Starlink spotten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Lijkt dan toch nog redelijk mee te vallen met het weer, de middagzon heeft veel van de vochtigheid kunnen wegbranden.

De vochtigheid begint nu terug op te bouwen maar dat zal straks nog niet voldoende zijn om het zicht te verpesten. Lichtpollutie in combinatie met de lagere passage is iets anders.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Perfect kunnen zien, maar slechts vanaf halverwege de overtocht gezien van uit de tuin
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Beste feest van de week :-D

Twee echte treintjes :bdaysmile:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wow, vanavond waren ze hier veel beter zichtbaar dan gisteren ! Zeer mooi treintje van allemaal individuele puntjes. Ook met de verrekijker gekeken, maar dat was zelfs niet eens nodig. Ik vermoed dan toch dat de lucht/wolken gisteren roet in het eten gegooid hebben.
Zeer blij dat we vanavond nog een poging gewaagd hebben. Resultaat was ver boven de verwachting (gezien de zogezegd mindere helderheid).
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wel leuk om zien, dat treintje :) volgende keer als het nog eens 's avonds is de DSLR erbij nemen en proberen van een foto te nemen ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Idd ook tegen mijn verwachting in was het daarjuist veel beter dan gisteren. Waarom kan ik ook niet meteen verklaren maar soit. Een betere finale hadden we niet kunnen dromen.
devilkin schreef:volgende keer als het nog eens 's avonds is de DSLR erbij nemen en proberen van een foto te nemen ;)
Morgen rond dezelfde tijd is er nog een troostprijs maar minder helder en nog lager, ook kans op bevolking. Maar zoals we vandaag gezien hebben weet je eigenlijk nooit hoe het gaat uitdraaien. Daarna is het afaik voorlopig gedaan met het echte treintje voor ons.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 24 apr 2020, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Daarnet ook de 2 treintjes vlot kunnen zien, al was het gisteren precies beter.

Enkele foto'tjes (getrokken met de smartphone, gewoon uit de hand) : https://photos.app.goo.gl/cbS3EfaiMgyozaeX9
Laatst gewijzigd door krisken op 24 apr 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Was inderdaad weer mooi en anders.
Filmpje gemaakt, zal eens kijken of ik het kan uploaden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Nu nog enkel een combinatie van de Starlink 5 en Starlink 6 ervaringen van deze week: een treintje, maar dan op meer dan 80° hoogte :D. Ooit eens, misschien :).

@CCatalyst: gisteren hing hier wel een wolkensluier. Treintje zat wel hoger/erboven maar ik vermoed dat de lucht toch niet zuiver genoeg was, want zag er uit als een onscherpe lijn, terwijl we vanavond elk puntje konden zien. Dus ik denk dat de zichtbaarheid dus ook enorm afhing van plek tot plek.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Vandaag een scherper shot ;)
Bijlagen
star_link_24_04_2020_ub4b_700px_userbase.jpg
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Te Gent, 4K:
[youtube]dru6YlJM4j4[/youtube]
Origineel is wel veel betere kwaliteit, maar dit geeft toch al een idee van hoe het er uitziet (heb het gehercodeerd en youtube heeft de kwaliteit nog wat verder aangetast).

Add: Het kan even duren voor YouTube de processing voor de hogere resoluties heeft gedaan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Het was vandaag wel dimmer dan gisteren, gisteren was het veel indrukwekkender als eerste indruk. Had de D750 op een statief en de D850 in vrije hand. D750 niet gebruikt, D850 op hoogste ISO gezet en een beetje geoefend op vliegers en andere lichtjes aan de hemel.

Beide camera's kunnen erg veel detail zelfs bij weinig licht terughalen met een RAW editor, je mag dan niet in JPEG shooten want dan kom je hier niet mee weg ;) Locatie heeft weinig omgevingslicht, op de grens met de velden hier.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Met de DSLR was ik niet snel genoeg om de settings juist te krijgen voor sterren te fotograferen... Zeker niet uit losse pols.

De gsm had er minder moeite mee:
Bijlagen
20200424_220243.jpg
20200424_220153.jpg
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eigenlijk bijzonder om te zien dat je op een zeer snelle manier foto's kan maken van zoiets puur met een smartphone.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Hier iemand met een D850 die er een video van maakte, maar met nog een veel hogere ISO dan wat ik gebruikte:

[youtube]aHQQu9GWOps[/youtube]

rond 00:16 verandert hij een setting waardoor de ruis weggaat, en de video is vrij deftig.

Hieronder het eigen basisshot voor nabewerking, zelfde camera, ook een 70-200 2.8
Bijlagen
base_shot.jpg
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Wel grappig dat mensen spreken over 2 treintjes, want dit was het treintje gewoon. De starlink sats die nadien (22u10) zouden passeren waren immers niet zichbaar omdat hier ook de panelen gedraaid werden ondertussen.

