Dus omdat je op verschillende plaatsen werkt ben je flexibel? Alle bouwvakkers kunnen we al tot die categorie beschouwen dan. Dat is de aard van de job denk ik dan. Ik versta onder flexibiliteit iets anders dan. Want die op een vaste locatie werken kunnen toch ook een flexibel werkregime hebben?r2504 schreef: Waarom moet je mensen gaan sponseren voor woon-werkverkeer als daar verder geen enkele flexibiliteit tegenover staat (men heeft per slot van rekening gekozen om op die locatie te gaan werken) ?
Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Dus als ik jouw redenering door trek : Waarom moet je mensen gaan sponsoren die er voor kiezen om voor hun job constant op de baan te zijn? Men heeft per slot van rekening er voor gekozen om die job uit te oefenen? En dus enkel wie flexibel is mag dus rekenen op fiscaal voordeel voor zijn kilometers?r2504 schreef:Waarom moet je mensen gaan sponseren voor woon-werkverkeer als daar verder geen enkele flexibiliteit tegenover staat (men heeft per slot van rekening gekozen om op die locatie te gaan werken) ?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het vraagt inderdaad een extra inspanning... vandaag zit ik in Turnhout, vrijdag in Nederland, volgende week in Oudenaarde... maar telkens verwacht m'n baas dat ik daar om 8u30 aan het werk ben (en ook tot 17u30 werk). Af en toe rij ik overdag ook nog naar een andere klant (voor m'n baas liefst tijdens m'n middag pauze die ik opoffer)... en als het echt fout gaat kan ik 's nachts ook nog ergens naartoe rijden.MichelJ schreef:Dus omdat je op verschillende plaatsen werkt ben je flexibel?
Op zich zijn dat heel wat extra uurtjes en vooral kilometers die ik niet met m'n eigen wagen ga doen... dus ja, hier mag iets tegenover staan. Ik denk dat dit best te verantwoorden is.
Bouwvakkers rijden dan ook vaak met een camionette van het werk... en het is inderdaad de aard van de job waar meestal een bedrijfswagen aan verbonden is (geen salariswagen dus).MichelJ schreef:Alle bouwvakkers kunnen we al tot die categorie beschouwen dan. Dat is de aard van de job denk ik dan.
Je kan inderdaad diverse vormen van flexibiliteit hebben... aan die van extra kilometers rijden (en de tijd die je daardoor verliest) voor je bedrijf hangt vaak een bedrijfswagen. Iemand die ergens vast zit kan ook flexibel zijn... maar ik denk niet dat die extra kilometers doet buiten z'n normale uren... dus kan je ook moeilijk verantwoorden dat zo iemand een bedrijfswagen heeft... ga je dat dus toch op die manier compenseren dan is het een salariswagen.MichelJ schreef:Ik versta onder flexibiliteit iets anders dan. Want die op een vaste locatie werken kunnen toch ook een flexibel werkregime hebben?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dus iemand die met de nacht en in het weekend werkt heeft daar ook voor gekozen en moet dus ook geen extra vergoeding krijgenpetrol242 schreef:Dus als ik jouw redenering door trek : Waarom moet je mensen gaan sponsoren die er voor kiezen om voor hun job constant op de baan te zijn? Men heeft per slot van rekening er voor gekozen om die job uit te oefenen? En dus enkel wie flexibel is mag dus rekenen op fiscaal voordeel voor zijn kilometers?
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Of moet ik ook gaan wenen dat dergelijke mensen een extra premie krijgen (die ons ook allemaal geld kost) ?
Het wordt me meer en meer duidelijk dat het hier puur om jaloezie gaat...
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik trek enkel je conclusie door en inderdaad is dat dus te gek voor woorden. Met die ironie was je dus niet mee. Als jij veel op de baan zit, uiteraard moet je werkgever dan een auto onder je gat steken en een verloning geven die je onregelmatige uren dekt.
Maar om dat in een "extralegaal potje" te steken is voor mij een brug te ver. Net zoals alle andere foefkes om de sociale bijdrage te omzeilen. Ik zou mijn maaltijdcheques ook liever zien verdwijnen. En kom nu niet af dat bedrijven daarvoor gaan bloeden omdat dan de loonkost te hoog zou worden. Er zijn veel retours die niet in de statistieken worden opgenomen van de loonkost, zoals het gedeelte bedrijfsvoorheffing op mijn shiftpremie die mijn werkgever in zijn zak mag steken, om er maar eentje te noemen.
En ik zou jaloers zijn? Goh, dan ken je me helemaal niet hoor. Je mag je salariswagen hebben en mensen mogen zoveel mogelijk voordelen hebben, hoe meer hoe liever zolang dat de gemeenschap daar geen last van heeft hé. Waarom zou ik daar jaloers op zijn. Het is mij veel meer te doen om de problemen van de overbezetting van ons wagenpark, dat een aantasting is geworden van onze omgeving. En auto's in eender welke vorm fiscaal gaan bevoordelen is te gek voor woorden.
Maar om dat in een "extralegaal potje" te steken is voor mij een brug te ver. Net zoals alle andere foefkes om de sociale bijdrage te omzeilen. Ik zou mijn maaltijdcheques ook liever zien verdwijnen. En kom nu niet af dat bedrijven daarvoor gaan bloeden omdat dan de loonkost te hoog zou worden. Er zijn veel retours die niet in de statistieken worden opgenomen van de loonkost, zoals het gedeelte bedrijfsvoorheffing op mijn shiftpremie die mijn werkgever in zijn zak mag steken, om er maar eentje te noemen.
En ik zou jaloers zijn? Goh, dan ken je me helemaal niet hoor. Je mag je salariswagen hebben en mensen mogen zoveel mogelijk voordelen hebben, hoe meer hoe liever zolang dat de gemeenschap daar geen last van heeft hé. Waarom zou ik daar jaloers op zijn. Het is mij veel meer te doen om de problemen van de overbezetting van ons wagenpark, dat een aantasting is geworden van onze omgeving. En auto's in eender welke vorm fiscaal gaan bevoordelen is te gek voor woorden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
@petrol242 : als ge in de petrol in shiften aan het werken zijt, jaloers moet ge niet zijn op iemand
. En shiftpremies, enkel voor de werkgever is er zoiets als shiftpremie, voor de werknemer is dat gewoon loon voor de belastingen ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bedrijfswagens en shiftpremies zijn in essentie geen omzeiling van de sociale bijdrage... salariswagens zijn dat wel.petrol242 schreef:Maar om dat in een "extralegaal potje" te steken is voor mij een brug te ver. Net zoals alle andere foefkes om de sociale bijdrage te omzeilen.
