Wettelijke verplaatsingen tijdens de Corona crisis

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Vraag was serieus bedoeld. Ik weet dat ze ervan mogen afwijken als het echt niet anders kan. Maar die combi's zijn toch ruim genoeg?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: als morgen de zon schijnt moet je in Deurne maar eens naar 1 vd 3 parken komen. Rivierenhof is momenteel de hotspot wil je dat virus uitdelen of binnen krijgen.

dat 80% vd bezoekers uit Deurne zelf zijn?
Ik ben gisteren (en eigenlijk al elke zonnige dag) met de dochter gaan picknicken bij ons in het park.
1 jogger, 1 wandelaar & 1 fietser hebben we moeten begroeten. Ga maar allemaal lekker op elkaar wonen of blijf maar schrik hemme in uw kot.
Ik trek me er geen hol van aan.

owja, terug on-topic
[youtube]UzDPIiUTnPk[/youtube]
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wat een pracht voorbeeld dat je daar stelt voor je kinderen. Regels? Who cares!

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Yup, ik zal ze zelf wel opvoeden zoals ik het wil.
Gelukkig kent ze het verschil tussen "what makes you happy" & "what Gets you killed"
Gaan picknicken in het park hoort niet bij dat laatste, niet meer naar mijn ouders(buren) gaan of gaan spelen bij de buren & afstand houden gaat er wonderbaarlijk wel direct in.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

devilkin schreef:Wat een pracht voorbeeld dat je daar stelt voor je kinderen. Regels? Who cares!
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
3 à 4 weken geleden was er in Brussel een 39jarige papa dieook zo redeneerde
nu is 'm dood
https://www.bruzz.be/samenleving/39-jar ... 2020-03-22
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik moet daar altijd eens mee lachen, niet met die kerel, maar met mensen zoals jij die de verkeerde conclusies trekken.
Hoe je het ook draait of keert, 1 op 2 gaat besmet worden, liever ik dan mijn ouders. PUNT. Blijf jij maar lekker binnen, mij kan het dus geen hol schelen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Jammergenoeg heeft iedereen een voorbeeldfunctie in deze crisis. Iedereen, jij ook. En voor meer dan alleen jouw genetisch materiaal.

Als jij vind dat de regels niet gelden voor je, dan breng je wss nog wel wat volk op dat idee. Dus gaan die er ook hun voeten aan vegen, etc. Leuke ketting die je (mogelijks, theoretisch) in beweging brengt.

Als er plots 50 koppels beslissen in je park te gaan zitten, omdat ze zagen dat het volgens jou allemaal zo erg niet is... En dan niest er eens ene (die mogelijks drager is), wordt het opgepikt door een windvlaag en strooit het rond... Oeps.

Het is het kuddegedrag dat we in deze willen, nodig hebben. Egoïsme helpt ons niet vooruit.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Gelukkig blijft al de rest thuis zodat jij lekker alleen in het park kan gaan picknicken.
Vroeger hadden ze een naam voor dergelijke mensen "egoisten", is blijkbaar van alle tijden
En als je binnenkort een boete krijgt dan kan je daar over beginnen zagen hoe onrechtvaardig het is.

Jammer dat het geen picknick weer is vandaag ...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Héél jammer, ik ga straks 100 km fietsen, zou ik FF stoppen om mijn bokes op te eten of moet ik dat al fietsend doen ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:Héél jammer, ik ga straks 100 km fietsen, zou ik FF stoppen om mijn bokes op te eten of moet ik dat al fietsend doen ?
tegenwoordig zijn er kaartjes waar ge kunt zien welke gebieden meer/minder besmet zijn.

waar gaat ge fietsen?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

En ondertussen zit men op de 7de dag te pleiten om meer mensen aan de slag te houden en te motiveren om te blijven werken. Mensen te verplaatsen en tijdelijk her en der in te schakelen, interim arbeid te stimuleren,... Dat staat in schril contrast met "blijf in uw kot" en de strijd tegen de kruisbesmetting. VOKA pleit zelfs om een premie in te voeren voor mensen die nog 'willen werken', uiteraard betaald door de overheid :bang:

En hier vliegen de emotionele reacties en de verwijten in het rond. Maar enige consequentie is blijkbaar moeilijk aan de dag te leggen en weeldt de tegenspraak tierig. Mensen beschimpen die hun kop buiten steken en ondertussen de fiets nemen om... te gaan werken. (Voor alle duidelijkheid, niet gij hé Iceke) Want dan is blootstelling plots wel verantwoord.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

O, maar ik mag nog werken hoor, alleen mijne winkel moet dicht, wees kreatief hebben ze ons verteld...
Awel, met die premie kan ik zeker 16 keer met mijn dochter gaan Picknicken :angel: :angel:

Wanneer gaan de meeste van jullie nu eens doorhebben dat al die maatregelen niet de bedoeling hebben om je te beschermen tegen dat virus, maar om de besmettingen wat te spreiden.
Binnen 14 dagen neemt die eerste golf wat af, worden er wat maatregelen teruggeschroefd en kunnen de binnenzitters weer FF buitenkomen om besmet te worden.

Ik weet niet of je dat filmpje gezien hebt met die rij lucifers waar ze 1tje van tussen stapt ? Zo werkt het dus niet hé, je moet er genoeg verbrande lucifers tussensteken om die rij te breken.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

iceke schreef:...
Wanneer gaan de meeste van jullie nu eens doorhebben dat al die maatregelen niet de bedoeling hebben om je te beschermen tegen dat virus, maar om de besmettingen wat te spreiden.
....
Dat was toch al overduidelijk van het begin, degene die slechts milde symptomen vertonen = blijf thuis en wacht nog een weekje en je gezin mag nog wel buiten(alsof iedereen een aparte slaapkamer en badkamer heeft om thuis deftig geïsoleerd te zitten).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Daarnet even een niet-essentiële rit van 5km gedaan naar bakkerij in naburige gemeente (omdat wat ik wou ze hier niet hebben..). Wat een verschil met vorige donderdag toen ik ook naar daar moest zijn. Toen merkte je helemaal niets van een lockdown. Nog nooit zoveel wandelaars, joggers en fietsers gezien. Vandaag is het zondag, en er was bijna geen volk onderweg. Begrijpe wie kan. Of is het vandaag zoveel kouder dan vorige donderdag (was 8 graden nu en stevige wind).
Is precies of iedereen wil zijn beweging nu op weekdagen doen.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

iceke schreef:O, maar ik mag nog werken hoor, alleen mijne winkel moet dicht, wees kreatief hebben ze ons verteld...
Awel, met die premie kan ik zeker 16 keer met mijn dochter gaan Picknicken :angel: :angel:

Wanneer gaan de meeste van jullie nu eens doorhebben dat al die maatregelen niet de bedoeling hebben om je te beschermen tegen dat virus, maar om de besmettingen wat te spreiden.
Binnen 14 dagen neemt die eerste golf wat af, worden er wat maatregelen teruggeschroefd en kunnen de binnenzitters weer FF buitenkomen om besmet te worden.

Ik weet niet of je dat filmpje gezien hebt met die rij lucifers waar ze 1tje van tussen stapt ? Zo werkt het dus niet hé, je moet er genoeg verbrande lucifers tussensteken om die rij te breken.
Je zal heel wat anders gaan piepen als uw dochter overlijd aan deze ziekte opgelopen aan een picknick tafel ;).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tomby schreef:Of is het vandaag zoveel kouder dan vorige donderdag (was 8 graden nu en stevige wind).
Dit natuurlijk. En vooral die sterke ijzige wind uit het noorden, die zorgt voor allesbehalve aangename gevoelsmatige temperaturen rond het vriespunt.

