Paar bemerkingen:
-stel ik heb een vennootschap en koop een elektrische bedrijfswagen:
+Kan ik dan meer inbrengen wat die auto opladen zorgt voor een hoge stijging kosten. (Leuk dan kan ik persoonlijk buiten de piek goedkoper persoonlijk verbruiken)
+De elektrische wagen opladen op kantoor en 's avonds gebruiken om pieken op te vangen. (Kan natuurlijk nu ook maar de meerwaarde stijgt)
Een slimme meter is natuurlijk niet slim maar geeft de mogelijkheid met grotere samples te meten. Wil je hier voordeel doen moet je dus slim verbruiken.
Zelf heb ik mijn renovatie alles via domotica gedaan en heb ik overal minstens 2 stopcontacten. Minstens 1 geschakeld en de andere vast. Dit is natuurlijk leuk nu omdat ik zelf ook mijn verbruik meet. Ik zou dus niet belangrijke toestellen kunnen (kortstondig) uitschakelen als ik een piek meet.
Hoever en welke toestellen laat ik even in het midden.
Op lange termijn ga ik waarschijnlijk een grote batterij zetten maar tijdelijk zou ik dat met PSU's kunnen opvangen. Om tegen te gaan dat iemand van het gezin iets zou aanzetten dat voor problemen zorgt (bv droogkast of afwas) zou ik dat stopcontact kunnen schedule op bepaalde uren. Dit zorgt voor aanpassing gedrag en neemt niet veel comfort weg. Natuurlijk kan ik het schedule tijdelijk afzetten indien echt nodig. Is bij wijze druk op een knop.
Eigenlijk ben ik het doel van het systeem aan het invullen en zal het hier dus goedkoper worden zonder al te veel nadeel

Wel was ik van plan zonnepanelen te leggen maar dat zal voor volgend(e) jaar zijn als er meer duidelijkheid rond premies/teller is.
Het idee is om in de tuin een kleine installatie met micro-omvormers te zetten om continue verbruik te dekken (relatief goedkope installatie).
Andere bufferende stroom haal ik dan wel goedkoop van het net buiten piekperiodes en buffer ze in mss een toekomstige batterij (zijn ook premies voor). Batterij zet ik in het tuinkot zodat de verzekering zeker voor de batterij en panelen niet duurder wordt. En natuurlijk het auto buffer concept en aanschaf elektrische auto, moest dit interessant worden.
Alleen zit ik nu nog met een oude analoge teller en luchtkabel aansluiting heb wel een nieuwe 25d60 opgesteld + 4x25 in wachtbuis tot aan de rooilijn klaarliggen. Had prijs gevraagd bij Fluvius om aan te sluiten (850€) maar twijfel om gewoon te wachten. Alles werkt en ik ben niet direct vragende partij voor die 'slimme' meter. Ik gok dat ze die wel willen installeren en ik ben eigenlijk ook voorzien op het systeem maar zij hebben er meer baat bij. Dus mss krijg ik wel wat korting.
Belangrijke boodschap hier is aanpassen zoals altijd maar ik begrijp dat dat niet plezant en makkelijk is.