Trouwens waarom zou een bedrijf z'n andere werkmiddelen wel fiscaal mogen aftrekken en die bedrijfswagen niet ?
Reken maar uit wat het een bedrijf kost om een wagen om te zetten naar nettoloon... en dat met onze enorm loonlast !petrol242 schreef:En kom nu niet af dat bedrijven daarvoor gaan bloeden omdat dan de loonkost te hoog zou worden.
Ik heb het niet persoonlijk op jou... wel op de hardste roepers.petrol242 schreef:En ik zou jaloers zijn? Goh, dan ken je me helemaal niet hoor.
Laat ons dan meteen de Antwerpse haven (en het overgrote deel van onze industrie) sluiten... die is ook een aantasting van onze omgeving.petrol242 schreef:Het is mij veel meer te doen om de problemen van de overbezetting van ons wagenpark, dat een aantasting is geworden van onze omgeving.
Misschien moeten we voor de groen/rode gedachte gaan... iedereen stempelen... zo vervuilen we niet meer en verdelen we alles
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Dus een transportbedrijf mag z'n investering in z'n wagenpark dan ook niet meer fiscaal inbrengen ?petrol242 schreef:En auto's in eender welke vorm fiscaal gaan bevoordelen is te gek voor woorden.
Je misbruikt het woord "bevoordelen" trouwens.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
@MichelJ :
Ik werk niet (meer) in de petrol, maar aan gelijkaardige voorwaarden, dus nee, jaloers moet ik op niemand zijn
Mijn shiftpremie wordt inderdaad gewoon belast als elk ander loon. Het is een premie wanneer zaken zoals groepsverzekeringen worden ingevoerd en dan is het plots enkel de "platte pree" die wordt meegerekend, maar op mijn belastingsbrief staat geen afzonderlijk vakje voor de shiftpremie... Dan is het plots wel loon.
Maar ondertussen mag mijn werkgever een deel van de bedrijfsvoorheffing op het gedeelte shiftpremie wel afromen en moet die die niet doorstorten naar de staatskas. En het is nu niet dat mijn werkgever dat nodig zou hebben hé.
Maar ik denk dat we hier een beetje off-topic geraken.
@r2504 : Ik had het dus idd over salariswagens.
Ik werk niet (meer) in de petrol, maar aan gelijkaardige voorwaarden, dus nee, jaloers moet ik op niemand zijn
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mijn shiftpremie wordt inderdaad gewoon belast als elk ander loon. Het is een premie wanneer zaken zoals groepsverzekeringen worden ingevoerd en dan is het plots enkel de "platte pree" die wordt meegerekend, maar op mijn belastingsbrief staat geen afzonderlijk vakje voor de shiftpremie... Dan is het plots wel loon.
Maar ondertussen mag mijn werkgever een deel van de bedrijfsvoorheffing op het gedeelte shiftpremie wel afromen en moet die die niet doorstorten naar de staatskas. En het is nu niet dat mijn werkgever dat nodig zou hebben hé.
Maar ik denk dat we hier een beetje off-topic geraken.
@r2504 : Ik had het dus idd over salariswagens.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Je stelt het veel te extreem zwart/wit voor. Er zijn mensen met een wagen van de firma die deze totaal niet nodig hebben of zelfs niet gebruiken om naar het werk te gaan. Bovendien is iemand zonder wagen van de firma niet automatisch iemand die niet flexibel is. Er zijn genoeg mensen die geen bedrijfswagen hebben en ook naar andere plaatsen moeten reizen (bijkantoren, vergaderingen,...).r2504 schreef:Waarom moet je mensen gaan sponseren voor woon-werkverkeer als daar verder geen enkele flexibiliteit tegenover staat?
Punt is dat er teveel wagens zijn en de wegen verzadigd zijn en de natuur naar adem hapt. Dan onnodig en overdreven wagens sponsoren is gewoon absurd. Dat heeft minder met jaloezie te maken dan met logica. Dit betekent ook niet dat alle bedrijfswagens afgeschaft moeten worden maar wel dat er eens nagedacht mag worden of ze allemaal nodig zijn en of het niet beter is om de keuze te geven aan de werknemer. Elke wagen minder maakt het voor zij die op de baan MOETEN zijn vlotter kunnen rijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Inderdaad zoals bij de meeste (pendelaars) wordt verwacht dat je 9u aanwezig bent op kantoor.r2504 schreef:Het vraagt inderdaad een extra inspanning... vandaag zit ik in Turnhout, vrijdag in Nederland, volgende week in Oudenaarde... maar telkens verwacht m'n baas dat ik daar om 8u30 aan het werk ben (en ook tot 17u30 werk). Af en toe rij ik overdag ook nog naar een andere klant (voor m'n baas liefst tijdens m'n middag pauze die ik opoffer)... en als het echt fout gaat kan ik 's nachts ook nog ergens naartoe rijden.MichelJ schreef:Dus omdat je op verschillende plaatsen werkt ben je flexibel?
Op zich zijn dat heel wat extra uurtjes en vooral kilometers die ik niet met m'n eigen wagen ga doen... dus ja, hier mag iets tegenover staan. Ik denk dat dit best te verantwoorden is.
Of je nu op de baan moet of niet, of je flexuren hebt of niet, de meeste pendelaars komen op een werkplek terecht dicht bij de snelweg waar het openbaar vervoer aangepast is aan een 9-to-5 job, daarbuiten kan je wachten op wat er komen zal.
Je kan inderdaad diverse vormen van flexibiliteit hebben... aan die van extra kilometers rijden (en de tijd die je daardoor verliest) voor je bedrijf hangt vaak een bedrijfswagen. Iemand die ergens vast zit kan ook flexibel zijn... maar ik denk niet dat die extra kilometers doet buiten z'n normale uren... dus kan je ook moeilijk verantwoorden dat zo iemand een bedrijfswagen heeft... ga je dat dus toch op die manier compenseren dan is het een salariswagen.
Zelfs in het centrum van BXL is het niet altijd koek en ei om terug te reizen naar W-VL of de Limburg, niet vanwege de NMBS maar vanwege de lijn die niet meer bedient buiten normale uren.
Ter info van een kennis die vanuit W-VL in het onderwijs in BXL les geeft en de trein neemt
werkuren 8u50-15u30
vertrek met trein 05u35
aankomst met trein 18u30
terug naar huis zou nog net lukken met een bus (4km, waarvan je er nog 750m te voet van moet afleggen), ze rijden tot 19u
echter om 5u zijn er nog geen bussen.
In BXL is er dan nog een metro en tram nodig +/- 30min maar reeds ingerekend in de reistijd.
Waarom iemand het OV gebruikt, omdat dit terugbetaald wordt maar met de wagen ben je sneller uit de voeten, het kost meer.
Reken dit om naar iemand die 9u op kantoor moet zijn elke dag, en je gaat liever stempelen dan te pendelen met het OV
Daarnaast staan er genoeg in de rij om u te vervangen als je niet flexibel bent en enkel op je uurwerk kijkt om je trein te halen
Een 'dringende' meeting, een klantenprobleem, een offerte, e.a. redenen genoeg om tussen de lijnen te lezen dat je flexibel moet zijn, en als bediende zonder enige vorm van compensatie.
Ben je met de wagen, salariswagen, bedrijfswagen of onkostenvergoeding, doet er niet toe dan heb je nog de kans dat je buiten de spits om snel thuis bent.
Ga je met het OV dan blijft de reistijd altijd dezelfde, niet afgestemd op pendelaars
Of laten we de zaken omkeren: vanaf heden geen wagens meer betaald door de werkgever maar de reistijd telt mee als werktijd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
cocrrectie : er zijn niet enkel te veel wagens, er is te veel verkeer (auto's en vrachtwagens). Neem alle vrachtwagens weg en het zal ook vlotter gaan.Dizzy schreef:Punt is dat er teveel wagens zijn en de wegen verzadigd zijn en de natuur naar adem hapt. Dan onnodig en overdreven wagens sponsoren is gewoon absurd. Dat heeft minder met jaloezie te maken dan met logica. Dit betekent ook niet dat alle bedrijfswagens afgeschaft moeten worden maar wel dat er eens nagedacht mag worden of ze allemaal nodig zijn en of het niet beter is om de keuze te geven aan de werknemer. Elke wagen minder maakt het voor zij die op de baan MOETEN zijn vlotter kunnen rijden.r2504 schreef:Waarom moet je mensen gaan sponseren voor woon-werkverkeer als daar verder geen enkele flexibiliteit tegenover staat?
Vorige week een file van Geel tot Antwerpen met op het eerste rijvak een muur van vrachtwagens
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik dacht dat ik recent nog een Europese uitspraak heb gelezen dat dit zo zou moeten zijn... al zal m'n baas eens lachen vrees ik.bruma schreef:Of laten we de zaken omkeren: vanaf heden geen wagens meer betaald door de werkgever maar de reistijd telt mee als werktijd.
Trouwens ik ga niet voor m'n baas gans de Benelux rondrijden met m'n eigen wagen... al die extra tijd op de baan is gewoon een extra risico (dat ik niet ga nemen).
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Er is inderdaad een Europese uitspraak (over een Spanjaard dacht ik) die ontegensprelijk vastlegt dat reistijd werktijd is, als het om verschillende locaties gaat: techniekers, consultants, ...
@privéwagen
Dan zou uw baas u een (fiscaal vrijgestelde) kilometervergoeding kunnen geven. Als je veel kilometers doet, gaat hem dat BAKKEN geld kosten.
Mijn pa heeft dat een tijd gedaan (2-3jaar). Rijk werd hij er niet van, maar het dekte ruimschoots de (marginale) kosten van zijn auto.
Ik dacht dat het nu €0,34/km is.
Ik rij elke week naar Amsterdam, dat zou mijn baas €126 per week kosten
, per 2 dagen (los van de andere 3 dagen).
Mijn firmawagen kost mijn baas dus minder dan dat ik met mijn privéwagen zou rijden.
@privéwagen
Dan zou uw baas u een (fiscaal vrijgestelde) kilometervergoeding kunnen geven. Als je veel kilometers doet, gaat hem dat BAKKEN geld kosten.
Mijn pa heeft dat een tijd gedaan (2-3jaar). Rijk werd hij er niet van, maar het dekte ruimschoots de (marginale) kosten van zijn auto.
Ik dacht dat het nu €0,34/km is.
Ik rij elke week naar Amsterdam, dat zou mijn baas €126 per week kosten
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mijn firmawagen kost mijn baas dus minder dan dat ik met mijn privéwagen zou rijden.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En als ik m'n auto in de prak rij heb "ik" wel een probleem... niet m'n baas.heist_175 schreef:@privéwagen
Dan zou uw baas u een (fiscaal vrijgestelde) kilometervergoeding kunnen geven.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Plus dat ge dan uw wagen kunt inbrengen als beroepskost. Inclusief onder, afschrijving, garage, enz...
En éénmaal boven het forfait is het hek van de dam en kunnen alle kosten erbij gelapt worden.
J.
En éénmaal boven het forfait is het hek van de dam en kunnen alle kosten erbij gelapt worden.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
En de economie schaffen we dan ook af?Tim H. schreef:cocrrectie : er zijn niet enkel te veel wagens, er is te veel verkeer (auto's en vrachtwagens). Neem alle vrachtwagens weg en het zal ook vlotter gaan.
Vorige week een file van Geel tot Antwerpen met op het eerste rijvak een muur van vrachtwagens
Er kan meer ingezet worden op vervoer per trein en schip maar er zullen altijd vrachtwagens nodig zijn om goederen van en naar te vervoeren.
De bestelwagens zijn trouwens enorm toegenomen door de pakjesdiensten of gaan we online handel ook afschaffen?