Geen boete of epidemie gaat de mensen binnen kunnen houden. Maar moeder natuur - die de herfst weeral eens goed aan het uitrekken is (meer dan 6 maanden ondertussen) - kan dat wel zonder problemen.

Let op: het is niet allemaal positief. Als dit betekent dat er meer indoor bezoeken gaan zijn aan elkaar is het geen goede zaak. Is het autoverkeer drukker vandaag dan vorige week?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:En ondertussen zit men op de 7de dag te pleiten om meer mensen aan de slag te houden en te motiveren om te blijven werken. Mensen te verplaatsen en tijdelijk her en der in te schakelen, interim arbeid te stimuleren,... Dat staat in schril contrast met "blijf in uw kot" en de strijd tegen de kruisbesmetting. VOKA pleit zelfs om een premie in te voeren voor mensen die nog 'willen werken', uiteraard betaald door de overheid :bang:

En hier vliegen de emotionele reacties en de verwijten in het rond. Maar enige consequentie is blijkbaar moeilijk aan de dag te leggen en weeldt de tegenspraak tierig. Mensen beschimpen die hun kop buiten steken en ondertussen de fiets nemen om... te gaan werken. (Voor alle duidelijkheid, niet gij hé Iceke) Want dan is blootstelling plots wel verantwoord.
werken is noodzakelijk om de economie draaiende te houden …
vakbondsmannen begrijpen dat natuurlijk niet…
zij spelen liever sinterklaas voor de profiteurs, ze snappen echter niet dat ze de eigenaar van het bedrijf aan het sponsoren zijn, en niet de werknemers die noodgedwongen thuis zitten
iceke schreef: Héél jammer, ik ga straks 100 km fietsen, zou ik FF stoppen om mijn bokes op te eten of moet ik dat al fietsend doen ?
Ik zou zeker proberen van zonder handschoenen te gaan, goed wrijven over alle knoppekes van de verkeerslichten, stoppen aan een bankje om je bokes op te eten. Vergeet ook niet om regelmatig aan je gezicht te zitten. En als je medefietsers passeert proberen er traag rakelings langs te rijden en goed in te ademen, thuis komen en direct je dochter eens goed knuffelen. Handen wassen zou ik pas volgende week terug doen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

duizend schreef:Vergeet ook niet om regelmatig aan je gezicht te zitten. En als je medefietsers passeert proberen er traag rakelings langs te rijden en goed in te ademen, thuis komen en direct je dochter eens goed knuffelen. Handen wassen zou ik pas volgende week terug doen.
En als DAT allemaal niet werkt, kan hij altijd nog een week of twee meedraaien op de spoed van een corona afdeling.

En dat uiteraard ZONDER mondmasker.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

iceke schreef:Binnen 14 dagen neemt die eerste golf wat af, worden er wat maatregelen teruggeschroefd en kunnen de binnenzitters weer FF buitenkomen om besmet te worden.
Binnen enkele weken wil men massaal de kinderen terug naar school sturen... alsof alles dan opgelost is !

De ziekenhuizen zullen tegen dan heus nog niet leeg zijn... laat staan klaar te zijn voor een nieuwe golf.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

h0us3cat schreef: Je zal heel wat anders gaan piepen als uw dochter overlijd aan deze ziekte opgelopen aan een picknick tafel ;).
Yup, stel u voor, denk je nu echt dat je me een schuldgevoel kan aanpraten ? Wat denk je zelf ? Gaat ze ziek worden van Papa of Mama die gaan werken zijn/naar de supermarkt/apotheek geweest zijn of van aan een tafel te zitten in't park ?
phil48 schreef: En als DAT allemaal niet werkt, kan hij altijd nog een week of twee meedraaien op de spoed van een corona afdeling.
En dat uiteraard ZONDER mondmasker.
Waarom zou ik dat in hemelsnaam doen ? Ik ben geen zorgverlener, zal ik ook nooit worden, ga ik ook nooit doen.
duizend schreef:Ik zou zeker proberen van zonder handschoenen te gaan, goed wrijven over alle knoppekes van de verkeerslichten, stoppen aan een bankje om je bokes op te eten. Vergeet ook niet om regelmatig aan je gezicht te zitten. En als je medefietsers passeert proberen er traag rakelings langs te rijden en goed in te ademen, thuis komen en direct je dochter eens goed knuffelen. Handen wassen zou ik pas volgende week terug doen.
Oei, blijf jij maar lekker achter je keyboard zitten en het in het belachelijke trekken, je gaat er (niet :angel: ) ver mee komen.
1. Ik veronderstel dat jij net als ik, je handjes wast voor en na het winkelen etc.
2. Een maskertje opzet als je naar de winkel gaat, ik zit/adem niet aan uw koffiekoeken, ik hoop dat jij ook niet aan de mijne zit.
3. Je zoveel mogelijk uit je gezicht blijft (Een maskertje helpt daar echt bij, moet je echt ff proberen)
4. Je zover mogelijk uit de buurt van andere mensen blijft
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

DarkV schreef: Binnen enkele weken wil men massaal de kinderen terug naar school sturen... alsof alles dan opgelost is !
Ik denk dat het talent "tussen de regels lezen" nog niet bij iedereen op hetzelfde niveau staat.

men heeft op die persconferentie gezegd: "voorlopig" verlengen we de quarantaine tot op het einde van de paasvakantie,
MAAAR we houden nu al de kans open om tot 3 mei te verlengen.

Marc van Ranst heeft al van in de eerste dagen van de quarantaine (nog pre-lockdown party time) gezegd dat deze ziekte 10 weken zou woekeren
NL heeft ook al tot 31/5 alle activiteiten opgeschort.
ik denk dat ook hier in BE het eerder 31/5 dan wel 3/5 of 14/4 zal zijn...
(en ik hoop dat ik het te pessimistisch zie, maar ik vrees ervoor)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

profke schreef:Ik denk dat het talent "tussen de regels lezen" nog niet bij iedereen op hetzelfde niveau staat.
Ik hoef niet tussen de regels te lezen... ik heb enkele weken geleden al voor mezelf een datum ergens in de grote vakantie gezet (en voor evenementen geloof ik zelfs dat er dit jaar niets meer zal gebeuren). Dat een De Block nu aan volksverlakkerij wil doen door te laten uitschijven dat het misschien binnen 14 dagen kan of zelfs een maand is ronduit schandalig (of is dat noodzakelijk voor de simpele van geest ?)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

duizend schreef:werken is noodzakelijk om de economie draaiende te houden …
Allez, rammel nog een neoliberaal gedichtje af. Vraag is of 'de economie' zo noodzakelijk is zoals er nu uit ziet. En als die economie nu nog zou toekomen aan degene die ze doen draaien... ja dan misschien. Maar voor de parasiterende slippendragers? Ik denk het niet.
duizend schreef:vakbondsmannen begrijpen dat natuurlijk niet…
Nee natuurlijk. Als de argumenten op zijn gaan we maar bashen. Het geraakt afgezaagd.
duizend schreef:zij spelen liever sinterklaas voor de profiteurs
De grote profiteurs zitten op een gans ander niveau. Daar moet je geen pil voor pakken om dat te snappen.

