te laat
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

DarkV schreef:
bambipower schreef:De chef (praktijkleraar koken) van mijn zoon, heeft al tegen ons gezegd dat dit een verloren generatie wordt. Dat het rampzalig is, de achterstand die ze oplopen.
Een verloren generatie... ga je dat ook tegen iedereen vertellen die in het verleden ooit een jaartje heeft moeten dubbelen ?

Veel kans dat deze leerlingen er net sterker zijn uitgekomen.
Wanneer er een afwijking is in ons patroon spreekt men al snel van een "verloren generatie". We zijn amper een jaar in de miserie...
Doorheen onze moderne geschiedenis zijn er wel meer momenten geweest waar we door elkaar werden geschud en we onze plan moesten trekken. Als er nu één ding is waar ik rotsvast in geloof is de weerstand die mensen hebben.
Buiten het "leerplan" of het streven naar een diploma, krijgen onze jongeren wel een paar extra lessen mee dezer dagen.

We zijn dus sterker dan we denken, maar de laatste decennia zijn we wat ingeslapen. Gefocused op carrière, het huisje tuintje boompje en de gedachte dat alles zorgeloos zijn gang wel gaat. En als het al zou mislopen dat het van individuele aard is. Niets is minder waar uiteraard. De wereld ziet er elke dag wel net iets anders uit wanneer we wakker worden, tegenover de dag voordien en het kan héél snel gaan.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:Waar begint
Geen idee, want we testen niet (of pas sinds kort) op genoom.
Gezin negeert regels en het is het kind dat het verspreidt.
Weten we hoe het in dat WZC kwam, hoe de besmettingen van de kinderen gebeurd zijn?
Volgens mij niet?
Soit, wat ik nu zie qua aanpak lijkt op vorig jaar. Ge ziet het komen, discussiëren ipv ingrijpen en nu is het te laat
Dit lijkt niet op vorig jaar.
Vorig jaar leek op MERS/SARS, tot het al in Europa was en toen was het te laat.
Nu wisten we al in december dat er meer gevaar was en toch mocht iedereen nog op reis. Hier op UB werd er nog gepleit dat op reis gaan geen gevaar was. Natúúrlijk houdt niet iedereen zich aan de maatregelen bij terugkeer. En dus prijs :).

Wat zou er nog de grens over mogen:
- zakenreizen, met papier van werkgever
- stricte familie (gescheiden ouders etc)
- grenswerkers, met papier werkgever
- vrachtvervoer

En bij terugkomst verplichte isolatie voor 14 dagen.
Enkel bij vrachtvervoer zie ik issues, de rest kan je waterdicht organiseren. Maar de politiek heeft het nagelaten.

(edit: quote jungle)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Het wordt nog grappiger : OCMW-voorzitter Geraardsbergen wil niet-essentiële reizen van leefloners naar buitenland kunnen verbieden

https://vrtnws.be/p.vLPGRpQDx

Alleen reizen voor de elite, goed idee :nono:
de koe zegt boe
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Het is dus toch een klassenvirus :roll:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Sorry maar in dit geval moet je echt zwart wit handelen en niet volgens klasse. Er zijn mensen die er zelf voor gekozen hebben om in een leefloon terecht te komen maar de meeste is uit niet zelf veroorzaakte miserie.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

CCatalyst schreef:...
OK, duidelijk. Je hebt geen kinderen.

Ik mis enkel nog de zin.
"mocht ik kinderen hebben, dan..."

:roll:

Altijd gemakkelijk om de grote fout bij een groep te zoeken waar je zelf niet toe behoort.
Je kan dan blind pleiten voor zware maatregelen voor die groep, je hebt er toch geen last van. :banana: :banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Je kan dan blind pleiten voor zware maatregelen voor die groep, je hebt er toch geen last van. :banana: :banana:
Dat er nog altijd mensen beweren dat zij alle lasten dragen en dat anderen geen last ondervinden van de maatregelen :-(
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 16:37, in totaal 1 gewijzigd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Kunnen we hier aub eens stoppen met die discussie over scholen. Zo lang mensen samenkomen is er kans op besmetting, Punt. Heel dat welles nietes gedoe hangt ferm mijn strot uit. Desnoods moet alles maar weer dicht zoals maart vorig jaar. Ik ben die discussies en eindeloos gedoe kotsbeu. En dat virus vindt dat allemaal erg amusant. Wij zijn een bende kiekens.

