Nu ik ben daar een stuk fout in om mijn fietstype als ideaal naar voor te schuiven. De keuze van een fiets is voor iedereen verschillend, daarom vind ik gelijke fietsen omdat we partners zijn gewoon fout.
Je moet voor jezelf uitmaken of je er zelf wil/kan aan werken. Luister waar bij jou in de buurt het meest expertise en kunde zit en ga daar shoppen. Die mens zal ook producten verkopen waar hij volledig achter staat, en zelf al is het confectie, deze met plezier modificeren naar je eigen voorkeur. Ik kan me echt niet van de indruk ontdoen dat het aandeel gepassioneerde stielmannen in dalende lijn is. Al jaren loop ik tegen het euvel aan dat men mijn fietsen niet bij machte is te herstellen. Soms zaken waarvan je denkt dat deze wel echt basic zijn.
Een fiets, zeker een die je dagelijks gebruikt, mag best wat geld kosten. Levenslang lijkt mij onzin, maar vijf a tien jaar realistischer. 200€ per jaar in aankoop das minder dan het jaarlijkse onderhoud. Degelijk materiaal daar kan je op betrouwen, altijd licht, kunnen stoppen wanneer nodig en lekrijden is dat geen mythe? Dat is zijn centen wel waard ( das minder dan een euro per dag )
Tips voor normale fiets
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Je koopt een fiets naar gebruik. Gebruiken beide partners de fiets voor dezelfde zaken of samen dan kan eenzelfde fiets perfect.
Het is inderdaad interessant om lokaal te kopen bij iemand die ook herstelt. Zo kan je de fiets laten herstellen of zelfs onderhouden als je zelf niet handig bent of er geen zin in hebt.
Fietszaken doen geen slechte zaken en dat al jaren door de toenemende aandacht voor fietsen en de betere inrichting van steden en fietssnelwegen. Daar komen nu ook de elektrische fietsen bij. Er zijn slechtere zaken om te runnen. Uiteraard kan je pech hebben dan in jouw buurt net weinig aanbod is maar wat rondneuzen zal je snel bij een aantal opties brengen.
Levenslang is misschien inderdaad overdreven maar als je de fiets goed onderhoudt zit 20 jaar er zeker in, wat is dan dat prijsverschil nog? Trouwens zoveel onderhoud is er ook niet aan. Wat smeren en kuisen en af en toe eens de remblokjes veranderen. Banden vervangen heb ik geleerd via youtube, van de eerste keer gelukt. Nadien nog een keer of 5 herhaald om de routine erin te krijgen
Het is inderdaad interessant om lokaal te kopen bij iemand die ook herstelt. Zo kan je de fiets laten herstellen of zelfs onderhouden als je zelf niet handig bent of er geen zin in hebt.
Fietszaken doen geen slechte zaken en dat al jaren door de toenemende aandacht voor fietsen en de betere inrichting van steden en fietssnelwegen. Daar komen nu ook de elektrische fietsen bij. Er zijn slechtere zaken om te runnen. Uiteraard kan je pech hebben dan in jouw buurt net weinig aanbod is maar wat rondneuzen zal je snel bij een aantal opties brengen.