Voor de economie kan blijkbaar alles, zowel het schenden van isolatie als contactbesmetting, goed praten zonder de roep te horen van al die mensen die zonder beschermmiddelen verder moeten werken, maar tegelijkertijd volharden in een autistische redenering dat wat niet-essentieel is buiten het kot niet kan. Zonder diezelfde nuance over isolatie en contactbesmetting terwijl de experten daar wel al lang duidelijkheid hebben over gegeven. Qua tegenspraak kan dat tellen!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:
duizend schreef:werken is noodzakelijk om de economie draaiende te houden …
Allez, rammel nog een neoliberaal gedichtje af.
Goh, neoliberaal of niet: als er niet gewerkt wordt, zijn er geen inkomsten voor de staat en moeten we nog meer lenen op de kap van de toekomstige generaties.
duizend schreef:zij spelen liever sinterklaas voor de profiteurs
De grote profiteurs zitten op een gans ander niveau. Daar moet je geen pil voor pakken om dat te snappen.
Het is nu toch de overheid die sinterklaas speelt voor bedrijven, die bij monde van hun koepel (VBO, Unizo, Voka), altijd gepleit hebben voor minder belastingen.
Het zijn ook de werkgevers die nu massaal hun personeel in technische werkloosheid zetten, ook retro-actief de zieken etc. Hoe het VBO er kan van maken dat werknemers profiteurs zijn, is me een raadsel, want technische werkloosheid kan enkel door de werkgever ingeroepen worden.

Met het zwart-wit verhaal tussen werkgever en werknemer gaan we de boel niet terug in gang krijgen natuurlijk.
Ik zie ook bedrijven die wél hun verantwoordelijkheid nemen en kosten maken om het personeel wél aan de slag te houden.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wat ze in Spanje doen is ook een optie, maar ik zie ze hier ook serieus stijgeren:

- Lonen nu gewoon doorbetaald
- Uren wel in te halen zonder extra pay na de crisis
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Met het zwart-wit verhaal tussen werkgever en werknemer gaan we de boel niet terug in gang krijgen natuurlijk..
het stukje 7E dag gezien? ene vd werkgevers vs eentje vd vakbond.
die vd vakbond had echt volstrekt neit door dat er momenteel iets aan de hand is.

wat een hysterisch wijf, of ga ik nu over de schreef?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Wat ze in Spanje doen is ook een optie, maar ik zie ze hier ook serieus stijgeren:

- Lonen nu gewoon doorbetaald
- Uren wel in te halen zonder extra pay na de crisis
Los van de (bitsige) discussie hier, viel me deze beslissing ook op. Hoe ze dat in de praktijk gaan brengen op korte termijn met zo’n lange lockdown lijkt me een raadsel.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

devilkin schreef:Wat ze in Spanje doen is ook een optie
Of in veel landen... Deur dicht is gewoon massa ontslag en we zien later wel wie we terug aanwerven.
Ook is ineens werkloos zijn op veel plekken zwaarder.
Dacht dat het in uk een 400€/maand is met max 6 maand (maar zal daar ook wel de nodige uitzonderingen hebben). De eerste 3 maand moet je nu ook al niet veel hopen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

tien schreef:
devilkin schreef:Wat ze in Spanje doen is ook een optie
Of in veel landen... Deur dicht is gewoon massa ontslag en we zien later wel wie we terug aanwerven.
Ook is ineens werkloos zijn op veel plekken zwaarder.
Dacht dat het in uk een 400€/maand is met max 6 maand (maar zal daar ook wel de nodige uitzonderingen hebben). De eerste 3 maand moet je nu ook al niet veel hopen.

en ook dat maakt het riskanter
geen werk is geen inkomen dus MEOT je wel gaan (al niezend, hoestend en snotterend).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Werken om de economie draaiende te houden, uiteraard. Maar dan een economie die van ons allen is. Neem nu die hard werkende mensen in de supermarkten. Heel noodzakelijk en een diep respect. Een respect dat ik trouwens pre corona al had. En wat zien we gebeuren? Prijsstijgingen in de supermarkten terwijl de mensen daar niet nog harder zijn gaan werken... Dat lieve mensen, is onze ondergang.

