Pagina 3 van 3

Configureerbare abo's?

Geplaatst: 18 jan 2006, 10:25
door GeertAki
Waar ik me nu al zeer lang aan stoor is de huidige gang van zaken in de zogenoemde "configureerbare ADSL-abo's". BGC heeft er een tijd reclame mee gemaakt: "ADSL op maat", maar als je dan naar hen gaat en je zegt: Laat die 'gratis' emailadressen en webspace maar vallen, die toegang tot adsl.be heb ik ook niet nodig en toegang tot jullie nieuwsgroepen heb ik ook niet van dienst, dan staan ze je daar aan te gapen alsof ik iets abnormaals vraag. Zelfs als je (zoals in mijn geval) slechts 5GB per maand verbruikt, dan kan je niet zeggen dat je voor die 5GB extra niet wil betalen.

De prijzen zijn te hoog, dus wil ik de dingen die ik toch niet gebruik niet hebben in mijn configureerbaar abo en dan komt de prijs een 5-tal euro per maand lager uit. Maar dat kan niet hé! Je kan alleen volumeblokken en snelheid bijkopen zodat je MEER betaalt. Minder is geen optie.

Dus ik hoop dat de nieuwe abo's van EDPnet dit probleem voorgoed de wereld uit helpen door te starten met een "leeg" abonnement. Je kan dan via de website opties aanklikken, zoals de gewenste downloadsnelheid, de gewenste uploadsnelheid, vast/variabel ip-adres en hoeveel GB je denkt te gaan gebruiken, of je webspace nodig hebt, of je emailadressen nodig hebt (en hoeveel), hoeveel MB de inbox daarvan moet zijn, ...

Als alles ingevuld is, dan komt het maandelijks te betalen bedrag op het scherm en daar kan je dan korting op krijgen als het totale bedrag boven een bepaalde waarde uitkomt of zo.

Voordeel voor de klant is dat hij / zij nog meer het gevoel van keuzevrijheid heeft, dat het op maat is en dat hij / zij niet meer betaalt voor diensten die zogezegd gratis zijn. Je weet zo goed als ik dat die 'gratis' diensten die erbij geleverd worden altijd onkosten voor de provider met zich meebrengen, dus je betaalt ze sowieso bij.

Voordeel voor de ISP is dat hun (gevorderde) klanten tevredener zullen zijn omdat het abo op maat is aangemaakt en dat ze bijgevolg beter kan inschatten wat de netwerkbelasting zal zijn, aangezien iedereen configureert wat hij / zij denkt te gaan gebruiken.

't Is maar een idee en ik ben, net zoals de anderen hier, heel nieuwsgierig naar de nieuwe abo's.

Geplaatst: 18 jan 2006, 12:04
door meon
Is dit niet wat EDPnet doet met hun flexi-abonnementen?

Geplaatst: 18 jan 2006, 12:28
door GeertAki
Ongeveer, maar heb je al eens naar de prijzen gekeken?
enkel de EDPnet GO vind ik dan prijs/kwaliteit interessant en het zou ook die zijn die ik zou genomen hebben, maar nu wacht ik nog even hun nieuwe abo's af uiteraard.

Enneuhm, met die flexi's moet je er ook minstens één emailadres bij nemen...

Geplaatst: 18 jan 2006, 12:51
door meon
GeertAki schreef:Enneuhm, met die flexi's moet je er ook minstens één emailadres bij nemen...

Lijkt me logisch, dit is immers een zeker contactpunt met de klant. Als je zelf een mailserver wilt draaien, of ergens anders een mailserver huurt is het vanuit EDPnet gezien nooit zeker of dit wel gaat werken (online zijn, mailbox bestaan, mailbox beschikbaar, spamfilters, ...). Als ze zelf 1 basismailbox genre username_at_users.edpnet.be of zo aanbieden kunnen administratieve mails daar tenminste terecht!

Valse veronderstelling

Geplaatst: 18 jan 2006, 13:41
door GeertAki
Zoals ik al zei heb ik nog nooit een mailadres van mijn ISP gebruikt, dus de ISP heeft de indruk dat ik zijn/haar boodschap ontvangen heb, maar in realiteit is dat niet zo.

Misschien zie ik het verkeerd, maar het moet toch mogelijk zijn om bij registratie een reeds bestaand emailadres op te geven, waardoor ik die mails wel zal ontvangen? Ik zal toch niet de enige zijn die dit zo doet?

Geplaatst: 18 jan 2006, 13:45
door MRC101
meon schreef:
GeertAki schreef:Enneuhm, met die flexi's moet je er ook minstens één emailadres bij nemen...