Levenslang is misschien inderdaad overdreven maar als je de fiets goed onderhoudt zit 20 jaar er zeker in, wat is dan dat prijsverschil nog? Trouwens zoveel onderhoud is er ook niet aan. Wat smeren en kuisen en af en toe eens de remblokjes veranderen. Banden vervangen heb ik geleerd via youtube, van de eerste keer gelukt. Nadien nog een keer of 5 herhaald om de routine erin te krijgen
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Dat is dus de "normale mens" zijn idee van fietsonderhoud Een ketting heeft maar 3000km (in slechte omstandigheden) tot 7000 a 8000km in zich. Die gaat niet eeuwig mee. Wacht je daar te lang mee. Verslijt je eerst je cassette vanachter. En als je koppig blijft doorfietsen je ring van voor. Trapaslagers hebben ongeveer dezelfde kilometers in zich. Naafkogellagers zijn wat afhankelijk van de grote en het type.Dizzy schreef:J
Levenslang is misschien inderdaad overdreven maar als je de fiets goed onderhoudt zit 20 jaar er zeker in, wat is dan dat prijsverschil nog? Trouwens zoveel onderhoud is er ook niet aan. Wat smeren en kuisen en af en toe eens de remblokjes veranderen. Banden vervangen heb ik geleerd via youtube, van de eerste keer gelukt. Nadien nog een keer of 5 herhaald om de routine erin te krijgen
Velgen met normale remblokjes worden concaaf na een tijd. Zeker bij veel remmen in nat weer. En zijn dan ook niet meer veilig.
Als je in die 20 jaar van plan bent om minder dan 3000km te rijden in goed weer. Zal het bovenstaande onderhoud misschien volstaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Dizzy mijn vrouw loopt ook met die koppelgedachte rond. Loop je daar met dezelfde schoenen dezelfde broek trui (dezelfde fiets) om de wereld te tonen dat ge een koppel zijt. Leuk als je dezelfde mening erop na houd maar het aanbod fietsen is enorm dus er zal zeker geschipperd moeten worden.
Het probleem in deze is het stallen in vlaanderens meest populaire onderdelen shop. Dus eender wat je koopt word best aangepast naar een niet demonteerbaar geheel. Snelspanners zijn leuk maar tien km zonder zadel of voorwiel is ook geen pretje. En als alles goed vastzit is er altijd wel een of andere vandaal die het gewoon leuk vindt.
Het probleem in deze is het stallen in vlaanderens meest populaire onderdelen shop. Dus eender wat je koopt word best aangepast naar een niet demonteerbaar geheel. Snelspanners zijn leuk maar tien km zonder zadel of voorwiel is ook geen pretje. En als alles goed vastzit is er altijd wel een of andere vandaal die het gewoon leuk vindt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Zeer juist, ik heb er zeven en kom er eigenlijk nog minstens 2 tekorticeke schreef:Al een geluk dat de ideale fiets niet bestaat.. ik heb er nu 3 en zou er zo 3 bij willen
Maar daar zit maar ene “normale” fiets tussen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Normale fietsen zijn zo saai Zit ook al aan 6 ondertussen. Maar geen enkele "normale".
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ondertussen wat verder gezocht.
Ben momenteel een fiets met naafversnellingen, "trommelremmen" en een gesloten kast voor de ketting.
Vind ik fantastisch, 20 jaar zo goed als geen omkijken/kosten aan gehad.
Ketting smeren mwaah, rek en slijtage op te tandwielen eigenlijk ook zeer beperkt.
Zou ik nog een derailleur overwegen?
Groter bereik, tgoh ik zie ons (haar) nog niet echt heuvelachtig fietsen.
Gewicht... alsof een paar honderd gram het verschil maakt tov. je eigen lichaamsgewicht.
Ben momenteel een fiets met naafversnellingen, "trommelremmen" en een gesloten kast voor de ketting.
Vind ik fantastisch, 20 jaar zo goed als geen omkijken/kosten aan gehad.
Ketting smeren mwaah, rek en slijtage op te tandwielen eigenlijk ook zeer beperkt.
Zou ik nog een derailleur overwegen?
Groter bereik, tgoh ik zie ons (haar) nog niet echt heuvelachtig fietsen.
Gewicht... alsof een paar honderd gram het verschil maakt tov. je eigen lichaamsgewicht.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Als je de investering wilt doen. Is een Rohloff hub met riemaandrijving zeker de moeite waard. Om de x-aantal tijd de olie eens laten vervangen. En de riem om de 10000 tot 15000 km. Al ga je snel aan 4000 a 5000 euro zitten voor zo een setup.