Trouwens, vrachtwagens zullen de eerste zijn die zelfrijdend zullen worden. Er zijn al testen geweest in België met rijden in konvooi.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dizzy, dat zal niet de eerste jaren gebeuren... Er dient immers nog steeds iemand in de vrachtwagen aanwezig te zijn om over te nemen als het fout gaat.
Precies hetzelfde met het metro verkeer, in principe zou een computer dit perfect kunnen overnemen en toch.
Gisteren reed ik van Leuven naar Lommel. Om 15u vertrokken, om 17u! daar. Verdomme zeg, zoveel verkeer op de baan, elke rood licht 2-3 keer zien... Normaal is dat 1,5u binnendoor, nu ruim 2. Waarschijnlijk al veel vrijetijdsverkeer op de baan want normaal doe ik daar ook zolang niet over. Iedereen stapt tegenwoordig in zijn auto he. We gaan aanschuiven op de parking van de Ikea, op de parking van weet ik veel... Voor het minste eigenlijk. Vragen stellen doen we ons daar niet meer bij. In mijn ogen wil dat zeggen dat autorijden niet duur genoeg is.
Precies hetzelfde met het metro verkeer, in principe zou een computer dit perfect kunnen overnemen en toch.
Gisteren reed ik van Leuven naar Lommel. Om 15u vertrokken, om 17u! daar. Verdomme zeg, zoveel verkeer op de baan, elke rood licht 2-3 keer zien... Normaal is dat 1,5u binnendoor, nu ruim 2. Waarschijnlijk al veel vrijetijdsverkeer op de baan want normaal doe ik daar ook zolang niet over. Iedereen stapt tegenwoordig in zijn auto he. We gaan aanschuiven op de parking van de Ikea, op de parking van weet ik veel... Voor het minste eigenlijk. Vragen stellen doen we ons daar niet meer bij. In mijn ogen wil dat zeggen dat autorijden niet duur genoeg is.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dus je gaat meubelen kopen bij Ikea met de fiets of te voet. Dat je dat vervoer naar de bakker neemt, ok, maar IKEA lijkt me toch een slecht voorbeeld.
Trouwens al eens gekeken waar die winkels ingeplant worden ?
Succes.
Trouwens al eens gekeken waar die winkels ingeplant worden ?
Succes.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Dat moet echter wel genuanceerd worden. Uiteindelijk denk ik dat de auto bezit te veel, en auto gebruik te weinig belast worden. Op brandstoffen is er relatief veel belasting en dat is goed, want duwt mensen naar zuinigere (en dus minder co2 uitstotende) wagens. Ook laat je daarmee de veelrijders in verhouding meer betalen. Verkeersbelasting en tax op bedrijfswagens zijn hetzelfde of je nu elke dag met de auto veel pendelt naar (file) probleemsteden of je het OV gebruikt en enkel in het weekend met het gezin ergens naar toe gaat.Sinister schreef:Dat is de kern van de zaakSlafes schreef:In mijn ogen wil dat zeggen dat autorijden niet duur genoeg is.
Daarbij komt dan nog dat het gros van de bedrijfswagens een tankkaart heeft, en dus de laatste marginale kost (in belastingen via brandstof dan) ook nog eens wegneemt.
Ik heb veel liever dan accijnzen op brandstof gradueel omhoog zouden gaan, en dan nog liefst over heel de EU gelijk. Maak de verkeersbelasting dan ook nog eens gebruiksafhankelijk en de werkgevers zullen wel eens twee keer nadenken vooraleer je een tankkaart zonder limiet in je handen gedrukt krijgt samen met je bedrijfswagen.
Dat is inderdaad goed mogelijk. Hier thuis rijdt er een Golf (nieuw gekocht) die ondertussen net boven de 19 cent per km zit. (afgeschreven op 9j 350k km, met restwaarde 0 euro) Daarbij wordt er 160km woon-werk verkeer gereden per dag, en dan tikt de vergoeding ook aan, veel meer dan de auto kost. Echter is een bedrijfswagen geen optie, want in NL is de belasting daarop vrij hoog. Of het zou een over andere elektrische auto moeten zijn. Maar buiten een heel dure Tesla is er geen enkele die 160km + wat reserve kan doen in winterse omstandigheden.heist_175 schreef:
@privéwagen
Dan zou uw baas u een (fiscaal vrijgestelde) kilometervergoeding kunnen geven. Als je veel kilometers doet, gaat hem dat BAKKEN geld kosten.
Mijn pa heeft dat een tijd gedaan (2-3jaar). Rijk werd hij er niet van, maar het dekte ruimschoots de (marginale) kosten van zijn auto.
Ik dacht dat het nu €0,34/km is.
Ik rij elke week naar Amsterdam, dat zou mijn baas €126 per week kosten, per 2 dagen (los van de andere 3 dagen).
Mijn firmawagen kost mijn baas dus minder dan dat ik met mijn privéwagen zou rijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat zal enkel in het begin zo zijn om vertrouwen te winnen. Nadien zitten ze op de achterbank te vogelen is nu eerder de vrees las ik vandaagSlafes schreef:Dizzy, dat zal niet de eerste jaren gebeuren... Er dient immers nog steeds iemand in de vrachtwagen aanwezig te zijn om over te nemen als het fout gaat.
Precies hetzelfde met het metro verkeer, in principe zou een computer dit perfect kunnen overnemen en toch.
Gisteren reed ik van Leuven naar Lommel. Om 15u vertrokken, om 17u! daar. Verdomme zeg, zoveel verkeer op de baan, elke rood licht 2-3 keer zien... Normaal is dat 1,5u binnendoor, nu ruim 2. Waarschijnlijk al veel vrijetijdsverkeer op de baan want normaal doe ik daar ook zolang niet over. Iedereen stapt tegenwoordig in zijn auto he. We gaan aanschuiven op de parking van de Ikea, op de parking van weet ik veel... Voor het minste eigenlijk. Vragen stellen doen we ons daar niet meer bij. In mijn ogen wil dat zeggen dat autorijden niet duur genoeg is.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Metro zonder chauffeur bestaat al.