Voor diegenen die denken dat de wereld er post corona hetzelfde gaat uitzien als pre corona zeg ik, droom verder. Ook voor diegenen die dachten dat onze levenswijze ongestraft tot in de eeuwigheid zou blijven door gaan. Op dit eigenste ogenblik worden de geopolitieke kaarten deftig door elkaar geschud.

Dit is zo een van die mijlpalen in het verhaal van de mensheid maar de overgrote hoop denkt van binnen een paar maanden de draad terug op te nemen. Die aan hun verlof denken die in het water valt. Of hun voetbalcompetitie moeten missen. Uiteraard erg hé. Maar dat zijn wel de minst van onze problemen.

We hebben ons zelf jarenlang steeds meer kwetsbaar gemaakt door te concurreren, de sociale vangnetten af te bouwen en de markt haar gang te laten gaan. Die laatste die zo fragiel is en met de minste manipulatie of dreiging van zijn sokkel wordt geblazen. We laten het na om de welvaart die we dagdagelijks zelf creëren collectief bij te houden. In plaats daar van geven we ze weg aan een paar slippendragers met alle gevolgen van dien.

Als er dan momenten zijn zoals nu hebben we geen enkel middel om de grote massa er door te helpen. We slagen er zelfs niet in om de meest noodzakelijke materialen ter beschikking te stellen om deze crisis door te komen. Dat, door die alles dicterende marktwerking.

Ik heb geen glazen bol maar ik denk dat het Westen hier heel slecht gaat uitkomen. De VS is nu al (wat wel te voorspellen was) een ramp die zijn weerga niet kent. In Europa komen we er voorlopig iets beter van af omdat daar nog iets of wat sociaal vangnet aanwezig is. Maar het politieke Europa volhard in zijn koppigheid en brengt corona obligaties in omloop. Hoe hilarisch is dat... Als ze konden, zouden ze het virus afkopen :bang:

Dringend tijd dat we definitie van cruciaal en essentieel eens heel kritisch onder de loep gaan nemen.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ik zie eerlijk gezegd geen enkele grootmacht die hier wél sterker gaat uitkomen. China doet stoer naar buiten, maar staat veel zwakker dan ze graag laten uitschijnen. Rusland steekt z'n kop in het zand. Europa en de VS zijn misschien wel de enigen die nog in staat zijn om bv. de productie van strategische producten terug naar eigen regio te brengen. We zullen zien...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:Voor diegenen die denken dat de wereld er post corona hetzelfde gaat uitzien als pre corona zeg ik, droom verder. Ook voor diegenen die dachten dat onze levenswijze ongestraft tot in de eeuwigheid zou blijven door gaan. Op dit eigenste ogenblik worden de geopolitieke kaarten deftig door elkaar geschud.
Wat gaat maken dat de wereld er anders uit gaat zien?

Ik zie vooral hoop op "iets anders", maar geen enkele trigger om die hoop ook om te zetten in realiteit.
- De groenen hopen dat de huidige maatregelen enkel versoepeld gaan worden met oog voor het klimaat, aka minder vliegen etc. In de realiteit gaat iedereen zo snel als mogelijk terug op citytrip naar overal. De landen die nog leven van toerisme hebben nl ook overal een stem en die weten wat er zou gebeuren met hun markt voor toerisme als dat toerisme niet snel terug op gang komt.
- De socialisten hopen dat werkgevers en overheid het sociaal kapitaal meer gaat waarderen (hogere lonen, betere arbeidsvoorwaarden, ...) omdat het diezelfde werknemers zijn die nu hard werken om wat er nog rest van actieve economie ook actief te houden.
- De nationalisten hopen dat iedereen nu inziet dat grenzen gesloten moeten blijven, want het virus is over een (lands)grens binnen gekomen.

In de realiteit zal er weinig veranderen.
Er zal vermoedelijk hoge werkloosheid zijn en dus zullen mensen in lamentabele arbeidsomstandigheden voor een karig loon aan de slag willen gaan. Elke euro is een euro.
Hoe sneller en goedkoper de economie terug aan de praat gaat, hoe beter. Als dat met vuile steenkoolcentrales kan, waarom niet. Als het maar goedkoop is en maar oplevert.