En die vrouw die van haar skireiske is gekomen, en het dan nog eens heeft vertikt om in quarantaine te gaan mogen ze van mijn part een effectieve gevangenisstraf geven. 5 jaar minimum. Dat mens is echt een opperkieken.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Sorry maar in dit geval moet je echt zwart wit handelen en niet volgens klasse. Er zijn mensen die er zelf voor gekozen hebben om in een leefloon terecht te komen maar de meeste is uit niet zelf veroorzaakte miserie.
Yeah, sure....
Mensen die moeten blijven doorwerken, niet kunnen telewerken, opeen gepakt zitten. Kinderen die niet zo evident aan afstandsonderwijs kunnen deelnemen...

Ik wou maar zeggen dat het virus op biologisch vlak geen onderscheid maakt. Maar daar stopt dan ook de vergelijking.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Deze crisis mag voor de scholen een broodnodige efficiëntie oefening zijn. Alle respect voor leerkrachten, maar hoe ons onderwijs traditioneel georganiseerd is leidt toch tot veel verspilling en een lage leeropbrengst. Mijn eigen ervaring met onderwijs (als leerling, student en ook als assistent) leverde mij veel frustratie op over hoe slecht het dikwijls georganiseerd is met als direct gevolg de zo gevreesde leerachterstand.
Dat was voordien nooit een probleem maar nu tijdens corona wel.
Het ergste is dat ik een generatie later bij mijn kinderen hetzelfde zie gebeuren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Maar dat staat dan ook wel los van de pandemie denk ik. Alleen komt de rottigheid nu iets zichtbaarder aan de oppervlakte.
Kan er trouwens iemand mij een definitie geven van leerachterstand? Het niet kennen van hetgeen dat voorgekauwd aangegeven wordt?
Hoort levenservaring daar ook bij? Of sociale impact en inlevingsvermogen?

Of gaat het effectief over de laplace transformatie, die integrale of dat "geschiedenis" feit? Oof het correct schrijven van de Nederlandsche Taal? Zonder dt fouten?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

CCatalyst schreef:
cadsite schreef: Je kan dan blind pleiten voor zware maatregelen voor die groep, je hebt er toch geen last van. :banana: :banana:
Dat er nog altijd mensen beweren dat zij alle lasten dragen en dat anderen geen last ondervinden van de maatregelen :-(
Hallo!!!
Je zit hier als complete buitenstaander heelder theoriën, over scholen te pleiten en te eisen dat die moeten sluiten.
Van die maatregel heb jij 0,0 last.
Lees rustig en aandachtig, antwoord dan pas...

Ik beweer totaal niet dat ik alle lasten draag. Tot hiertoe ben ik zelfs redelijk gespaard van de meeste shit.
Nu begint het wel door te wegen want ik moet nu ook verschillende dagen stempelen en mijn lesopdracht start niet op, dus financieel begin ik het nu wel te voelen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

petrol242 schreef:Maar dat staat dan ook wel los van de pandemie denk ik. Alleen komt de rottigheid nu iets zichtbaarder aan de oppervlakte.
Kan er trouwens iemand mij een definitie geven van leerachterstand? Het niet kennen van hetgeen dat voorgekauwd aangegeven wordt?

Of gaat het effectief over de laplace transformatie, die integrale of dat "geschiedenis" feit? Oof het correct schrijven van de Nederlandsche Taal? Zonder dt fouten?
Je zou je beginnen afvragen of het onderwijs geen Westerse indoctrinatie is over hoe wij moeten leven en denken. Ik kan je zeggen dat ik mijn middelbaar niet heb afgemaakt en ik het gevoel heb dat ik een vrijere geest heb dan mensen rondom mij.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Kan er trouwens iemand mij een definitie geven van leerachterstand? Het niet kennen van hetgeen dat voorgekauwd aangegeven wordt?

Het leerplan, de doelen, de basis waar volgend jaar wordt op verder gebouwd zodat de jongeren op het einde van de rit een evenwichtige basis hebben op elk vlak.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Nu begint het wel door te wegen want ik moet nu ook verschillende dagen stempelen en mijn lesopdracht start niet op, dus financieel begin ik het nu wel te voelen.
Dan snap ik niet dat je je zo kant tegen een tijdelijke sluiting van de scholen. Daarmee gaan de cijfers snellen kunnen zakken en kan alles dus sneller terug heropenen, alhoewel we realistisch moeten zijn, dat zal pas in maart zijn. Als je de scholen open houdt, denk ik dat we eerder voor (na) de paasvakantie gaan mogen mikken.

En natuurlijk besef ik dat dat inspanningen vraagt van de ouders. Iedereen moet inspanningen leveren, of je nu kinderen hebt of niet. Ook de ouders die nu naar hun kantoor gaan omdat de scholen open zijn, en dus nog steeds hetzelfde leventje lijken aan te houden als voor maart 2020.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

BTW: is het het jullie ook al opgevallen op hoezeer Van Ranst en Vlieghe visueel verouderd zijn het jongste jaar?
Laatst gewijzigd door R2D2 18 jan 2021, 17:38, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”