Inderdaad, we rijden teveel onnodig. Zelf ga ik amper nog met de wagen naar de stad omdat ik toevallig wel goed openbaar vervoer heb maar toch merk ik dat veel dit in de buurt niet doen. Ze betalen liever parking, benzine en slijtage en zoeken een half uur achter parking dan je snel en efficiënt te laten vervoeren voor een habbekrats. Ook korte afstanden kunnen perfect met de fiets en voor velen zou dit gezondheidsvoordeel ook nog eens enorm aangewezen zijn, toch sta ik meestal alleen met de fiets bij de bakker terwijl ik sneller terug ben (amper 8 minuten fietsen).
Uw conclusie klopt als een bus: auto gebruiken is nog altijd te goedkoop en als je de boodschap geeft als overheid dat je het toch deels als cadeau krijgt dan helpt dat niet om de perceptie te veranderen. Ik denk daarom dat we eerder aan de zelfrijdende wagen zitten dan aan een ander gedrag
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Tja, dat ofwel is het OV te duur. Iemand die geen korting heeft, betaalt zich blauw aan een treinticket. Ik reed als student voortdurend met de trein, ook al kon ik al autorijden. Nu bijna niet meer. De rekening is snel gemaakt eens je een vrouw en 2 kinderen hebt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Ik begrijp eerlijk gezegd nog altijd niet waar jullie dit bedrag van 4.1 miljard KOSTEN halen dat de staat moet uitgeven aan onze salariswagens.
Ik heb nu een 5 jaar een salariswagen, daarvoor reed ik gemiddeld 28.000km/jaar, nu nog 23.000 Km. Ik verplaats me dus minder dan vroeger.
Toen ik deze aanbieding van de firma kreeg was dit op VOORWAARDE dat ik het volledig leasingkontrakt inclusief de tankkaart zelf betaalde. Dit gaat dan weliswaar van mijn brutto loon af maar de firma wou geen euro opslag geven. Die wagen kost mij ongeveer een 500 euro brutto aan maandwedde en heb een 300 euro VAA, op dat geld VERLIEST de staat inkomsten maar moet ze niets op toeleggen, ik verlies hierop pensioenrechten, voor stempelgeld, ziekteverzekering ed telt dit alles niet mee. Nu ken ik reeds bedrijven die gestart zijn met leaseFIETSEN op hetzelfde principe. Ik ga er vanuit dat al die klagers dat wel zullen toejuichen... Conclusie voor mij is wel heel simpel, als ik echt terug naar vroeger moet, en ik moet die wagen terug zelf kopen, dan koop ik er eentje die 20.000 euro minder kost, het onderhoud gaat pro rata omlaag, ik kijk niet meer of dit een wagen is van een merk dat in belgie nog produktie heeft of niet, want als belgie niet aan mij denkt waarom zou ik dan aan belgische werknemers denken. Ik koop een dacia of een skoda fabia, dat in Roemenie gemaakt wordt door mensen die een hongerloon verdienen (allemaal dingen waar jullie ongetwijfeld nog niet bij stil gestaan hebben). De staat zal dus van mij geen euro meer krijgen, in tegendeel, ik ga nog meer via amazon, bol.com en andere internetwinkels kopen waar de belgische staat helemaal niks op verdient om dat te kompenseren dat men mij afpakt.Als jullie nu echt denken dat de loonkost geen probleem is, in roemenie, polen en dergelijke is deze 1/5 van hier, in china 1/10 van hier. Ik werk op een bedrijf dat honkvast aan belgie was gelinkt en dat nu meer en meer hier de schroeven aandraait en meer en meer overweegt naar china / turkije / polen/italie/romenie te sourcen en te verplaatsen omdat het hier niet meer haalbaar is.
Ik las hier dat kindergeld en studiebeurs er niets toe doen, waarschijnlijk omdat die persoon daar rijkelijk van geniet,wel dat is nu GELD dat de staat ECHT uitgeeft, in tegendeel tot mijn salariswagen , daar missen ze inkomsten mee, het verschil is heel groot.
Ik doe thuis meer en meer zelf, en als ik morgen geen dienstencheques meer kan kopen gaat de poetsdame er ook uit..
Wie denk je nu dat daar het meeste gaat aan overhouden, ik weet zeker, de staat gaat daar niets aan verdienen.
Diegene die vinden dat het maar normaal is dat je een uur in dat stom bushokje moet wachten op een bus die eventueel nooit komt, sorry mijn tijd is daar veel te kostbaar voor. Als de echte cijfers bekend zouden zijn van die super vervuilende bussen en die treinen die op elektriciteit van kerncentrales rijden , dan zouden we de ogen pas open trekken, maar ja, die cijfertjes mogen niet in twijfel getrokken worden.. Denk je dat ze daar geen volkswagenske doen op die kontrolebureau's ? Voor je nu gaat schrijven dat die elektriciteit van groene stroom komt, dit is grijze stroom maar wordt aangebdoen als groene stroom door aangekochte groenstroomcertificaten van , juist ja, zonnepanelen die waarschijnlijk volgens jullie ook weer zwaar overgesubsidieerd zijn... Verdeel en heers, dat zijn de politici aan het doen, er voor zorgen dat de ene de zon in de andere zijn ogen niet kan zien schijnen, onverdraagzaamheid is groot, diegen die evrantwoordelijkheid dragen en hier naar gedragen mogen niets meer verdienen enz...
Pak het geld bij de voetballers, die gasten verdienen miljoenen en in 4de provincial duizenden euro's in het zwart bij.. als dat allemaal opgelost is wel, dan mogen ze dat van mij, dat een legaal voordeel is, ook afpakken...
Tom
Ik heb nu een 5 jaar een salariswagen, daarvoor reed ik gemiddeld 28.000km/jaar, nu nog 23.000 Km. Ik verplaats me dus minder dan vroeger.
