Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:Verkeerd geïnterpreteerd van mijnentwege. Ja, de klimaatmars, je moest eens zien hoeveel auto's er op de parking van NMBS station Dendermonde staan voor de treinen naar Brussel. Normaal zo goed als leeg en vandaag halfvol. De deelnemers zijn heel erg bezig met het milieu, niet dus. Één hypocriete boel.
Heiliger dan de Paus.
Wat had je verwacht? Een Grote Mars van het gemeentehuis naar het station?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Jack Daniels schreef:Verkeerd geïnterpreteerd van mijnentwege. Ja, de klimaatmars, je moest eens zien hoeveel auto's er op de parking van NMBS station Dendermonde staan voor de treinen naar Brussel. Normaal zo goed als leeg en vandaag halfvol. De deelnemers zijn heel erg bezig met het milieu, niet dus. Één hypocriete boel.
Ja, zeker met zo een weer zullen er niet veel met de fiets naar het station zijn gekomen.
petrol242 schreef: Het idee van "de vervuiler betaalt" gaat inderdaad weinig oplossing bieden en werkt niet. Maar de politiek moet de juiste beslissingen gaan nemen. Het huidige beleid faalt gigantisch en is niet in staat een oplossing te bieden. Daarom komen die jongeren op straat.

Als burgemeester van Antwerpen zet je je behoorlijk te kakken als je zegt dat nieuwe innovaties en technieken de mensheid gaan helpen en dat die er zullen komen. Ondertussen geeft diezelfde gast concessies geven voor kraakinstallaties die met schaliegad gevoed gaan worden en een hele zware impact hebben op het milieu. Ondertussen is er van die innovaties al niets meer te vinden.
Ja, Antwerpen, of 500m verder in Nederland he. :-D
En dan gaan de miljarden ook naar Nederland

Wie is dan den dommerik? :-o
Belgie zit absoluut niet in de positie dat het zo een aanbod kan afslagen. cru, maar zo zit het
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

petrol242 schreef:
Als burgemeester van Antwerpen zet je je behoorlijk te kakken als je zegt dat nieuwe innovaties en technieken de mensheid gaan helpen en dat die er zullen komen. Ondertussen geeft diezelfde gast concessies geven voor kraakinstallaties die met schaliegad gevoed gaan worden en een hele zware impact hebben op het milieu. Ondertussen is er van die innovaties al niets meer te vinden.
http://newsmonkey.be/article/92608
De Guy "de staatsschuld is er vanzelf gekomen zal ook vanzelf verdwijnen" Mathot uitspraak van 2019 :banana:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Aangezien ¨geld vanuit het niets¨ gemaakt wordt zou die voorspelling wel eens kunnen kloppen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

warpozio2 schreef: Heiliger dan de Paus.
Wat had je verwacht? Een Grote Mars van het gemeentehuis naar het station?
Als ze toch zo met het milieu en klimaat begaan zijn, is het minste wat ze kunnen doen: ofwel te voet tot aan het station van Dendermonde gaan of eventueel met de fiets. Maar het is slecht weer, dus de auto is de uitgelezen keuze. M.a.w. ik ga wel wat betogen voor de schijn maar voor mezelf blijf ik lekker verder vervuilen met mijn auto.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Gray schreef: Ja, Antwerpen, of 500m verder in Nederland he. :-D
En dan gaan de miljarden ook naar Nederland
Er al eens bij stil gestaan waarom het Antwerpen is geworden en niet Rotterdam? De discussie woedt daar enorm momenteel en striktere milieuwetgeving is één van de elementen die daar aangehaald worden. Het zal er wel ergens tussen liggen.

Het toont ook aan dat er dringende overeenstemming moet komen binnen Europa. En dan ben je weer afhankelijk van de politiek...
Zolang markt-economische belangen voor datzelfde Europa prioritair blijven, zal er echter weinig veranderen vrees ik.

In grote clusters als in Antwerpen zal de het de vraag worden op welke manier we verder willen.

Een interessante opinie in De Wereld Morgen over de investering van Ineos : https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... rpse-haven

Dit citaat van Sara Van Dyck blijft me daar heel goed van bij
“We willen dat de industrie in Vlaanderen blijft en het is goed dat er hier investeringen gebeuren. Maar de Vlaamse regering heeft nog geen visie of plan om de industrie te begeleiden naar koolstofneutraliteit voor 2050"
Het kan toch niet dat een verouderde industriële visie financieel en logistiek ondersteund wordt om toch maar die centen binnen te krijgen?

@mods : kunnen we dit topic misschien opsplitsen?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

petrol242 schreef:
Gray schreef: Ja, Antwerpen, of 500m verder in Nederland he. :-D
En dan gaan de miljarden ook naar Nederland
Er al eens bij stil gestaan waarom het Antwerpen is geworden en niet Rotterdam? De discussie woedt daar enorm momenteel en striktere milieuwetgeving is één van de elementen die daar aangehaald worden. Het zal er wel ergens tussen liggen.

Het toont ook aan dat er dringende overeenstemming moet komen binnen Europa. En dan ben je weer afhankelijk van de politiek...
Zolang markt-economische belangen voor datzelfde Europa prioritair blijven, zal er echter weinig veranderen vrees ik.

In grote clusters als in Antwerpen zal de het de vraag worden op welke manier we verder willen.

Een interessante opinie in De Wereld Morgen over de investering van Ineos : https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... rpse-haven

Dit citaat van Sara Van Dyck blijft me daar heel goed van bij
“We willen dat de industrie in Vlaanderen blijft en het is goed dat er hier investeringen gebeuren. Maar de Vlaamse regering heeft nog geen visie of plan om de industrie te begeleiden naar koolstofneutraliteit voor 2050"
Nog een geluk dat we die bedrijven nog hebben, de loonkost al eens vergeleken tussen Nederland en Belgie?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wat voor een zever is me dat nu? Industrie en koolstofneutraal gaan even goed samen als water een vuur.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@Jack: enige expertise in de materie? Ken je de sector en heb je kwalificaties om zulke uitspraken te doen? Letterlijk oneliners uit braken? Kan je dat staven met onderlegde argumentering?

Waarom is industrie (welke bedoel je trouwens...) water en vuur met 'koolstofneutraal"? Waar haal je de gegevens om dat te zeggen?

Dus even jouw redenatie volgen : koolstofneutraal kan niet om de industrie te laten voort bestaan. Dan hebben we toch echt wel een dik probleem?

@Gray: Over een "nul" bijdrage gesproken. Markt-economisch gaan we het niet oplossen. Kom eens met een degelijke argumentering in plaats van bla bla te spuien...
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

petrol242 schreef:Een interessante opinie in De Wereld Morgen...
My god zeg... :eek:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Heel interessante bijdrage...God gaat ons niet helpen hoor.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is ontluisterend en pijnlijk om een maatschappij die groot geworden is met de Verlichting (die overigens nog steeds onderwezen wordt),
nu regeert te zien worden door onzin, hersenbraaksels en angst.

De Verlichting gaat over rede, rationaliteit en dus de facto over wetenschap en intellectuele uitwisseling. Dat heeft ons gebracht waar we nu staan.
De grote roeper in het stadhuis - en met hem het witte konijn in Brussel - beweren dat ze de verlichting uitdragen, maar de realiteit is compleet het tegenovergestelde.
Op de vraag wat er moet gebeuren voor de energiebevoorrading is het antwoord dat ze voorstander zijn van een oplossing die er ten vroegste over 30 jaar kan zijn (niemand stelt de vraag wat te doen we in de tussentijd)?
Op de vraag hoe de wetenschappelijke consensus over klimaat en milieu omgezet moet worden in concrete politieke doelstellingen en maatregelen, wordt de vraag doorgeschoven aan geëngageerde kinderen (bosbrossers). Als je dan niet beschaamd bent, kan alles.

