Telenet stapt in het digitale-tv-tijdperk
analyse
BRUSSEL - Telenet maakt vandaag zijn langverwachte plannen voor digitale televisie bekend. De telefoon- en kabeloperator van weleer groeit daarmee definitief uit tot een multimediabedrijf.
Het verhaal van Telenet begon in 1994 als een politiek project. Om een tegengewicht te vinden voor het Belgacom-netwerk, wilde de toenmalige Vlaamse regering onder leiding van minister-president Luc Van den Brande een eigen telecommunicatienetwerk uitbouwen. De televisiekabels lagen er al, ze moesten alleen nog opgewaardeerd worden zodat er ook mee getelefoneerd en gesurft kon worden.
Vier jaar later, op 1 januari 1998, kon Telenet eindelijk beginnen met de commercialisering van zijn telefoniediensten. Eerst nog in Hoboken alleen, maar stap voor stap breidde Telenet zijn activiteiten uit over heel Vlaanderen. In mei 2000 geraakte het bedrijf in nog meer huiskamers binnen door in het grootste deel van Vlaanderen de distributie van het televisiesignaal over te nemen van de gemengde intercommunales.
Hoewel Telenet er redelijk vlot in slaagde klanten te lokken voor zijn telefonie en internet, bleef het toch lange tijd financieel in troebel water zwemmen. Even leek men op weg naar een concordaat, maar de ondergang kon nipt vermeden worden door onder meer vers kapitaal. Telenet zit wel nog steeds in de rode cijfers.
Mede daardoor heeft Telenet in zijn jonge bestaansgeschiedenis al wel wat veranderingen in de aandeelhoudersstructuur gekend. De grootste aandeelhouders zijn nu opnieuw de gemengde intercommunales, met 34 procent van de aandelen. Daarnaast hebben onder meer de Gimv, Electrabel en de Amerikaanse mediagroep Liberty Media, hier bekend als de kabelgroep UPC, belangen in Telenet.
Dat Telenet begint met digitale interactieve televisie, is een nieuwe stap in de evolutie van de telecomoperator tot multimediabedrijf. Voor Telenet is de stap bovendien iets kleiner dan voor Belgacom, dat ook deze maand nog met het digitaal project Belgacom TV zou uitpakken. De oorsprong van Telenet ligt immers in kabeltelevisie. Belgacom daarentegen begon met telefonie, stapte later in de internetmarkt en lanceert zich nu pas in de televisiemarkt. Bovendien haalde Telenet door de aankoop van Canal+ in 2003 heel wat extra expertise in huis voor betaaltelevisie en digitale televisie.
Maar Telenet heeft ook een voordeel op Belgacom doordat het nu al 1,6 miljoen televisieabonnees heeft met zijn kabelnet. Al die potentiële klanten hoeven alleen maar een decoder en een abonnement te kopen om digitale televisie te kunnen kijken. En met dat kabelnet heeft het bedrijf een veel krachtigere technologie in handen dan zijn concurrent. Belgacom werkt via ADSL, en het is nog onduidelijk of dat krachtig genoeg is om televisiebeelden in perfecte kwaliteit door te sturen. Bovendien zal niet iedereen in Vlaanderen onmiddellijk Belgacom TV kunnen ontvangen. Vooral de meer landelijke gebieden zou het onmogelijk zijn om televisie via ADSL te bekijken.
In Nederland kampt Versatel met eenzelfde probleem. Om dat euvel te verhelpen sloot het bedrijf een overeenkomst met Canaldigitaal om de voetbalbeelden, die Versatel in haar portefeuille heeft, via satelliet te versturen.
De grote vraag tot op vandaag bleef echter wat Telenet en Belgacom van plan waren met hun digitale platformen. Beide concurrenten losten niets over hun inhoudelijke plannen. Belgacom is van plan zeventig tot honderd kanalen via haar digitaal platform aan te bieden, maar veel meer kwam men nog niet te weten.
De mogelijkheden die digitale televisie biedt, zijn enorm: een veel groter aanbod aan televisiezenders, video-op-aanvraag, een elektronische programmagids, interactieve toepassingen zoals het meespelen met tv-spelletjes, surfen en e-mailen via televisie, winkelen en bankieren,... In een eerste fase zullen niet al deze mogelijkheden beschikbaar zijn. Telenet is van plan om mondjesmaat nieuwe diensten aan te bieden.
Het belangrijkste wordt nu de Vlaamse televisiekijker te overtuigen om voor digitale televisie te kiezen. Wellicht zullen we meer moeten betalen dan we tot nu toe gewoon waren. Bovendien verkeert de Vlaamse kijker in een luxesituatie: door het dichte kabelnet krijgt iedereen meer dan 25 zenders op de buis voor een bescheiden bedrag. Zowel Telenet als Belgacom zullen daarom grote troeven op tafel moeten leggen om voldoende mensen te overhalen.
Daarom leveren beide partijen ook zo'n bitse strijd om de voetbalrechten. Belgacom heeft er jaarlijks 36 miljoen euro voor veil, maar Telenet probeert via het gerecht zijn concurrent nog stokken in de wielen te steken. Ook al vandaag beginnen daarover de pleidooien in het kortgeding dat Telenet aanspande tegen de profliga. Want beide partijen beseffen dat voetbal een prima lokmiddel is, samen met films en porno, om de kijkers hun portefeuille te doen opentrekken.
bron:
www.destandaard.be
Everything that has a beginning has an end.