Wij regelden dat zo indertijd toen ik met vrienden op stap ging, de chauffeur moest niets betalen, de rest kon dan een paar pinten drinken en was zeker van een nuchtere en tevreden chauffeur. Mijn ouders waren daar ook streng in en als ik het zou riskeren om met een dronken chauffeur mee te gaan was het gedaan met uitgaan. Wij hebben ons daar aan gehouden en uiteindelijk moest je maar om de zoveel weken eens rijden... en gratis genieten van de avond. Dat had bovendien een ander erg leuk bijverschijnsel, als niet benevelde was je ook aantrekkelijker voor de vrouwen . Soms toonden ze wel interesse om de wagen van dienst eens te inspecteren of kon ik hen uitnodigen voor een ritje
Drinken is inderdaad nog altijd te cool en stoer, sommigen gebruiken het zelfs als nickname wat wel wat aangeeft over het imago van drank.
Waes is niet heiliger dan een ander maar ook niet meer schuldig, hij doet wat zovelen doen en wat de maatschappij dus tolereert. Strengere straffen kan je gebruiken als je de pakkans al verhoogd hebt en mensen ook geconfronteerd worden met hun gedrag. Een mentaliteitswijziging is echter één van de moeilijkste veranderingen want je moet eerst de mensen overtuigen dat drinken en rijden niet cool is en eigenlijk niet kan.
Ik heb hier al meermaals aangedrongen op een rijbewijs met punten dat zeer goed zou werken tegen de ergste groep van probleemgevallen, ook dan krijg je veel tegenkanting terwijl het voor iedereen positief zou zijn. Iedereen zou veiliger zijn want de gevaarlijste gasten kan men aanpakken, gericht en niet met een regel die ook de mensen treft die wel hun manieren houden. Ik weet het, ik ben een gek met irrationele ideeën want dit blijkt te gek te zijn om iets te doen aan de buitenmatige aantallen van verkeersdoden in dit land.