Ik merk hetzelfde soort "Verlichting" hier op UB :).
Laten we met z'n allen ons gat afkuisen aan de wetenschappelijke consensus. :bang:

Als er mensen gaan betogen om de wetenschappelijke consensus toch te huldigen en acties te nemen, mag alleen de zuiverste nachtegaal de stem verheffen. Als je met de auto naar het station gaat, ben je al niet zuiver genoeg meer. Vermoedelijk is een elektrische fiets ook niet zuiver genoeg dan? Evenzeer voor de niet die-hard veganisten. Betogen voor het klimaat en ondertussen salami op de boterham? Hypocriet! Ik denk niet dat we er zo gaan geraken...
Gaan we de toegang tot UB ook zo beperken? Als je geen HTML, XML of SAML kan lezen/schrijven/interpreteren mag je niet meedoen. Als je het IP-adres van al uw toestellen (incl omzetting naar IPv6) niet kent, mag je geen vraag stellen. Behoorlijk inclusief wereldbeeld wordt er hier gebezigd?!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:@petrol: het huidige beleid heeft misschien geen oplossing maar de jeugd die op straat komt heeft al helemaal geen oplossing. Ik klasseer die jeugd onder "kuddegeest".
Statement van enkele ouders dit weekend... de dochter/zoon gaat betogen voor het klimaat maar het licht uitdoen op de kamer of de TV uitzetten blijkt te moeilijk :bang:
Gray schreef:Een voorsmaakje van het groene thema: "Schauvliege: “Kijken of we toelage op vliegtickets kunnen invoeren”" :bdaysmile: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/sc ... ~abbdbcc8/
En de brave betogende burger is weeral de klos... zijn vakantie wordt duurder (want gaan zal hij toch doen op enkele wolle sokken na).
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

De prijzen doen stijgen? is dat goed voor het milieu?? Ik wist niet dat het milieu betaalt kan worden. Ok de aarde warmt op, maar dat is nu al eeuwen zo soms koudere periodes en dan weer warmere..

Hier denken ze telkens aan inkomsten, zogenaamd voor het milieu. De elektrische wagen ja groen zenne, alleen de elektriciteit die je nodig hebt is niet groen. Maar vervuilt niet bij je in je directe omgeving maar elders dus het is groen...

Groene stroom kost je meer, maar komt wel via dezelfde kabel binnen als de niet groene stroom, leg dat maar eerst uit.

De kostprijs per kilometer van een elektrische wagen gaat dus ook door het dak. Lekker groen.

Als ze het openbaar vervoer zouden goedkoper maken, dan doen ze iets voor het milieu. Maar dat brengt geen geld in het laatje dus niet groen genoeg.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:En de brave betogende burger is weeral de klos... zijn vakantie wordt duurder (want gaan zal hij toch doen op enkele wolle sokken na).
Je onderschat de gevoeligheid van de portemonnee :).
Iedereen vindt dat Het Spoor en De Trein niet gesubsidieerd mag worden voor internationale reizen, vandaar dat het aanbod internationale treinen opdroogt. Als we de brandstof belasten op een gelijkaardige manier als transport/logistiek en de lucht op dezelfde manier belasten als "treinpaden" bij Infrabel, het plaatje zou er serieus anders uit zien.
Dus de brave (al dan niet) betogende burger wint erbij: minder vervuiling en/of eerlijkere belastingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Je onderschat de gevoeligheid van de portemonnee :).
Helemaal niet... want als men daar aan komt dan staan de mensen op straat om te betogen ! Gele hesjes... nee ?
heist_175 schreef:Dus de brave (al dan niet) betogende burger wint erbij: minder vervuiling en/of eerlijkere belastingen.
Op het einde van de rit is de brave burger steeds de klos... als je dat niet inziet ben je wel heel naief.

Net zoals de kilometer heffing vanmorgen in het nieuws... 60% is voor (omdat ze zo naief zijn om te denken dat ze minder gaan betalen) :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het weinige wat de modale Belg nog rest, na aftrek van alle belastingen, taksen allerhande, wil de overheid dan ook nog eens gaan beknotten onder het mom van een milieuheffing op vliegtuig tickets. Je zal maar het hele jaar door werken en uitkijken naar een welverdiende vakantie om dan tot de conclusie te komen dat je plots een pak meer op tafel moet leggen.
Bovendien wil Joke die heffing in Vlaanderen. Een mens zou op de duur al liever naar Wallonië gaan wonen. Anderzijds: hoe moet ik mij die Vlaamse heffing op vliegtickets voorstellen? Wie vanuit Vlaanderen vliegt betaalt de heffing? Wie vanuit Wallonië vliegt, betaalt ze niet? Betaal je de heffing als je een ticket online koopt van achter uw pc thuis in Vlaanderen? Betaal ik die heffing dan niet als ik hetzelfde ticket boek vanachter mijn pc op het werk in Brussel? Je ziet, voor 1 idiote uitspraak van een minister kunnen er 10 intelligente vragen bij gesteld worden over zaken waarover helemaal niet nagedacht werd. En uiteindelijk is dat de hele rode draad bij alle beslissingen in dit land die door onze politici genomen worden: ze denken niet na, ze zijn niet in staat na te denken ze hollen de internationale gemeenschap achterna, ze zijn allesbehalve kritisch... Hun enige bekommernis is meer, meer, meer (geld).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een Vlaamse "oplossing" voor een globaal milieu probleem... hoe zotter kan je het nog bedenken.

We zullen dan wel naar Charleroi of Eindhoven rijden zeker :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De oplossing zal inderdaad niet beperkt zijn tot Vlaanderen of zelfs België dat is nu eenmaal zo met globale problemen.

Anderzijds zal iedereen het voelen want er zijn geen makkelijke oplossingen meer die niemand voelt. Het zal dus geld kosten maar zij die zich willen aanpassen zullen het minder voelen. Uiteraard valt in deze discussie weer de vaststelling op dat velen wel verandering willen maar geen waar ze zelf last van zouden kunnen hebben :roll:

Het probleem oplossen met elektrische wagens is onzin, ze vormen even goed een file en zo milieuvriendelijk zijn ze ook niet, laat staan betaalbaar. Er zijn teveel wagens en mobiliteit kan daarom best eens structureel herbekeken worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het al dan niet instellen van een vliegtaks heeft toch geen effect op hoeveel dagen verlof je mag pakken of krijgt van uw baas?
Voor degenen voor wie verlof gelijk staat met "het vliegtuig pakken" wordt het misschien aanpassen. Maar vraag eens aan uw ouders, grootouders hoe zij op reis gingen? Ze zijn precies niet dood gevallen van het gebrek aan weekendtrips naar Barcelona of een shortski in de Alpen.
Overigens wordt in België en Vlaanderen veel belast, maar weinig daarvan verdwijnt? Als je wil vliegen kan dat nog, maar wel door een vergoeding te betalen, net zoals met de auto, trein, bus, ... en net zoals het wegtransport. Het is eigenlijk opnieuw een subsidie die wegvalt (of hoe je noem je anders het niet-hoeven-te-betalen van taksen)?

Misschien is het voor sommigen moeilijk te vatten, maar SKH is heus niet zo gek. Als je het concrete (marginale) verbruik belast of de kosten inzichtelijk maakt, verschuift het gedrag. Diftar afvalophaling is een mooi voorbeeld, afschaffing van roaming is een voorbeeld in de andere richting.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Rare hersenkronkels hebben ze hier anders wel. Geen taksen betalen staat gelijk aan het wegvallen van een subsidie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Jack Daniels schreef:Rare hersenkronkels hebben ze hier anders wel. Geen taksen betalen staat gelijk aan het wegvallen van een subsidie.
Ja, een bizarre wereld waarin we leven, het niet betalen van een onbestaande tax is eigenlijk een subsidie :angel:
ale, ge kunt er om lachen maar het is eigenlijk triestig...

*trekt geel hesje aan
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Jack Daniels schreef:Bovendien wil Joke die heffing in Vlaanderen.
Joke kan goed dwaasheden uit haar botten schudden. Het is niet eens een Vlaamse bevoegdheid.
Misschien moet ze zich concentreren op die potvis, dat is zichtbaarder
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Als je wil vliegen kan dat nog, maar wel door een vergoeding te betalen
En het milieu probleem is opgelost :lol: :bang: :lol: :bang:
heist_175 schreef:Als je het concrete (marginale) verbruik belast of de kosten inzichtelijk maakt, verschuift het gedrag.
Sinterklaas was in december... in de realiteit is het een truuk voor meer belastingen die men op een sluwe maier verkoopt (het kunnen natuurlijk niet altijd de kindjes of het terrorisme zijn die als schaamlapje moeten dienen).
heist_175 schreef:Diftar afvalophaling is een mooi voorbeeld
Ziet mijn vuilbak er dan plots anders uit ? Zitten er andere dingen in ? (om netjes mijn blauwe en roze zak te gebruiken heb ik geen Diftar nodig).

Trouwens nog wat leesvoer... De weerhaak in de klimaatmars voor Groen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Schauvliege speelt paniekvoetbal, want de klimaatoptocht moet politiek "gerecupereerd" worden (hoewel geen enkele betoger dat wil), en ze heeft (weer) zwaar op haar doos gekregen tijdens de optocht en de verkiezingen staan voor de deur, en CD&V doet het (weer) niet goed in de peilngen, grote paniek dus, veel mailtjes en berichtjes van Wouter Beke, oei oei.

Er zijn al taksen op vliegen, op een vluchtje van Brussel naar Barcelona en terug:

Code: Selecteer alles

Belgium Passenger Service And Security Charge (BE) €30.15
Spain Security Tax (QV) €3.50
Spain Aviation Safety And Security Fee (OG) €0.61
Spain Departure Charge (JD) €14.30
De Belgische taks is bijna het dubbele van de Spaanse taks. Verhoog de taksen nog meer, en de passagiers gaan naar de buurlanden waar ze ze graag zullen zien komen. Wij zullen betalen met jobverlies, nog maar eens.

Nu, gelukkig is Schauvliege helemaal niet bevoegd hiervoor, vliegtaksen zijn immers een federale bevoegdheid, ook voor het verkeer op de regionale luchthavens. Ze gaat het daarom gaan vragen in Europa, maw een paar lobbyisten en Schauvliege praat er niet meer over, ook omdat de agenda volgende week al weer door andere brandjes bepaald zal worden.

Het paniekvoetbal van onze carriėrepolitici zoals Schauvliege die - in tegenstelling tot échte staatsmannen of -vrouwen - geen alternatieve carrière hebben uitgebouwd waar ze op kunnen terugvallen bij electoraal verlies (beetje zielig eigenlijk), is echt wel heel vermoeiend voor iedereen die er mee in aanraking komt, omdat je weet dat het toch geen realiteit zal worden, maar je als kabinetsmedewerker wel alles moet uitwerken, als journalist alles moet uitschrijven, als bedrijf moet verdedigen (Brussels Airlines bv), enz, allemaal gewoon maar voor show. Carrièrepolitici zien echter totaal niet in welk nutteloos werk ze anderen voortdurend aandoen.