Toen ik deze aanbieding van de firma kreeg was dit op VOORWAARDE dat ik het volledig leasingkontrakt inclusief de tankkaart zelf betaalde. Dit gaat dan weliswaar van mijn brutto loon af maar de firma wou geen euro opslag geven. Die wagen kost mij ongeveer een 500 euro brutto aan maandwedde en heb een 300 euro VAA, op dat geld VERLIEST de staat inkomsten maar moet ze niets op toeleggen, ik verlies hierop pensioenrechten, voor stempelgeld, ziekteverzekering ed telt dit alles niet mee. Nu ken ik reeds bedrijven die gestart zijn met leaseFIETSEN op hetzelfde principe. Ik ga er vanuit dat al die klagers dat wel zullen toejuichen... Conclusie voor mij is wel heel simpel, als ik echt terug naar vroeger moet, en ik moet die wagen terug zelf kopen, dan koop ik er eentje die 20.000 euro minder kost, het onderhoud gaat pro rata omlaag, ik kijk niet meer of dit een wagen is van een merk dat in belgie nog produktie heeft of niet, want als belgie niet aan mij denkt waarom zou ik dan aan belgische werknemers denken. Ik koop een dacia of een skoda fabia, dat in Roemenie gemaakt wordt door mensen die een hongerloon verdienen (allemaal dingen waar jullie ongetwijfeld nog niet bij stil gestaan hebben). De staat zal dus van mij geen euro meer krijgen, in tegendeel, ik ga nog meer via amazon, bol.com en andere internetwinkels kopen waar de belgische staat helemaal niks op verdient om dat te kompenseren dat men mij afpakt.Als jullie nu echt denken dat de loonkost geen probleem is, in roemenie, polen en dergelijke is deze 1/5 van hier, in china 1/10 van hier. Ik werk op een bedrijf dat honkvast aan belgie was gelinkt en dat nu meer en meer hier de schroeven aandraait en meer en meer overweegt naar china / turkije / polen/italie/romenie te sourcen en te verplaatsen omdat het hier niet meer haalbaar is.
Ik las hier dat kindergeld en studiebeurs er niets toe doen, waarschijnlijk omdat die persoon daar rijkelijk van geniet,wel dat is nu GELD dat de staat ECHT uitgeeft, in tegendeel tot mijn salariswagen , daar missen ze inkomsten mee, het verschil is heel groot.
Ik doe thuis meer en meer zelf, en als ik morgen geen dienstencheques meer kan kopen gaat de poetsdame er ook uit..
Wie denk je nu dat daar het meeste gaat aan overhouden, ik weet zeker, de staat gaat daar niets aan verdienen.
Diegene die vinden dat het maar normaal is dat je een uur in dat stom bushokje moet wachten op een bus die eventueel nooit komt, sorry mijn tijd is daar veel te kostbaar voor. Als de echte cijfers bekend zouden zijn van die super vervuilende bussen en die treinen die op elektriciteit van kerncentrales rijden , dan zouden we de ogen pas open trekken, maar ja, die cijfertjes mogen niet in twijfel getrokken worden.. Denk je dat ze daar geen volkswagenske doen op die kontrolebureau's ? Voor je nu gaat schrijven dat die elektriciteit van groene stroom komt, dit is grijze stroom maar wordt aangebdoen als groene stroom door aangekochte groenstroomcertificaten van , juist ja, zonnepanelen die waarschijnlijk volgens jullie ook weer zwaar overgesubsidieerd zijn... Verdeel en heers, dat zijn de politici aan het doen, er voor zorgen dat de ene de zon in de andere zijn ogen niet kan zien schijnen, onverdraagzaamheid is groot, diegen die evrantwoordelijkheid dragen en hier naar gedragen mogen niets meer verdienen enz...
Pak het geld bij de voetballers, die gasten verdienen miljoenen en in 4de provincial duizenden euro's in het zwart bij.. als dat allemaal opgelost is wel, dan mogen ze dat van mij, dat een legaal voordeel is, ook afpakken...
Tom
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Ik ben ooit is naar de kerstmarkt in brussel willen rijden met de trein, met mijn vrouwtje en 2 kids. Kosten van het openbaar vervoer 7 euro enkel per persoon, kosten van een parking 10 euro...En dan moet je weten dat de kosten van het OV ticket nog niet de reeele kost is maar waarschijnlijk maar 1/3, dit is toch niet verantwoord...Goztow schreef:Tja, dat ofwel is het OV te duur. Iemand die geen korting heeft, betaalt zich blauw aan een treinticket. Ik reed als student voortdurend met de trein, ook al kon ik al autorijden. Nu bijna niet meer. De rekening is snel gemaakt eens je een vrouw en 2 kinderen hebt.
Tom
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Waar heeft de maatschappij hier last van mijn salariswagen? Ze missen inkomsten, dat is iets anders dan geld uitgeven...petrol242 schreef:Ik trek enkel je conclusie door en inderdaad is dat dus te gek voor woorden. Met die ironie was je dus niet mee. Als jij veel op de baan zit, uiteraard moet je werkgever dan een auto onder je gat steken en een verloning geven die je onregelmatige uren dekt.
Maar om dat in een "extralegaal potje" te steken is voor mij een brug te ver. Net zoals alle andere foefkes om de sociale bijdrage te omzeilen. Ik zou mijn maaltijdcheques ook liever zien verdwijnen. En kom nu niet af dat bedrijven daarvoor gaan bloeden omdat dan de loonkost te hoog zou worden. Er zijn veel retours die niet in de statistieken worden opgenomen van de loonkost, zoals het gedeelte bedrijfsvoorheffing op mijn shiftpremie die mijn werkgever in zijn zak mag steken, om er maar eentje te noemen.
En ik zou jaloers zijn? Goh, dan ken je me helemaal niet hoor. Je mag je salariswagen hebben en mensen mogen zoveel mogelijk voordelen hebben, hoe meer hoe liever zolang dat de gemeenschap daar geen last van heeft hé. Waarom zou ik daar jaloers op zijn. Het is mij veel meer te doen om de problemen van de overbezetting van ons wagenpark, dat een aantasting is geworden van onze omgeving. En auto's in eender welke vorm fiscaal gaan bevoordelen is te gek voor woorden.
Kindergeld, ziekteverzekering,studiebeurs,stempelgeld.. dat zijn kosten .. dat kost de maatschappij geld.
Misschien hier toch even zien dat je de dingen juist stelt en niet een of ander linkse economist citeert.
Maar ja, dat is typisch groen en SPA, de middenklasse er vantussen halen maar ondertussen zien dat ze er zelf dik inzitten...
