Re: Energiecrisis 2022.
Geplaatst: 14 jul 2022, 11:38
Zie on topic samenvatting.
Gisteren wat zitten inlezen ivm warmtepompen en werking. Het stak mij dat we boven alles aan het open zetten waren om te koelen, maar anderzijds wel de gasketel in gang moesten steken om te douchen...Welke maatregelen neem jijzelf?
Bedankt dat je over de denkfout die je zelf maakte nu toegeeft dat het inderdaad een denkfout is. Ze proberen nu aan mij toe te wijzen zal niet werken. Ik ben niet degene die stelde dat anderen maar gewoon de juiste (lees uw) keuzes moeten maken en dat dat hetzelfde resultaat zou opleveren, integendeel.ivob schreef:En stop met het maken van de denkfout dat mijn mening door een ander gekopieerd moet worden of voor een ander de oplossing is.
Grappig dat je zegt dat anderen u niet moeten/hoeven volgen maar je begint telkens met "Stop met..."ivob schreef:En stop met te denken dat nuance in het leven een vereiste is voor iedereen. Jij mag van mij gerust genuanceerd denken en een ander ongenuanceerd. Daar is niets fout of goed aan. Dat is gewoon een andere persoonlijke benadering van het leven.
Keerbare kleppen of de buis manueel verleggen zeker?ivob schreef:Ga je voor die WPB dan werken met keerbare kleppen naar buiten toe?
Wanneer dat niet het geval is hoe ga je dan voorkomen dat je in de winter je "boven" overmatig gaat koelen?
edit: ik lees nergens dat de aroSTOR een hybride WPB is die je in de winter op gas kan zetten?
Ook rekening mee houden dat de aroSTOR een redelijk lange COP van 2.6 heeft.
Dus eerst goed uitrekenen of je elektriciteitsprijs, zonder zonnepanelen, voordeel biedt tov de gasprijs.
Dizzy schreef:een nieuwe ontwikkeling doet zich voor waardoor we mogelijk een EV via bedrijf ter beschikking krijgen. Eigen wagen is dan overbodig en batterij weer interessanter.
Contract is nog niet rond dus nog even afwachten wat het wordt, ondertussen hebben we onze huidige wagen nog.ivob schreef:Goed bezig
Dizzy schreef:een nieuwe ontwikkeling doet zich voor waardoor we mogelijk een EV via bedrijf ter beschikking krijgen. Eigen wagen is dan overbodig en batterij weer interessanter.![]()
Hopelijk ook tijdige levering en geen 18 maanden wachttijd tussen goedkeuring offerte en daadwerkelijke levering.
En waarom wordt een batterij dan interessanter?
Ik weet niet of dat nog kan.CCatalyst schreef:Laat de kerncentrales toch gewoon open.
Zal dat alles oplossen? Nee, want de kerncentrales dekken niet de ganse energievraag, daarvoor zijn er ook te weinig gebouwd. Maar het kan wel het verschil maken tussen afschakelingsplan of niet. Anders gezegd: kou of warm in de winter.
Je zult toch nog wel een plaatsje overhebben zeker voor een zonneboilertje te plaatsen , (als die er al niet is , wat ik betwijfel voor zo een vooruitzienende persoon ...)heist_175 schreef:Hoe denk je dat we in tputteke van de winter elektriciteit gaan maken, als er geen gas is?Matt555 schreef:Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn
De kans dat BE zonder gas komt te zitten, is heel klein. We hebben een redelijke voorraad én een eigen terminal (dankuwel Fluxys, onder aansturen van oa Daniel Termont, sos van Gent). Als de toevoer vanuit Rusland naar DE stopt, zal de aanvoer van BE naar DE toenemen.
Daar kunnen wij dus nog steeds mee verder stoken.
De vraag is dus eerder aan welke prijs we gas kunnen blijven kopen, wetende dat de Duitsers ook grof geld bieden voor gasimport, dan dat de vraag zou zijn of we in BE nog wel gas zullen hebben.
Met weinig zon tussen november en januari, gaat die zonneboiler niet veel uithalen.Matt555 schreef:Je zult toch nog wel een plaatsje overhebben zeker voor een zonneboilertje te plaatsen
Die is er effectief niet. En dat is geen "foutje". Een zonneboiler is met subsidies nauwelijks levensvatbaar, zonder subsidies is het gewoon geld verbranden. Je kan de ruimte op uw dak én de centen beter in PV's steken, dat levert meer op.als die er al niet is
Je gaat nog mensen op ideëen brengendakbelasting
heist_175 schreef:Met weinig zon tussen november en januari, gaat die zonneboiler niet veel uithalen.Matt555 schreef:Je zult toch nog wel een plaatsje overhebben zeker voor een zonneboilertje te plaatsen
Die is er effectief niet. En dat is geen "foutje". Een zonneboiler is met subsidies nauwelijks levensvatbaar, zonder subsidies is het gewoon geld verbranden. Je kan de ruimte op uw dak én de centen beter in PV's steken, dat levert meer op.als die er al niet is
Uw panelen liggen er dan toch ook maar onrendabel bij in vergelijking met uw oordeel inzake
Je gaat nog mensen op ideëen brengendakbelasting.