Lijkt me logisch, dit is immers een zeker contactpunt met de klant. Als je zelf een mailserver wilt draaien, of ergens anders een mailserver huurt is het vanuit EDPnet gezien nooit zeker of dit wel gaat werken (online zijn, mailbox bestaan, mailbox beschikbaar, spamfilters, ...). Als ze zelf 1 basismailbox genre username_at_users.edpnet.be of zo aanbieden kunnen administratieve mails daar tenminste terecht!


Ik ben ook EDPnet klant en heb geen e-mailadres gekregen van hen. Ik krijg mijn e-mails/facturen op een g-mail adres, als ik mijn wachtwoord zou vergeten van "My EDPnet" kan ik dit wel niet opvragen via hun site.

Re: Valse veronderstelling

Geplaatst: 18 jan 2006, 14:23
door meon
GeertAki schreef:Misschien zie ik het verkeerd, maar het moet toch mogelijk zijn om bij registratie een reeds bestaand emailadres op te geven, waardoor ik die mails wel zal ontvangen? Ik zal toch niet de enige zijn die dit zo doet?
Welke garantie heeft een ISP dat een bericht dan daadwerkelijk niet in een bitbucket terecht komt, als dit niet in eigen beheer is?

Re: Valse veronderstelling

Geplaatst: 18 jan 2006, 16:11
door Edward Valckx
meon schreef:
GeertAki schreef:Misschien zie ik het verkeerd, maar het moet toch mogelijk zijn om bij registratie een reeds bestaand emailadres op te geven, waardoor ik die mails wel zal ontvangen? Ik zal toch niet de enige zijn die dit zo doet?
Welke garantie heeft een ISP dat een bericht dan daadwerkelijk niet in een bitbucket terecht komt, als dit niet in eigen beheer is?


Omdat de gebruiker bij de inschrijving dit opgegeven heeft, en in de kleine lettertjes staat dat hij dit in eer en geweten ingevuld heeft.

Ikzelf heb ook geen email adres van EDPnet in gebruik, alhoewel ik er één "gratis" gekregen heb - maar dat is zelfs niet geconfigureerd via MyEDPnet. Ik gebruik een aparte, betalende emailprovider die email als hoofdaktiviteit beschouwt, en niet als een nevenaktiviteit zoals de ISP providers. Ook voor usenet gebruik ik een aparte, betalende usenetprovider. Ik heb EDPnet enkel nodig voor pure internetconnectiviteit, en zou het ook erg vinden moest ik een emailaccount van hun moeten gebruiken voor mijn communicatie. Gelukkig is dit niet het geval. Ik gebruik zelfs hun SMTP niet. Heel interessant vind ik EDPnet ook omdat ze geen poorten blokkeren!

Bijgevolg zie ik zo'n configureerbare account ook wel zitten; enkel betalen voor wat je echt gebruikt.

Geplaatst: 20 jan 2006, 20:31
door Tomsworld
Hoe zit het bij edpnet met:

* disconnects iedere 36 uur of een beetje vriendelijker om de 3 dagen tussen 4 en 5 uur s ochtends ?
* ssh (linux / unix) shell server voor de klanten ?
* usenet server aan lijnsnelheid (dus geen giganews @ 30 KB/sec)
* poorten, heel belangrijk (ik gebruik mijn smtp @ mijn colo-server) en ik wil gewoon 25 open in en uit, en ja ik bijveilig mijn dozen.

Geplaatst: 20 jan 2006, 21:11
door Arqentus
Tomsworld schreef:Hoe zit het bij edpnet met:

* disconnects iedere 36 uur of een beetje vriendelijker om de 3 dagen tussen 4 en 5 uur s ochtends ?
* ssh (linux / unix) shell server voor de klanten ?
* usenet server aan lijnsnelheid (dus geen giganews @ 30 KB/sec)
* poorten, heel belangrijk (ik gebruik mijn smtp @ mijn colo-server) en ik wil gewoon 25 open in en uit, en ja ik bijveilig mijn dozen.


Disconnects at random meer. Soms 5 dagen of meer. In ieder geval geen 36 uur disconnects.
Usenet server is Giganews. Beperkt tot 10GB / maand. Multi threads doet hij tussen 40 & 60kb/sec. Geen speedbeest maar mja, het is gratis & je hebt toegang tot de volledige Giganews server.
Alle porten open, inc 25 als ik me juist herinder ( best is een firewall te draaien of een router met een firewall in ;) ).
ssh moet je aan de unix/linux junkies hier vragen ;)