Tom
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En de gemiddelde werkmens mag weeral extra in z'n zakken gaan om gewoon naar z'n werk te rijden... een mens is gek dat hij nog gaat werken, je gaat beter stempelen en leven op kosten van de maatschappij !AndRo555 schreef:Ik heb veel liever dan accijnzen op brandstof gradueel omhoog zouden gaan, en dan nog liefst over heel de EU gelijk.
Trouwens we wenen over de Turteltaks en langs de andere kant staan mensen hier te smeken om nog meer belastingen... begrijpen wie begrijpen kan
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
@tom35
Mij typeren als groen of SPA is wel heel kort door de bocht. Met beiden beide partijen heb ik niks te maken en mijn politieke voorkeur doet niet ter zake, maar soit, een vooroordeel is tegenwoordig snel gezet. Dat gezegd zijnde...
Als de staat inkomsten mist, worden die op één of andere manier gerecupereerd en dan heeft de gemeenschap daar wél last van. Nog steeds wordt er op mijn nettoloon een "bijzondere bijdrage sociale zekerheid" geïnd om het tekort aan inkomsten in de sociale zekerheid te compenseren. Destijds is dat door regering Martens (ik ben de tel kwijt de welke) ingevoerd en ging maar tijdelijk zijn. Door de afbraak van de sociale zekerheid staat het er nog steeds. Als je weet dat nog zo'n 85% van de loonmassa in België onderhevig is aan Sociale bijdragen, dan moet die overige 15% opgehoest worden.
Het sociaal vangnet afstempelen als een last, want die indruk geef je, is vrij kortzichtig, want dan was die middenklasse er al veel langer tussen uit geweest. Je vergeet trouwens de retour dat dit geeft naar de samenleving. En je moet dan ook consequent zijn en de volgende keer dat je naar de dokter gaat, het briefje niet binnen doen bij het ziekenfonds want anders ben je een kost voor de maatschappij. Ik hoop voor jou dat je dat sociale vangnet nooit nodig zal hebben.
Edit : Het was niet Martens maar Dehaene die met het Gobaal Plan dit door onze strot heeft geduwd.
Mij typeren als groen of SPA is wel heel kort door de bocht. Met beiden beide partijen heb ik niks te maken en mijn politieke voorkeur doet niet ter zake, maar soit, een vooroordeel is tegenwoordig snel gezet. Dat gezegd zijnde...
Als de staat inkomsten mist, worden die op één of andere manier gerecupereerd en dan heeft de gemeenschap daar wél last van. Nog steeds wordt er op mijn nettoloon een "bijzondere bijdrage sociale zekerheid" geïnd om het tekort aan inkomsten in de sociale zekerheid te compenseren. Destijds is dat door regering Martens (ik ben de tel kwijt de welke) ingevoerd en ging maar tijdelijk zijn. Door de afbraak van de sociale zekerheid staat het er nog steeds. Als je weet dat nog zo'n 85% van de loonmassa in België onderhevig is aan Sociale bijdragen, dan moet die overige 15% opgehoest worden.
Het sociaal vangnet afstempelen als een last, want die indruk geef je, is vrij kortzichtig, want dan was die middenklasse er al veel langer tussen uit geweest. Je vergeet trouwens de retour dat dit geeft naar de samenleving. En je moet dan ook consequent zijn en de volgende keer dat je naar de dokter gaat, het briefje niet binnen doen bij het ziekenfonds want anders ben je een kost voor de maatschappij. Ik hoop voor jou dat je dat sociale vangnet nooit nodig zal hebben.
Edit : Het was niet Martens maar Dehaene die met het Gobaal Plan dit door onze strot heeft geduwd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Wel, ik was er van de week, hoeveel mensen dat daar buiten gaan zonder iets te kopen, maar enkel om goedkoop te kunnen gaan eten, of om klein materiaal te kopen... De Ikea winkels zijn toch relatief goed bereikbaar voor mensen die in de buurt wonen hoor. Die liggen nu ook niet bepaald in het midden van nergens. Feit is dat je eens je de parking van de Ikea van Zaventem af rijdt je in file staat om terug op de snelweg te raken. Bij die van Hasselt sta je in de file om er naartoe te rijden.Joe de Mannen schreef:Dus je gaat meubelen kopen bij Ikea met de fiets of te voet. Dat je dat vervoer naar de bakker neemt, ok, maar IKEA lijkt me toch een slecht voorbeeld.
Trouwens al eens gekeken waar die winkels ingeplant worden ?
Succes.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het is niet omdat ik binnenga dat ik ook altijd mijn goesting vind hé. Maar Zaventem bvb, hoeveel mensen wonen daar 'in de buurt' op pakweg wandelafstand, dat zijn er niet gek veel, toch ? de andere vestigingen ken ik zo niet.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Net even de test gedaan via de website van De Lijn (openbaar vervoer dus)... van Lier tot aan de IKEA in Wilrijk is haast twee uur onderweg !Slafes schreef:De Ikea winkels zijn toch relatief goed bereikbaar voor mensen die in de buurt wonen hoor. Die liggen nu ook niet bepaald in het midden van nergens.
Plan ik vanaf m'n effectieve adres (dus niet centrum) dan krijg ik zelfs de melding dat er geen routes gevonden zijn
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Prachtig zo'n openbaar vervoer... ik ga er meteen m'n wagen voor laten staan (en dat voor iets wat amper drie dorpen verder ligt).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Net door geen afbraak van de sociale zekerheid staat het er nog steeds, ik zie het de volgende jaren zelf nog veel verder stijgen. Want de sociale zekerheid wordt steeds duurder, duurdere pensioenen (meer gepensioneerden die ook nog eens ouder worder), duurdere medische en zorgkosten enz...petrol242 schreef:@tom35
Mij typeren als groen of SPA is wel heel kort door de bocht. Met beiden beide partijen heb ik niks te maken en mijn politieke voorkeur doet niet ter zake, maar soit, een vooroordeel is tegenwoordig snel gezet. Dat gezegd zijnde...
Als de staat inkomsten mist, worden die op één of andere manier gerecupereerd en dan heeft de gemeenschap daar wél last van. Nog steeds wordt er op mijn nettoloon een "bijzondere bijdrage sociale zekerheid" geïnd om het tekort aan inkomsten in de sociale zekerheid te compenseren. Destijds is dat door regering Martens (ik ben de tel kwijt de welke) ingevoerd en ging maar tijdelijk zijn. Door de afbraak van de sociale zekerheid staat het er nog steeds. Als je weet dat nog zo'n 85% van de loonmassa in België onderhevig is aan Sociale bijdragen, dan moet die overige 15% opgehoest worden.
Het sociaal vangnet afstempelen als een last, want die indruk geef je, is vrij kortzichtig, want dan was die middenklasse er al veel langer tussen uit geweest. Je vergeet trouwens de retour dat dit geeft naar de samenleving. En je moet dan ook consequent zijn en de volgende keer dat je naar de dokter gaat, het briefje niet binnen doen bij het ziekenfonds want anders ben je een kost voor de maatschappij. Ik hoop voor jou dat je dat sociale vangnet nooit nodig zal hebben.
Edit : Het was niet Martens maar Dehaene die met het Gobaal Plan dit door onze strot heeft geduwd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Er zijn nog andere opties om daar te raken, zo kortzichtig niet zijn... Is toch voor sommige mensen echt te moeilijk precies...r2504 schreef:Net even de test gedaan via de website van De Lijn (openbaar vervoer dus)... van Lier tot aan de IKEA in Wilrijk is haast twee uur onderweg !
Plan ik vanaf m'n effectieve adres (dus niet centrum) dan krijg ik zelfs de melding dat er geen routes gevonden zijn![]()
Prachtig zo'n openbaar vervoer... ik ga er meteen m'n wagen voor laten staan (en dat voor iets wat amper drie dorpen verder ligt).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Andere opties zoals ? Moet ik soms met de fiets naar IKEA ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Blijf jij maar verknocht aan de auto... Het is puur een gemak, maar er zijn en bestaan, sommigen al zeer lang, andere oplossingen. Het feit dat je moet komen vragen welke zegt genoeg eigenlijk. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
"oh wat erg dat je niet eens zelf weet" dat is zo'n typisch verwijt van iemand die het zelf ook niet meer weet...
Komop zeg, verklaar gewoon waar je het over hebt.![Birthday Smile :bdaysmile:](./images/smilies/icon_bdaysmile.gif)
Komop zeg, verklaar gewoon waar je het over hebt.
![Birthday Smile :bdaysmile:](./images/smilies/icon_bdaysmile.gif)
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Inderdaad... en daar ga ik ook voor werken... het leven is te kort om te zoeken hoe ik geen uren moet verprutsen om drie dorpen verder te geraken.Slafes schreef:Blijf jij maar verknocht aan de auto... Het is puur een gemak
Gewoon onvolwassen gedrag... ik weet en jij niet... precies de kleuterklasJoe de Mannen schreef:Komop zeg, verklaar gewoon waar je het over hebt.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Net zoals mensen zonder subsidiewagen gaan werken... het leven is inderdaad te kort om uren stil te staan omdat er gewoon teveel wagens op de baan zijnr2504 schreef:Inderdaad... en daar ga ik ook voor werken... het leven is te kort om te zoeken hoe ik geen uren moet verprutsen om drie dorpen verder te geraken.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat is niet omdat ik het niet weet, dat is omdat ik het beu ben om hier tegen de verknochte 'de auto is mijn vrijheid' kerels zit te praten die toch niet voor reden vatbaar zijn. Eender wat de argumenten zijn. Wie zijn er dan precies de kleuters? Of is zelfstandig nadenken ook al verboden hier op Userbase en moet alles voorgekauwd zijn?
Denk nu nog eens goed na.
Autodelen, Cambio, en iets wat al eeuwen bestaat denk ik, een taxi. Voor mensen die weinig kilometers doen komt een taxi op termijn goedkoper uit dan zelf een wagen aanschaffen. Geloof me vrij, ik ken zo'n mensen en hun taxi ritjes kosten op jaarbasis behoorlijk veel geld, maar het komt nog niet in de buurt van wat ze kwijt zouden zijn voor aanschaf en onderhoud en tanken en parkeren van wat de wagen hen zou kosten.
Een vriendin van mij deelt haar auto die toch 98% van de tijd stil staat, zoals bij de meeste mensen. Zij verdient er een klein bedrag op en de mensen die mee delen zijn gelukkig als ze eens boodschappen doen dat ze voor een relatief klein bedrag een auto hebben.
Ja, het vergt wat planning en aanpassing, maar meer dan dat is het niet.
Denk nu nog eens goed na.
Autodelen, Cambio, en iets wat al eeuwen bestaat denk ik, een taxi. Voor mensen die weinig kilometers doen komt een taxi op termijn goedkoper uit dan zelf een wagen aanschaffen. Geloof me vrij, ik ken zo'n mensen en hun taxi ritjes kosten op jaarbasis behoorlijk veel geld, maar het komt nog niet in de buurt van wat ze kwijt zouden zijn voor aanschaf en onderhoud en tanken en parkeren van wat de wagen hen zou kosten.
Een vriendin van mij deelt haar auto die toch 98% van de tijd stil staat, zoals bij de meeste mensen. Zij verdient er een klein bedrag op en de mensen die mee delen zijn gelukkig als ze eens boodschappen doen dat ze voor een relatief klein bedrag een auto hebben.
Ja, het vergt wat planning en aanpassing, maar meer dan dat is het niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Neem gerust je eigen auto om naar ikea te gaan.r2504 schreef:Andere opties zoals ? Moet ik soms met de fiets naar IKEA ?
Maar het stoort me wel als dit gesponsord wordt door de staat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Voila, het wordt weer eens bewezen, diegene die hun auto gesponsord krijgen door de staat denken er zelfs niet aan om naar alternatieven te zoeken.r2504 schreef: Inderdaad... en daar ga ik ook voor werken... het leven is te kort om te zoeken hoe ik geen uren moet verprutsen om drie dorpen verder te geraken.
:
En gelijk hebben ze natuurlijk, als je zelf je gereden kilometers niet moet betalen, zou je een dommerik zijn om ze niet te rijden.
Vandaar stop het sponsoren van bedrijfswagens door de staat...