Daarom: termijnlimieten invoeren aub - gebonden aan de persoon ipv het mandaat :!: Niemand hoort 12 jaar lang (en counting) een politiek mandaat uit te oefenen. Maak na 10 jaar maar eens plaats voor anderen, want dat is zowat de sweet spot waar "macht corrumpeert" het begint over te nemen van "ervaring", en waar de eerste symptomen van een aberrant realiteitsbesef beginnen op te treden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Als je wil vliegen kan dat nog, maar wel door een vergoeding te betalen
En het milieu probleem is opgelost :lol: :bang: :lol: :bang:
Als het aantal vliegbeweging vermindert, zal iedereen daar beter van worden, op de bagageafhandelaars na.
Minder geluidsoverlast, minder kerosineverbruik, ...
Meer eerlijke belastingen of minder subsidie (maar het brugje dat ik eerder maakte dat het niet-heffen van belastingen op gelijkaardige goederen/diensten eigenlijk een subsidie is, bleek niet voor iedereen haalbaar).
heist_175 schreef:Als je het concrete (marginale) verbruik belast of de kosten inzichtelijk maakt, verschuift het gedrag.
Sinterklaas was in december... in de realiteit is het een truuk voor meer belastingen die men op een sluwe maier verkoopt (het kunnen natuurlijk niet altijd de kindjes of het terrorisme zijn die als schaamlapje moeten dienen).
r2504 schreef:
heist_175 schreef:Diftar afvalophaling is een mooi voorbeeld
Ziet mijn vuilbak er dan plots anders uit ? Zitten er andere dingen in ?
Hoe uw vuilbak eruit ziet, weet ik niet. Wat jij erin steekt weet ik evenmin.
Cijfermateriaal toont wel aan dat de invoering van Diftar tot een verlaging van afval leidt (ne heeft geleid bij invoering). Vandaar dat de POC uitgebreid is naar heel Vlaanderen. Natuurlijk gaat dat over gemiddelden, dus er zullen wel mensen zijn die net méér afval hebben sinds de invoering. Maar hoe dan ook heeft het weinig met Sinterklaas van doen, al heeft die misschien een overzicht wie correct sorteert en wie al dan niet minder afval produceert koopt en weggooit.
Of kijk naar roaming: plots zit de buitenlandse data mee in de bundel (forfait) en betaal je niet meer voor elke Mb apart. Gevolg: explosie van datagebruik in het buitenland. Ook hier betwijfel ik dat Sinterklaas er iets mee te maken heeft, al zal ie nu op zijn Spaanse SIM-kaart minder moeten betalen als ie over de Belgische daken struint. Of heeft hij een Turkse SIM?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

CCatalyst schreef: Er zijn al taksen op vliegen, op een vluchtje van Brussel naar Barcelona en terug:

Code: Selecteer alles

Belgium Passenger Service And Security Charge (BE) €30.15
Spain Security Tax (QV) €3.50
Spain Aviation Safety And Security Fee (OG) €0.61
Spain Departure Charge (JD) €14.30
De Belgische taks is bijna het dubbele van de Spaanse taks.
Fact check:
Hoewel het genoteerd wordt als "TAX" of "CHARGE" gaat het hier om zeer goed toewijsbare vergoedingen voor geleverde diensten. Het gaat dus niet om belastingen voor de overheid, maar vergoedingen voor de werking en de veiligheid van een luchthaven.
Er zijn wellicht commerciële, boekhoudkundige, wettelijke of historische redenen waarom die dingen afzonderlijk vermeld worden.
(Dat die kosten hoger zijn in Brussel dan in Spanje : als je de weddes van voorzitters als Van den Bossche of Descheemaeker moet betalen dan laat zich dat voelen aan de inkomstenkant natuurlijk.)

Anderzijds zijn er geen accijnzen op fuel, geen BTW op de tickets, terwijl die taxen wel bestaan voor andere vervoersmodi. Hier wordt geopperd dat dat geen subsidie is, maar dat is het uiteraard wel. En fiscaal beleid is altijd sturend, door iets te belasten of door het net als uitzondering niet te belasten. Als je iets fiscaal begunstigt, dan subsidieer je dat. In de echte betekenis van subsidiëren dus. Subsidies zijn niet enkel premies die uitbetaald worden. Dit dreigt een semantische discussie te worden maar het feit is dat fiscale sturing kan werken, als het meer is dan symbolisch natuurlijk. €10 extra op een vliegticket gaat mensen nog niet doen afzien van een vliegvakantie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef:Als het aantal vliegbeweging vermindert, zal iedereen daar beter van worden, op de bagageafhandelaars na.
De zever die hier verkondigd wordt, daar staat echt geen maat meer op. Of er nu 1 passagier op dat vliegtuig zit, of dat vliegtuig zit vol, dat vliegtuig heeft zijn vluchtschema en zal vliegen, ongeacht het aantal passagiers aan boord.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:Als het aantal vliegbeweging vermindert, zal iedereen daar beter van worden, op de bagageafhandelaars na.
De zever die hier verkondigd wordt, daar staat echt geen maat meer op. Of er nu 1 passagier op dat vliegtuig zit, of dat vliegtuig zit vol, dat vliegtuig heeft zijn vluchtschema en zal vliegen, ongeacht het aantal passagiers aan boord.
Hoe dat mensen hier soms naast elkaar kunnen praten, dat versta je gewoon niet...
Heist heeft het toch niet over minder passagiers? Maar over minder vluchten!