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Dat geeft inderdaad weinig onderhoud. Naafversnellingen op een normale stadsfiets is vaak 3 versnellingen, maar je hebt er ook al met 7. In versnelling 1 kom je makkelijk een brug op.honda4life schreef:Ondertussen wat verder gezocht.
Ben momenteel een fiets met naafversnellingen, "trommelremmen" en een gesloten kast voor de ketting.
Vind ik fantastisch, 20 jaar zo goed als geen omkijken/kosten aan gehad.
Ketting smeren mwaah, rek en slijtage op te tandwielen eigenlijk ook zeer beperkt.
Zou ik nog een derailleur overwegen?
Groter bereik, tgoh ik zie ons (haar) nog niet echt heuvelachtig fietsen.
Gewicht... alsof een paar honderd gram het verschil maakt tov. je eigen lichaamsgewicht.
Een derailleur geeft meer verzetten maar hou rekening met mogelijk onderhoud. Om een idee te geven, stel dat je ketting versleten is is het niet enkel de ketting vervangen maar ook de casette en het voorblad omdat deze opelkaar ingewerkt zijn.
Als je 2de hands kijkt, een versleten casette of voorblad herken je aan wanneer de tanden eruit zien als haaietijden.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Tja wat moet ik daar over zeggen, het is zowel een fiets voor recreatieve fietstochten als voor dagelijkse verplaatsingen, waar deze een hele dag op een niet beveiligde parking staat.iceke schreef:Je gaat ooit eens een prijs moeten noemen hoor, anders gaan de suggestie's blijven de pan uitswingenhonda4life schreef:Ondertussen wat verder gezocht.
.
Laten we zeggen maximum 900€ nieuwprijs dat ik er om deze renden aan wil spenderen.
Tweedehands is ook een perfecte oplossing, waar ik toch wat eenvoudiger mijn goesting lijk te vinden met afgesloten kettingkast en naafversnelling.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Wat denk je van https://www.batavus.be/stadsfietsen/dinsdag#BC101374 ?
Nexus naafversnelling met 8 standen (beter dan de 7 of 3 versies met 5de versnelling een direct drive)
Gesloten kettingkast met ketting (efficiënter dan een riem)
Geen verende voorvork
Hydraulische schijfremmen
Naafdynamo
Nexus naafversnelling met 8 standen (beter dan de 7 of 3 versies met 5de versnelling een direct drive)
Gesloten kettingkast met ketting (efficiënter dan een riem)
Geen verende voorvork
Hydraulische schijfremmen
Naafdynamo
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Zoiets is perfect, hydraulische schijfremmen etc. aan zulke zaken wil ik mijn geld niet geven.johan.devos schreef:Wat denk je van https://www.batavus.be/stadsfietsen/dinsdag#BC101374 ?
Nexus naafversnelling met 8 standen (beter dan de 7 of 3 versies met 5de versnelling een direct drive)
Gesloten kettingkast met ketting (efficiënter dan een riem)
Geen verende voorvork
Hydraulische schijfremmen
Naafdynamo
Geef mij maar het plezier om zelf aan een fiets te kunnen sleutelen dan een complex systeem waarvoor ik een fietsenmaker nodig heb.
Is er ergens een vergelijkende website waar je zo een aantal kenmerken kan ingeven en merkoverschrijdend kan filteren?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Schijfremblokjes vervangen gaat sneller dan klassieke blokjes. Alleen niet met vettige vingers aankomen. De leidingen bloeden kan je 2 jaar uitstellen als je niet al te veel kilometers doet.honda4life schreef:Geef mij maar het plezier om zelf aan een fiets te kunnen sleutelen dan een complex systeem waarvoor ik een fietsenmaker nodig heb.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Voor zover ik weet zijn er geen vergelijkende websites, jammer.
Eigenlijk moet je eerst je budget en noden gaan bepalen en dan is het eenvoudigweg de verschillende merken vergelijken en wat fora doorzoeken.