Ik denk dat de nationalisten nog het sterkste uit de crisis zullen komen, met het dreigement van virussen over de grens. Compleet negerend dat een grens nog nooit een virus heeft tegengehouden, maar wie heeft er in het verleden al gemaald om het waarheidsgehalte van de betogen van nationalisten? Mensen willen bedrogen worden.

Maar dus: ik zie niets dat post-Corona anders zou zijn dan pre-Corona?
Als jij dat wil zie: vertel het me?!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Maar dus: ik zie niets dat post-Corona anders zou zijn dan pre-Corona?
Als jij dat wil zie: vertel het me?!
neem het hele concept EU
binnen de maand ligt heel de EU gewoon op zijn gat door dit virus. in de >40j dat ik hier rondloop nooit meegemaakt dat de grens tussen Belgie en Holland dicht is.

dit moet en zal verregaande implicaties hebben.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ik vrees dat alles na corona weer vrij snel terug als voordien zal zijn.

De helden verliezen terug hun statuut en kunnen weer besparingen slikken.
Bedrijven, the strong survive... Misschien wat soepelere regelingen ivm telewerk. Dochterondernemingen of plekken die al niet voldoende winst maakten en brexit nog niet gebruikten hebben een extra reden. Zeker in sectoren met extreme prijzenoorlogen en/of weinig reserves.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Iceke, ik wil je graag eens meenemen op een 24u shift op de ziekenwagen, inclusief een kleine rondleiding op spoed tijdens deze bijzondere tijden. Ik hoor graag van jou een datum en tijdstip. Ik zorg wel voor papieren dat je wettelijk tot hier kan komen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

tien schreef:Ik vrees dat alles na corona weer vrij snel terug als voordien zal zijn.
Neen, het gaat nooit meer als voordien zijn:

https://www.technologyreview.com/s/6153 ... 18-months/

en deze Gideon is in the know, hoe dat komt ga ik hier niet uitleggen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Och ja, elk jaar is wel anders als het jaar ervoor. Is altijd zo geweest, gelukkig maar of we waren nog op mammoeten aan't jagen...

Had dit pakweg 20-25 jaar geleden gebeurd, had het veel meer impact gehad. Thuiswerk bestond amper, smartphone - nope...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

krisken schreef:Iceke, ik wil je graag eens meenemen op een 24u shift op de ziekenwagen, inclusief een kleine rondleiding op spoed tijdens deze bijzondere tijden. Ik hoor graag van jou een datum en tijdstip. Ik zorg wel voor papieren dat je wettelijk tot hier kan komen.
Nee dank u, ik kom genoeg in de zorg om te weten hoe het er aan toegaat... Dus hou jij je maar jouw werk bezig, dan zal ik me wel met het mijne bezig houden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

iceke schreef:Dus hou jij je maar jouw werk bezig, dan zal ik me wel met het mijne bezig houden.
En hoe voelt dat als je je werk doet, en er zijn anderen die denken dat ze het beter weten en de richtlijnen die jouw werk zouden moeten verlichten, vierkant met de voeten treden ?
(Ik denk dat menig IT'er wel weet hoe dat voelt).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

tien schreef:Ik vrees dat alles na corona weer vrij snel terug als voordien zal zijn.
en wat denk je dat er met de EU zal gebeuren?

volgend jaar back as usual en Belgie dat moet besparen? nog harder als voordien? en wa als blijkt als wij als 1 vd beste landen door deze crisis gekomen zijn?
Hoe denk je dat de Chinese invloed zijn effect zal hebben? Frankrijk en Duitsland klappen quasi dicht op vlak van solidariteit en de chinezen sturen vliegtuig na vliegtuig naar Zuid-Europa.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”