bambipower schreef:Vandaag krijg ik een pakje geleverd uit estonia, en zegt de postpode dat ik 30€ douanekosten moet betalen. Het pakje zelf was 28€.... estonia is toch europa?
Hmmm... interessant.
Wat ze blijkbaar doen is populaire goederen uit China edm opslaan in een "
bonded warehouse" in Estland, en ze klaren die goederen daar nooit in. Die goederen liggen daar officieel "in transit" in een soort van niemandsland (een beetje te vergelijken met de transitzone voor passagiers op een luchthaven), te wachten tot ze besteld worden door iemand in de EU.
Eenmaal er in de EU iets besteld wordt dat in dat warenhuis ligt, wordt het dan als een levering van China (of wel bronland dan ook) naar het EU-land verstuurd vanuit Estland. In het EU-land van bestemming wordt het dan ingeklaard. Gevolg: de klant moet douane betalen. Bpost heeft dus correct gehandeld hier.
Er zou wel "VAT Excluded" oid in het winkelmandje en het besteloverzicht staan om de klant hierop te wijzen. Wish rekent uiteraard ook geen BTW aan, de klant betaalt enkel de basisprijs, de BTW moet dan nog aan de postbode betaald worden.
Zie deze link:
https://intl.sf-express.com/shtm/en/xwd ... 109/845.do
"Benefits for sellers: No VAT (value-added taxes are paid by consumers)."
Het is dus net alsof de zending uit China komt, met het voordeel dat het sneller kan op deze manier, maar voor de rest verandert er niets. Estland heeft enkel een rol als transitland, op papier komt de zending nog steeds uit China, ook al is het een hele tijd in Estland geweest. Zelfde met andere koeriers, als je vanuit de VS iets besteld en het landt in Charles De Gaulle, wordt het eerst nog naar hier getransporteerd en pas hier wordt het ingeklaard, niet in Frankrijk. Enige verschil is dat het dan geen dagen/weken/maanden in Frankrijk blijft liggen, maar voor douane maakt dat ook niet uit.
Interessante manier van werken, heb dit nog niet vaak gezien.
bambipower schreef:
Omdat iemand uit de familie ook hetzelfde had gekocht wist ik dat het uit estonia komt.
Misschien was dat dan met een waarde onder de 22 EUR? Dan moet je geen BTW betalen.
Pengu schreef:Mijn weekend kan niet meer stuk, ook al heb ik nog geen pakje.
Hebben ze dat ook met bpost verstuurd
Inzake de evolutie: je pakje ligt stil, dus vanaf nu zit je in "YIKES"-territory. Niets zinnigs te zeggen of te voorspellen. Het komt wanneer het komt.