Ik doe ook alle onderhoud en herstellingen zelf aan onze fietsen en hydraulische remmen zijn echt geen probleem om het zelf te doen. Remblokjes vervangen is eenvoudiger dan bij gewone remmen en ontluchten en olie bijvullen zijn nu ook niet zo moeilijk.
Eigenlijk moet je eerst je budget en noden gaan bepalen en dan is het eenvoudigweg de verschillende merken vergelijken en wat fora doorzoeken.
Ik doe ook alle onderhoud en herstellingen zelf aan onze fietsen en hydraulische remmen zijn echt geen probleem om het zelf te doen. Remblokjes vervangen is eenvoudiger dan bij gewone remmen en ontluchten en olie bijvullen zijn nu ook niet zo moeilijk.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Goed ja doe het ook bij m'n motor omdat ik alle materiaal heb om te ontluchten.johan.devos schreef:Voor zover ik weet zijn er geen vergelijkende websites, jammer.
Eigenlijk moet je eerst je budget en noden gaan bepalen en dan is het eenvoudigweg de verschillende merken vergelijken en wat fora doorzoeken.
Ik doe ook alle onderhoud en herstellingen zelf aan onze fietsen en hydraulische remmen zijn echt geen probleem om het zelf te doen. Remblokjes vervangen is eenvoudiger dan bij gewone remmen en ontluchten en olie bijvullen zijn nu ook niet zo moeilijk.
Dan zal het ook wel lukken bij een fiets zeker
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Koop u voor dat geld een 2de handse Koga, afgestemd op uw maat/lengte en je zal niet bedrogen zijn.honda4life schreef:maximum 900€
https://www.2dehands.be/l/fietsen-en-br ... ption:true
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Grappig, mensen die willen fietsen maar niet bergop maar dan wel in een wielertruitje de baan op gaan
Als je een fiets koopt zijn die spuuglelijke reclameborden niet verplicht. Gelukkig bestaat er genoeg sportkledij waarmee je en kan fietsen en nog een horecazaak in kan
Wat diefstal en vandalisme betreft, dat valt goed mee. Ik heb 2 sloten per fiets. We maken onze fietsen aan elkaar vast en op zo'n manier dat ook de wielen vast zitten. Nog nooit een probleem gehad. Plaats ze ook zo mogelijk in het zicht zodat er wat sociale controle is. We zijn met onze fietsen al in het ganse land geweest en ook in het buitenland zonder problemen. Vaak staan ze op de fietsbagagedrager (Thule) op de trekhaak. Ook naar Werchter/Pukkelpop gaan we met de fiets en ook daar geen problemen.
Ik heb deze fietsen nu meer dan 10 jaar en slijtage valt heel goed mee. Nog geen onderdeel moeten vervangen buiten een band en remblokjes. Dat heb je met kwaliteit
Als je een fiets koopt zijn die spuuglelijke reclameborden niet verplicht. Gelukkig bestaat er genoeg sportkledij waarmee je en kan fietsen en nog een horecazaak in kan
Wat diefstal en vandalisme betreft, dat valt goed mee. Ik heb 2 sloten per fiets. We maken onze fietsen aan elkaar vast en op zo'n manier dat ook de wielen vast zitten. Nog nooit een probleem gehad. Plaats ze ook zo mogelijk in het zicht zodat er wat sociale controle is. We zijn met onze fietsen al in het ganse land geweest en ook in het buitenland zonder problemen. Vaak staan ze op de fietsbagagedrager (Thule) op de trekhaak. Ook naar Werchter/Pukkelpop gaan we met de fiets en ook daar geen problemen.
Ik heb deze fietsen nu meer dan 10 jaar en slijtage valt heel goed mee. Nog geen onderdeel moeten vervangen buiten een band en remblokjes. Dat heb je met kwaliteit
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen