Blocklist/allowlist ipv blacklist/whitelist

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:integendeel, ik denk zelfs dat de meeste mensen er inderdaad geen negatieve gevoelens bij hebben.
Als je vindt dat de meeste mensen er geen negatieve gevoelens bij hebben dan wil dat zeggen dat de term zwarte piet NORMAAL is.

Al wie toch een polemiek wil opstarten om te stoppen met de term zwarte piet terwijl hij er van overtuigd is dat de meeste mensen er geen negatieve gevoelens over hebben is gewoon woke in het kwadraat.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Dizzy schreef:
De reden dat ik die gif gebruik is naast mijn fan zijn van Batshuayi het feit dat het voorval me doet herinneren aan relativering.
Geloof je dat nu zélf Dizzy ?

Die zwarte medemens heeft - zoals je terecht zegt - bij de Rode Duivels een fantastische reeks neergezet van 25 doelpunten in 45 matchen, waarbij hij meestal vanop de bank begon. Scoort om de 87', wat fenomenaal is.

En jij licht daaruit die ene fase op het WK waarop hij zichzelf belachelijk maakt door de bal via de paal tegen zijn eigen hoofd te mikken. En dan noem je jezelf een fan ? Naast racistisch is het ook dom. Zou je met Kevin Debruyne in dezelfde fase hetzelfde doen als avatar ? Nee, niet.

Daarom dat die gif mij stoort en dank u dat je die verwijderd hebt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik denk niet dat de "woke" extremisten er "een spelletje van maken".
Ik denk dat ze zich echt zo verongelijkt voelen.
Ik denk ook dat ze moeten leren dat bepaalde dingen nooit zo zullen worden als ze willen, we leven nl in een samenleving.

"Alles moet een safe space zijn", zal bv nooit werken.
Met iedereen's potentiele triggers rekening houden, is onbegonnen werk.
Het is dus vooral aan de persoon die triggers heeft, om er mee leren om te gaan.

Hun concept van "een boodschap moet geinterpreteerd worden zoals de (verongelijkte) ontvanger ze interpreteert", is ook onzin.
Je kan je boodschap wel wat aanpassen adhv het publiek, als je fysiek de conversatie voert (bv comedians die scherper zijn in hun zaalshows dan wanneer ze op tv spelen), maar eenmaal je een boodschap op het internet verspreid, met een potentieel publiek van 7-8 miljard mensen, zal er altijd wel ergens iemand zijn die aan iets wat je zei aanstoot kan (en zal) nemen.
Dat is dus ook onbegonnen werk, vanwege totaal onrealistisch.

Maar ik denk wel dat deze groep een minderheid is, net zoals een minderheid van feministen behoren tot de extremere "feminazis".
De rest van de "woke" beweging heeft wel goeie dingen gedaan, bv de metoo beweging in gang gezet, een aantal minder aanvaardbare figuren uit de geschiedenis in vraag gesteld (Leopold 2 bv), ...

Ivm die avatar: ik herinner me hem niet, maar als die speler zelf die stupiditeit gedaan heeft, en iemand kiest ervoor om dat beeld te gebruiken, dan zie ik niet echt in wat daar mis mee is.
Als het beeld niet gemanipuleerd, gefaked, ofzo is...
Als je "Zidane" denkt, denk je ook "kopstoot", no matter what die speler nog gedaan heeft in zijn carriere.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: De rest van de "woke" beweging heeft wel goeie dingen gedaan, bv de metoo beweging in gang gezet, een aantal minder aanvaardbare figuren uit de geschiedenis in vraag gesteld (Leopold 2 bv), ...
Alleen is die slinger té ver doorgeslagen. Gisteren nog het verhaal van een man in de krant die door een vrouw tig keer beschuldigd werd van verkrachting én aanranding, maar dat blijkt allemaal (bewezen) verzonnen. Desondanks geen eerherstel. Integendeel, wordt verwezen naar...

En die "wokers" zouden ook mogen inzien dat standbeelden en figuren uit een ander tijdperk (de kolonies) laten staan mét duiding erbij (een bordje met info over de man) efficiënter zou zijn dan ze neer te halen.

Idem dito met cultuurgebonden dingen als "zwarte piet". Geef de kinderen duiding hierbij en behoud de figuur.

Zouden er trouwens ook wokers zijn in de Arabische wereld ??
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

phil48 schreef:Zouden er trouwens ook wokers zijn in de Arabische wereld ??
Zeker wel, maar die zijn zelden een lang leven gegund.
Kritisch denken in een dictatoriaal regime wordt bekocht met eigen leven.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

phil48 schreef:
Dizzy schreef:
De reden dat ik die gif gebruik is naast mijn fan zijn van Batshuayi het feit dat het voorval me doet herinneren aan relativering.

Die zwarte medemens heeft - zoals je terecht zegt - bij de Rode Duivels een fantastische reeks neergezet van 25 doelpunten in 45 matchen, waarbij hij meestal vanop de bank begon. Scoort om de 87', wat fenomenaal is.

En jij licht daaruit die ene fase op het WK waarop hij zichzelf belachelijk maakt door de bal via de paal tegen zijn eigen hoofd te mikken. En dan noem je jezelf een fan ? Naast racistisch is het ook dom. Zou je met Kevin Debruyne in dezelfde fase hetzelfde doen als avatar ? Nee, niet.

En ik stoor mij eraan dat iemand die een gif gebruikt van een grappig voorval (ik vind dat grappig, ongeacht welke huidskleur de persoon die dat voorheeft ook heeft) wordt beschuldigd racist te zijn omdat hij dit gebruikt.

Als het Debruyne was geweest, had ik het exact even grappig gevonden. Maar de wokers doen nu moeilijk omdat het iemand met een andere huidskleur was en het daardoor sowieso wel racisme moet zijn. Diezelfde wokers die niet beseffen dat nét door zo overdreven woke & anti-racistisch te zijn, ze zélf autochtone bevolking gaan discrimineren en het racisme enkel maar laten toenemen ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

phil48 schreef:
Dizzy schreef:

Ja dat was mijn eerlijke overtuiging toen ik die gif heel lang geleden geplaatst heb. Ik denk dat iedereen tijd genoeg gehad heeft om er zijn mening over te geven.

Jammer dat je uw eigen overtuiging boven deze van mij plaatst maar ook boven deze van betrokkene zelf. Hij heeft er zelf de draak mee gestoken en dat maakt hem voor mij een nog grotere speler. Hij kan met zichzelf lachen en ook grote spelers doen dwaze fouten.

En of ik het met De Bruyne ook zou doen: uiteraard! Ook dat is één van mijn favorieten en momenteel één van de beste spelers wereldwijd, ik zou het dus nog rapper plaatsen want zijn status is nog groter en dus de relativering nog groter. Kleur speelt voor mij geen rol, ik vind Kevin niet beter omdat hij een andere kleur heeft dan Batshuayi.

Ik heb de gif niet verwijderd omdat het u stoort om de verkeerde reden (onwetendheid) maar wel om aan te tonen dat iets veranderen geen moeite is. Ik heb nu een andere avatar en deze ga ik zolang houden als de vorige :lol:

Trouwens als je opgelet had dan komen we redelijk overeen. Ook ik ben niet voor het vernielen van standbeelden of tegen Sinterklaastraditie maar deze zullen net zoals de samenleving mee evolueren.
ITnetadmin schreef:Het is dus vooral aan de persoon die triggers heeft, om er mee leren om te gaan.
Neen, dat is hetzelfde als trek uw plan want wij gaan vooral niets doen. Vrouwen leer omgaan met mannen met losse handjes. Niet-rokers, leer omgaan met rook in uw gezicht. Homo's, leer omgaan met mensen die u in elkaar willen slaan. Kinderen, leer omgaan met kinderlokkers.

En dat is niet onmogelijk want werkelijk overal passen wij ons aan aan het publiek. Zeg jij in een vergadering hetzelfde als onder de douche met de maten van het voetbal? Spreek je met je maten hetzelfde als hun vrouwen erbij zijn? Neen, boodschappen worden aangepast om anderen niet te kwetsen. DAT is normaal. Doen als een probleem niet het probleem is van de veroorzaker maar van het slachtoffer is een ander fenomeen en volgens mij schadelijker dan het opnemen van iemand die zich gekwetst voelt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Dizzy schreef:Jammer dat je uw eigen overtuiging boven deze van mij plaatst maar ook boven deze van betrokkene zelf.
Dàt krijg je dus als je gaat zoeken tot "iemand" "ergens" aanstoot aan "kan" nemen, dat er dingen verwijderd worden waar niemand van wakker ligt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Jammer dat je uw eigen overtuiging boven deze van mij plaatst maar ook boven deze van betrokkene zelf.
Is dat niet exact het punt van de meesten hier wanneer het over de eerdere zaken zoals blacklist en whitelist ging? Ik hoop dat ge dat beseft én erkent. :-)
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: ...maar ook boven deze van betrokkene zelf. Hij heeft er zelf de draak mee gestoken.
Hij kon dit exact vier jaar geleden (dat was één momentopname van het WK 2018) inderdaad best relativeren en zelfs mee lachen.