Na de "zelfscan-belasting" (nota bene ingevoerd in een gemeente met de "liberale" MR aan de knoppen), kan je van niets meer schrikken.
Dan zal je toch niet al te veel elektrische km's moeten rijden of een heel grote thuisaccu hebben en liefst ook nog een kWh-vergoeding hoger dan de all in netprijs. Alle beetjes helpen natuurlijk maar het zijn dan ook maar beetjes.Dizzy schreef: We kunnen de EV dan bijladen als er geen PV-productie is.
Heist_175 schreef:Die is er effectief niet. En dat is geen "foutje". Een zonneboiler is met subsidies nauwelijks levensvatbaar, zonder subsidies is het gewoon geld verbranden. Je kan de ruimte op uw dak én de centen beter in PV's steken, dat levert meer op.
Matt555 schreef:curieus wanneer vadertje staat een dakbelasting gaat invoeren ten voordele van ons "dakenlozen" als humanitaire compensatie ....
https://www.hln.be/drive/getest-toyotas ... ~a9015917/ivob schreef:In dat geval inderdaad reeds een doordacht plan =>
Maar haast is in dit geval niet echt nodig.
Met wat (extra) geduld heb je dan misschien de keuze voor een EV die voorbereid is op V2H.
Dan sla je twee vliegen in één klap. Zeker als je weinig km doet met een auto.
https://www.hln.be/drive/deze-automerke ... ~aa675ba1/Matt555 schreef:https://www.hln.be/drive/getest-toyotas ... ~a9015917/ivob schreef:In dat geval inderdaad reeds een doordacht plan =>
Maar haast is in dit geval niet echt nodig.
Met wat (extra) geduld heb je dan misschien de keuze voor een EV die voorbereid is op V2H.
Dan sla je twee vliegen in één klap. Zeker als je weinig km doet met een auto.
Hebben de dogmatisch antinucleairen vandaag wederom heel het topic "Kerncentrales in de energiemix" volgeplempt voor niks?‘Ons energiesysteem moet radicaal op de schop. Volgens internationale klimaatafspraken moet in 2050 de CO2-uitstoot naar nul. Dat betekent stoppen met kolen en olie en gas hard terugschroeven. Er zal te weinig hernieuwbare energie zijn als alternatief voor fossiel. Wanneer we dus olie en gas blijven gebruiken is opvang en opslag van CO2 onontkoombaar.’
‘Dat geldt ook voor kernenergie. Het wordt heel moeilijk dat tegen te houden, want we hebben echt heel veel CO2-vrije stroom nodig voor elektrificatie.’
Hmm, jou op je woord geloven...ivob schreef:De Vlaamse regering bestaande uit 4 NVA'ers , 3 CD&V'ers en 2 liberalen. Van Groenen geen spoor.
En 't spel zit op de gitzwarte groene wagen.Groen Zedelgem benadrukt dat we niks hebben tegen het uitgangspunt van project Ventilus. Het gaat om het binnenlands brengen van groene energie gewonnen uit windenergie op zee. Dit is een belangrijke en duurzame energiebron voor de toekomst. Om onafhankelijk te worden van oude fossiele energie zoals energie uit steenkool of van kerncentrales is dit project zeer belangrijk. Daarom ondersteunt Groen windmolenparken.
Waar we wél grote vragen bij hebben is de manier waarop men deze duurzame energie landinwaarts wil brengen. In het plan wordt immers gekozen voor bovengronds transport in Zedelgem, langs de Faliestraat en de Moubekevallei.
Groen Zedelgem heeft 20 jaar geleden al strijd geleverd om dit mooie landelijk stuk open ruimte te vrijwaren van hoogspanningsmasten.
Speculatie troef.ivob schreef:Of het zou moeten zijn dat de oorsprong van de inertie zijn oorsprong vindt ergens op de Groeningekouter
Na de deugddoende vakantie kan men dan nog eens gezellig samenkomen om te kijken of:
- de problemen zich niet zelf opgelost hebben
- men kan beslissen om niet te beslissen
- er nog ergens geld kan bijgedrukt worden om de nimby's om te kopen
en ge zijt weer klaar.ivob schreef:Zie on topic samenvatting.