Gisteren was het wel spectaculairder.

Voor een keer dat ik mij eens deftig informeerde. :)
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 op 25 apr 2020, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Morgen om 2203 nog ns starlink-6 te zien, met een max elevation van 15° (gene vette dus).

Waar vind je die info re die zonnepanelen?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Op noodweerbenelux facebook. :)

Wat ik me daarstraks aan het bedenken was... Hoe is het in godsnaam mogelijk dat Elon Musk zo veel en zo snel kan lanceren terwijl ze met Galileo al jaren aan het sukkelen zijn om er nog geen 30 in de lucht te krijgen... Ok, het is zeker niet hetzelfde maar toch.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Sorry, ik bedoelde "origineel"; wat is hun original source van starlink en spacex updates?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Slafes schreef: niet zichbaar omdat hier ook de panelen gedraaid werden ondertussen.
Ben je daar zeker van? Iets voor 22u hier toch duidelijk passage gezien van wat volgens mij een SL5 sat was. Erna door de opwinding van SL6 vergeten om nog wat SL5 te spotten. Zaterdag-avond vanaf 22u50 weer een passage op grote hoogte met hoge helderheid en wellicht weer geen wolkje aan de lucht. Zal zeker nog eens kijken.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Vandaag iets later in de gaten gekregen; had het al opgegeven en alweer tegelijkertijd het geluid van een echte trein op de achtergrond waardoor het nog specialer is.

Kan iemand iets meer zeggen over:
- waarom de baan anders was dan gisteren
- wat de horizontale afstand was, maw over welke plek op aarde vlogen ze loodrecht over
- hoe lang doen ze erover om 1 omwenteling rond de aarde te maken
Gelukkig & gezond 2022!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ernie schreef: - wat de horizontale afstand was, maw over welke plek op aarde vlogen ze loodrecht over
- hoe lang doen ze erover om 1 omwenteling rond de aarde te maken
Die 2 kan je perfect bekijken op www.satflare.com . Ik dacht dat ze de aarde rondgaan in ongeveer anderhalf uur aan ruim 7km/s.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Slafes schreef:Wel grappig dat mensen spreken over 2 treintjes, want dit was het treintje gewoon. De starlink sats die nadien (22u10) zouden passeren waren immers niet zichbaar omdat hier ook de panelen gedraaid werden ondertussen.
"2 treintjes" slaat m.i. op het duidelijk zichtbare gat van 45 seconden tussen de passage van de 40ste en 41ste satelliet. Hier zag je daardoor eerst een langer treintje, 45 seconden later gevolgd door een korter treintje.

Eergisteren was dat idd nog allemaal hetzelfde treintje maar de koppeling is blijkbaar verbroken tussen het 40ste en 41ste wagonnetje. :-)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Elon Musk, de man die wij kennen van een milieu-bewust transportmiddel (?) is nu wel bezig met de grootste vervuiler van deze planeet te worden door de rommel die hij afschiet boven onze hoofden, en voor wie. Alleszins niet voor ons drukbekabeld landje.
Het blijft wel een unieke belevenis en wat amusement voor degenen die iedere lancering volgen indien de weersomstandigheden het toelaten, wat gisteren niet het geval was aan zee.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

satsurfer, 13 u. 26 min. geleden schreef:gewoon je adres ingeven, en je ziet direct waar ze te zien zijn. :-D
https://james.darpinian.com/satellites/ ... l=starlink
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Gisteravond nog eens gekeken en het was een perfect schouwspel. De richting was niet zo goed, het treintje kwam op waar we aan de achterzijde van de woning het eerste stuk konden zien, daarna aan de voorzijde met deels blokkering door het huis van de buren. We zagen wel de volledige lengte.

Bij een volgende lancering en heldere hemel ga ik toch eens de moeite doen om met camera en statief 200m van huis op een goed plaatsje te gaan staan. Als ik het resultaat van een Iphone zie moet het met de DSLR toch nog beter kunnen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

CCatalyst schreef: "2 treintjes" slaat m.i. op het duidelijk zichtbare gat van 45 seconden tussen de passage van de 40ste en 41ste satelliet. Hier zag je daardoor eerst een langer treintje, 45 seconden later gevolgd door een korter treintje.
LOL, ongelooflijk dat ik dat dus over het hoofd gezien heb :bang: . Wij hebben maar het eerste stuk gezien, en in de hemel dus zelfs niet eens het vervolgstuk opgemerkt. Ik vond het al raar dat de satellieten veel dichterbij zaten dan ik gedacht had, aangezien ik op HA gezien had dat er een veel langere tijd tussen eerste en laatste zat. Als ik nu terugkijk is het inderdaad door ineens 47 seconden zitten tussen 3 opeenvolgende. :bang:

Weet iemand hoe dat overigens komt ? Dat moet toch zijn dat ze de eerste geboost of de tweede afgeremd hebben. En hoe zit het verder met de onregelmatigheid, is dat omdat ze die niet nauwkeurig genoeg kunnen (of willen?) sturen ? Zie bvb ook Starlink 5 waar er ene duidelijk uit de baan van de rest ligt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tomby schreef: Weet iemand hoe dat overigens komt ? Dat moet toch zijn dat ze de eerste geboost of de tweede afgeremd hebben. En hoe zit het verder met de onregelmatigheid, is dat omdat ze die niet nauwkeurig genoeg kunnen (of willen?) sturen ? Zie bvb ook Starlink 5 waar er ene duidelijk uit de baan van de rest ligt.
Ze hebben idd vanop de grond commando's gestuurd om ze in twee groepen te splitsen, en ik vermoed een combinatie van de eerste groep wat sneller en de tweede groep wat trager om het gebruik van energie te verdelen.

Mijn aanvoelen is dat het allemaal nogal flu is en dat ze vooral aan het experimenteren zijn met wat de beste manier is om ze allemaal in hun baan te krijgen. Het kan natuurlijk ook heel berekend zijn om die laatste groep op een totaal andere positie te steken dan de eerste.

Vanavond liggen de 2 treintjes iig al veel verder uit elkaar, een goede 4 minuten. De wagonnetjes zelf liggen ook weer verder uit elkaar en ze komen nog lager voorbij, dus het zal nog meer op dat fameuze filmpje van januari lijken, voor wie het geluk heeft dat hij ze nog kan zien voor de voorlopig laatste keer (zelf kan ik niet kijken vanavond wegens verplichtingen).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hoe laat en welke richting vanavond?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb nog eens een poging gedaan met een hogere bitrate (50Mbps):

Goed te zien op full screen en >=HD vind ik.

Ter info: origineel is gefilmd met een GH5 en 25mm 1.4 lens op 4K 25fps 150Mbps 10bit uit de losse hand.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ddd schreef:Hoe laat en welke richting vanavond?
Zie de verschillende links in vorige posts :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ddd schreef:Hoe laat en welke richting vanavond?
Gisteren stond er West maar ik heb ze eerder gezien in het Zuid Oosten (waar ik ze al iedere dag heb gezien)... was dus initieel verkeerd aan het kijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

DarkV schreef:Gisteren stond er West maar ik heb ze eerder gezien in het Zuid Oosten (waar ik ze al iedere dag heb gezien)... was dus initieel verkeerd aan het kijken.
Ge weet toch dat ze van de ene kant naar de andere kant gaan he ? :P
Westen is waar ze 'opkomen' maar daar wellicht nauwelijks zichtbaar omdat je daar nog avondschemering hebt. Op hun hoogst/best zitten ze in Zuidelijke richting, en ZO is al waar ze terug gaan 'ondergaan'.

Voor vanavond (tijdstip van de eerste)
Op: 22u02, W, 10°
Max: 22u04, ZZW, 17°
Onder: 22u, Z, 11°
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

NuKeM schreef:Ter info: origineel is gefilmd met een GH5 en 25mm 1.4 lens op 4K 25fps 150Mbps 10bit uit de losse hand.
Vanavond eens de 50mm 1.4 Nikon op de D850 schroeven en kijken wat dat geeft.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Niets gezien vanavond :-(
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hier vanuit een dakraam nog gekeken met verrekijker, maar helemaal niets meer gezien. Buren stonden buiten te kijken en hoorde hen nog zeggen 'zal voor morgen zijn' maar denk niet dat er morgen nog iets te zien zal zijn :p. Afwachten naar de Starlink 7 launch en zien welk weer het dan is :p.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Morgen starlink 5 om 2322.
En vrij hoog.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik dacht dat t vanavond 2249 is, toch volgens die URL hierboven?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

bruma schreef:Ik dacht dat t vanavond 2249 is, toch volgens die URL hierboven?
Dat is Starlink 5, en die zou inderdaad wel veel beter zichtbaar moeten zijn (maar dus wel losse satellieten met telkens een halve minuut tussen). Zal straks zeker nog eens buiten gaan kijken, al is het maar om nu te zien of er enige waarheid zit in dat bericht van Noodweer Benelux (nl dat de zonnepanelen herorienteerd zijn naar het noorden waardoor er geen reflectie meer zou zijn).

@ITnetadmin: je moet dus helemaal niet wachten tot morgen. Straks rond 23u ook al, en zelfs nog veel hoger (>75°) dan morgen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”