Ik heb soms sterk de indruk dat velen hier gewoon hetzelfde willen (bvb gezondere lucht, beter milieu in het algemeen), maar dat er zo naast elkaar gepraat wordt, omdat iedereen overtuigd is van zijn groot gelijk. Zo gaan we er natuurlijk nooit geraken (en dat terwijl we achterliggend wel hetzelfde willen...).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:Als het aantal vliegbeweging vermindert, zal iedereen daar beter van worden, op de bagageafhandelaars na.
De zever die hier verkondigd wordt, daar staat echt geen maat meer op. Of er nu 1 passagier op dat vliegtuig zit, of dat vliegtuig zit vol, dat vliegtuig heeft zijn vluchtschema en zal vliegen, ongeacht het aantal passagiers aan boord.
Ik wilde u net parafraseren: ik las net een post waarin beweerd werd dat het aantal passagiers op een vlucht niet uitmaakt en dat het aantal vliegtuigen of vliegbeweging gelijk blijft bij dalend aantal passagiers. Veel zotter moet het niet worden natuurlijk.
Meer passagiers <=> meer vluchten en minder passagiers <=> minder vluchten. De NMBS is traag met het reageren op wijzigingen in passagiersaantallen, maar in de vliegsector gaat dat razendsnel. Er wordt constant geschoven met aantal vliegbewegingen etc, omdat het allemaal zo (kosten)efficiënt te organiseren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

R2D2 schreef:
Anderzijds zijn er geen accijnzen op fuel, geen BTW op de tickets, terwijl die taxen wel bestaan voor andere vervoersmodi.
Fact check: In de luchtvaart is er "rekeningvliegen". Na elke vlucht moet er betaald worden aan EUROCONTROL op basis van het toestel (max gewicht), afstand, etc, en die bedragen zijn niet min. De pers kijkt idd naar de vrijstelling van accijnzen op kerosine maar kijkt niet verder naar wat er wél allemaal betaald moet worden, en het is niet min, ook niet op een vluchtje van Brussel naar Spanje.

Het klopt dat luchtvaart veel meer afhangt van diensten dan pakweg een wagen, en ze dus betaalt voor diensten ipv accijnzen, maar op het einde van de vlucht/rit is het resultaat wel hetzelfde: betalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:De zever die hier verkondigd wordt, daar staat echt geen maat meer op. Of er nu 1 passagier op dat vliegtuig zit, of dat vliegtuig zit vol, dat vliegtuig heeft zijn vluchtschema en zal vliegen, ongeacht het aantal passagiers aan boord.
Inderdaad... en het is hetzelfde soort van wishfull thinking dat als je bedrijfswagens gaat verbannen plots alle wagens verdwijnen :roll:

Collega zat trouwens onlangs op een vlucht naar Finland... 10 passagiers op een ganse Airbus (ze vliegen toch vanwege de cargo).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ofwel vanwege cargo (incl post) ofwel omdat er in de luchthaven van aankomst een volle vlucht mensen aan het inchecken is voor de retourvlucht...

Als het echt niet winstgevend wou zijn (heenvlucht quasi leeg, terugvlucht quasi leeg, geen of weing cargo) dan kan men wel cancellen en de pax worden omgeboekt op de alliantie (met Lufthansa bv ipv SN). Maar veel komt dat echt niet meer voor, de maatschappijen zijn redelijk goed geworden in het voorspellen van de vraag.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vluchten worden wel degelijk geschrapt als ze niet rendabel genoeg zijn, dat komt dagelijks voor. Minder passagiers is dus wel degelijk minder vluchten.

Een taks op kerosine zal de prijzen verhogen en dus de vraag verlagen als de taks hoog genoeg is. Het gaat echter niet om mensen te pesten of vliegen elitair te maken maar wel om de industrie te dwingen naar alternatieven te kijken die milieuvriendelijker zijn. Dat je goedkoper naar Barcelona kan vliegen dan een lange treinrit in België is gewoon gestoord.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:als de taks hoog genoeg is
Je weet evenzeer dat je zo'n effect maar bereikt met een enorme verhoging zodat uiteindelijk de helft uit de boot valt.

Ik denk dat jij graag nog veel gele hesjes erbij hebt... hoe hard mensen nu ook staan te roepen voor het milieu, des te harder zullen ze straks ook staan roepen om de extra belasting waarmee ze rond hun oren worden geslagen.

Geen idee of je het artikel dat ik elders poste over Groen reeds gelezen hebt... het gaat namelijk net daarover.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Dat je goedkoper naar Barcelona kan vliegen dan een lange treinrit in België is gewoon gestoord.
Klopt ook niet. Op mijn lange treinrit neem ik mijn 2 grote en zware koffers voor niets mee, inclusief mijn "persoonlijk item". Als ik dat op die zeer goedkope vlucht doe, betaal ik meteen veel meer dan voor de trein.

Totaal plaatje bekijken aub, niet blindstaren op 1 aspect.

Daarnaast is het ook niet correct van een volledig geliberaliseerd markt te vergelijken met een monopoliemarkt met verbod tot entry. De prijszetting is helemaal anders.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Vliegen is inderdaad schandalig goedkoop en er zou een EU milieutaks moeten ingevoerd worden zoals bv.:
- 5 Cent/km/100kg voor de eerste 500 km
- 3 Cent/km/100kg voor de volgende 1500 Km
- 1 Cent/km/100kg voor de rest

Dit zou betekenen voor iemand van 85kg met 15 kg bagagge:
- BRU - Barcelona (1300 km) : + 49€ enkele vlucht
- BRU - Kaapstad (10000 km) : +150€ enkele vlucht
- BRU - Bangkok (via Parijs 300 + 9500 ): +160€ enkele vlucht

Dit zou dus niet enkel voor passagiers gelden maar ook voor goederentransport met het vliegtuig.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Veel succes met een taks in te voeren waarin het gewicht van een persoon een rol speelt.

Zelfs in de VS durven ze dat domein niet te betreden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:als de taks hoog genoeg is
Je weet evenzeer dat je zo'n effect maar bereikt met een enorme verhoging zodat uiteindelijk de helft uit de boot valt.

Ik denk dat jij graag nog veel gele hesjes erbij hebt... hoe hard mensen nu ook staan te roepen voor het milieu, des te harder zullen ze straks ook staan roepen om de extra belasting waarmee ze rond hun oren worden geslagen.

Geen idee of je het artikel dat ik elders poste over Groen reeds gelezen hebt... het gaat namelijk net daarover.
Taksen die zo laag zijn dat iedereen gewoon verder doet kennen we al (roken), het helpt dus geen zak. Er is echter veel speling en een hogere maar nog betaalbare prijs lijkt me beter dan een te lage die niets verandert. De economische mens moet kiezen uit zijn beschikbaar budget en als vervuilende zaken te duur worden schakelen ze vanzelf over op alternatieven.

Trouwens, je moet niet vliegen om op vakantie te gaan en hoe ver kies je ook zelf. Wie daar de prijs voor wil betalen, ok. Sommigen kiezen voor een luxe wagen terwijl anderen een zo goedkoop mogelijk vervoermiddel wil. Ieder doet voor mij wat hij wil maar zaag dan niet over de keuze die je gemaakt hebt.

De gele hesjes gaan niet over milieu maar over koopkracht en de foute verdeling van middelen. Veel steunmaatregelen van de overheid gaan naar groepen die totaal geen steun nodig hebben terwijl anderen (1 op 5) niet rond kunnen komen. Steeds meer mensen werken en zijn toch arm.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Er is echter veel speling en een hogere maar nog betaalbare prijs
Betaalbaar voor wie... voor de alleenstaande moeder of de man met de salariswagen op de oprit... of straks nog enkel voor de elite ?

Ik wil de eerste politieke partij nog wel eens zien die dit wil gaan vertellen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”