Vier jaar geleden hé - maar jij blééf dat ene momentje via je profielfoto hier dagelijks maar herhalen.

Maar uiteraard vind ik je geen racist, dat was ook maar om te lachen :wink:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ja maar op die manier kon er wel iemand denken dat hij racist is...

J.

edit: en nu krijg je dit:

https://nos.nl/artikel/2432847-saudiers ... ksualiteit
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 135 keer

De dag dat we hier tsjevengedrag (van eender waar) aanprijzen als correct en moreel hoogwaardig is de dag dat ik mijn laatste hoop in de mensheid verlies.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Dizzy schreef:
ITnetadmin schreef:Het is dus vooral aan de persoon die triggers heeft, om er mee leren om te gaan.
Neen, dat is hetzelfde als trek uw plan want wij gaan vooral niets doen. Vrouwen leer omgaan met mannen met losse handjes. Niet-rokers, leer omgaan met rook in uw gezicht. Homo's, leer omgaan met mensen die u in elkaar willen slaan. Kinderen, leer omgaan met kinderlokkers.

En dat is niet onmogelijk want werkelijk overal passen wij ons aan aan het publiek. Zeg jij in een vergadering hetzelfde als onder de douche met de maten van het voetbal? Spreek je met je maten hetzelfde als hun vrouwen erbij zijn? Neen, boodschappen worden aangepast om anderen niet te kwetsen. DAT is normaal. Doen als een probleem niet het probleem is van de veroorzaker maar van het slachtoffer is een ander fenomeen en volgens mij schadelijker dan het opnemen van iemand die zich gekwetst voelt.
Ik zei "vooral".
Nog zo'n vb van het zwart/wit denken tegenwoordig, is dat "het probleem maar 1 oplossing kent".
Je kan mannen aanpakken als ze te losse handjes hebben, *en* tegelijk vrouwen waarschuwen dat ze een gevaar lopen in bepaalde situaties.

Maar het gaat hier over "triggers", niet over wat in essentie "pestgedrag" is.
Mannen moeten hun handen thuishouden.
Rokers moeten hun overlast elders gaan uitvoeren.

Maar iemand die kwaad wordt omdat je in een conversatie iets gezegd hebt dat zij triggerend vonden, omdat ze ergens een trauma beleefd hebben, sorry, de mensen kunnen niet ruiken waar jouw hangups zijn.
Nog erger wanneer ze zelf eigenlijk geen deel uitmaken van de conversatie, maar er toch over vallen omdat ze het gehoord hebben.

Een grap maken over rolstoelgebruikers (die daar zelf nooit aanstoot aan nemen, zolang het niet uitlachen is), en gezaag krijgen omdat iemand net een familielid heeft die recent gehandicapt geworden is, is niet okee.
Domme blondjes moppen moeten ook nog kunnen.
Tegenwoordig beginnen mensen te klagen als je het over "Karen" hebt, want "ze kennen iemand met die naam en vinden die uitdrukking denigrerend".
Wat moeten al die Johnny's en Marina's dan niet zeggen?

Hetzelfde met een soldaat die PTSD heeft. Dat zie je niet aan een mens. Moeten we dan alle mogelijke triggers voor die man verwijderen "just in case" ?
Moeten we overal de stoepen en wegen vervangen door zachte ondergrond, omdat de enkeling met epilepsie zich zou kunnen bezeren tijdens een aanval?
Moeten we het hypothetische meisje dat mishandeld is door een man met baard, garanderen dat ze nooit nog in contact hoeft te komen met een man die een baard heeft?
Of moeten mensen accepteren dat ze vooral (let op, hier is dat woord weer) zelf gaan moeten opletten en potentieel triggerende situaties vermijden, of als het ernstig is, in therapie gaan om ermee te leren omgaan?
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”